IPPP3/443-713/11-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-713/11-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 20 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

J. s.c. podjęła współpracę z firmą holenderską (zarejestrowaną jako podatnik VAT unijny w Holandii) na pośrednictwo w znalezieniu kontrahentów i zawarciu kontraktów:

* z podwykonawcami usług świadczonych przez firmę holenderską,

* z odbiorcami usług wykonywanych przez firmę holenderską.

Firma holenderska zajmuje się budową rurociągów, wykonywaniu horyzontalnych przewiertów sterowanych HDD (ang. Horizontal Directional Drilling) polegających na wykonywaniu otworów pod przeszkodami terenowymi metodą przewiertów i następnie wciąganiu rurociągów przez te otwory.

J. s.c. za doprowadzenie do zawarcia powyższych kontraktów otrzyma od firmy holenderskiej uzgodnione wynagrodzenie w postaci ustalonego% od kontraktu. Wynagrodzenie będzie wypłacane na podstawie faktur wystawionych przez firmę holenderską za wykonane usługi lub faktur otrzymanych przez firmę holenderską od podwykonawców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy miejscem opodatkowania usług świadczonych przez J. s.c. jest miejsce określone w art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług tj. w miejscu gdzie podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę (lub stałe miejsce prowadzenia działalności) czy też usługi te związane są z nieruchomościami i powinny być opodatkowane w miejscu położenia nieruchomości zgodnie z art. 28e ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia nieruchomości stąd wydaje się słuszne posiłkowanie się przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, gdzie zgodnie z art. 46 "nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części tych budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności". Stosownie zaś do art. 47 Kodeksu "część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych" oraz "częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego". Ponadto zgodnie z art. 48 Kodeksu "z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak i również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania". Przepis ten zawiera katalog części składowych niezamknięty ("w szczególności"), a zatem wszystko co zostało trwale z gruntem związane (sztucznie bądź naturalnie) stanowi część składową gruntu. Z powyższych przepisów należy wywnioskować, że rurociągi są częścią składową gruntu, a więc stanowią nieruchomości, co oznacza, że należy niewątpliwie stwierdzić, że usługi świadczone przez firmę holenderską są usługami wykonywanymi na nieruchomościach.

Do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia czy usługi świadczone przez J. s.c. wykonywane na rzecz firmy holenderskiej polegające na doprowadzeniu do zawarcia kontraktów na usługi wykonywane na nieruchomościach są również związane z tymi nieruchomościami.

Artykuł 28e ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje usługi, które są związane z nieruchomościami lecz katalog ten ma charakter otwarty i wymienia jedynie:

* usługi świadczone przez rzeczoznawców,

* usługi pośredników w obrocie nieruchomościami,

* usługi zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji (...),

* usługi użytkowania i używania nieruchomości,

* usługi przygotowywania i koordynowania prac budowlanych takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego.

W doktrynie za usługi związane z nieruchomościami - obok przypadków wyraźnie wymienionych powyżej - uznaje się również:

* usługi (roboty) budowlane,

* usługi prac polowych w rolnictwie,

* usługi geodezyjne,

* usługi notarialne (dotyczące umów przenoszących lub ustanawiających własność lub inne prawa do nieruchomości).

Należy zauważyć, że wszystkie powyższe usługi są bezpośrednio wykonywane w miejscu położenia nieruchomości lub ściśle jej dotyczą.

Usługi wykonywane przez J. s.c. na rzecz firmy holenderskiej obejmują:

* znalezienie potencjalnych podwykonawców usług świadczonych przez firmę holenderską lub,

* znalezienie potencjalnych odbiorców zainteresowanych usługami firmy firmy holenderskiej,

* promowanie robót i usług firmy holenderskiej wśród potencjalnych klientów,

* informowanie firmy holenderskiej o planowanych robotach HDD,

* organizowanie spotkań z potencjalnymi klientami,

* zdobywanie zapytań ofertowych i materiałów przetargowych od klientów na realizację robót HDD,

* udział w negocjacjach, udzielanie porad i doprowadzenie do zawarcia kontraktu.

J. s.c. posiada wiedzę ogólną o tym, gdzie prace mogą być wykonywane (miejsce położenia nieruchomości), natomiast nie będzie uczestniczyć w żaden sposób w tych pracach.

Zdaniem Spółki jest oczywiste, że poszczególne usługi mogą być związane z nieruchomościami w różnym stopniu i w różny sposób. Wykładnia wyrażenia "związanych z" nie może być nadmiernie rozszerzająca, gdyż w ostateczności każda usługa mogłaby być w jakiś sposób "związana z" nieruchomością. Wykładni wyrażenia "związanych z" można dokonywać w oparciu o przykłady wymienione w art. 28e ustawy. Odesłanie do "usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji (...), użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego" można uznać za wskazówkę, jakiego rodzaju związek miał na myśli ustawodawca (implementujący prawo wspólnotowe) pomiędzy usługami a nieruchomościami, wprowadzając ów przepis. Tym niemniej, wszystkie usługi wyraźnie wymienione w tym przepisie posiadają wspólną cechę, jeśli chodzi o sposób, w jaki,"związane są z" nieruchomością. Wszystkie są usługami świadczonymi wobec nieruchomości bądź ukierunkowane na samą nieruchomość. Ich przedmiotem jest dokonanie zmiany prawnej lub fizycznej w nieruchomości np. agenci nieruchomości i rzeczoznawcy wyceniają i sprzedają nieruchomości, architekci projektują, przygotowują oraz koordynują i sprawują zarząd nad tworzeniem i zmianami projektów, nadzór budowlany sprawuje opiekę nad właściwym wykonywaniem robót itp. Usługi świadczone przez J. s.c. są jedynie usługami pomocniczymi zmierzającymi do zawarcia umów na usługi związane z tymi nieruchomościami. Samo doprowadzenie do zawarcia kontraktu nie prowadzi do żadnych zmian w nieruchomości. Gdyby ustawodawca (a wcześniej prawo unijne) miał zamiar opodatkować zgodnie z miejscem położenia nieruchomości również te usługi pośrednictwa związane z usługami związanymi z nieruchomościami niewątpliwie zapisałby to jako dodatkowy rodzaj usług. Nieznaczny związek z nieruchomością (który można sobie łatwo wyobrazić) mógłby spowodować, że wiele usług mogłoby być potraktowane jako usługi związane z nieruchomościami np. usługi bankowe związane z kredytowaniem inwestycji, usługi księgowe związane z rozliczaniem inwestycji itp.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że usługi świadczone przez J. s.c. nie są usługami, których miejsce opodatkowania znajduje się w miejscu położenia nieruchomości, a podlegają opodatkowaniu zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług tj. w miejscu siedziby (lub stałego prowadzenia działalności) usługobiorcy (tu: firmy holenderskiej.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W celu określenia, czy konkretne usługi, podlegają opodatkowaniu w Polsce, należy ustalić miejsce świadczenia tych usług. Generalna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług (na rzecz podatników) została określona w art. 28b ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.), miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, iż Spółka podjęła współpracę z firmą holenderską (zarejestrowaną jako podatnik VAT unijny w Holandii) na pośrednictwo w znalezieniu kontrahentów i zawarciu kontraktów z podwykonawcami usług świadczonych przez firmę holenderską jak i z odbiorcami usług wykonywanych przez firmę holenderską. Za doprowadzenie do zawarcia powyższych kontraktów Spółka otrzyma od firmy holenderskiej uzgodnione wynagrodzenie w postaci ustalonego% od kontraktu.

Z wniosku wynika, iż umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a jej kontrahentem z siedzibą w Holandii zawarta jest pomiędzy podatnikami prowadzącymi działalność gospodarczą. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na pośrednictwie w znalezieniu kontrahentów i zawarciu kontraktów z podwykonawcami usług świadczonych przez firmę holenderską jak i z odbiorcami usług wykonywanych przez firmę holenderską nie zawierają się w wyjątkach od ogólnej zasady zawartych w przepisach art. 28b ust. 2-4 i art. 28c-28n ustawy. W związku z tym dla ustalenia miejsca świadczenia przedmiotowych usług zastosowanie znajdzie ogólna zasada zawarta w art. 28b ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu miejscem świadczenia ww. usług świadczonych przez Spółkę na rzecz podatnika z siedzibą w Holandii będzie miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Tym samym usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl