IPPP3/443-767/10-2/KT - Odliczenie przez gminę podatku VAT naliczonego przy realizacji inwestycji budowlanej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-767/10-2/KT Odliczenie przez gminę podatku VAT naliczonego przy realizacji inwestycji budowlanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji inwestycji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji inwestycji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina realizuje projekt na który otrzymała dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Działanie 3.4 Odnowa i Rozwój Wsi. Inwestycja jest realizowana na podstawie umowy cywilnoprawnej z przedsiębiorcą wyłonionym w trybie ustawy o zamówieniach publicznych. Wykonawca obciąży Gminę za wykonane roboty budowlane podatkiem VAT, który nie jest kosztem kwalifikowalnym w tym projekcie unijnym.

Po zakończeniu robót inwestycja będzie służyła jako miejsce spotkań mieszkańców, stowarzyszeń i organizacji działających na terenie tej miejscowości. Zgodnie z założeniami projektu budynek będzie również wynajmowany na cele komercyjne 5 razy w roku, z czego zostanie osiągnięty przychód w wysokości 7500 zł netto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przysługuje Gminie prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wykonywaniem inwestycji.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących usługi budowlane tej inwestycji, ponieważ przedmiotowa inwestycja będzie służyć wykonywaniu przez Gminę czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Oznacza to, że przepis ten ma zastosowanie w przedmiotowej sytuacji.

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawione stanowisko jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

A zatem prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Tym samym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (tj. takimi, które generują podatek należny).

Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do opodatkowanej działalności gospodarczej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku od towarów i usług jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności - zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy - zadania własne obejmują utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt, dofinansowany w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Działanie 3.4 Odnowa i Rozwój Wsi. Wykonawca obciąży Gminę za wykonane w ramach inwestycji roboty budowlane podatkiem VAT, który nie jest kosztem kwalifikowalnym w tym projekcie unijnym. Po zakończeniu robót inwestycja będzie służyła jako miejsce spotkań mieszkańców, stowarzyszeń i organizacji działających na terenie tej miejscowości. Zmodernizowany budynek będzie również wynajmowany na cele komercyjne 5 razy w roku, z czego zostanie osiągnięty przychód w wysokości 7500 zł netto.

A zatem efekty realizacji przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT w zakresie udostępniania budynku na spotkania mieszkańców oraz stowarzyszeń i organizacji, które to czynności nie są czynnościami komercyjnymi, a zatem nie generują przychodów, jak również działalności opodatkowanej podatkiem VAT z tytułu wynajmowania budynku na cele komercyjne kilka razy w roku.

Odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do wskazanego wcześniej art. 86 ust. 1 ustawy, Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dotyczących modernizacji przedmiotowego budynku, wyłącznie w takiej części, w jakiej zakupy te będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, iż Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących usługi budowlane w zakresie modernizacji budynku, ponieważ przedmiotowa inwestycja będzie służyć wykonywaniu przez Gminę czynności opodatkowanych VAT - należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl