IPPP3/443-736/09-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-736/09-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu rozliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu rozliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i rozpoczyna budowę budynku handlowo-mieszkalnego. Budynek składał się będzie z trzech kondygnacji, jest podpiwniczony. Parter budynku zaplanowany jest jako część handlowa o powierzchni wg projektu 87,40 m kw. (sklep motoryzacyjny). Pierwsze piętro o pow. 94,45 m kw. oraz poddasze o pow. 98,99 m kw. to część mieszkalna. Część podpiwniczona o pow. 99,83 m kw. nie będzie służyła działalności gospodarczej. Materiały wykorzystywane do budowy części mieszkalnej i części handlowej Wnioskodawca jest w stanie dokładnie rozdzielić. Natomiast cały budynek ma wspólny fundament, wspólny strop między piwnicą a parterem, wspólny strop pomiędzy parterem a piętrem oraz wspólny dach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób rozliczyć podatek VAT od zakupu materiałów budowlanych oraz usług budowlanych, które będą przeznaczone na realizację ww. części wspólnych budynku.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Odliczenie i zwrot podatku VAT od faktur na zakupione materiały i usługi, które będą wykorzystane do wybudowania części wspólnych budynku, czyli fundamentów, stropów: pomiędzy piwnica/parter oraz parter/piętro i części, których nie jest w stanie rozdzielić na realizację części handlowej i mieszkalnej, winny być rozliczone współczynnikiem powierzchni lokalu handlowego do powierzchni całego budynku. Ponieważ część handlowa wg projektu będzie zajmować pow. 87,40 m kw., a cały budynek wraz z piwnicą wynosi 380,67 m kw., stąd współczynnik wynosi 22,95% = 23%.

Zatem wartość podatku VAT podlegająca odliczeniu będzie odliczona tylko w tej części, którą uzyska przez pomnożenie wartości VAT naliczonego i ww. współczynnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści powyższego przepisu wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku.

Kwotę podatku naliczonego - stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ma zamiar budować budynek handlowo-mieszkalny. Budynek składał się będzie z trzech kondygnacji, jest podpiwniczony. Parter budynku zaplanowany jest jako część handlowa o powierzchni wg projektu 87,40 m kw. (sklep motoryzacyjny). Pierwsze piętro o pow. 94,45 m kw. oraz poddasze o pow. 98,99 m kw. to część mieszkalna. Część podpiwniczona o pow. 99,83 m kw. nie będzie służyła działalności gospodarczej.

Materiały wykorzystywane do budowy części mieszkalnej i części handlowej Wnioskodawca jest w stanie dokładnie rozdzielić. Natomiast cały budynek ma wspólny fundament, wspólny strop między piwnicą a parterem, wspólny strop pomiędzy parterem a piętrem oraz wspólny dach.

Uwzględniając powyższe, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupione materiały (towary) oraz usługi, dotyczące wykonania ww. części wspólnych budynku (oraz innych, których nie jest on w stanie bezpośrednio przyporządkować jako związanych z częścią handlową czy mieszkalną), może być rozliczony współczynnikiem powierzchni lokalu handlowego do powierzchni całego budynku, tj. 23% (jak wskazano we wniosku).

Dodatkowo tut. Organ informuje, że ciężar rzetelnego rozliczenia wydatków związanych z budową budynku, w części przeznaczonej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej i w części wykorzystywanej dla potrzeb osobistych osoby fizycznej prowadzącej działalność, spoczywa zawsze na podatniku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniła treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 28 sierpnia 2009 r., różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a ustawy - Ordynacja podatkowa, na wskazany przez Stronę nr rachunku bankowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl