IPPP3/443-676/09-3/MM - Nieodpłatne udostępnienie gruntów leśnych zapewnione ustawą o lasach, a opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-676/09-3/MM Nieodpłatne udostępnienie gruntów leśnych zapewnione ustawą o lasach, a opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2009 r. (data wpływu 14 sierpnia 2009 r.), uzupełnione odpowiedzią na wezwanie z dnia 8 września 2009 r. (data wpływu 11 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT bezpłatnego udostępniania gruntu pod pasiekę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT bezpłatnego udostępniania gruntu pod pasiekę. Wniosek zawierał braki formalne (brak pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy Pani x). W związku z powyższym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 26 sierpnia 2009 r., znak IPPP3/443-676/09-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Lasami stanowiącymi własność Skarbu Państwa zarządza Państwowe XXX, zwane dalej Wnioskodawcą. Wnioskodawca jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia. W skład Lasów Państwowych wchodzą następujące jednostki organizacyjne: Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych (1 jednostka), regionalne dyrekcje Lasów Państwowych (17 jednostek), nadleśnictwa (431 jednostek) oraz inne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej (27 jednostek). Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych. Lasy Państwowe działają w oparciu o ustawę o lasach (Dz. U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435 z późn. zm.).

Zgodnie z zapisem art. 27 ust. 4 tejże ustawy, która mówi że lokalizacja pasiek w lasach stanowiących własność Skarbu Państwa jest bezpłatna. Można zatem udostępnić grunt leśny na lokalizację pasiek w przypadku zwrócenia się do nadleśnictwa posiadacza pasieki - pszczelarza. Mogą to być pasieki różnej liczebności pni lub uli. Pasieki mogą być ustawione w lesie w okresie najbardziej korzystnym dla pszczół pod kątem produkcji miodu, kiedy to kwitną rośliny, drzewa i krzewy pyłko- i miododajne przez okres 2-3 miesięcy w ciągu roku. Podkreślić tu należy, że pszczoły pełnią pożyteczną rolę dla lasu, jak również las pełni funkcję ochronną polskiego pszczelarstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), stosownie do art. 8 ust. 2 bezpłatne udostępnienie gruntu pod pasiekę zapewnione ustawą o lasach (Dz. U. z 2005 r. Nr 44, poz. 435) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W świetle ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), w art. 8 bezpłatne udostępnianie gruntu pod pasiekę ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą nadleśnictwa, ponieważ pszczoły pełnią funkcję pożyteczną dla "ekosystemów leśnych". Celem działalności nadleśnictwa jest między innymi ochrona przyrody, tutaj za pomocą pszczół takie cele są osiągane w sposób naturalny i bezcenny.

Rola pszczoły miodnej w życiu człowieka i jej wpływ na ekosystem oraz środowisko naturalne jest nieoceniona i ma ścisły związek z działalnością gospodarczą nadleśnictwa, dlatego nie może stanowić podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

*

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

*

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

*

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną kumulatywnie następujące warunki:

*

nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

*

podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca działając zgodnie z ustawą o lasach udostępnia bezpłatnie grunt leśny na lokalizację pasiek. Mogą to być pasieki różnej liczebności pni lub uli. Pasieki mogą być ustawione w lesie w okresie najbardziej korzystnym dla pszczół pod kątem produkcji miodu, kiedy to kwitną rośliny, drzewa i krzewy pyłko- i miododajne przez okres 2-3 miesięcy w ciągu roku. Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy bezpłatne udostępnianie gruntu pod pasiekę ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą nadleśnictwa, ponieważ pszczoły pełnią funkcję pożyteczną dla "ekosystemów leśnych". Celem działalności nadleśnictwa jest między innymi ochrona przyrody. W związku z powyższym za pomocą pszczół takie cele w tym konkretnym przypadku są osiągane w sposób naturalny i bezcenny. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy bezpłatne udostępnienie gruntu pod pasiekę stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz cytowane powyżej przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż nieodpłatne udostępnianie gruntu pod pasiekę ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Nie jest więc spełniona jedna z przesłanek wymieniona w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, a zatem czynność ta, jako niestanowiąca świadczenia usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl