IPPP3/443-738/13-2/MKw

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-738/13-2/MKw

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2013 r. (data wpływu 7 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji sfinansowanej częściowo ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji sfinansowanej częściowo ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jako organizacja pozarządowa działająca na terenie gminy, która jest członkiem lokalnej grupy działania, realizuje operację z zakresu "Małych Projektów" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" przewidzianego w ramach osi IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

Na realizację operacji samorząd województwa świętokrzyskiego przyznał pomoc w wysokości 80% kwoty poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji, nie więcej niż 25 tys. zł. Jednym z wymaganych załączników do wniosku o płatność jest interpretacja indywidualna.

W ramach ww. operacji Stowarzyszenie finansuje koszty organizacji pikniku rodzinnego na rynku miasta w L. Beneficjenci operacji to mieszkańcy miasta i gminy L. oraz gmin ościennych. Udział w pikniku jest bezpłatny. Koszty dotyczą zakupu antyram, materiałów biurowych, materiałów do przygotowania scenografii, promocji i reklamy, nagród dla uczestników konkursów, wynajmu sceny i nagłośnienia oraz honorariów: dla występujących artystów, za organizację i prezentację stoisk pokazowych, za przygotowanie do degustacji miodu i wypieków cukierniczych, za przeprowadzenie prelekcji, przygotowanie scenografii i prowadzenie - konferansjerka pikniku.

Stowarzyszenie nigdy nie było i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o PTU, jest zwolnione podmiotowo. Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi żadnej sprzedaży w rozumieniu art. 2 ust. 22, nie wykonuje żadnych innych czynności opodatkowanych, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cyt. przepisie o PTU. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT - 7. Celem operacji jest:

1. Podniesienie świadomości znaczenia środowiska naturalnego i dziedzictwa kulturowego w zrównoważonym rozwoju oraz wzmocnienie poczucia tożsamości mieszkańców poprzez kultywowanie tradycji, rozwój kultury i pobudzenie aktywności społecznej.

2. Operacja wpisuje się w cel zawarty w LSR, ponieważ dotyczy promowania obszarów wiejskich, kształtowania świadomości regionalnej społeczeństwa, wspierania i rozwijania dziedzictwa kulturowego wsi polskiej.

Wszelkie świadczenia dla beneficjentów operacji Stowarzyszenie świadczy nieodpłatnie. W wyniku realizacji operacji Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów, za wyjątkiem pomocy będącej przedmiotem wniosku o płatność. Działalność Stowarzyszenia związana z realizacją ww. operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie PTU. Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowywanymi PTU (VAT), bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji sfinansowanej częściowo ze środków funduszy strukturalnych Unii europejskiej (działanie 4.3 PROW 2007 - 2013).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu dokonanych w związku z ww. operacją. Otrzymana pomoc finansowa do realizacji operacji nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT z uwagi na to, że płatność ta nie jest związana z usługami świadczonymi odpłatnie i nie podlega opodatkowaniu. Pomoc finansowa otrzymana przez Stowarzyszenie nie da się powiązać ze świadczeniem konkretnych usług, zatem nie powinna być ona wykazywana przez Wnioskodawcę jako obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. (Podobnie Dyrektor IS w Warszawie sygn. IPPP3/443-835/10-4/KB z 20 października 2010 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosowanie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako Organizacja Pozarządowa działająca na terenie gminy L., która jest członkiem lokalnej grupy działania "k.k. ", realizuje operację z zakresu "Małych Projektów" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" przewidzianego w ramach osi IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Na realizację operacji samorząd województwa świętokrzyskiego przyznał pomoc w wysokości 80% kwoty poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji, nie więcej niż 25 tys. zł. W ramach ww. operacji Stowarzyszenie finansuje koszty organizacji pikniku rodzinnego na rynku miasta w L. Beneficjenci operacji to mieszkańcy miasta i gminy L. oraz gmin ościennych. Udział w pikniku jest bezpłatny. Koszty dotyczą zakupu antyram, materiałów biurowych, materiałów do przygotowania scenografii, promocji i reklamy, nagród dla uczestników konkursów, wynajmu sceny i nagłośnienia oraz honorariów: dla występujących artystów, za organizację i prezentację stoisk pokazowych, za przygotowanie do degustacji miodu i wypieków cukierniczych, za przeprowadzenie prelekcji, przygotowanie scenografii i prowadzenie - konferansjerka pikniku. Celem operacji jest:

1. Podniesienie świadomości znaczenia środowiska naturalnego i dziedzictwa kulturowego w zrównoważonym rozwoju oraz wzmocnienie poczucia tożsamości mieszkańców poprzez kultywowanie tradycji, rozwój kultury i pobudzenie aktywności społecznej.

2. Operacja wpisuje się w cel zawarty w LSR, ponieważ dotyczy promowania obszarów wiejskich, kształtowania świadomości regionalnej społeczeństwa, wspierania i rozwijania dziedzictwa kulturowego wsi polskiej.

Stowarzyszenie nigdy nie było i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, ani nie prowadzi żadnej sprzedaży w rozumieniu art. 2 ust. 22, jak również nie wykonuje żadnych innych czynności opodatkowanych, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cyt. przepisie. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT - 7. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów operacji Stowarzyszenie świadczy nieodpłatnie. W wyniku realizacji operacji Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów, za wyjątkiem pomocy będącej przedmiotem wniosku o płatność. Działalność Stowarzyszenia związana z realizacją ww. operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi, bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Biorąc po uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z dokonanymi zakupami towarów i usług - związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl