IPPP3/443-760/09-4/KG
Pismo z dnia 15 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-760/09-4/KG
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla dostawy chmielu w szyszkach, granulatu chmielowego goryczkowego oraz ekstraktu chmielowego goryczkowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla dostawy chmielu w szyszkach, granulatu chmielowego goryczkowego oraz ekstraktu chmielowego goryczkowego.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-760/09-2/KG z dnia 17 września 2009 r.
W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.
Wnioskodawca (zwany dalej Spółką) kupił chmiel w szyszkach. Chmiel w szyszkach jest surową, nieprzetworzoną postacią owocostanów chmielu. Ww. transakcja została przez Sprzedawcę opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 3%.
Spółka sprzedaje granulat chmielowy goryczkowy typ T-90 oraz granulat chmielowy aromatyczny typ T-90. Granulat chmielowy goryczkowy/aromatyczny typ T-90 jest to chmiel zmielony do postaci proszków chmielowych formowanych i sprasowanych w cylindryczne granulki, charakteryzujące się taką samą zawartością żywic i sprasowanych w cylindryczne granulki, charakteryzujące się taką samą zawartością żywic i olejków chmielowych, garbników i polifenoli jak w chmielu. Produkowany jest z określonych odmian chmielu - tj. granulat goryczkowy z chmielu goryczkowego, granulat aromatyczny z chmielu aromatycznego. Służą do produkcji piwa. Spółka dokonując dostawy na terytorium kraju ww. granulatów stosuje stawkę podatku VAT w wysokości 3%.
Spółka sprzedaje również ekstrakt chmielowy goryczkowy CO2, tj. zagęszczony wyciąg z żywic i olejków chmielowych, otrzymany z użyciem CO2, produkowany z granulatu ekstrahowanego ciekłym CO2. Ekstrakt pakowany jest w puszki i hermetycznie pakowany. Przeznaczony jest do produkcji piwa. Spółka sprzedaje na terytorium kraju ww. ekstrakt stosując stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 22%.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Jaką stawką podatku VAT (w jakiej wysokości) powinna być opodatkowana dostawa na terytorium kraju chmielu w szyszkach.
Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować dostawę na terytorium kraju granulatów chmielowych: goryczkowego typ T-90 oraz aromatycznego typ T-90.
Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować dostawę na terytorium kraju ekstraktu chmielowego goryczkowego CO2.
Zdaniem Spółki dostawa ww. towarów na terytorium kraju jest opodatkowana:
chmielu w szyszkach - stawką 3%,
granulatu chmielowego - goryczkowego typ T-90 oraz granulatu chmielowego aromatycznego typ T-90 stawką 3%
ekstraktu chmielowego goryczkowego CO2 - stawką 22%.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie do 31 grudnia 2010 r. stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.
Zgodnie z załącznikiem do ww. ustawy, stawką 3% opodatkowana jest dostawa towarów sklasyfikowanych wg PKWiU ex 01.11 tj. zboża, ziemniaki, rośliny przemysłowe i produkty roślinne rolnictwa pozostałe z wyłączeniem (...) roślin dla przemysłu perfumeryjnego i farmacji itp. (PKWiU ex 01.11.9).
Zgodnie z otrzymaną przez Spółkę informacją od Urzędu Statystycznego w Łodzi (pismo nr OK.-5672/KW-638/2009 r.) przedmiotowe towary mieszczą się w grupowaniach PKWiU (wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.):
* chmiel w szyszkach - PKWiU 01.11.93-00.11 "Chmiel, świeży lub suszony",
* granulat chmielowy aromatyczny typ T-90 oraz granulat goryczkowy typ T-90 - PKWiU 01.11.93-00.12 "Chmiel prasowany lub granulowany"
* ekstrakt chmielowy goryczkowy CO2 - PKWiU 15.89.20-00.13 "Soki i ekstrakty roślinne - z chmielu".
Z uwagi na fakt, że chmiel w szyszkach oraz granulaty chmielowe (tj. aromatyczny i goryczkowy mieszczą się w grupowaniu PKWiU 01.11. i nie podlegają wyłączeniu (wyłączeniu podlegają rośliny dla przemysłu perfumeryjnego i farmacji itp. PKWiU ex 01.11.9, natomiast chmiel i granulaty chmielowe mieszczą się w grupowaniu PKWiU 01.11.93 produkty roślinne pozostałe), zdaniem Spółki dostawa na terytorium chmielu w szyszkach PKWiU 01.11.93-00.12, zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 11 marca 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, jest opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 3%.
Natomiast dostawa na terytorium kraju ekstraktu chmielowego goryczkowego CO2 PKWiU 15.89.20-00.13, zdaniem Spółki, opodatkowana jest zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. stawką VAT w wysokości 22%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, zarówno towary jak i usługi są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, zgodnie z art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 cyt. ustawy. Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź w celu uzyskania informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.
Z uwagi na przywołane uregulowania, tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU możliwe jest rozstrzygnięcie odnośnie opodatkowania danej usługi podatkiem od towarów i usług. Zatem prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy, zaś obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.
Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku. Przepis ten należy interpretować w ten sposób, iż stawkę podstawową w wysokości 22% należy stosować dla dostawy towarów i usług, które nie korzystają ze zwolnienia oraz dla których nie znajduje zastosowania stawka preferencyjna.
Od 1 maja 2008 r. do 31 grudnia 2010 r., zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 30 kwietnia 2008 r. Nr 74, poz. 444) obniżoną stawkę podatku 3% stosuje się przede wszystkim do dostaw towarów wymienionych w załączniku do ustawy.
I tak, pod pozycją nr 1 załącznika wymieniającego towary opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 3% uwzględniono:
ex 01.11: zboża, ziemniaki, rośliny przemysłowe i produkty roślinne rolnictwa pozostałe - z wyłączeniem:
arachidów (orzeszków ziemnych) (PKWiU 01.11.32),
bawełny odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.11.7),
kauczuku naturalnego (PKWiU 01.11.80),
ziół suszonych sortowanych całych,
roślin dla przemysłu perfumeryjnego i farmacji itp. (PKWiU ex 01.11.9).
Ponadto należy mieć na uwadze objaśnienia zamieszczone przez ustawodawcę pod ww. załącznikiem do ustawy o podatku od towarów i usług, z których m.in. wynika, że "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.
Oznacza to, że umieszczenie "ex" przy konkretnym symbolu PKWiU powoduje zawężenie stosowania danej regulacji tylko do wyrobów/usług należących do danego grupowania statystycznego, które spełniają określone przez ustawodawcę warunki wskazane w obowiązujących przepisach.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wyroby mieszczące się w grupowaniu PKWiU 01.11.9 w pełnym brzmieniu oznaczają "rośliny stosowane w przemyśle perfumeryjnym, farmacji, do wyrobu środków owadobójczych, grzybobójczych itp.; nasiona buraków cukrowych, nasiona roślin pastewnych; materiały roślinne pozostałe".
Natomiast wyłączeniu z preferencyjnej stawki podlegają od 1 maja 2008 r. (zgodnie z poz. nr 1, pkt 5 załącznika do ustawy o podatku od towarów i usług) wyłącznie towary sklasyfikowane wg PKWiU ex 01.11.9 "rośliny stosowane w przemyśle perfumeryjnym, farmacji, do wyrobu środków owadobójczych, grzybobójczych itp."
Powyższe wyłączenie dotyczy więc tylko roślin stosowanych w przemyśle perfumeryjnym, farmacji, do wyrobu środków owadobójczych, grzybobójczych.
Nie dotyczy pozostałych wyrobów: nasion buraków cukrowych, nasion roślin pastewnych; materiałów roślinnych pozostałych.
W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, dokonuje dostawy:
* chmielu w szyszkach - PKWiU 01.11.93-00.11 "Chmiel, świeży lub suszony",
* granulatu chmielowego aromatycznego typ T-90 oraz granulatu goryczkowego typ T-90 - PKWiU 01.11.93-00.12 "Chmiel prasowany lub granulowany"
* ekstraktu chmielowego goryczkowego CO2 - PKWiU 15.89.20-00.13 "Soki i ekstrakty roślinne - z chmielu".
W przedmiotowej sprawie chmiel w szyszkach, granulat chmielowy aromatyczny oraz granulat goryczkowy mieszczą się zgodnie z załącznikiem nr 1 do cyt. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług w grupie ex 01.11. Zatem jeśli dostawa nie odbywa się dla celów wymienionych w punkcie 5 wyłączenia tj. dla przemysłu perfumeryjnego i farmacji oraz do wyrobu środków owadobójczych, grzybobójczych, to jego sprzedaż podlega opodatkowaniu wg 3% stawki VAT.
Natomiast w odniesieniu do czynności dostawy na terytorium kraju ekstraktu chmielowego goryczkowego CO2 sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 15.89.20-00.13 "Soki i ekstrakty roślinne - z chmielu" stwierdzić należy iż jako czynność nie wymieniona w ustawie, ani też w przepisach wykonawczych jako zwolniona lub korzystająca z preferencyjnej stawki podatku VAT, podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowo wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.
Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionych stanach faktycznych.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.