IPPP3/443-772/09-3/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-772/09-3/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2009 r. (data wpływu 10 września 2009 r.), uzupełnione odpowiedzią na wezwanie z dnia 25 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego. Wniosek zawierał braki formalne (brak przedstawienia pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika umocowanie do występowania w imieniu Spółki Pani x - Głównego Księgowego oraz brak przedstawienia aktualnego wypisu z rejestru (poświadczonego za zgodność z oryginałem) lub innego dokumentu, z którego wynika prawo udzielania ww. pełnomocnictwa przez upoważnione osoby, zgodnie ze sposobem reprezentowania Spółki określonym w KRS). W związku z powyższym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 16 września 2009 r. Nr IPPP3/443-772/09-2/MM wezwał Wnioskodawcę w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania do uzupełnienia wniosku w powyższym zakresie. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest jedną z sześciu strategicznych spółek Grupy Kapitałowej pełniących funkcję operatorów gazowego systemu dystrybucyjnego.

W ramach prowadzonej działalności Spółka świadczy podmiotom zajmującym się sprzedażą gazu ziemnego usługę dystrybucji (transportu) paliw gazowych oraz rozbudowuje sieć wysokiego, średniego i niskiego ciśnienia. Działalność gospodarcza prowadzona przez Spółkę podlega, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT).

W 2008 r. Spółka zawarła Umowę patronacką z Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych (dalej: ZSP), na podstawie której utworzono w ramach ZSP oddział "Technikum Urządzeń Sanitarnych o specjalizacji sieci i instalacje gazu" (dalej: klasa gazownicza). Spółka objęła patronat nad tym kierunkiem nauczania. Zgodnie z Umową Patronacką zawartą w marcu 2008 r., Umową Partnerstwa zawartą w grudniu 2008 r. oraz Listem Intencyjnym z marca 2008 r. "celem Patronatu jest wykształcenie wykwalifikowanej kadry dla potrzeb x Sp. z o.o." (§ 1 pkt 3 Umowy Patronackiej). Z ww. dokumentów wynika również, że Spółka będzie prowadzić na swoim terenie praktyczną naukę zawodu dla uczniów wskazanej powyżej klasy gazowniczej (§ 1 pkt 2 oraz § 5 pkt 1 i 2 Umowy Patronackiej). Ponadto, ZSP zobowiązuje się informować uczniów o tym, że Spółka jest uprawniona do zawierania z uczniami indywidualnych umów, w tym przewidujących podjęcie pracy w Spółce po zakończeniu nauki (§ 6 Umowy Patronackiej).

Spółka otrzymała dofinansowanie na realizację projektu pt. "Kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczniów Technikum Urządzeń Sanitarnych w ZSP we współpracy z x sp. z o.o." w ramach Działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 (dalej: Projekt). Dofinansowanie pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (komponent regionalny Programu przeznaczony na projekty realizowane w woj. łódzkim). Projekt polega na realizacji programu zajęć pozalekcyjnych dla 60 uczniów z klasy gazowniczej ZSP, która jest objęta patronatem Spółki, a także pozostałych 90 uczniów uczęszczających do Technikum Urządzeń Sanitarnych w ZSP. Łącznie Projekt obejmuje 150 uczniów ZSP. Przyjęto założenie, że Spółka pełni w Projekcie rolę Lidera, tj. reprezentuje partnerstwo, odpowiada za całość Projektu i jego rozliczanie wobec Urzędu Marszałkowskiego. ZSP pełni zaś w Projekcie rolę Partnera.

W ramach Projektu będą realizowane następujące zadania (w nawiasach wskazano zaplanowane wydatki, które poniesie Spółka):

* zarządzanie Projektem (wynagrodzenia pracowników Biura Projektu, zakup laptopów i drukarki, zakup materiałów biurowych, zakup porad prawnych, koszty delegacji pracowników),

* stworzenie w ZSP "Biblioteki gazownika i mechanika" (zakup książek i prenumerata czasopism, zakup regałów ekspozycyjnych),

* organizacja kursów specjalistycznych dla uczniów (150 osób) i nauczycieli zawodu: zgrzewacz polietylenu, spawacz elektryczny, uprawnienia elektryczne kategorii "E" (zlecenie opracowania programu kursów, zakup atestowanej odzieży ochronnej dla uczniów i nauczycieli zawodu, zlecenie przeprowadzenia kursów podwykonawcy),

* organizacja warsztatów dla uczniów w zakresie kształtowania umiejętności miękkich oczekiwanych na rynku pracy (zakup laptopa i rzutnika na potrzeby warsztatów, zakup pendriveów dla uczniów i trenerów, zlecenie opracowania programu i materiałów dydaktycznych, wynagrodzenie trenera, zakup materiałów na potrzeby realizowanych warsztatów, wynajęcie sali, catering)

* organizacja seminarium naukowego dla nauczycieli zawodu i innych specjalności (opłacenie wykładowców, noclegi w hotelu, zakup materiałów na potrzeby przeprowadzenia seminarium, zlecenie opracowania programu seminarium oraz materiałów i prezentacji multimedialnych na seminarium, catering, wynajem sali, transport uczestników, zwrot kosztów dojazdu wykładowców, zakup pendrive'ów dla nauczycieli biorących udział w seminarium),

* organizacja wizyt studialnych dla uczniów i nauczycieli zawodu (wynajem transportu uczestników, ubezpieczenie grupowe od następstw nieszczęśliwych wypadków, wynagrodzenie opiekuna grupy, catering, wynagrodzenie specjalisty w zakresie funkcjonowania zwiedzanego obiektu),

* organizacja udziału uczniów i nauczycieli zawodu w targach gazowniczych (wynajem transportu uczestników, ubezpieczenie grupowe od następstw nieszczęśliwych wypadków, wynagrodzenie opiekuna grupy, catering, wynagrodzenie specjalisty w dziedzinie tematyki targów),

* działania z zakresu promocji i informacji związanej z Projektem unijnym (zaprojektowanie szaty graficznej Projektu, zakup banerów informacyjnych i rolI-upów, zakup gadżetów - torby, długopisy, notatniki, zaprojektowanie i utrzymanie witryny internetowej Projektu, opracowanie materiału promującego efekty Projektu, organizacja konferencji promującej rezultaty na zakończenie Projektu, ogłoszenia w prasie promujące Projekt).

Co do zasady, do dofinansowania w Działaniu 9.2 Program Operacyjny Kapitał Ludzki kwalifikują się wszystkie przedstawione wyżej kategorie wydatków zaplanowane w ramach Projektu. Zgodnie z "Krajowymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013 zapłacony podatek VAT naliczony może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko i wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi, zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Opierając się na powyższych zapisach uznano, że w przypadku Projektu, którego liderem jest Spółka, za wydatek kwalifikowany nie może zostać uznany podatek VAT naliczony, gdyż Spółce będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z Projektem. Wobec powyższego we wniosku o dofinansowanie jako podstawę do obliczenia wysokości dotacji zadeklarowano wydatki w kwotach netto. W rezultacie, uzyskana przez Spółkę dotacja nie pokrywa kwot podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce przysługuje prawo obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony od wydatków ponoszonych na realizację Projektu w ramach Działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu, ponieważ wydatki te związane są pośrednio z działalnością Spółki, która, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy VAT. Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki:

* czynności tej dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz

* nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie należy podkreślić, iż ustawodawca nie stwierdził, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy nabywane towary i usługi są bezpośrednio związane z działalnością opodatkowaną VAT. Oznacza to, że dopuszczalne jest odliczenie podatku VAT naliczonego także w przypadku, gdy nabywane towary i usługi wykazują pośredni związek z działalnością opodatkowaną VAT. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej: ETS), a także polskich sądów i organów podatkowych.

a)

orzecznictwo ETS

ETS wskazał m.in. w wyroku z dn. 22 lutego 2001 r. w sprawie nr C-408/98 (Abeby National plc v. Commissioners of Customs Excise), że system podatku VAT - "ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorców od ciężaru podatku VAT, zapłaconego lub do zapłaty, w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. W konsekwencji, wspólny system VAT zapewnia całkowitą neutralność opodatkowania VAT wszelkiej działalności gospodarczej, bez względu na jej cel i rezultat, przy założeniu, że ona sama, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT". W związku z tym, możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym uprawnieniem, które wynika z zasad funkcjonowania podatku VAT.Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń ETS, m.in.: wyrok z dn. 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), cytowany powyżej wyrok z dn. 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs Excise), wyrok z dn. 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z dn. 27 września 2001 r. w sprawie C 16/00 (CIBO Particiationis SA v. Directeur regional des impots du Nord-Pas-de-Calais). ETS podkreślał, iż, co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

b)

orzecznictwo sądów administracyjnych

Za szerokim ujmowaniem prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT wypowiedział się także Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA). W oparciu o ustawę VAT z dn. 8 stycznia 1993 r., NSA w wyroku z dn. 22 lutego 2000 r. (sygn. III SA 7776/98) postawił tezę, iż "co do zasady ustawa o podatku VAT nie wymaga dla odliczenia podatku naliczonego istnienia bezpośredniego związku między zakupem i sprzedażą tego samego towaru". Z kolei w orzeczeniu z dn. 25 czerwca 2007 r., (sygn. I FSK 967/06) NSA zwrócił uwagę, iż dokonując wykładni przepisów ustawy VAT "należy nadać im taki sens, który pozwoli na zachowanie podstawowej i najistotniejszej cechy tego podatku, jaką jest jego neutralność dla podatnika. Wobec tego przyjąć należy, że każdy związek - zarówno bezpośredni, jak i pośredni - ze sprzedażą opodatkowaną wykonywaną obecnie, uprzednio lub w przyszłości, winien być uwzględniony przy ocenie istnienia uprawnienia podatnika do obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu towarów i usług, tylko wówczas bowiem będzie możliwa jego realizacja".

c)

interpretacje prawa podatkowego

Spółka pragnie zaznaczyć, iż również Minister Finansów w licznych indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego zajmował stanowisko, iż prawo odliczenia VAT naliczonego przysługuje podatnikowi także w przypadku istnienia pośredniego związku nabywanych towarów i usług z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi (np. interpretacja indywidualna z dn. 2 października 2008 r., sygn. IPPP1/443-1546/08-2/AP; interpretacja indywidualna z dn. 1 sierpnia 2008 r., sygn. IPPP1/443-1110/08-2/AP; interpretacja indywidualna z dn. 19 listopada 2007 r., sygn. IPPP1/443-157/07-2/GD; interpretacja indywidualna z dn. 3 września 2007 r., sygn. lP-PP2-443-4/07-2/PS).

Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej wydanej 4 lutego 2009 r. (sygn. IPPP3/443-169/08-2/KT) z upoważnienia Ministra Finansów, stwierdził iż "z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawe do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością Podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni". Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał również, iż:

"o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania Przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez Podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością Podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez Podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Przedsiębiorstwa jako całości przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów".

Biorąc pod uwagę brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy VAT oraz powołane powyżej orzeczenia i interpretacje, należy stwierdzić, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikowi zarówno w przypadku, gdy nabywane towary i usługi są bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą, jak i w przypadku, gdy związek ten ma charakter pośredni.

W opinii Spółki, ponoszone przez nią wydatki na realizację Projektu, należy uznać za wydatki pośrednio związane z działalnością gospodarczą, która, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i co do zasady prowadzi działalność opodatkowaną VAT, a realizowany Projekt pozostaje w związku z działalnością gospodarczą Spółki. Projekt nie stanowi celu samego w sobie, lecz ma wspierać ogólną działalność Spółki i pośrednio przyczyniać się do generowania obrotów w przyszłości.

Spółka objęła patronat nad klasą gazowniczą oraz realizuje Projekt obejmujący uczniów klas Technikum Urządzeń Sanitarnych w ZSP w celu pozyskania w przyszłości wykwalifikowanych pracowników. Zatrudnianie wyszkolonych osób jest warunkiem koniecznym, aby Spółka mogła realizować podstawową działalność gospodarczą. Odpowiedni poziom zatrudnienia zapewnia właściwe i sprawne funkcjonowanie Spółki. Co więcej, wykwalifikowana kadra umożliwia ciągły rozwój Spółki i osiąganie lepszych wyników finansowych. Spółka pragnie zaznaczyć, iż ze względu na specyficzny profil działalności Spółki, rekrutacja pracowników odbywa się spośród ograniczonego grona absolwentów szkół. W związku z powyższym, Spółka podjęła działania (w postaci przedmiotowego Projektu), które mają przyczynić się do pozyskania pracowników spośród najlepszych uczniów ZSP.

Projekt ma zapewnić nie tylko rozpowszechnienie Spółki jako dobrego pracodawcy wśród uczniów i pozyskanie w przyszłości odpowiedniej liczby pracowników, ale także zapewnić odpowiednie przygotowanie merytoryczne potencjalnych kandydatów do pracy w Spółce. W związku z tym, w ramach Projektu zostaną zorganizowane kursy specjalistyczne, dzięki którym uczniowie ZSP pogłębią swoją dotychczasową wiedzę. Dzięki kursom uczniowie zdobędą odpowiednie przygotowanie merytoryczne do pracy w zawodzie. Ponadto, w ramach Projektu odbędą się szkolenia, dające uczniom unikalną okazję do zdobycia umiejętności miękkich niezbędnych do sprawnego funkcjonowania w ramach organizacji takiej jak Spółka.

Zdobytą podczas szkoleń wiedzę i umiejętności uczniowie będą mogli wykorzystać w praktyce podczas staży odbywanych w Spółce. Odbycie praktyk w Spółce ma na celu nie tylko ugruntowanie zdobytej przez uczniów wiedzy, ale także zdobycie przez nich pierwszych doświadczeń w organizacji, które będą sprzyjać szybszemu wdrożeniu nowych pracowników do pracy w Spółce. Jednocześnie, poprzez przyjmowanie uczniów ZSP na praktyki, Spółka będzie miała możliwość wyłonienia najlepszych kandydatów do pracy.

Nie ulega wątpliwości, iż wydatki poniesione na pozyskanie pracowników oraz ich rozwój są związane z działalnością przedsiębiorstwa, a wręcz są niezbędne do właściwego funkcjonowania Spółki. W związku z tym, należy uznać, iż podatek VAT naliczony od wydatków ponoszonych przez Spółkę w ramach Projektu jest związany z podstawową działalnością Spółki, co do zasady opodatkowaną VAT. Jednocześnie nie zachodzą przesłanki ograniczenia prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikające z art. 88 ustawy VAT. Spółce przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl unormowań zawartych w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawa o VAT", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

A zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego, wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Istotny jest więc związek między zakupami a działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany w sposób bezpośredni lub pośredni z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Warto też zauważyć, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego w żaden sposób nie jest warunkowane źródłem pochodzenia środków z których finansowane jest nabycie przedmiotowych towarów i usług.

Dla określenia czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z wydatków poniesionych na realizację zadań wynikających z projektu przedstawionego we wniosku, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (koszty ogólne).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia podmiotom zajmującym się sprzedażą gazu ziemnego usługę dystrybucji (transportu) paliw gazowych oraz rozbudowuje sieć wysokiego, średniego i niskiego ciśnienia. W ramach tej działalności (która co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT) zawarł w 2008 r. Umowę patronacką z Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych (dalej: ZSP), na podstawie której utworzono w ramach ZSP oddział "Technikum Urządzeń Sanitarnych o specjalizacji sieci i instalacje gazu". Wnioskodawca objął patronat nad tym kierunkiem nauczania. Co więcej Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu pt. "Kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczniów Technikum Urządzeń Sanitarnych w ZSP we współpracy z x sp. z o.o." w ramach Działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 (dalej: Projekt). Projekt polega na realizacji programu zajęć pozalekcyjnych dla 60 uczniów z klasy gazowniczej ZSP, która jest objęta patronatem Spółki, a także pozostałych 90 uczniów uczęszczających do Technikum Urządzeń Sanitarnych w ZSP. Łącznie Projekt obejmuje 150 uczniów ZSP. Przyjęto założenie, że Spółka pełni w Projekcie rolę Lidera, tj. reprezentuje partnerstwo, odpowiada za całość Projektu i jego rozliczanie wobec Urzędu Marszałkowskiego. ZSP pełni zaś w Projekcie rolę Partnera. W ramach realizacji zadań tego projektu Wnioskodawca będzie ponosił wydatki różnorodne wydatki m.in. zakup laptopów i drukarki, zakup materiałów biurowych, zakup książek i prenumerata czasopism, zakup atestowanej odzieży ochronnej dla uczniów oraz nauczycieli zawodu, zlecenie przeprowadzenia kursów podwykonawcy, zlecenie opracowywania programu i materiałów dydaktycznych, opłacenie wykładowców, zakup materiałów na potrzeby przeprowadzenia seminarium, wynajem transportu uczestników, zaprojektowanie szaty graficznej Projektu, zakup banerów informacyjnych, ogłoszenia w prasie promujące projekt itp. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy przysługuje mu prawo obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony od wydatków ponoszonych na realizację ww. Projektu.

Biorąc pod uwagę opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż ponoszone wydatki związane z realizacją zadań ww. projektu będą w sposób pośredni służyły czynnościom opodatkowanym, bowiem wydatki ponoszone na pozyskanie pracowników oraz ich rozwój są niezbędne do właściwego funkcjonowania Spółki. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje, na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących powyższe wydatki, pod warunkiem, że nie występują przesłanki ograniczające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Ponadto tut. Organ podatkowy pragnie dodatkowo zauważyć, iż Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu tylko pod warunkiem, iż zakup tych towarów i usług będzie służył Spółce jedynie czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Biorąc więc powyższe pod uwagę Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli zakupy te służyć będą czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

Nadmienia się, że powołane we wniosku orzecznictwo sądowe dotyczy konkretnych spraw podatników, osadzonych w określonych stanach faktycznych. Rozstrzygnięcia dokonane przez sądy są wiążące wyłącznie w sprawach, w których zostały wydane.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl