IPPP3-443-670/09-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-670/09-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego oraz sposobu dokumentowania tej czynności.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka rozważa zawiązanie spółki komandytowej lub nabycie ogółu praw i obowiązków wspólnika w istniejącej spółce komandytowej. W ramach wkładu Spółka zamierza wnieść prawa ochronne na wytworzony przez Spółkę we własnym zakresie znak usługowy. Wartość wnoszonego przez Spółkę znaku usługowego wskazana w umowie nowo tworzonej lub istniejącej spółki komandytowej będzie odpowiadała jego wartości rynkowej na dzień wniesienia wkładu zgodnej z wyceną dokonaną przez rzeczoznawcę. Wnoszone przez Spółkę składniki majątkowe nie będą stanowiły przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Pozostały (-li) wspólnik (-cy) spółki komandytowej, będący osobą fizyczną albo prawną wniesie (wniosą) tytułem wkładu środki pieniężne.

Zgodnie z planowanym brzmieniem umowy nowo tworzonej spółki komandytowej lub umowy zmieniającej umowę istniejącej spółki komandytowej, Spółka w zamian za wniesienie praw ochronnych do znaku usługowego tytułem wkładu do spółki komandytowej uzyska udział w nowo tworzonej lub istniejącej spółce komandytowej o wartości odpowiadającej wartości rynkowej wnoszonych praw zgodnej z wyceną sporządzoną przez rzeczoznawcę, tj. wartości netto. Spółka zadeklaruje i zapłaci należny podatek VAT od transakcji wniesienia wkładu (jeżeli zgodnie z otrzymaną interpretacją podatkową Spółka będzie zobowiązana do naliczenia podatku VAT od przedmiotowej transakcji). Kwota odpowiadająca wysokości tego podatku zostanie zapłacona na rzecz Spółki przez spółkę komandytową w formie pieniężnej. Obowiązek zapłaty ww. kwoty pieniężnej zostanie przewidziany w umowie nowo tworzonej spółki komandytowej lub umowie zmieniającej umowę istniejącej spółki komandytowej.

Spółka komandytowa będzie wykorzystywała nabyty tytułem wkładu znak usługowy w swojej działalności gospodarczej, polegającej przede wszystkim na odpłatnym udzielaniu licencji do powyższego znaku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie powyższych praw tytułem wkładu do nowo tworzonej lub istniejącej spółki komandytowej będzie opodatkowane podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie praw ochronnych na znak usługowy tytułem wkładu do nowo tworzonej lub istniejącej spółki komandytowej będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej łub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. W związku z faktem, iż prawa ochronne na znak usługowy stanowią wartości niematerialne i prawne, bez wątpienia ich wniesienie tytułem wkładu do spółki komandytowej powinno być traktowane dla celów podatku VAT jako świadczenie usług. Z uwagi jednak na fakt, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega co do zasady tylko odpłatne świadczenie usług, wątpliwości może budzić kwestia, czy przeniesienie znaków usługowych na spółkę komandytową tytułem wkładu ma charakter odpłatny czy też nieodpłatny.

Za odpłatnym charakterem powyższej czynności przemawia ekwiwalentność świadczeń w ramach transakcji wniesienia wkładu do spółki komandytowej oraz bezpośredni związek pomiędzy wniesieniem wkładu z jednej strony a nabyciem udziału w spółce komandytowej z drugiej strony. Zauważyć należy, że wnoszący wkład przenosi na spółkę komandytową prawo do rozporządzania określonymi składnikami majątku, w zamian za co otrzymuje udział w tej spółce, z którym wiążą się określone prawa o charakterze osobistym i majątkowym (np. prawo do udziału w zyskach spółki komandytowej czy prawo żądania wypłacenia odsetek w wysokości 5% od swojego udziału). Ponadto, istnieje możliwość określenia wartości wzajemnych świadczeń stron transakcji (wartość ta będzie wynikała z umowy spółki komandytowej), co na podstawie orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (np. sprawa Empire Stores C-33/93 oraz sprawa Naturally Yours Cosmetics 230/87) pozwala na uznanie danej transakcji za mającą charakter odpłatny.

Dodatkowym argumentem przemawiającym za uznaniem transakcji wniesienia wkładu do spółki komandytowej za czynność opodatkowaną podatkiem VAT jest zlikwidowanie dotychczasowego zwolnienia dla aportów w związku z wydaniem przez Ministra Finansów rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336, dalej: "Rozporządzenie"), w którym wśród zwolnień od opodatkowania nie występuje już wniesienie aportu do spółek handlowych i cywilnych. Równocześnie, przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970), na gruncie których do 30 listopada 2008 r. aport składników majątkowych był zwolniony z opodatkowania, utraciły moc wiążącą. Oznacza to zatem, że od 1 grudnia 2008 r. opodatkowany jest każdy aport, przy założeniu, że przedmiotem aportu nie jest cale przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Przepisy przejściowe Rozporządzenia stanowiły wprawdzie, że w okresie do dnia 31 marca 2009 r. w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego, mogło być stosowane dotychczasowe rozwiązanie, tj. zwolnienie od podatku (§ 38 Rozporządzenia). Możliwość ta, co wynika z treści przepisu, była jednak ograniczona czasowo, skutkiem czego obecnie (po 31 marca 2009 r.) aport podlega już opodatkowaniu, gdyż ustawodawca nie zawarł go w kategorii transakcji i czynności, do których przepisów ustawy VAT się nie stosuje.

Z kolei w świetle prawa wspólnotowego, na podstawie art. 19 i art. 29 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: "Dyrektywa 112"), przewidziano możliwość dla państw członkowskich zrezygnowania z uznawania aportu jako dostawy towarów lub świadczenia usług niepodlegających opodatkowaniu. Z uwagi na fakt, iż polski ustawodawca nie skorzystał z takiej możliwości, w ocenie Spółki wniesienie aportu w polskim systemie prawnym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż wniesienie tytułem wkładu do spółki komandytowej składników majątkowych w postaci praw ochronnych na znak usługowy będzie stanowić odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 maja 2009 r. (IPPPI/443-269/09-2/MP) oraz z dnia 10 czerwca 2009 r. (IPPP1/443-283/09-2/IG).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl