IPPP3/443-663/10-5/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-663/10-5/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2010 r. (data wpływu 2 lipca 2010 r.) uzupełnionego w dniu 29 lipca 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 19 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z realizowanego zadania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 29 lipca 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 19 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z realizowanego zadania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgromadzenie Sióstr z siedzibą władz generalnych w W przy ul. K złożyło do Marszałka Województwa wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi" Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na zadanie pod nazwą "Zagospodarowanie obszaru przestrzeni publicznej na terenie Sanktuarium..."

Głównym celem projektu jest aktywizacja społeczna i gospodarcza miejscowości objętej przedmiotowym wnioskiem oraz wyrównanie szans rozwojowych terenów wiejskich poprzez poprawę infrastruktury technicznej (budowa drogi dojazdowej do obiektów znajdujących się na terenie Sanktuarium...). Głównym zakresem operacji jest kształtowanie obszarów o szczególnym znaczeniu dla zaspokajania potrzeb mieszkańców, sprzyjających nawiązywaniu kontaktów społecznych ze względu na ich położenie oraz cechy funkcjonalno-przestrzenne w szczególności poprzez budowę parkingów chodników drogi dojazdowej do Sanktuarium.

Zgromadzenie wraz z wnioskiem o płatność w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi objętego PROW 2007-2013 złożyło zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 31.05.2010, że Zgromadzenie nie jest czynnym podatnikiem VAT, a wykreślenie z rejestru nastąpiło z dniem 31 grudnia 2008 r. zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zgromadzenie w wykazie faktur dokumentujących poniesione koszty włączyło podatek VAT do kosztów kwalifikowanych, gdyż nie jest w stanie go odzyskać na podstawie odrębnych przepisów.

Opisane wyżej zadanie nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie jest ono związane z działalnością gospodarczą, ale ma realizować cele religijne, jakimi są między innymi poprawa warunków bezpieczeństwa podczas modlitwy i odpoczynku przebywających na terenie Sanktuarium pielgrzymów i turystów, a także rozwój kultu Matki Bożej Loretańskiej. Takie czynności kościelnych osób prawnych są zwolnione od opodatkowania (Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej art. 55 ust. 2-5).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawca ma prawo do odliczania podatku VAT w związku z realizacją opisanego wyżej zadania.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem wnioskodawcy Zgromadzeniu Sióstr nie przysługuje prawo do odliczania podatku VAT w związku z realizacją przedstawionego we wniosku zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten jednak nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Zgromadzenie Sióstr z siedzibą władz generalnych w W. przy ul. K. 18 złożyło do Marszałka Województwa wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi" Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na zadanie pod nazwą "Zagospodarowanie obszaru przestrzeni publicznej na terenie...". Głównym celem projektu jest aktywizacja społeczna i gospodarcza miejscowości objętej przedmiotowym wnioskiem oraz wyrównanie szans rozwojowych terenów wiejskich poprzez poprawę infrastruktury technicznej (budowa drogi dojazdowej do obiektów znajdujących się na terenie Sanktuarium...). Zgromadzenie nie jest czynnym podatnikiem VAT, a opisane wyżej zadanie nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ nie jest ono związane z działalnością gospodarczą, ale ma realizować cele religijne, jakimi są między innymi poprawa warunków bezpieczeństwa podczas modlitwy i odpoczynku przebywających na terenie Sanktuarium pielgrzymów i turystów, a także rozwój kultu Matki Bożej Loretańskiej.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pod nazwą "Zagospodarowanie obszaru przestrzeni publicznej na terenie Sanktuarium...".

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl