IPPP3/443-687/11-4/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-687/11-4/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania, stawki podatku, podstawy opodatkowania dla importu usług i prawa do odliczenia z tytułu świadczonych usług i przekazania towarów w ramach prowadzonego programu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania, stawki podatku, podstawy opodatkowania dla importu usług i prawa do odliczenia z tytułu świadczonych usług i przekazania towarów w ramach prowadzonego programu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.) w zakresie zmiany adresu siedziby firmy.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne:

Wnioskodawca prowadzi w Polsce program promocyjny ("Program") mający na celu zwiększanie satysfakcji konsumentów i budowanie ich lojalności względem firm biorących udział w Programie ("Partnerzy"), jak również zwiększanie obrotów Partnerów. Środkiem do osiągnięcia tego celu jest przyznawanie konsumentom nagród za zakupy dokonane u Partnerów. Wnioskodawca zaznacza, iż niektóre aspekty podatkowe Programu były przedmiotem interpretacji z dnia 10 grudnia 2007 r. (IP-PP2-443-280/07-2/PS) wydanej przez tut. organ podatkowy. Niemniej jednak, w związku z modyfikacją Programu, jak również w związku z późn. zm. w ustawie o VAT, które weszły w życie w 2011 r., Wnioskodawca złożył niniejszy wniosek o interpretację indywidualną w oparciu o zmodyfikowany stan faktyczny.

Po modyfikacji, w Programie mają uczestniczyć w szczególności, następujące cztery kluczowe podmioty:

* Wnioskodawca - podmiot organizujący program i zarządzający nim;

* Partnerzy - podmioty zainteresowane zwiększaniem satysfakcji swoich klientów, budowaniem ich lojalności oraz zwiększaniem swoich obrotów;

* Konsumenci - klienci indywidualni (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej), nagradzani za zakupy dokonane u Partnerów ("Konsumenci"); oraz

* Podwykonawca programu - podmiot, który w ramach umowy z Wnioskodawcą, będzie dostarczać Konsumentom nagrody ("Podwykonawca programu"). Podwykonawcami programu będą firmy z siedzibą w innym kraju członkowskim UE, nieposiadające stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce albo firmy polskie, tj. firmy z siedzibą w Polsce. Spółka zaznacza, iż w tym samym czasie może korzystać z kilku Podwykonawców Programu (np. jednocześnie z firmy polskiej i niemieckiej) lub z tylko jednego Podwykonawcy programu.

Funkcjonowanie Programu, z perspektywy Konsumentów, będzie przebiegało w następujących dwóch etapach:

Etap 1. Przyznanie punktów.

Konsument chcący dołączyć do Programu otrzymuje od Wnioskodawcy specjalną kartę, za pomocą której może zbierać punkty za zakupy dokonane u Partnerów. Ilekroć klient dokonuje zakupu w punkcie sprzedaży Partnera i okazuje przy tym powyższą kartę, na osobiste konto Konsumenta, prowadzone przez Wnioskodawcę, dopisywane są punkty, których liczba zależy od wartości dokonanych u Partnera zakupów. Jedynym warunkiem otrzymania punktów jest dokonanie zakupu u Partnera. Punkty uzyskane w zamian za zakupy dokonane u różnych Partnerów sumują się.

Etap 2. Wymiana punktów na nagrodę.

Zebranie określonej liczby punktów uprawnia Konsumentów do wymiany tych punktów na nagrody. Nagrody mogą mieć postać: nagród rzeczowych, usług obcych (np. wycieczka lub bilet do kina), bonów zakupowych, możliwości wymiany punktów na kwotę pieniężną, która jest przekazywana organizacji pożytku publicznego, itd.

Konsument zainteresowany otrzymaniem nagrody może ją wybrać spośród możliwości przedstawionych w katalogach (np. katalogu przesłanym pocztą przez Wnioskodawcę) lub na stronach internetowych (np. stronie internetowej Wnioskodawcy). Dokonawszy wyboru nagrody Konsument może złożyć zamówienie na stronie internetowej Wnioskodawcy. Następnie Spółka przesyła dane tego zamówienia do Podwykonawcy programu, który z kolei dostarcza Konsumentowi wybraną przez niego nagrodę (np. wysyła do Konsumenta nagrodę z jego magazynu w przypadku nagród rzeczowych).

Każdej nagrodzie jest przyporządkowana odpowiednia liczba punktów, o którą w momencie dokonania wyboru nagrody pomniejszana jest liczba punktów na koncie Konsumenta. Jeżeli na koncie Konsumenta nie znajduje się wystarczająca liczba punktów, Konsument może się zdecydować na zakupienie nagrody z rabatem, którego wartość jest uzależniona od liczby punktów na koncie Konsumenta.

Konsument może wymienić zebrane przez siebie punkty na nagrody w ciągu trzech lat od ich uzyskania za zakupy u Partnera. Co do zasady, po upływie tego okresu, niewykorzystane punkty tracą ważność i nie podlegają wymianie na nagrody.

Rola Wnioskodawcy w ramach Programu

Rolą Wnioskodawcy w ramach Programu jest zarządzanie działalnością całego Programu na rzecz Partnerów, na podstawie zawieranych z nimi umów. W ramach wspomnianego zarządzania Spółka, m.in. prowadzi indywidualne konta Konsumentów, na których gromadzone są punkty uzyskane za zakupy u Partnerów, wydaje Konsumentom karty służące do zbierania punktów, zbiera od Partnerów informacje o uzyskanych przez Konsumentów punktach, udostępnia Konsumentom dane dotyczące ilości zgromadzonych przez nich punktów, prowadzi stronę internetową Programu, na której znajdują się informacje dla Konsumentów. Wnioskodawca zajmuje się też odpowiednią oprawą marketingową Programu i Partnerów (np. promuje loga i produkty Partnerów w korespondencji kierowanej do Konsumentów), zapewnia materiały promocyjne, komunikację medialną oraz techniczną i operacyjną stronę obsługi Programu. Wnioskodawca zarządza również procesem wydawania nagród przez Podwykonawcę programu.

W zamian za zarządzanie Programem Partnerzy są obowiązani wypłacać Spółce stosowne wynagrodzenie. Wynagrodzenie jest kalkulowane z uwzględnieniem liczby wykorzystanych przez Konsumentów punktów, które były im przyznane przez danego Partnera w danym okresie czasu. Wynagrodzenie pokrywa koszty prowadzenia Programu przez Spółkę, w tym koszty, którymi Wnioskodawca jest obciążany przez Podwykonawcę programu. Wnioskodawca wystawia na poszczególnych Partnerów faktury VAT.

Rola Podwykonawcy programu w ramach Programu.

Rolą Podwykonawcy programu w ramach Programu jest zarządzanie procesem dostarczania nagród Konsumentom spełniającym kryteria Programu przewidziane do otrzymania nagrody. Przykładowo, Podwykonawca programu wyszukuje potencjalne nagrody i ich dostawców, ustała ofertę nagród wraz z Wnioskodawcą, nabywa nagrody i sprawuje kontrolę nad dostawcami, przechowuje ich określoną ilość, organizuje pracę i zarządza magazynem, w którym przechowywane są nagrody, pakuje nagrody i dostarcza je w wyznaczonym terminie Konsumentom, zgodnie ze złożonymi przez nich zamówieniami. Podwykonawca programu zarządza również procesem zwrotów i reklamacji i kontaktuje się w tym zakresie z Konsumentami. Podwykonawca programu ma również obowiązek przekazywać Spółce wszelkie informacje niezbędne do bieżącego monitorowania procesu wydawania nagród Konsumentom, przygotowywać raporty i archiwizować dane.

Zgodnie z umową zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a Podwykonawcą programu, Wnioskodawca nie staje się właścicielem przekazywanych Konsumentom nagród na żadnym etapie powyższego procesu. Nagrody są dostarczane przez Podwykonawcę programu bezpośrednio Konsumentom.

W zamian za świadczenie usług związanych z zarządzaniem procesem wydawania nagród Konsumentom Wnioskodawca jest obowiązany wypłacać na rzecz Podwykonawcy programu stosowne wynagrodzenie. Wynagrodzenie pokrywa koszty zarządzania procesem dostarczania nagród, i tym również koszty zakupu i przesłania nagród Konsumentom. Podwykonawca programu, jeśli jest podmiotem polskim, wystawia na rzecz Spółki fakturę z wykazanym na niej polskim VAT naliczonym wg stawki podstawowej (tj. stawki 22% lub wyższej) od całkowitej kwoty należnej Podwykonawcy programu. Jeśli Podwykonawca programu jest podmiotem z innego kraju UE wystawia na rzecz Wnioskodawcy fakturę bez podatku VAT, podając jednocześnie właściwy numer VAT, przyznany mu przez inne państwo UE (np. Podwykonawca programu z Niemiec podaje na fakturze swój niemiecki numer VAT).

Rola Partnera w ramach Programu.

Zasadniczo Program ma na celu zwiększanie satysfakcji klientów Partnerów i budowanie ich lojalności oraz zwiększanie obrotów Partnerów, wobec czego to Partnerzy są beneficjentami programu. Poprzez mechanizm premiowania zakupów dokonywanych u Partnerów przez Konsumentów Partnerzy osiągają zwiększoną lojalność swoich klientów, a tym samym większe wyniki w zakresie wykonywanej przez siebie sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę stanowią świadczenie usług na rzecz Partnerów, opodatkowane stawką podstawową VAT, tj. stawką 22% lub wyższą wynikającą z przepisów przejściowych zawartych w art. 146a-146j ustawy o VAT.

2.

Czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę stanowią nieodpłatne świadczenie usług na rzecz Konsumentów, podlegające opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

3.

Czy czynności wykonywane przez Podwykonawcę programu, w ramach umowy z Wnioskodawcą, stanowią u Wnioskodawcy import usług w Polsce, podlegający opodatkowaniu stawką podstawową VAT, tj. stawką 22% lub wyższą wynikającą z przepisów przejściowych zawartych w art. 146a-146j ustawy o VAT, jeżeli Podwykonawca programu ma siedzibę w innym kraju członkowskim UE i nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

4.

Czy podstawą opodatkowania importu usług przez Wnioskodawcę od Podwykonawcy programu, posiadającego siedzibę w innym kraju członkowskim UE i nieposiadającego stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, jest całkowita kwota wypłacana przez Spółkę Podwykonawcy programu.

5.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia (i) całkowitej kwoty VAT wykazanego na fakturach wystawianych przez Podwykonawców programu posiadających siedzibę w Polsce, oraz (ii) całkowitej kwoty VAT naliczonego przy nabyciu usług od Podwykonawcy programu, posiadającego siedzibę w innym kraju członkowskim UE i nie posiadającego stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę stanowią świadczenie usług na rzecz Partnerów, opodatkowane stawką podstawową VAT, tj. stawką 22% lub wyższą wynikającą z przepisów przejściowych zawartych w art. 146a-146j ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. świadczenie usług za wynagrodzeniem. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT "przez świadczenie usług (...) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...)".

Zatem, aby doszło do świadczenia usług, muszą zostać spełnione następujące warunki:

* musi zaistnieć jakieś świadczenie (czynność, zachowanie) na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej;

* świadczenie to nie może stanowić dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Co więcej, aby doszło do odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT musi zostać spełnionych szereg warunków, wynikających z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: "ETS"), a w szczególności:

a.

musi istnieć stosunek prawny (umowa) pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą, na podstawie którego występuje świadczenie wzajemne (orzeczenie ETS z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (sprawa C-16/93));

b.

wynagrodzenie musi pozostawać w bezpośrednim związku z wykonywaną usługą (orzeczenie ETS z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise (sprawa 102/86));

c.

musi istnieć beneficjent usługi, którego można scharakteryzować jako konsumenta, tj. osoba na użytek i korzyść której wykonywane jest świadczenie (orzeczenie ETS z dnia z dnia 29 lutego 1996 r. w sprawie Jurgen Mohr przeciwko Finanszamt Bad Segeberg (sprawa C-215/94)).

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy oraz orzecznictwo ETS, należy stwierdzić, iż opisane w stanie faktycznym czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów wypełniają definicję świadczenia usług przewidzianą w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Transakcje te bezsprzecznie nie stanowią bowiem dostawy towarów (Wnioskodawca nie przenosi bowiem na Partnerów prawa do dysponowania jakimikolwiek towarami jak właściciel), a jednocześnie, w ich ramach, dochodzi do określonego działania (czynności, zachowania) stanowiącego przejaw działalności gospodarczej, tj. szeroko pojętego zarządzania programem lojalnościowym. Co więcej, zarządzanie to jest wykonywane przez Spółkę w ramach umowy z Partnerami, za co Spółka otrzymuje od tych Partnerów stosowne wynagrodzenie. Istnieje zatem stosunek prawny pomiędzy Wnioskodawcą i Partnerem, jak również bezpośredni związek pomiędzy wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami a otrzymywanym od Partnera wynagrodzeniem. Co więcej, jak wskazano w stanie faktycznym, Partner jest beneficjentem Programu, zwiększa się satysfakcja klientów Partnerów i budowana jest ich lojalność, wobec czego istnieje beneficjent usługi Wnioskodawcy.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, świadczenie usług opodatkowane jest VAT wg stawki 22% (lub wyższej, wynikającej z przepisów przejściowych zawartych w art. 146a-146j ustawy o VAT), chyba, że zastosowanie znajduje stawka preferencyjna bądź zwolnienie od opodatkowania. Jednocześnie, w ocenie Spółki, ani ustawa o VAT ani rozporządzenia wydane na jej podstawie nie przewidują względem usług Wnioskodawcy, takich jak zarządzanie Programem, żadnej stawki preferencyjnej czy też zwolnienia od opodatkowania VAT. W konsekwencji należy przyjąć, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów podlegają opodatkowaniu VAT wg stawki podstawowej wymienionej w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, tj. wg stawki 22% (bądź stawki wyższej wynikającej z przepisów przejściowych zawartych w art. 146a-146j ustawy o VAT).

Ad. 2. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie stanowią nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz Konsumentów, podlegającego opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2. ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika (...);

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika (...) oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W ocenie Spółki, w przedmiotowym stanie faktycznym, hipoteza powyższego przepisu nie jest spełniona. Spółka nie zezwala bowiem Konsumentom (ani żadnym innym podmiotom) na użycie do własnych celów towarów należących do przedsiębiorstwa Spółki ani nie wykonuje na rzecz Konsumentów żadnych innych nieodpłatnych czynności. Co więcej, wszelkie czynności wykonywane przez Spółkę i opisane w stanie faktycznym są bezsprzecznie związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.

Spółka zwraca ponadto uwagę na fakt, iż wszystkie opisane w stanie faktycznym czynności wykonuje w ramach umowy zawartej z Partnerami, wobec czego, zgodnie z pkt 1 uzasadnienia, czynności te stanowią świadczenie usług na rzecz Partnerów, podlegające opodatkowaniu VAT. Gdyby zatem czynności te (lub nawet tylko niektóre z nich) traktować jednocześnie jako nieodpłatne świadczenie na rzecz Konsumentów, prowadziłoby to do podwójnego opodatkowania VAT tych samych czynności.

W konsekwencji należy uznać, iż w przedstawionym stanie faktycznym, czynności wykonywane przez Spółkę nie stanowią nieodpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie ma zatem obowiązku naliczać VAT należnego na podstawie tego przepisu.

Ad. 3. Czynności wykonywane przez Podwykonawcę programu, w ramach umowy z Wnioskodawcą, stanowią u Wnioskodawcy import usług w Polsce, podlegający opodatkowaniu stawką podstawową VAT, tj. stawką 22% lub wyższą wynikającą z przepisów przejściowych zawartych art. 146a-146j ustawy o VAT, jeżeli Podwykonawca programu ma siedzibę w innym kraju członkowskim UE i nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przytoczone w części pierwszej przepisy oraz orzecznictwo ETS, Wnioskodawca jest zdania, iż czynności wykonywane na jego rzecz przez Podwykonawcę programu również spełniają warunki do zakwalifikowania ich jako świadczenie usług. W szczególności, z uwagi na fakt, iż dostawa nagród dokonywana jest przez Podwykonawcę programu bezpośrednio na rzecz Konsumentów, czynności do których wykonywania Podwykonawca programu zobowiązuje się względem Wnioskodawcy, powinny być zaklasyfikowane jako świadczenie usług przez Podwykonawcę programu na rzecz Wnioskodawcy. Poprawności takiego stanowiska dowodzi fakt, iż wszystkich wspomnianych czynności Podwykonawca programu dokonuje w ramach umowy z Wnioskodawcą, za które to czynności otrzymuje stosowne wynagrodzenie. Istnieje zatem stosunek prawny pomiędzy Podwykonawcą programu i Wnioskodawcą, jak również bezpośredni związek pomiędzy wykonywanymi przez Podwykonawcę programu czynnościami a otrzymywanym od Wnioskodawcy wynagrodzeniem.

W ocenie Spółki, powyższe usługi świadczone przez Podwykonawcę programu na rzecz Wnioskodawcy, powinny zostać uznane za świadczone, dla celów VAT, w Polsce. Wynika to, zdaniem Spółki z faktu, iż do usług tych stosuje się zasadę ogólną wynikającą z art. 28b ustawy o VAT, który stanowi, iż "Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę (...)". Jednocześnie, usługi te nie są objęte żadnym przepisem szczególnym wymienionym w art. 28d-28o ustawy o VAT, zaś usługobiorca (tj. Spółka) jest podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy o VAT, posiadającym siedzibę w Polsce. Ze względu na fakt, iż Podwykonawca programu nie posiada w Polsce ani siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności, obowiązek rozliczenia VAT od powyższych usług, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT ciąży na Spółce stanowiąc import usług w Polsce dla Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy o VAT.

Świadczenie usług (w tym import usług) opodatkowane jest, co do zasady, VAT wg stawki 22% (lub wyższej, wynikającej z przepisów przejściowych zawartych w art. 146a-146j ustawy o VAT), chyba, że zastosowanie znajduje stawka preferencyjna bądź zwolnienie od opodatkowania. Jednakże, w ocenie Spółki, ani ustawa o VAT, ani rozporządzenia wydane na jej podstawie nie przewidują względem usług takich jak świadczone przez Podwykonawcę programu, jakiejkolwiek stawki preferencyjnej, czy też zwolnienia od opodatkowania VAT. W konsekwencji należy przyjąć, iż usługi nabywane przez Wnioskodawcę od Podwykonawcy programu, stanowiące u Wnioskodawcy import usług podlegają opodatkowaniu VAT wg stawki podstawowej wymienionej w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, tj. wg stawki 22% (stawki wyższej wynikającej z przepisów przejściowych zawartych w art. 146a-146j ustawy o VAT).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż czynności wykonywane przez Podwykonawcę programu, w ramach umowy z Wnioskodawcą, stanowią u Wnioskodawcy import usług w Polsce, podlegający opodatkowaniu stawką podstawową VAT, tj. stawką 22% lub wyższą wynikającą z przepisów przejściowych zawartych w art. 146a-146j ustawy o VAT, jeżeli Podwykonawca programu ma siedzibę w innym kraju członkowskim UE i nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Ad. 4. Podstawą opodatkowania importu usług przez Wnioskodawcę od Podwykonawcy programu, posiadającego siedzibę w innym kraju członkowskim UE i nieposiadającego stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, jest całkowita kwota wypłacana przez Spółkę Podwykonawcy programu.

Zgodnie z art. 29 ust. 17 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r. "Podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić (...)". Przepis ten jest również zgodny ze wspomnianym wyżej art. 73 Dyrektywy VAT.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy przyjąć, iż podstawą opodatkowania importu usług przez Wnioskodawcę od Podwykonawcy programu, posiadającego siedzibę w innym kraju członkowskim UE i nieposiadającego w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jest całkowita kwota wypłacana przez Spółkę nagród Podwykonawcy programu z tytułu świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług. Spółka zatem powinna naliczyć VAT należny (wg stawki 22% lub wyższej wynikającej z przepisów przejściowych) od całej kwoty, którą jest obowiązana zapłacić Podwykonawcy programu.

Ad. 5. Wnioskodawca ma prawo do odliczenia (i) całkowitej kwoty VAT wykazanego na fakturach wystawianych przez Podwykonawców programu posiadających siedzibę w Polsce, oraz (ii) całkowitej kwoty VAT naliczonego przy nabyciu usług od Podwykonawcy programu posiadającego siedzibę w innym kraju członkowskim UE i nie posiadającego stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)".

W przedmiotowym stanie faktycznym nie ulega wątpliwości, iż nabycie usług od zagranicznego lub krajowego Podwykonawcy programu ma bezpośredni związek ze świadczonymi przez Wnioskodawcę usługami. Jednocześnie usługi te podlegają opodatkowaniu VAT wg stawki 22% bądź wyższej. Tym samym przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest, w przedmiotowym stanie faktycznym, spełniona. Stanowisko to potwierdził tut. organ podatkowy w interpretacji wydanej na rzecz Wnioskodawcy w dniu 10 grudnia 2007 r. (IP-PP2-443-280/07-2/PS). W ocenie Spółki, w przedmiotowym stanie faktycznym nie zachodzą również żadne przesłanki wykluczające prawo do odliczenia VAT naliczonego, wynikające w szczególności z art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym Wnioskodawca ma prawo do odliczenia VAT wykazanego na fakturach wystawianych przez Podwykonawców programu nagród posiadających siedzibę w Polsce oraz VAT naliczonego przez Spółkę przy nabyciu usług od Podwykonawcy programu, posiadającego siedzibę w innym kraju członkowskim UE i nie posiadającego stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy wskazać, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie opodatkowania, podstawy opodatkowania dla importu usług, stawki, podatku prawa do odliczenia z tytułu świadczonych usług i przekazania towarów w ramach prowadzonego programu, natomiast w zakresie podstawy opodatkowania usług świadczonych dla Partnerów zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl