IPPP3-443-666/09-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-666/09-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą przekazania tłuszczu utylizacyjnego i mączki mięsno-kostnej do dalszej utylizacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą przekazania tłuszczu utylizacyjnego i mączki mięsno-kostnej do dalszej utylizacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest firmą prowadzącą działalność w zakresie zbioru, transportu i unieszkodliwienia odpadów pochodzenia zwierzęcego kat. 1, a wiec materiału zwierzęcego niebezpiecznego dla życia ludzi. Wynikiem prowadzonego procesu przetwarzania odpadów jest mączka mięsno-kostna i tłuszcz zwierzęcy, który zgodnie z wymogami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego (WE) Nr 1774/2002 musi być przekazywany do dalszego zagospodarowania metodą termicznego przekształcenia. Tak więc wytworzony tłuszcz zwierzęcy może być przekazywany tylko do spalarni wytypowanych przez Głównego Lekarza Weterynarii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka, której przedmiotem działalności jest utylizacja odpadów, w efekcie której powstają tłuszcz utylizacyjny i mączka mięsno-kostna, przekazując je do dalszej utylizacji zobowiązana jest do zapłaty podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, tłuszcz utylizacyjny i mączka mięsno-kostna nie stanowią celu prowadzonej działalności firmy, a są jedynie produktem ubocznym prowadzonej działalności. Transport wymienionych produktów nadzorowany jest i może być przekazywany do dalszej obróbki tylko za wyłączną zgodą Powiatowego Lekarza Weterynarii. Tak więc nie są wyrobem energetycznym, a więc nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Ponadto ust. 3 cytowanego artykułu wskazuje, iż paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem paliw silnikowych, czyli wyrobów energetycznych przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych do napędu silników spalinowych.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka dostarcza tłuszcz utylizacyjny i mączkę mięsno-kostną jako odpad w celu jego utylizacji, zatem przedmiotowe wyroby nie mogą być zaliczone do wyrobów energetycznych, gdyż nie są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych, a celem opisanego procesu jest niszczenie tłuszczu utylizacyjnego. Należy także zaznaczyć, iż w myśl art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy, wymienione wyroby podlegają opodatkowaniu akcyzą dopiero po stwierdzeniu przez właściwy organ w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego, iż od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Reasumując, Wnioskodawca przekazując tłuszcz utylizacyjny i mączkę mięsno-kostną do dalszej utylizacji w opisanym stanie faktycznym nie jest zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 6, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl