IPPP3/443-710/09-4/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-710/09-4/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu 24 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją programu P - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją programu P.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Instytut posiada status jednostki badawczo-rozwojowej prowadzącej działalność naukowo-badawczą w dziedzinie pozostałych nauk rolniczych. Instytut otrzymuje na podstawie ustawy z dnia 8 października 2006 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.) z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotację podmiotową na dofinansowanie działalności statutowej oraz dotacje celowe na dofinansowanie programów badawczych. Ponadto otrzymuje także z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotację celową na finansowanie programu wieloletniego. Wyniki tych prac pozostają w Instytucie, Ministerstwa jedynie finansują prowadzone prace badawcze, dlatego nie występują w tym przypadku czynności (świadczenie usług) podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

Instytut traktuje otrzymane dotacje jako przychody nie podlegające opodatkowaniu, dlatego wartość zakupów związanych z działalnością statutową i realizacją programów badawczych finansowanych dotacjami księguje w wartości brutto (czyli podatek VAT naliczony nie jest odliczany).

Instytut oprócz wymienionych uprzednio prac badawczych prowadzi także inną działalność opodatkowaną podatkiem VAT: świadczy usługi badawcze na rzecz podmiotów gospodarczych, wynajmuje pomieszczenia na działalność gospodarczą, świadczy usługi szkoleniowe, hotelarskie, organizacje konferencji, prowadzi produkcję roślinną i zwierzęcą w podległych Rolniczych Zakładach Doświadczalnych, Stacjach Doświadczalnych oraz świadczy usługi dostępu do Internetu. Instytut w ewidencji księgowej przyporządkowuje kwoty zakupów do rodzaju działalności. Jedynie grupa zakupów związanych z kosztami ogólnymi (media) rozliczana jest wskaźnikiem proporcji, który za rok 2008 wyniósł 97%.

Instytut od roku 2004 jest partnerem Ogólnopolskiej Sieci Optycznej P. stanowiącej bazę dla badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze informatyki i telekomunikacji, nauk obliczeniowych, aplikacji oraz usług dla społeczeństwa informacyjnego. W Instytucie do tego celu został powołany wewnętrzny zakład P. Sieć P. łączy obecnie 21 akademickich sieci MAN (Miejskie Sieci Komputerowe), w tym także Miejską Sieć Komputerową w P., która jest obsługiwana przez Instytut, a faktycznie przez wyodrębniony wewnętrznie zakład P. Zakład P. świadczy usługi dostępu do internetu dla pracowników własnych Instytutu oraz pracowników pozostałych Instytutów działających na terenie miasta P. oraz innych jednostek, w tym Urzędu Miasta, Starostwa, Spółdzielni Mieszkaniowej i innych.

Działalność zakładu P. finansowana jest dotacją podmiotową przyznaną przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki na dofinansowanie w ramach "Programu rozwoju i utrzymania infrastruktury informacyjnej i informatycznej nauki oraz jej zasobów w postaci cyfrowej na lata 2006-2009", kosztów utrzymania i użytkowania miejskiej sieci komputerowej MAN w środowisku puławskim oraz połączeń krajowych i międzynarodowych, dotacją na działalność statutową Instytutu oraz przychodami ze sprzedaży usług na rzecz Instytutów i innych podmiotów korzystających z dostępu do internetu. W ewidencji księgowej dokonywane zakupy podzielono na zakupy związane z działalnością nieopodatkowaną (finansowane dotacjami podmiotowymi) oraz związane z działalnością opodatkowaną (finansowane przychodami ze sprzedaży usług dostępu do internetu).

W sierpniu 2008 r. Konsorcjum P. w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka "Oś priorytetowa: Infrastruktura sfery B+R, Działanie 2.3: Inwestycje związane z rozwojem infrastruktury informatycznej nauki" złożyło do MNiSW wniosek o dofinansowanie realizacji projektu "Platforma Obsługi Nauki P. - Etap I: Kontener usług wspólnych", wniosek został zaakceptowany, projekt wszedł w fazę realizacji z dniem 30 kwietnia 2009 r. Instytut jest jednym z 22 partnerów projektu, członków Konsorcjum P. i z dniem 1 lipca 2009 r. rozpoczął jego realizację.

Celem ogólnym projektu jest rozwój istniejącej krajowej infrastruktury teleinformatycznej nauki (sieci P.) o aplikacje i usługi wspierające badania naukowe i prace rozwojowe polskich zespołów badawczych na rzecz innowacyjnej gospodarki poprzez:

* udostępnienie środowisku naukowemu bezpiecznych teleinformatycznych usług wideokonferencji realizowanych pomiędzy wszystkimi sieciami MAN tworzącymi Konsorcjum P.,

* budowa infrastruktury i wdrożenie usług Eduroam tj. prostego i bezpiecznego roamingu osób związanych ze środowiskiem nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce, poprzez uruchomienie we wszystkich sieciach MAN wzorcowych i bezpiecznych systemów dostępu do sieci bezprzewodowej,

* upowszechnienie wykorzystania infrastruktury obliczeniowej w środowisku naukowym na drodze wdrożenia platformy zaawansowanych usług informatycznych o zasięgu ogólnokrajowym dostarczających usługi kampusowe (aplikacji na żądanie) zdolnych zapewnić szerokiemu gronu użytkowników ze środowisk akademickich i badawczych dostęp do specyficznych aplikacji zarówno w systemie MS Windows jak i LINUX,

* udostępnienie środowisku naukowemu krajowej platformy dystrybucji naukowej interaktywnej telewizji HD.

Realizacja projektu będzie miała pozytywny wpływ na rozwój społeczeństwa informacyjnego w Polsce. Instytut w ramach projektu ma przydzielone środki finansowe w kwocie 1.425.129,13 zł, na zakupy w przeważającej mierze aparatury i urządzeń oraz oprogramowania. Uzyskane z programu produkty - usługi będą wykorzystywane przez pracowników Instytutu oraz udostępniane odpłatnie dla Instytutów i podmiotów gospodarczych uczestniczących w miejskiej sieci komputerowej w P.

W odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-710/09-2/SM z dnia 25 września 2009 r. Instytut poinformował, że w wyniku realizacji projektu P. pracownicy Instytutu uzyskają możliwość szerszej prezentacji rezultatów swoich prac badawczych oraz ułatwi im to sprzedaż osiągniętych wyników. Pracownicy uzyskane nowe produkty (programy, aplikacje i usługi) będą wykorzystywać do prowadzenia badań naukowych, których rezultaty będą sprzedawane polskim uczelniom wyższym i innym instytutom oraz jednostkom administracji publicznej.

Dlatego uważa, że podatek VAT naliczony od zakupów związanych z realizacją programu P. (a będą to środki trwałe i oprogramowanie) podlega w całości odliczeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Instytut ma prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego VAT od zakupów związanych z realizacją programu P....

Zdaniem Wnioskodawcy:

Uzyskane w wyniku realizacji programu P. produkty (usługi) będą wykorzystywane przez pracowników Instytutu w bieżącej pracy, ale będą też odsprzedawane odpłatnie dla innych Instytutów i podmiotów z terenu miasta P.

Zdaniem Instytutu będą więc służyły działalności opodatkowanej, a więc może on odliczyć z faktur dokumentujących zakupy podatek naliczony VAT w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Treść tego przepisu wskazuje, iż:

1.

po pierwsze, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie czynnym podatnikom VAT,

2.

po drugie, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni ale bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Instytut (oprócz wymienionych we wniosku prac badawczych, niebędących czynnościami (świadczeniem usług) podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT), prowadzi także inną działalność opodatkowaną podatkiem VAT: świadczy usługi badawcze na rzecz podmiotów gospodarczych, wynajmuje pomieszczenia na działalność gospodarczą, świadczy usługi szkoleniowe, hotelarskie, organizacje konferencji, prowadzi produkcję roślinną i zwierzęcą oraz świadczy usługi dostępu do internetu.

Instytut od roku 2004 jest partnerem Ogólnopolskiej Sieci Optycznej P. stanowiącej bazę dla badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze informatyki i telekomunikacji, nauk obliczeniowych, aplikacji oraz usług dla społeczeństwa informacyjnego. W Instytucie do tego celu został powołany wewnętrzny zakład P. Sieć P. łączy obecnie 21 akademickich sieci MAN (Miejskie Sieci Komputerowe), w tym także Miejską Sieć Komputerową w P., która jest obsługiwana przez Instytut, a faktycznie przez wyodrębniony wewnętrznie zakład P. Zakład P. świadczy usługi dostępu do internetu dla pracowników własnych Instytutu oraz pracowników pozostałych Instytutów działających na terenie miasta oraz innych jednostek.

Działalność zakładu P. finansowana jest m.in. dotacjami oraz przychodami ze sprzedaży usług na rzecz Instytutów i innych podmiotów korzystających z dostępu do internetu. W ewidencji księgowej dokonywane zakupy podzielono na zakupy związane z działalnością nieopodatkowaną (finansowane dotacjami podmiotowymi) oraz związane z działalnością opodatkowaną (finansowane przychodami ze sprzedaży usług dostępu do internetu).

W sierpniu 2008 r. Konsorcjum P. w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka "Oś priorytetowa: Infrastruktura sfery B+R, Działanie 2.3: Inwestycje związane z rozwojem infrastruktury informatycznej nauki" złożyło do MNiSW wniosek o dofinansowanie realizacji projektu "Platforma Obsługi Nauki P. - Etap I: Kontener usług wspólnych". Przydzielone środki finansowe w przeważającej mierze będą wykorzystane na zakupy aparatury i urządzeń oraz oprogramowania.

Należy zauważyć, że uzyskane z programu produkty - usługi będą wykorzystywane przez pracowników Instytutu oraz udostępniane odpłatnie dla Instytutów i podmiotów gospodarczych uczestniczących w miejskiej sieci komputerowej.

Z odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-710/09-2/SM z dnia 25 września 2009 r. wynika ponadto, że pracownicy Instytutu dzięki realizacji tego projektu uzyskają możliwość szerszej prezentacji rezultatów swoich prac badawczych oraz ułatwi im to sprzedaż osiągniętych wyników. Pracownicy uzyskane nowe produkty (programy, aplikacje i usługi) będą wykorzystywać do prowadzenia badań naukowych, których rezultaty będą sprzedawane polskim uczelniom wyższym i innym instytutom oraz jednostkom administracji publicznej.

Zatem biorąc pod uwagę ww. argumenty, w zakresie w jakim nabywane towary i usługi w ramach projektu są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Instytut ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości.

Mając na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl