IPPP3/443-770/13-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-770/13-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2013 r. (data wpływu 21 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania czynności związanych ze sprzedażą cygar - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania czynności związanych ze sprzedażą cygar.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza jeszcze w 2013 rozpocząć w ramach działalności gospodarczej, wykonywanie następujących czynności:

1. Dokonywania zakupu od polskich importerów i producentów cygar w opakowaniach zbiorczych 1000, 500, 100 szt. Przedmiotowe cygara opodatkowane są podatkiem akcyzowym, który odprowadza producent lub importer prowadzący skład podatkowy. Następnie zakupione cygara w oczekiwaniu na odbiorców przechowywane są przez Wnioskodawcę (po rozpakowaniu z opakowań zbiorczych) w specjalistycznych urządzeniach (humidorach) zapewniających stałą i optymalną wilgotność dla tego typu wyrobów tytoniowych. Przedmiotowe urządzenia do przechowywania cygar zwyczajowo zasilane są wodą destylowaną. Spółka zamierza do części humidorów (nie do wszystkich) dodawać różne aromaty nabywane od innych przedsiębiorców w placówkach handlowych. Cygara te (aromatyzowane lub nie) będą przedmiotem oferty sprzedaży dokonywanej głównie przez internet. Po otrzymaniu zamówienia na przykład jednej lub więcej sztuk będą przez Wnioskodawcę przepakowywane do hermetycznych opakowań jednostkowych, lub zbiorczych (tuby, puszki, pudelka, opakowania foliowe itp.) i wysyłane do odbiorców zarówno osób fizycznych jak i podmiotów prowadzących działalność w zakresie obrotu wyrobami tytoniowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1. Czy wyżej przedstawione postępowanie Spółki może na którymś z jego etapów podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a w związku z tym powinno odbywać się w składzie podatkowym.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na postawione w niniejszym wniosku pytanie, jest negatywna.

Według art. 8. 1. ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

2. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

3. Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2. ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.

4. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:

1.

wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;

2.

napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

5. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż lub oferowanie na sprzedaż papierosów lub tytoniu do palenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z odpłatnością powyżej maksymalnej ceny detalicznej, w tym w połączeniu z innym towarem lub usługą lub w połączeniu z przyznaniem nabywcy nieodpłatnej premii w postaci innych towarów lub usług, a w przypadku papierosów lub tytoniu do palenia oznaczonych jednocześnie podatkowymi oraz legalizacyjnymi znakami akcyzy, jeżeli odpłatność przekracza kwotę równą sumie maksymalnej ceny detalicznej i kwoty 1,30 zł, stanowiącej należność za legalizacyjne znaki akcyzy.

6. Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

I właśnie zapis ustępu 6. art. 8 zdaniem Spółki stanowi podstawę do uznania braku obowiązków podatkowych (Spółki) w zakresie podatku akcyzowego w opisanej w stanie faktycznym przyszłym procedurze, gdyż nabywając przedmiotowe cygara od polskich producentów lub importerów z opłaconą przez nich akcyzą w stawce określonej w art. 99. 2. pkt 2 spełnione zostają przesłanki normy określonej w art. 8 ust. 6 Ustawy, po za tym na żadnym etapie czynności planowane przez Spółkę nie wymagają przeprowadzania ich w składzie podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 42 ww. załącznika zostały wskazane papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki bez względu na kod CN.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;

Magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. (art. 47 ust. 2 ustawy)

W myśl art. 98 ust. 1 ustawy do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy;

2.

tytoń do palenia;

3.

cygara i cygaretki.

Stosownie do art. 98 ust. 4 ustawy za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:

1.

tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,

2.

tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry

- jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy produkcją wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy jest ich wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie.

W myśl art. 99 ust. 2 pkt 3 ustawy stawka akcyzy na cygara i cygaretki wynosi 266,90 zł za każde 1000 sztuk.

Jednakże stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć w ramach działalności gospodarczej, dokonywanie zakupu od polskich importerów i producentów cygar w opakowaniach zbiorczych 1000, 500, 100 szt. Przedmiotowe cygara opodatkowane są podatkiem akcyzowym, który odprowadza producent lub importer prowadzący skład podatkowy. Następnie zakupione cygara w oczekiwaniu na odbiorców przechowywane są przez Wnioskodawcę (po rozpakowaniu z opakowań zbiorczych) w specjalistycznych urządzeniach (humidorach) zapewniających stałą i optymalną wilgotność dla tego typu wyrobów tytoniowych. Przedmiotowe urządzenia do przechowywania cygar zwyczajowo zasilane są wodą destylowaną. Spółka zamierza do części humidorów (nie do wszystkich) dodawać różne aromaty nabywane od innych przedsiębiorców w placówkach handlowych. Cygara te (aromatyzowane lub nie) będą przedmiotem oferty sprzedaży dokonywanej głównie przez internet. Po otrzymaniu zamówienia na przykład jednej lub więcej sztuk będą przez Wnioskodawcę przepakowywane do hermetycznych opakowań jednostkowych, lub zbiorczych (tuby, puszki, pudelka, opakowania foliowe itp.) i wysyłane do odbiorców zarówno osób fizycznych jak i podmiotów prowadzących działalność w zakresie obrotu wyrobami tytoniowymi.

Jak wskazano powyżej, produkcję wyrobów tytoniowych, która podlega opodatkowaniu akcyzą, stanowi wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie, a zatem czynności wykonywane przez Wnioskodawcę (tekst jedn.: przechowywanie, aromatyzowanie, a następnie pakowanie cygar) spełniają tę definicję. Jednakże, mając na uwadze art. 8 ust. 6 ustawy, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w stosunku do cygar, od których została już zapłacona akcyza wg właściwej stawki, nie powstanie już obowiązek podatkowy z tytułu innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą.

Reasumując należy stwierdzić, iż opisane czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie będą podlegać opodatkowaniu akcyzą, ponieważ, jak wskazał Wnioskodawca, akcyza od przedmiotowych cygar zostanie zapłacona przez importera lub producenta danego wyrobu. W konsekwencji, czynności przeprowadzane przez Spółkę nie wymagają przeprowadzania ich w składzie podatkowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, należy nadmienić, że właściwa stawka dla cygar została określona w art. 99 ust. 2 pkt 3 ustawy, a nie we wskazanym przez Wnioskodawcę art. 99 ust. 2 pkt 2 ustawy, jednakże kwestia właściwej stawki nie była przedmiotem niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl