IPPP3/443-731/14-2/RD - Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług sfinansowanych z otrzymanej dotacji na realizację Olimpiady Integracyjnej "Wszyscy razem".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-731/14-2/RD Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług sfinansowanych z otrzymanej dotacji na realizację Olimpiady Integracyjnej "Wszyscy razem".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2014 r. (data wpływu 30 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług sfinansowanych z otrzymanej dotacji na realizację Olimpiady Integracyjnej "Wszyscy razem" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług sfinansowanych z otrzymanej dotacji na realizację Olimpiady Integracyjnej "Wszyscy razem".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszene jest organizacją pożytku publicznego, której celem działalności jest wszechstronna pomoc dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej w zakresie opieki, rehabilitacji i adaptacji społecznej. Członkami Stowarzyszenia są rodzice z terenu powiatu grójeckiego, których dzieci dotknięte są różnego rodzaju niepełnosprawnością oraz nieuleczaną chorobą.

Stowarzyszenie powstało w 2007 r., a osobowość prawną otrzymało 28 marca 2008 r.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku VAT.

29 listopada 2013 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o przyznanie pomocy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, osi 4 "Leader", działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" z zakresu małych projektów. Finansowanie tego działania pochodzi w 20% z Budżetu Państwa i w 80% ze środków Unii Europejskiej.

W ramach złożonego wniosku zrealizowana była operacja przewidująca zorganizowanie i przeprowadzenie w dniu 23 czerwca 2014 r. Olimpiady Integracyjnej "Wszyscy razem", której głównym celem jest umożliwienie dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej zaspokojenia ich potrzeb w zakresie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym oraz promocja lokalnych walorów gminy. Koszty związane z realizacją operacji są już ponoszone.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszene ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu w ramach bezpłatnej działalności statutowej (w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" z zakresu małych projektów, operacja pt. Olimpiada Integracyjna "Wszyscy razem").

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszene nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z zakupami poniesionymi w związku z projektami realizowanymi w ramach działalności statutowej ze względu na fakt, że nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności sprawy wynika, że Stowarzyszenie złożyło wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego o przyznanie pomocy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, osi 4 "Leader", działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" z zakresu małych projektów. Finansowanie tego działania pochodzi w 20% z Budżetu Państwa i w 80% ze środków Unii Europejskiej. W ramach złożonego wniosku zrealizowana była operacja przewidująca zorganizowanie i przeprowadzenie Olimpiady integracyjnej "Wszyscy razem", której głównym celem jest umożliwienie dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej zaspokojenia ich potrzeb w zakresie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym oraz promocja lokalnych walorów gminy. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wykonywane przez niego świadczenia w ramach realizacji projektu są bezpłatne. W związku z czym Strona nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu. Tym samym dokonane zakupy na realizację Olimpiady Integracyjnej "Wszyscy razem" w ramach bezpłatnej działalności statutowej Stowarzyszenia będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowej operacji.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Olimpiady Integracyjnej "Wszyscy razem", ponieważ Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz wydatki poniesione w ramach realizacji operacji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl