IPPP3/443-687/09-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-687/09-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 14 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją inwestycji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat jako osoba prawna posiadająca siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym:

1.

zadania w zakresie edukacji publicznej,

2.

zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki.

Artykuł 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) stanowi, iż określone ustawami zadania publiczne powiat wykonuje we własnym imieniu, czyli wspólnoty samorządowej i na własną odpowiedzialność, czyli własny rachunek, oraz, iż posiada on osobowość prawną.

Artykuł 5 ust. 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) stanowi między innymi, iż zakładanie i prowadzenie szkół ponadgimnazjalnych należy do zadań własnych powiatu.

Artykuł 5a pkt 1 - zadania oświatowe jednostek samorządu terytorialnego finansowane są na zasadach określonych w odrębnych ustawach; pkt 2 - zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, jest zadaniem oświatowym:

1.

gmin - w przedszkolach oraz w innych formach wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, a także w szkołach, o których mowa w art. 5 ust. 5,

2.

powiatów - w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 5 ust. 5a.

Realizując nałożone ustawą zadania w zakresie edukacji publicznej oraz kultury fizycznej Powiat w okresie od miesiąca marca 2006 r. do miesiąca grudnia 2007 r. realizował inwestycję pn. "Powiatowy kompleks sportowo - rekreacyjny w. Etap I - hala sportowo - widowiskowa", w ramach priorytetu Rozwój Lokalny. Inwestycja w 60% finansowana była ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - ZPOPR na lata 2004-2006; w 10% z budżetu państwa; w 14,7% ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej; w 15,3% z budżetów jednostek samorządu terytorialnego: w 7,7% ze środków Miasta, zaś w 7,6% ze środków własnych - Powiatu.

W ramach inwestycji wybudowana została hala sportowo-widowiskowa, której koszt w przeważającej części (za wyjątkiem kosztu robót dodatkowych, nieujętych pierwotnie w projekcie oraz obsługi organizacyjno - finansowej zadania) łącznie z podatkiem VAT traktowany był jako wydatek kwalifikowany (czyli w części finansowany ze środków Unii Europejskiej, w części zaś z pozostałych źródeł finansowania).

Projekt skierowany jest przede wszystkim do uczniów uczących się w szkołach na terenie Miasta i okolic.

Końcowym Beneficjentem oraz właścicielem hali sportowo-widowiskowej jest Powiat. Po zakończeniu inwestycji budynek hali został przez Powiat przyjęty do ewidencji środków trwałych oraz oddany Decyzją Zarządy Powiatu w trwały zarząd na czas nieoznaczony Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych z przeznaczeniem na realizację celów statutowych Zespołu Szkół. Użytkownikiem majątku zrealizowanego w ramach ww. inwestycji będzie Zespół Szkół, który od dnia 1 marca 2001 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, posiadającym swój numer NIP. W stosunku do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Powiat jest organem założycielskim, prowadzącym i nadzorczym, zaś jako podatnik podatku VAT nie osiąga żadnych przychodów (zwolnionych ani opodatkowanych) związanych ze świadczeniem usług, którym ma służyć ww. inwestycja.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat realizując inwestycję budowy i wyposażenia hali sportowo-widowiskowej, przekazaną po zakończeniu jej realizacji w trwały zarząd Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych, ma prawo do odliczenia podatku VAT zapłaconego w trakcie tejże inwestycji przy założeniu:

1.

nieodpłatnego użytkowania przekazanej hali przez Zespół Szkół na cele związane z działalnością podstawową szkoły, tj. zajęcia wychowania fizycznego oraz zajęcia pozalekcyjne uczniów Zespołu Szkół,

2.

nieodpłatnego użytkowania przekazanej hali przez uczniów innych szkół niż Zespół Szkół posiadający halę w nieodpłatnym użytkowaniu,

3.

odpłatnego udostępniania przez Zespół Szkół przekazanej hali sportowej innym podmiotom (szkołom, zakładom pracy, osobom fizycznym, itp.), z którego cały zysk będzie przeznaczony na polepszenie jakości świadczenia usług,

4.

odpłatnego wynajmu przez Zespół Szkół hali sportowej.

Powiat prezentuje stanowisko, iż nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego od nakładów inwestycyjnych związanych z budową hali sportowo - widowiskowej, co wynika wprost z zapisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), który stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikowi w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od kwoty podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W opisanej sytuacji przedmiotowa nieruchomość została przekazana nieodpłatnie w trwały zarząd na realizację celów statutowych jednostki, jeżeli zaś nawet w przyszłości wystąpiłyby opłaty z tytułu trwałego zarządu, to na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług "nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych"; zaś zgodnie z § 8 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) "zwalnia się z podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych".

W związku z faktem, iż poniesione przez Powiat wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (nieodpłatne oddanie nieruchomości w trwały zarząd nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług) zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu (Powiatowi) prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. inwestycji. Sytuacji tej nie zmieni także ewentualny fakt pozyskania w przyszłości przez Zespół Szkół na bazie otrzymanego nieodpłatnie majątku przychodów opodatkowanych podatkiem VAT, z uwagi na brak związku podmiotowego podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z powołanymi wyżej przepisami przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli takich, które generują podatek należny.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wskazać należy, iż jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Jednostki te objęte są jednak zwolnieniem, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i sportu.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach działalności ustawowej w zakresie edukacji publicznej oraz kultury fizycznej Powiat realizował inwestycję pn. "Powiatowy kompleks sportowo - rekreacyjny w. Etap I - hala sportowo - widowiskowa", w ramach priorytetu Rozwój Lokalny. Inwestycja w 60% finansowana była ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - ZPOPR na lata 2004-2006; w 10% z budżetu państwa; w 14,7% ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej; w 15,3% z budżetów jednostek samorządu terytorialnego: w 7,7% ze środków Miasta, zaś w 7,6% ze środków własnych - Powiatu. W ramach inwestycji wybudowana została hala sportowo-widowiskowa, której koszt w przeważającej części (za wyjątkiem kosztu robót dodatkowych, nieujętych pierwotnie w projekcie oraz obsługi organizacyjno - finansowej zadania) łącznie z podatkiem VAT traktowany był jako wydatek kwalifikowany (czyli w części finansowany ze środków Unii Europejskiej, w części zaś z pozostałych źródeł finansowania).

Projekt skierowany jest przede wszystkim do uczniów uczących się w szkołach na terenie Miasta i okolic. Końcowym Beneficjentem oraz właścicielem hali sportowo-widowiskowej jest Powiat. Po zakończeniu inwestycji budynek hali został przez Powiat przyjęty do ewidencji środków trwałych oraz nieodpłatnie oddany Decyzją Zarządu Powiatu w trwały zarząd na czas nieoznaczony Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych z przeznaczeniem na realizację celów statutowych. Użytkownikiem majątku zrealizowanego w ramach ww. inwestycji będzie Zespół Szkół, który jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, posiadającym swój numer NIP. W stosunku do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Powiat jest organem założycielskim, prowadzącym i nadzorczym, zaś jako podatnik podatku VAT nie osiąga żadnych przychodów (zwolnionych ani opodatkowanych) związanych ze świadczeniem usług, którym ma służyć ww. inwestycja.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji opisanej inwestycji, gdyż nie będzie ona związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i będzie przekazana nieodpłatnie w trwały zarząd Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl