IPPP3/443-726/10-5/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-726/10-5/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 26 lipca 2010 r.) uzupełnionego w dniu 30 sierpnia 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 12 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 30 sierpnia 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 12 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wydawnictwo Sp. z o.o. jest wydawcą zajmującym się tematyką o charakterze bezpieczeństwa pracy, ponadto spółka zamierza wykonywać umowę partnerską na rzecz realizacji Projektu "Kompetencje społeczne a bezpieczeństwo w pracy" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem Programu PO KL jest wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej. Projekt "Kompetencje społeczne a bezpieczeństwo w pracy" skierowany jest do pracowników o wykształceniu technicznym chcących podnieść swoje kwalifikacje zawodowe w zakresie kompetencji społecznych mających wpływ na bezpieczeństwo w pracy w średnich firmach wszystkich branż. Głównymi odbiorcami projektu będą pracodawcy, kierownicy produkcji, inspektorzy bhp i społeczni inspektorzy pracy o wykształceniu technicznym. Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji społecznych pracowników o wykształceniu technicznym mających wpływ na bezpieczeństwo w pracy. Cel projektu jest zbieżny z polityką UE, ponieważ realizuje założenia Strategii Lizbońskiej, zgodnie z którą Europa stanie się atrakcyjnym miejscem do inwestowania i podejmowania pracy. Działania w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki są wdrażane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, do której Spółka jako Partner Projektu występować będzie o refundowanie poniesionych wydatków w celu realizacji Projektu w zakresie powierzonych zadań na wyodrębniony rachunek bankowy, który zostanie podany przez Spółkę w momencie podpisania umowy o dofinansowanie. Kwoty refundacji (dofinansowania) udzielanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na wydatki kwalifikowane Projektu ponoszone przez Spółkę są wyłącznie kwotami netto (bez podatku VAT). Spółka, zdaniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, jako czynny podatnik VAT (Spółka zobowiązana była złożyć do PARP oświadczenie, że jest czynnym podatnikiem VAT), ma prawo do dokonywania odliczenia podatku VAT lub uzyskania jego zwrotu przez beneficjenta tj. Spółkę, a przez to wyłączona jest możliwość kwalifikowalności podatku VAT jako wydatku objętego refundacją. Zdaniem PARP podatek VAT w sytuacji czynnego podatnika VAT jest zawsze wydatkiem niekwalifikowanym do objęcia refundacją.

W uzupełnieniu z dnia 30 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca dodał, iż zakupy dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą objęte podatkiem od towarów i usług oraz będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od dokonywanych przez Spółkę zakupów towarów i usług następnie refundowanych ze środków pochodzących z dofinansowania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w zakresie realizacji projektu "Kompetencje społeczne a bezpieczeństwo pracy", Spółka, jako czynny podatnik VAT może odliczyć podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124., a kwotę podatku naliczonego stanowi zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W przepisach dotyczących podatku od towarów i usług ustawodawca nie określił natomiast żadnych dodatkowych warunków dotyczących pochodzenia środków finansowych, z których będą dokonywane zakupy towarów i usług, które miałyby wpływ na możliwość skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z tym sfinansowanie lub częściowe sfinansowanie zakupów dotacjami, czy też otrzymanie refinansowania poniesionych kosztów nie wpływa na prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych zakupów. W konsekwencji Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego również w przypadku nabywania towarów i usług, które następnie będą zrefundowane w ramach Projektu "Kompetencje społeczne a bezpieczeństwo w pracy" przez Polskę Agencje Rozwoju Przedsiębiorczości.

Stanowisko o możliwości dokonywania odliczenia podatku VAT również w takim przypadku potwierdza zarówno doktryna np. artykuł "Zobacz jakie skutki w podatku VAT wywołuje otrzymanie dotacji przez twoją firmę" jak i interpretacje podatkowe:

1.

Postanowienie Urzędu Skarbowego w Pucku z dnia 11 stycznia 2006 r. NV/4406-1-6/46/05/06/KM, gdzie wskazano, iż "na prawo podatnika do odliczeń podatku naliczonego jak i wysokości tych odliczeń nie mają wpływu otrzymane przez podatnika dotacje, lecz przeznaczenie i wykorzystanie dokonanych zakupów."

2.

Postanowienie Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu z dnia 11 czerwca 2007 r. PP/443-37/07/Kr, w którym "Naczelnik Urzędu Skarbowego podziela pogląd podatnika i uznaje, że podatek VAT od zakupów finansowanych ze środków otrzymanych w ramach dotacji statutowej oraz innych dotacji podmiotowych podlega odliczeniu, ale w takim zakresie w jakim służą one działalności opodatkowanej."

3.

Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 września 2008 r. IPPP1-443-1251/08-6/RK, według której "podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przez podatnika tego podatku."

4.

Informacja Urzędu Skarbowego w Wysokiem Mazowieckiem z dnia 15 lipca 2004 r. US DFI /415/4/MG/2004, wg której "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego."

5.

Postanowienie Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 13 marca 2007 r. PP/443-78/06, w którym wskazano, iż "dla rozstrzygnięcia, czy Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest ustalenie, czy zadania realizowane w ramach Projektu są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT" i dalej, że "są faktycznie opodatkowane podatkiem VAT te dotacje, które związane są bezpośrednio ze świadczeniem usług, przy czym przez bezpośredni związek należy rozumieć sytuację, gdy dotacja taka została dokonana w celu dofinansowania świadczenia konkretnych usług. W sytuacji, gdy podatnik w związku z dającym się zindywidualizować świadczeniem konkretnych usług otrzymuje odpowiadające całości lub części wynagrodzenie wypłacane przez podmiot inny niż kontrahent, jakiekolwiek dofinansowanie (dotację), to należy uznać, iż tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny należnej od nabywcy uzupełnienie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu dokonanego świadczenia usług i podlega opodatkowaniu tym podatkiem." W związku z tym stwierdzono, iż w efekcie "podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tego podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi."

6.

Postanowienie Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z dnia 18 kwietnia 2005 r. IIUSppII/443-60/82a/66/05/Nr, w którym wyrażono pogląd, iż "jeżeli podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu (może to być organ administracji rządowej, samorządowej lub organizacja społeczna) jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia." W tej sytuacji "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego".

7.

Postanowienie Urzędu Skarbowego w Opatowie z dnia 7 marca 2006 r. PP/443-1/06, w którym wyrażono pogląd, iż "najistotniejszym warunkiem umożliwiającym skorzystanie podatnikowi z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem jeżeli zakupy będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, to podatek naliczony od tych zakupów podlega odliczeniu od podatku należnego na ogólnych zasadach. Podkreślić należy, że dla skutecznej możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów, bez znaczenia pozostanie fakt, iż są one finansowane ze środków z Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż Spółka dokonując zakupów towarów i usług w celu realizacji Projektu Kompetencje Społeczne a bezpieczeństwo Pracy, które następnie będą refundowane ze środków pochodzących z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na cele związane z realizacją ww. Projektu będzie mogła odliczyć podatek VAT od tychże zakupów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ponadto wg art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu.

Warto też zauważyć, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego w żaden sposób nie jest warunkowane źródłem pochodzenia środków, z których finansowane jest nabycie przedmiotowych towarów i usług.

Dla określenia, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów związanych z realizacją projektu, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (koszty ogólne).

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazano, iż Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem VAT zamierza wykonywać umowę partnerską na rzecz realizacji Projektu "Kompetencje społeczne a bezpieczeństwo w pracy" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji społecznych pracowników o wykształceniu technicznym mających wpływ na bezpieczeństwo w pracy. Zakupy dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą objęte podatkiem od towarów i usług oraz będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż dokonywane przez Wnioskodawcę będącego czynnym podatnikiem podatku VAT zakupy towarów i usług związane z realizowanym projektem, będą w sposób pośredni służyły czynnościom opodatkowanym, bowiem wydatki ponoszone na zakup towarów i usług w celu podniesienia kwalifikacji pracowników, a w efekcie w celu zwiększenia efektywności świadczonej dla Spółki pracy (Wnioskodawca działa efektywnie w interesie własnym, a nie pracowników) niewątpliwie korzystnie wpłynie na jakość czynności wykonywanych przez Spółkę, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje, na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące przedmiotowego projektu.

Reasumując, Spółka, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, może odliczyć podatek VAT od dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu zakupów towarów i usług, które będą następnie refundowane ze środków pochodzących z dofinansowania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl