IPPP3-443-693/09-4/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-693/09-4/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2009 r. (data wpływu 18 sierpnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korekty podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korekty podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością zajmująca się głównie zbiórką, skupem, przerobem i sprzedażą wszelkich surowców wtórnych.

Z powodu bardzo trudnej sytuacji na rynku surowców wtórnych (przede wszystkim bardzo niskie ceny zbytu) Spółka ponosi stratę na działalności, z uwagi na taki stan wspólnik Spółki uznał, że zażąda likwidacji spółki. Powołani likwidatorzy przeprowadzą działania zgodne z prawem tj. zakończą bieżące interesy spółki, ściągną wierzytelności, wypełnia ciążące na Spółce zobowiązania oraz upłynnią w miarę możliwości majątek Spółki.

Zgodnie z art. 286 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) po spłacie zobowiązań Spółki i zaspokojeniu wierzycieli, pozostały majątek likwidowanej Spółki zostanie podzielony pomiędzy wspólników w proporcji wynikającej z posiadanych przez nich udziałów.

Spółka spodziewa się, iż ten "pozostały majątek", o którym mowa wyżej to będą przede wszystkim środki trwałe służące dotychczasowej, podstawowej, opodatkowanej działalności likwidowanego podmiotu.

Spółka R. prowadzi działalność gospodarczą dokonując sprzedaży opodatkowanej w zasadzie wyłącznie stawką 22% oraz 0%. Sprzedaż zwolniona występowała incydentalnie i były to środki trwałe spełniające warunki zwolnienia. Zakupione przed wejściem w życie ustawy o PTU, ewentualnie samochody osobowe gdzie podatek VAT nie był odliczany przy zakupie a samochody użytkowane były przez okres dłuższy niż 5 lat.

Dokonywane przez Spółkę zakupy środków trwałych gdzie odliczany był podatek VAT związane były tylko i wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka po przeprowadzeniu procesu likwidacji, zgodnie z przepisami ustawy - Kodeks spółek handlowych tj. spłaceniu zobowiązań spółki i następnie przewidzianego przepisami ww. ustawy podziału pozostałego majątku pomiędzy wspólników - nie ma obowiązku korekty podatku naliczonego odliczonego przy zakupie środków trwałych służących działalności opodatkowanej Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy artykuł 86 ustawy o podatku od towarów i usług powołanej we wniosku określa, iż podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie w jakim towary usługi wykorzystywane są do działalności opodatkowanej.

Zarówno zgodnie z polska ustawą o PTU jak przepisami unijnej Dyrektywy najważniejszą cechą podatku VAT jest neutralność podatku dla podatników, której realizacja polega na umożliwieniu podatnikowi obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług związanych z jego działalnością gospodarczą.

Związek ze sprzedażą opodatkowaną jako warunek odliczenia podatku naliczonego jest uwzględniany w deklaracji rozliczeniowej podatnika za dany okres.

Tylko w przypadku podatnika, który prowadzi zarówno działalność zarówno podlegająca opodatkowaniu jak też zwolnioną z podatku a dokonywane zakupy są związane zarówno z jednym jak i drugim rodzajem działalności ustawodawca nakazuje korektę podatku naliczonego odliczonego przez podatnika. Mechanizm odliczania i korekty zawiera art. 90 i 91 ustawy o PTU.

Czynność prawna jaką jest podział majątku pomiędzy wspólników w trybie art. 286 k.s.h. nie jest żadną z czynności wymienionych w art. 5 ustawy o PTU tj. podlegająca opodatkowaniu, tylko towary własnej produkcji i nabyte i nie sprzedane w przypadku rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej bądź likwidacji działalności osoby fizycznej (art. 14 ust. 1 ustawy o PTU) zostały w art. 5 ust. 3 ww. ustawy wyjątkowo określone jako podlegające opodatkowaniu w zakresie i na warunkach opisanych w art. 14 tejże ustawy.

Przekazanie pozostałego majątku nie jest też zmianą prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego gdyż czynność ta nie jest rozporządzeniem woli likwidowanego podatnika.

Podkreślamy, iż nie nastąpi zmiana przeznaczenia przejmowanych środków trwałych, gdyż wspólnik który przejmie środki trwałe będzie wykorzystywał je do działalności opodatkowanej. Przepisy art. 91 ustawy o PTU w szczególności jej ust. 7 i 7a nie będą miały zastosowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towar należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie,

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione,

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej,

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta,

5.

ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Stosownie zaś do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, a w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z powyższego przepisu wynika, iż dostawą towarów objętą opodatkowaniu, a więc mieszczącą się w przedmiocie opodatkowania określonym w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, tj. w pojęciu "odpłatnej dostawy towarów", mieszczą się także niektóre nieodpłatne przekazania towarów. Ustawodawca za takie uznał te z nich, które są dokonywane na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Z tego wynika, iż art. 7 ust. 2 ustawy zrównuje czynności dokonane bez wynagrodzenia z czynnościami odpłatnymi, przy spełnieniu warunków wymienionych w tym przepisie z zastrzeżeniem wypływającym z ust. 3 tego artykułu (wyłączenie zrównania z uwagi na przedmiot objęty czynnością nieodpłatną). W ten sposób wszelkie nieodpłatne przekazanie przez podatnika należących do jego przedsiębiorstwa towarów, innych niż drukowane materiały reklamowe i informacyjne oraz prezenty o małej wartości i próbki, wchodzi w zakres objęty pojęciem "odpłatnej dostawy towarów", o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części oraz przekazanie nastąpiło na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Zauważyć należy także, iż zgodnie z przepisem art. 272 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) rozwiązanie spółki następuje po przeprowadzeniu likwidacji, z chwilą wykreślenia spółki z rejestru. W myśl art. 282 § 1 tej ustawy, likwidatorzy powinni zakończyć interesy bieżące spółki, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki (czynności likwidacyjne). Nowe interesy mogą wszczynać tylko wówczas, gdy jest to potrzebne do ukończenia spraw w toku. Nieruchomości mogą być zbywane w drodze publicznej licytacji, a z wolnej ręki - jedynie na mocy uchwały wspólników i po cenie nie niższej od uchwalonej przez wspólników. Z treści cytowanych przepisów wynika zatem, że istotą likwidacji jest rozdysponowanie majątkiem spółki w celu zakończenia jej bytu prawnego. Unormowanie art. 282 Kodeksu spółek handlowych wskazuje zatem na obowiązek podjęcia następujących czynności likwidacyjnych:

* zakończenia wszelkich bieżących interesów spółki,

* ściągnięcia wierzytelności,

* wypłaty zobowiązań,

* upłynnienia majątku spółki.

Poza wskazanymi wyżej czynnościami dokonywany jest podział majątku spółki pomiędzy jej wspólników w stosunku do posiadanych przez nich udziałów, przy czym może on nastąpić dopiero po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli likwidowanego podmiotu.

W rozpatrywanej sprawie przekazanie towarów (w rozumianych w myśl art. 2 pkt 6 ustawy) nastąpi celem rozliczenia nakładów wspólników spółki w związku z jej likwidacją. Etap przekazania towarów poprzedzony być musi zakończeniem interesów i zaprzestaniem działalności przez spółkę. Nieodpłatne przekazania towarów podlegają opodatkowaniu, jeśli przy nabyciu tych towarów przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia całości lub części podatku naliczonego.

Z przedstawionych przez Spółkę we wniosku okoliczności wynika, że planowana jest likwidacja Spółki. Powołani likwidatorzy zakończą bieżące interesy Spółki, ściągną wierzytelności, wypełnią ciążące na Spółce zobowiązania oraz upłynnią w miarę możliwości majątek Spółki. Po spłacie zobowiązań Spółki i zaspokojeniu wierzycieli, pozostały majątek likwidowanej Spółki zostanie podzielony pomiędzy wspólników w proporcji wynikającej z posiadanych przez nich udziałów. Przedmiotem dostawy będą środki trwałe służące działalności opodatkowanej Spółki. Istotnym jest, iż przy nabyciu środków trwałych Spółka korzystała z prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego kwoty podatku naliczonego.

Odnosząc przywołane uregulowania prawne do sytuacji opisanej we wniosku, stwierdzić należy, iż wskutek podziału majątku Wnioskodawcy między udziałowców stosownie do ich udziałów, dojdzie do prawnej zmiany właściciela danego majątku. W przedmiotowej sytuacji Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia całości lub części podatku naliczonego przy nabyciu towarów (środków trwałych) przekazanych następnie udziałowcom w postępowaniu likwidacyjnym.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż spełnione zostały wszelkie warunki do uznania przekazanego majątku likwidowanej Spółki jej udziałowcom za odpłatną dostawę towarów. Zatem czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.

Dodatkowo wskazać należy, iż przywołany art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy opodatkowania majątku pozostałego po likwidacji spółki cywilnej, spółki prawa handlowego niemającej osobowości prawnej bądź zaprzestania prowadzenia działalności przez osobę fizyczną. Opodatkowanie remanentu likwidacyjnego nie będzie więc znajdowało zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy, będącego spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, a więc spółką kapitałową posiadającą osobowość prawną.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej. Zatem, w przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, natomiast w przypadku istnienia bezpośredniego bądź pośredniego związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka będąca w likwidacji ma zamiar dokonać dostawy środków trwałych, przy nabyciu których korzystała z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, bowiem nabyte towary służyły jej czynnościom opodatkowanym. Przeprowadzona analiza stanu prawnego wskazuje, iż czynność przekazania majątku likwidowanej w postaci środków trwałych Spółki będzie uznana za odpłatną dostawę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji podział majątku pomiędzy wspólników nadal służyć będzie czynnościom opodatkowanym, w związku z czym Spółka nie utraci prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tegoż majątku. Wynikiem tego będzie brak obowiązku korekty podatku naliczonego określonej w art. 91 ustawy.

Mając na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl