IPPP3/443-760/09-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-760/09-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla dostawy chmielu w szyszkach, granulatu chmielowego goryczkowego oraz ekstraktu chmielowego goryczkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla dostawy chmielu w szyszkach, granulatu chmielowego goryczkowego oraz ekstraktu chmielowego goryczkowego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-760/09-2/KG z dnia 17 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.

Wnioskodawca (zwany dalej Spółką) kupił chmiel w szyszkach. Chmiel w szyszkach jest surową, nieprzetworzoną postacią owocostanów chmielu. Ww. transakcja została przez Sprzedawcę opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 3%.

Spółka sprzedaje granulat chmielowy goryczkowy typ T-90 oraz granulat chmielowy aromatyczny typ T-90. Granulat chmielowy goryczkowy/aromatyczny typ T-90 jest to chmiel zmielony do postaci proszków chmielowych formowanych i sprasowanych w cylindryczne granulki, charakteryzujące się taką samą zawartością żywic i sprasowanych w cylindryczne granulki, charakteryzujące się taką samą zawartością żywic i olejków chmielowych, garbników i polifenoli jak w chmielu. Produkowany jest z określonych odmian chmielu - tj. granulat goryczkowy z chmielu goryczkowego, granulat aromatyczny z chmielu aromatycznego. Służą do produkcji piwa. Spółka dokonując dostawy na terytorium kraju ww. granulatów stosuje stawkę podatku VAT w wysokości 3%.

Spółka sprzedaje również ekstrakt chmielowy goryczkowy CO2, tj. zagęszczony wyciąg z żywic i olejków chmielowych, otrzymany z użyciem CO2, produkowany z granulatu ekstrahowanego ciekłym CO2. Ekstrakt pakowany jest w puszki i hermetycznie pakowany. Przeznaczony jest do produkcji piwa. Spółka sprzedaje na terytorium kraju ww. ekstrakt stosując stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaką stawką podatku VAT (w jakiej wysokości) powinna być opodatkowana dostawa na terytorium kraju chmielu w szyszkach.

2.

Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować dostawę na terytorium kraju granulatów chmielowych: goryczkowego typ T-90 oraz aromatycznego typ T-90.

3.

Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować dostawę na terytorium kraju ekstraktu chmielowego goryczkowego CO2.

Zdaniem Spółki dostawa ww. towarów na terytorium kraju jest opodatkowana:

1.

chmielu w szyszkach - stawką 3%,

2.

granulatu chmielowego - goryczkowego typ T-90 oraz granulatu chmielowego aromatycznego typ T-90 stawką 3%

3.

ekstraktu chmielowego goryczkowego CO2 - stawką 22%.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie do 31 grudnia 2010 r. stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

Zgodnie z załącznikiem do ww. ustawy, stawką 3% opodatkowana jest dostawa towarów sklasyfikowanych wg PKWiU ex 01.11 tj. zboża, ziemniaki, rośliny przemysłowe i produkty roślinne rolnictwa pozostałe z wyłączeniem (...) roślin dla przemysłu perfumeryjnego i farmacji itp. (PKWiU ex 01.11.9).

Zgodnie z otrzymaną przez Spółkę informacją od Urzędu Statystycznego w Łodzi (pismo nr OK.-5672/KW-638/2009 r.) przedmiotowe towary mieszczą się w grupowaniach PKWiU (wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.):

* chmiel w szyszkach - PKWiU 01.11.93-00.11 "Chmiel, świeży lub suszony",

* granulat chmielowy aromatyczny typ T-90 oraz granulat goryczkowy typ T-90 - PKWiU 01.11.93-00.12 "Chmiel prasowany lub granulowany"

* ekstrakt chmielowy goryczkowy CO2 - PKWiU 15.89.20-00.13 "Soki i ekstrakty roślinne - z chmielu".

Z uwagi na fakt, że chmiel w szyszkach oraz granulaty chmielowe (tj. aromatyczny i goryczkowy mieszczą się w grupowaniu PKWiU 01.11. i nie podlegają wyłączeniu (wyłączeniu podlegają rośliny dla przemysłu perfumeryjnego i farmacji itp. PKWiU ex 01.11.9, natomiast chmiel i granulaty chmielowe mieszczą się w grupowaniu PKWiU 01.11.93 produkty roślinne pozostałe), zdaniem Spółki dostawa na terytorium chmielu w szyszkach PKWiU 01.11.93-00.12, zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 11 marca 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, jest opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 3%.

Natomiast dostawa na terytorium kraju ekstraktu chmielowego goryczkowego CO2 PKWiU 15.89.20-00.13, zdaniem Spółki, opodatkowana jest zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. stawką VAT w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, zarówno towary jak i usługi są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, zgodnie z art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 cyt. ustawy. Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź w celu uzyskania informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Z uwagi na przywołane uregulowania, tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU możliwe jest rozstrzygnięcie odnośnie opodatkowania danej usługi podatkiem od towarów i usług. Zatem prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy, zaś obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku. Przepis ten należy interpretować w ten sposób, iż stawkę podstawową w wysokości 22% należy stosować dla dostawy towarów i usług, które nie korzystają ze zwolnienia oraz dla których nie znajduje zastosowania stawka preferencyjna.

Od 1 maja 2008 r. do 31 grudnia 2010 r., zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 30 kwietnia 2008 r. Nr 74, poz. 444) obniżoną stawkę podatku 3% stosuje się przede wszystkim do dostaw towarów wymienionych w załączniku do ustawy.

I tak, pod pozycją nr 1 załącznika wymieniającego towary opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 3% uwzględniono:

ex 01.11: zboża, ziemniaki, rośliny przemysłowe i produkty roślinne rolnictwa pozostałe - z wyłączeniem:

1.

arachidów (orzeszków ziemnych) (PKWiU 01.11.32),

2.

bawełny odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.11.7),

3.

kauczuku naturalnego (PKWiU 01.11.80),

4.

ziół suszonych sortowanych całych,

5.

roślin dla przemysłu perfumeryjnego i farmacji itp. (PKWiU ex 01.11.9).

Ponadto należy mieć na uwadze objaśnienia zamieszczone przez ustawodawcę pod ww. załącznikiem do ustawy o podatku od towarów i usług, z których m.in. wynika, że "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Oznacza to, że umieszczenie "ex" przy konkretnym symbolu PKWiU powoduje zawężenie stosowania danej regulacji tylko do wyrobów/usług należących do danego grupowania statystycznego, które spełniają określone przez ustawodawcę warunki wskazane w obowiązujących przepisach.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wyroby mieszczące się w grupowaniu PKWiU 01.11.9 w pełnym brzmieniu oznaczają "rośliny stosowane w przemyśle perfumeryjnym, farmacji, do wyrobu środków owadobójczych, grzybobójczych itp.; nasiona buraków cukrowych, nasiona roślin pastewnych; materiały roślinne pozostałe".

Natomiast wyłączeniu z preferencyjnej stawki podlegają od 1 maja 2008 r. (zgodnie z poz. nr 1, pkt 5 załącznika do ustawy o podatku od towarów i usług) wyłącznie towary sklasyfikowane wg PKWiU ex 01.11.9 "rośliny stosowane w przemyśle perfumeryjnym, farmacji, do wyrobu środków owadobójczych, grzybobójczych itp."

Powyższe wyłączenie dotyczy więc tylko roślin stosowanych w przemyśle perfumeryjnym, farmacji, do wyrobu środków owadobójczych, grzybobójczych.

Nie dotyczy pozostałych wyrobów: nasion buraków cukrowych, nasion roślin pastewnych; materiałów roślinnych pozostałych.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, dokonuje dostawy:

* chmielu w szyszkach - PKWiU 01.11.93-00.11 "Chmiel, świeży lub suszony",

* granulatu chmielowego aromatycznego typ T-90 oraz granulatu goryczkowego typ T-90 - PKWiU 01.11.93-00.12 "Chmiel prasowany lub granulowany"

* ekstraktu chmielowego goryczkowego CO2 - PKWiU 15.89.20-00.13 "Soki i ekstrakty roślinne - z chmielu".

W przedmiotowej sprawie chmiel w szyszkach, granulat chmielowy aromatyczny oraz granulat goryczkowy mieszczą się zgodnie z załącznikiem nr 1 do cyt. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług w grupie ex 01.11. Zatem jeśli dostawa nie odbywa się dla celów wymienionych w punkcie 5 wyłączenia tj. dla przemysłu perfumeryjnego i farmacji oraz do wyrobu środków owadobójczych, grzybobójczych, to jego sprzedaż podlega opodatkowaniu wg 3% stawki VAT.

Natomiast w odniesieniu do czynności dostawy na terytorium kraju ekstraktu chmielowego goryczkowego CO2 sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 15.89.20-00.13 "Soki i ekstrakty roślinne - z chmielu" stwierdzić należy iż jako czynność nie wymieniona w ustawie, ani też w przepisach wykonawczych jako zwolniona lub korzystająca z preferencyjnej stawki podatku VAT, podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionych stanach faktycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl