IPPP3/443-693/11-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-693/11-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 0% dla usług polegających na remoncie, przebudowie i konserwacji samolotów oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 0% dla usług polegających na remoncie, przebudowie i konserwacji samolotów oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy usługi polegające na remoncie, przebudowie i konserwacji samolotów oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich. Przedmiotem zleceń wykonywanych przez Wnioskodawcę są samoloty pasażerskie o masie powyżej 5700kg w szczególności Boeing 737, używane przez operatorów lotniczych w transporcie międzynarodowym. Wnioskodawca posiada wszelkie wymagane certyfikaty i licencje do świadczenia ww. usług.

Usługi świadczone są zazwyczaj na terenie Polski (samoloty przylatują do Polski celem wykonania okresowych przeglądów, planowanych remontów, konserwacji), lecz również w innych lokalizacjach, o ile takie zostaną wskazane w indywidualnych zleceniach.

Bezpośrednim zleceniodawcą (i odbiorcą usługi) jest polski przedsiębiorca (Spółka L. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa), który w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej przyjmuje zlecenia naprawy, remontu lub konserwacji od właścicieli środków transportu lotniczego, jak również od przewoźników (operatorów lotniczych zarówno polskich, jak i zagranicznych). Podmiotem, z którym rozlicza się Wnioskodawca jest zatem polska Spółka L., która następnie sprzedaje wykonaną przez Wnioskodawcę usługę dalej.

Wnioskodawca otrzymuje każdorazowo od swojego bezpośredniego zleceniodawcy indywidualne zlecenie, określające szczegółowo przedmiot usługi (rodzaj czynności do wykonania) oraz dokładne oznaczenie samolotu, którego usługa ma dotyczyć.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowym jest stanowisko, iż w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego oraz brzmienia art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca, świadcząc usługi remontu, przebudowy lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych głównie w transporcie międzynarodowym uprawniony jest do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla opodatkowania tych usług.

2.

W razie pozytywnej odpowiedzi na ww. pytanie, czy dla stosowania stawki podatku 0% świadczący usługę może poprzestać na oświadczeniu bezpośredniego zleceniodawcy (Spółki L. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa) co do wykorzystywania środków transportu lotniczego będących przedmiotem usługi w transporcie międzynarodowym czy też musi w jakiś inny, dodatkowy sposób wykazać fakt używania tego sprzętu w transporcie międzynarodowym.

3.

Czy świadcząc powyższe usługi poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie zlecenia polskiego przedsiębiorcy (Spółki L. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa) Wnioskodawca uprawniony będzie do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z dyspozycją art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych głównie w transporcie międzynarodowym.

Norma prawna wynikająca z powyższego przepisu uzależnia więc zastosowanie stawki 0% od spełnienia dwóch warunków, tj. aby:

1.

usługi polegały na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich,

2.

środki transportu lotniczego będą wykorzystywane głównie do wykonywania transportu międzynarodowego.

W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi spełniają obydwa powyższe warunki. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają na remoncie i konserwacji tak całych samolotów, jaki i ich części oraz ich wyposażenia.

W zakresie drugiej z przesłanek, tj. sposobu wykorzystywania samolotów, będących przedmiotem usług - w indywidualnym zleceniu składanym przez głównego wykonawcę usługi (tj. Spółkę L.) określony jest każdorazowo konkretny egzemplarz samolotu, którego usługa dotyczy. Ze zlecenia wynika tym samym charakterystyka każdego podlegającego remontowi, przebudowie lub konserwacji samolotu oraz działalność prowadzona przez operatora lotniczego nim władającego. Z charakterystyki wynika także, czy konkretny samolot użytkowany jest głównie w transporcie międzynarodowym.

W przypadku, gdy z charakterystyki samolotu oraz z oświadczenia bezpośredniego zleceniodawcy wynika, iż dany samolot wykorzystywany jest głównie w transporcie międzynarodowym - Wnioskodawca uprawniony jest do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla opodatkowania świadczonych przez siebie usług remontu i konserwacji. Jeśli natomiast ze zlecenia indywidualnego usługi wynikać będzie, iż Wnioskodawca wykonywać będzie prace na samolocie niesłużącym do transportu międzynarodowego zastosowanie znajdzie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

W świetle powyższych okoliczności, zastosowanie art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, w opisanym stanie faktycznym zdaniem Wnioskodawcy będzie zasadne i nie ma przy tym znaczenia fakt, że nabywcą usługi - na którego Wnioskodawca wystawia fakturę - nie będzie w tym wypadku władający środkiem transportu lotniczego. Za takim stanowiskiem przemawia treść art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, który to przepis - w odróżnieniu od innych ustępów i podpunktów tego artykułu - nie jest ograniczony podmiotowo, tj. nie wymaga, aby usługa nastąpiła bezpośrednio na rzecz konkretnego podmiotu, a określa jedynie przeznaczenie środka transportu na którym ma być wykonana (w tym przypadku samolotu wykorzystywanego głównie do transportu międzynarodowego).

Wnioskodawca wskazuje, że w sytuacji, gdy art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług, zawęża katalog podmiotów, na rzecz których może nastąpić dostawa towarów lub świadczenie usług, jest to wyraźnie określone w przepisie. Za przykład może posłużyć art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT. Przepis ten stwierdza, że stawką 0% objęte są usługi świadczone na rzecz armatora morskiego, służące bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego. Zastosowanie tego przepisu jest więc ograniczone podmiotowo. Ze stawki 0% nie będą mogły skorzystać wszystkie usługi służące potrzebom środków transportu, ale jedynie takie, które są świadczone na rzecz określonego podmiotu, tj. armatora.

Skoro zaś poprzednia jednostka redakcyjna art. 83, tj. ust. 1 pkt 16 nie zawiera warunku, aby w celu zastosowania stawki 0% wykonanie usługi musiało następować na rzecz konkretnego podmiotu, to dla stosowania stawki 0% w pełni dopuszczalne jest świadczenie usług remontu i konserwacji samolotów na rzecz pośrednika - głównego zleceniobiorcy (Spółki L.).

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy o możliwości stosowania stawki podatku VAT decyduje rodzaj usługi (remont, konserwacja, przebudowa samolotu oraz jego wyposażenia) oraz sposób wykorzystywania tego samolotu (głównie w transporcie międzynarodowym) nie ma zaś żadnego znaczenia ilość pośredników.

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy, wystarczającym do zastosowania stawki podatku VAT 0% są:

1.

typ samolotu, wskazujący na jego przeznaczenie, tj. wykorzystywanie go jako środka transportu ww. transporcie międzynarodowym;

2.

oświadczenie bezpośredniego zlecającego usługę, iż dany samolot, którego zlecenie dotyczy, jest wykorzystywany głównie w transporcie międzynarodowym.

Wnioskodawca, jako podmiot świadczący usługi na rzecz pośrednika, nie ma możliwości zweryfikowania w inny sposób niż poprzez oświadczenie złożone przez bezpośredniego zlecającego usługę, na jakie cele wykorzystywany jest samolot który remontuje, przebudowuje czy konserwuje. Ciężar zbadania rzeczywistego wykorzystania danego samolotu spoczywa na zlecającym usługę jako korzystającym z dobrodziejstwa stawki 0% w podatku VAT.

Ad. 3

W ocenie Wnioskodawcy bez względu na faktyczne miejsce świadczenia usługi remontu, przebudowy lub konserwacji samolotu (tj. na terytorium Polski lub poza nim), do usług świadczonych na rzecz przedsiębiorcy polskiego (Spółki L.) zastosowanie mieć będzie stawka podatku VAT 0%. Dla zastosowania tej stawki istotnym jest bowiem rodzaj usługi oraz podmiotowość usługobiorcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu przedstawionego w przedmiotowym wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy usługi polegające na remoncie, przebudowie i konserwacji samolotów oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich. Przedmiotem zleceń wykonywanych przez Wnioskodawcę są samoloty pasażerskie używane przez operatorów lotniczych w transporcie międzynarodowym. Bezpośrednim zleceniodawcą (i odbiorcą usługi) jest polski przedsiębiorca, który w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej przyjmuje zlecenia naprawy, remontu lub konserwacji od właścicieli środków transportu lotniczego, jak również od przewoźników (operatorów lotniczych zarówno polskich, jak i zagranicznych). Podmiotem, z którym rozlicza się Wnioskodawca jest zatem polska spółka, która następnie sprzedaje wykonaną przez Wnioskodawcę usługę dalej. Wnioskodawca otrzymuje każdorazowo od swojego bezpośredniego zleceniodawcy indywidualne zlecenie, określające szczegółowo przedmiot usługi (rodzaj czynności do wykonania) oraz dokładne oznaczenie samolotu, którego usługa ma dotyczyć.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania stawki 0% do sprzedaży usługi remontu, przebudowy lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych głównie w transporcie międzynarodowym oraz czy dla stosowania preferencyjnej stawki podatku świadczący usługę może poprzestać na oświadczeniu bezpośredniego zleceniodawcy - spółki polskiej - co do wykorzystywania środków transportu lotniczego w transporcie międzynarodowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma On prawo do zastosowania do ww. czynności stawki VAT w wysokości 0% gdyż spełnione zostają dyspozycje art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy tj. usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają na remoncie i konserwacji tak całych samolotów, jaki i ich części oraz ich wyposażenia a ze zlecenia składanego przez zleceniodawcę - spółkę polską - każdorazowo wynika charakterystyka podlegającego remontowi, przebudowie lub konserwacji samolotu oraz działalność prowadzona przez operatora lotniczego nim władającego tj. czy konkretny samolot użytkowany jest głównie w transporcie międzynarodowym. W przypadku, gdy z charakterystyki samolotu oraz z oświadczenia bezpośredniego zleceniodawcy wynika, iż dany samolot wykorzystywany jest głównie w transporcie międzynarodowym - Wnioskodawca uprawniony jest do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla opodatkowania świadczonych przez siebie usług remontu i konserwacji. Jeśli natomiast ze zlecenia indywidualnego usługi wynikać będzie, iż Wnioskodawca wykonywać będzie prace na samolocie niesłużącym do transportu międzynarodowego zastosowanie znajdzie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%. W ocenie Wnioskodawcy, wystarczającym do zastosowania stawki podatku VAT 0% jest oświadczenie bezpośredniego zlecającego usługę, iż dany samolot, którego zlecenie dotyczy, jest wykorzystywany głównie w transporcie międzynarodowym.

Odnosząc się do stawki podatku VAT jaką należy zastosować dla świadczenia przez Wnioskodawcę ww. usług wskazać należy, iż stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, zgodnie z art. 83 ust. 1a ustawy rozumie się przewoźników lotniczych, u których udział:

1.

przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

2.

zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

3.

liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

- wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

W przypadku przewoźników lotniczych rozpoczynających w trakcie danego roku podatkowego działalność polegającą na międzynarodowych przewozach lotniczych określenie udziału w każdej z trzech kategorii, o których mowa w ust. 1a, jest dokonywane na podstawie danych prognozowanych na dany rok podatkowy (art. 83 ust. 1b ustawy).

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych (art. 83 ust. 1c ustawy).

Przewoźnicy lotniczy przekazują Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego dane potwierdzające spełnienie kryteriów, o których mowa w ust. 1a, najpóźniej do dnia 20 lutego danego roku podatkowego (art. 83 ust. 1d ustawy).

Na wniosek przewoźnika rozpoczynającego działalność w trakcie danego roku podatkowego, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego uwzględnia tego przewoźnika na liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, jeżeli spełnia kryteria, o których mowa w ust. 1a, na podstawie prognozowanych danych uzyskanych od tego przewoźnika. Wpis na listę jest dokonywany na okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego (art. 83 ust. 1e ustawy).

Przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, uznanych w państwie swojej siedziby za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (art. 83 ust. 1f ustawy).

Biorąc powyższe pod uwagę oraz wykładnię celowościową przepisu art. 83 ust. 1 pkt 16, należy uznać co do zasady prawo Podatnika do zastosowania 0% stawki podatku w przypadku świadczenia usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Zatem dla potrzeb przepisu art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy należy wziąć pod uwagę kryterium wykonywania przez Podatnika usług wymienionych w tym przepisie oraz kryterium wykonywania przez przewoźnika powietrznego głównie przewozów w transporcie międzynarodowym.

Aby uznać, że spełnione jest kryterium wykonywania przez przewoźnika powietrznego głównie przewozów w transporcie międzynarodowym, konieczne jest żeby przychody z działalności danego przewoźnika w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem, zrealizowana liczba lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem oraz liczba pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem wynosiła w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

Jednocześnie do świadczenia usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy, prawo do zastosowania 0% stawki podatku ustawodawca uzależnił od - jak wynika z zapisu ust. 2 art. 83 ustawy - prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Ustawodawca nie określił katalogu takich dokumentów, w związku z tym należy uznać, że może nim być każdy dokument, który jednoznacznie potwierdza spełnienie warunków wynikających z art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy. Obowiązek udowodnienia spełnienia przesłanek spoczywa na Podatniku chcącym skorzystać z opodatkowania stawką preferencyjną 0%. To z prowadzonej przez Podatnika dokumentacji w sposób jednoznaczny powinno wynikać, że usługa została wykonana dla podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Jak wskazano powyżej podmiotami takimi są podmioty, u których przychody z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem, zrealizowana liczba lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem oraz liczba pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem wynosiła w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

W analizowanym stanie faktycznym Wnioskodawca świadczy usługi polegające na remoncie i konserwacji tak całych samolotów, jaki i ich części oraz ich wyposażenia a ze zlecenia składanego przez zleceniodawcę - spółkę polską - każdorazowo wynika charakterystyka podlegającego remontowi, przebudowie lub konserwacji samolotu oraz działalność prowadzona przez operatora lotniczego tj. czy konkretny samolot użytkowany jest głównie w transporcie międzynarodowym.

Mając powyższe na względzie wskazać należy, że do dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności wykonane zostały przy zachowaniu warunków do stosowania stawki podatku w wysokości 0%, określonej w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy, nie można jednakże zaliczyć oświadczenia zleceniodawcy, w którym deklaruje, że przewoźnik powietrzny wykorzystuje konkretny samolot głównie w transporcie międzynarodowym.

Analiza ww. przepisów wskazuje, że kryterium wykonywania przez przewoźnika powietrznego głównie przewozów w transporcie międzynarodowym, o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy, dotyczy całości działalności danego przewoźnika powietrznego, a nie przewozy wykonywane określonym środkiem transportu.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie uznania, że świadcząc usługi remontu, przebudowy lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych głównie w transporcie międzynarodowym uprawniony jest do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% oraz, że wystarczającym do zastosowania tej stawki podatku jest oświadczenie bezpośredniego zlecającego usługę, iż dany samolot, którego zlecenie dotyczy, jest wykorzystywany głównie w transporcie międzynarodowym.

Również za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż jako podmiot świadczący usługi na rzecz pośrednika, nie ma On możliwości zweryfikowania w inny sposób niż poprzez oświadczenie złożone przez bezpośredniego zlecającego usługę, na jakie cele wykorzystywany jest samolot który remontuje, przebudowuje czy konserwuje a ciężar zbadania rzeczywistego wykorzystania danego samolotu spoczywa na zlecającym usługę jako korzystającym z dobrodziejstwa stawki 0% w podatku VAT. Wskazać należy, iż obowiązek udowodnienia spełnienia przesłanek do zastosowania obniżonej stawki podatku spoczywa na Podatniku świadczącym daną usługę.

Wątpliwości Wnioskodawcy przedstawione we wniosku dotyczą również tego czy świadcząc powyższe usługi poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie zlecenia polskiego przedsiębiorcy Wnioskodawca uprawniony będzie do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%.

W ocenie Wnioskodawcy bez względu na faktyczne miejsce świadczenia usługi remontu, przebudowy lub konserwacji samolotu (tj. na terytorium Polski lub poza nim), do usług świadczonych na rzecz przedsiębiorcy polskiego zastosowanie mieć będzie stawka podatku VAT 0%. Dla zastosowania tej stawki istotnym jest bowiem rodzaj usługi oraz podmiotowość usługobiorcy.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności (...).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy przedmiotowe usługi na rzecz podatnika - spółki polskiej, zatem miejscem świadczenia będzie miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności. Bez znaczenia jest w tej sytuacji czy przedmiotowe usługi świadczone są na terenie kraju czy poza jego granicami.

Świadcząc przedmiotowe usługi na rzecz polskiego przedsiębiorcy Wnioskodawca winien opodatkować je na terytorium Polski według stawki odpowiedniej dla świadczonych usług. Jednakże jak wskazano w niniejszej interpretacji Wnioskodawca nie jest uprawniony do zastosowania 0% stawki podatku dla świadczonych usług.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym bez względu na faktyczne miejsce świadczenia usługi remontu, przebudowy lub konserwacji samolotu (tj. na terytorium Polski lub poza nim), do usług świadczonych na rzecz przedsiębiorcy polskiego zastosowanie mieć będzie stawka podatku VAT 0% należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl