IPPP3-443-77/08-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-77/08-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2008 r. (data wpływu 23 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność w zakresie dystrybucji samochodów. Na podstawie zawartej umowy z kontrahentem posiadającym siedzibę poza terytorium kraju (dalej: kontrahent) Spółka otrzymuje premie pieniężne (bonusy). Warunkiem niezbędnym do otrzymania premii jest osiągnięcie w danym okresie wymaganego poziomu zakupów lub sprzedaży samochodów.

Dodatkowo na podstawie zawartych umów, Spółka wypłaca swoim odbiorcom (dealerom posiadającym siedzibę na terytorium kraju) premie pieniężne (bonusy). Warunkiem niezbędnym do wypłaty premii jest osiągnięcie w danym okresie wymaganego poziomu zakupów lub sprzedaży samochodów przez dealera.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy otrzymane przez Spółkę premie pieniężne podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

Czy otrzymane przez Spółkę premie pieniężne od kontrahenta podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce tj. w kraju świadczącego usługę.

3.

Czy wypłacane przez Spółkę dealerom premie pieniężne są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

4.

Czy otrzymane przez Spółkę od dealerów faktury dokumentujące udzielenie premii pieniężnych z wykazanym 22% podatkiem od towarów i usług dają Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego na tych fakturach.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Spółka wraz z kontrahentem zmierzając do intensyfikacji sprzedaży samochodów w Polsce zawarli umowę, która kształtuje wzajemne relacje w ten sposób, iż Spółka otrzymuje premie pieniężne z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów sprzedaży w danym okresie. Spółka otrzymując od kontrahenta premie pieniężne wystawia faktury VAT naliczając 22% stawkę podatku VAT uznając, iż świadczy usługi intensyfikacji sprzedaży, które podlegają opodatkowaniu VAT. Premia ma za zadanie zmotywowanie Spółki do dokonywania większych zakupów i w konsekwencji sprzedaży większej ilości samochodów na terenie kraju.

Zgodnie z art. 5 ustawy o z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W ocenie Spółki, świadczenie Spółki spełnia definicję świadczenia usług, określoną w art. 8 ustawy o VAT. Kontrahent odnosi bowiem wymierne korzyści związane z określonym zachowaniem Spółki, zmierzającym do spełnienia warunków uzyskania premii. Zatem, zdaniem Spółki, czynność, w wyniku której następuje wypłata premii pieniężnej mieści się w definicji odpłatnego świadczenia usług i jako taka jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z obowiązującą interpretacją Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. wydaną w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe, w sytuacjach, w których: "podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą (...) należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach." Pogląd ten został wielokrotnie potwierdzony w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, m.in. interpretacja indywidualna z 9 kwietnia 2008 r., sygnatura IPPP1-443-169/08-2/JL, interpretacja indywidualna z dnia 29 lutego 2008 r., sygnatura IP-PP2-443-138/08/2/MK, oraz interpretacja indywidualna z dnia 17 grudnia 2007 r., sygnatura IPPPI-443-569/07-2/AK wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2007 r., sygnatura ILPP1/443-347/07-2/TW wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu; interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2007 r., sygnatura ILPP1/443-210/07-2/BP wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu; postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18 września 2007 r., sygnatura 1418/ZT/T/443-59/07/SG wydane przez Urząd Skarbowy w Piasecznie.

W przytoczonej powyżej interpretacji Minister Finansów stwierdza także, że w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Premii wypłacanych przez Spółkę nie można przyporządkować do konkretnej dostawy, w związku z czym, w przedmiotowej sytuacji art. 29 ust. 4 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania.

Należy podkreślić, że premia pieniężna wypłacana jest na podstawie umowy cywilnoprawnej, po spełnieniu przez odbiorcę warunków określonych w tej umowie. Jej wypłata nie ma więc charakteru dobrowolnego. Pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usługi, co znajduje potwierdzenie także w aktualnym stanowisku organów podatkowych: "Pojęcie "świadczenie usług" obejmuje nie tylko transakcje polegające na wykonywaniu czynności przez podatnika, ale również nie wymagające aktywnego działania. Świadczeniem jest również zachowanie stosunku zobowiązaniowego, które nie musi polegać na podjęciu działania lub fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności. Zgodnie z zasadami prawa cywilnego świadczenie może polegać na działaniu jak i na powstrzymaniu się od działania, może to być też jakiekolwiek inne świadczenie będące treścią zobowiązania" - postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25 września 2007 r. wydane przez Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów, sygnatura 1438/VAT2/443-84/07/258-94/JB.

W ocenie Spółki nie ulega wątpliwości, że otrzymywane przez Spółkę premie pieniężne, które są skalkulowane w oparciu o zrealizowany w okresie rozliczeniowym obrót, jako określony jego procent, stanowią wynagrodzenie Spółki za świadczenie usług. Spółkę (usługodawcę) łączy z kontrahentem stosunek prawny, z którego wynika obowiązek świadczenia usług intensyfikacji sprzedaży oraz wysokość wynagrodzenia za dokonanie tej czynności. Można więc mówić o bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści otrzymywanej przez Kontrahenta.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, premie pieniężne podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Premie pieniężne otrzymywane przez Spółkę od kontrahenta są równoznaczne z zapłatą wynagrodzenia za świadczone przez nią usługi intensyfikacji sprzedaży i w związku z powyższym podlegają opodatkowaniu VAT.

Ad. 2. Zgodnie z generalną zasadą określającą miejsce świadczenia usług zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę. Chociaż ustawa o VAT w dalszej części art. 27 jak i art. 28 wymienia wyjątki od zasady ogólnej, zdaniem Spółki nie będą one miały zastosowania w przypadku Spółki.

Zatem, w przypadku, gdy Spółka otrzymuje od kontrahenta (posiadającego siedzibę poza terytorium kraju) premie pieniężne z tytułu świadczenia usług intensyfikacji sprzedaży, usługi te powinny podlegać opodatkowaniu w miejscu gdzie świadczący posiada siedzibę. Powyższe potwierdzają liczne interpretacje organów skarbowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji nr IBPP2/443-414/08/ASz (KAN-4316/04/08) z dnia 24 lipca 2008 r. wskazał, iż w związku tym, iż świadczona przez Wnioskodawcę usługa nie mieści się w powyżej opisanym katalogu wyjątków zastosowanie znajduje zasada ogólna, określona w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Zatem, to na Wnioskodawcy ciąży obowiązek opodatkowania otrzymanej premii pieniężnej.

W związku z powyższym przedmiotowa usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski co w konsekwencji powoduje, iż po stronie Wnioskodawcy powstaje obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług.

Powyższe stanowisko potwierdzają również m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji nr IPPP1/443-298/08-6/IG z dnia 8 maja 2008 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji nr ILPP2/443-327/08-2/EN z 9 lipca 2008 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji nr ITPP2/443-221/08/PS z dnia 4 czerwca 2008 r.

Mając na względzie powyższe, zdaniem Spółki otrzymane od Kontrahenta premie pieniężne, podlegają opodatkowaniu w miejscu siedziby Spółki, tj. w Polsce.

Ad. 3. Spółka, zmierzając do intensyfikacji sprzedaży towarów oferowanych w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej kształtuje relacje z dealerami poprzez wypłacanie im. na podstawie zawieranych umów, premii pieniężnych z tytułu osiągania określonego poziomu obrotów w danym okresie. Wypłata premii następuje na podstawie faktur VAT otrzymanych od dealerów. Premia ma za zadanie zmotywowanie dealerów do dokonywania większych i częstszych zakupów.

Jak wskazano w pkt 1 otrzymywane przez Spółkę premie pieniężne podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Zdaniem Spółki, jeżeli premie pieniężne są wypłacane dealerom na analogicznych warunkach na jakich Spółka je otrzymuje od kontrahenta, to również podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Premia pieniężna przyznawana przez Spółkę stanowi bowiem wynagrodzenie za określone efekty podjętych działań przez dealerów w zakresie intensyfikacji sprzedaży.

Na potwierdzenie powyższego, Spółka otrzymuje od dealerów faktury dokumentujące premie pieniężne z wykazanym podatkiem VAT. Spółka, która jest odbiorcą przedmiotowej usługi świadczonej przez dealerów ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury.

Ad. 4. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, z zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4. art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast, stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W konsekwencji na gruncie ustawy o VAT istotne dla powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego jest istnienie związku pomiędzy konkretną transakcją Spółki, w wyniku której został naliczony podatek, a jedną lub kilkoma transakcjami podlegającymi podatkowaniu VAT.

W ocenie Spółki transakcje, w wyniku których wypłacane są premie pieniężne są bezpośrednio związane ze sprzedażą towarów przez Spółkę. Przedmiotowe usługi nabywane przez Spółkę mają bezpośredni wpływ na poziom tej sprzedaży i mają na celu jej zwiększenie, czyli służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Należy dodać, że zawieranie umów o przedmiotowe usługi pozwala zbudować dobre relacje z kontrahentami, co może przyczynić się do długiej i owocnej współpracy i wpływać na wzrost sprzedaży towarów Spółki w przyszłości, co niewątpliwie także stanowi o istnieniu związku tych usług z czynnościami opodatkowanymi, wykonywanymi przez Spółkę.

Co więcej, jedną z podstawowych zasad opodatkowania podatkiem VAT jest zasada neutralności wyrażająca się tym, że poprzez realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego, podatnik nie ponosi faktycznie ciężaru tego podatku. Oznacza to, że VAT nie powinien obciążać podatników uczestniczących w obrocie towarami i usługami, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami, gdyż ciężarem tego podatku powinien być obciążony ostateczny ich beneficjent, czyli konsument będący ostatnim ogniwem tego obrotu. Konieczność przestrzegania tej zasady jest szczególnie stanowczo akcentowana przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który w swoim orzecznictwie wielokrotnie podkreślał, że prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego tub podlegającego zapłacie, w toku jego działalności gospodarczej.

Należy więc stwierdzić, że spełnione są warunki umożliwiające skorzystanie przez Spółkę z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług od swoich kontrahentów. W szczególności istnieje związek nabywanych usług z wykonywaniem działalności opodatkowanej, gdyż przedmiotowe usługi mają na celu utrzymanie przynajmniej na dotychczasowym poziomie lub zwiększenie wartości sprzedaży.

Należy zaznaczyć, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących premie pieniężne jest powszechnie akceptowanie przez organy skarbowe (m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji nr IP-PP2/443-856/08-3/MK z dnia 27 sierpnia 2008 r., w interpretacji nr IP-PP2-443-138/08-2/MK z dnia 29 lutego 2008, oraz interpretacji nr IPPP1-443-169/08-3/JL z dnia 9 kwietnia 2008 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji nr IBPP1/443-928/08/AW (KAN-6468/06/08) z dnia 10 września 2008 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji nr ILPP2/443-505/08-2/EWW z dnia 27 sierpnia 2008 r.).

W ocenie Spółki wypłacane przez Nią premie pieniężne podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowych usług na podstawie faktur VAT otrzymywanych od dealerów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl