IPPP3/443-660/09-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-660/09-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2009 r. (data wpływu 5 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów o kodzie CN 2710 19 29 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów o kodzie CN 2710 19 29.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Czeska Firma I., s.r.o. sprzedaje produkty oznaczone kodem CN 2710 19 29 odbiorcy na terenie Polski.

Wnioskodawca sporządzając miesięczne akcyzowe deklaracje rozliczeniowe do Urzędu Celnego płaci za sprzedane towary na teren Polski oznaczone kodem CN 2710 19 29 podatek akcyzowy.

W związku z tym, że towary o kodzie CN 2710 19 29 od 2009 r. zostały zwolnione od podatku akcyzowego, Wnioskodawca prosi o potwierdzenie stanu faktycznego, celem przedłożenia dokumentu w Urzędzie Celnym.

Wnioskodawca nadmienia, iż niniejsza informacja jest niezbędna, aby Urząd Celny zwolnił go z obowiązku płacenia akcyzy za sprzedane towary oznaczone kodem CN 2710 19 29.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy produkty, towary oznaczone kodem CN 2710 19 29 są zwolnione z podatku akcyzowego. Wnioskodawca wnosi o podanie podstawy prawnej oraz daty, od kiedy zwolnienie obowiązuje.

Zdaniem Wnioskodawcy, produkty oznaczone kodem CN 2710 19 29 na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym oraz na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) są zwolnione na terenie Polski z podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 z 2009 r., poz. 11) określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1).

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe - są to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W załączniku nr 1 do ustawy, zawierającym "wykaz wyrobów akcyzowych" wymieniono w pozycji 27, określone kodem CN 2710, oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Wobec powyższego produkty o kodzie CN 2710 19 29, które Wnioskodawca sprzedaje - są wyrobami akcyzowymi.

Ponadto zauważyć należy, iż w świetle uregulowań art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy są to wyroby energetyczne, ponieważ zgodnie z dyspozycją ww. przepisu do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w części dotyczącej przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji wskazał § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego oraz ustawę z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Przepis § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) stanowi, iż zwalnia się od akcyzy:

1.

olej opałowy, inny niż określony w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy, wykorzystywany:

a.

do produkcji ciepła i mocy w skojarzeniu, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,

b.

w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,

* jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, iż przedmiotowe zwolnienie stosuje się do wyrobów innych niż oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, wykorzystywanych do produkcji ciepła i mocy w skojarzeniu bądź w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

W świetle uregulowań art. 32 ust. 3 ustawy zwolnienie od akcyzy wyrobów stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

W przedmiotowym przypadku, z oczywistych przyczyn, istnieją jedynie dwie sytuacje, w których zwolnieniu, o którym mowa w § 10 cytowanego rozporządzenia mógłby podlegać przedmiotowy wyrób. Jest to sytuacja, w której ma miejsce nabycie wewnątrzwspólnotowe przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający oraz sytuacja, kiedy ma miejsce nabycie wewnątrzwspólnotowe przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego.

Nie można zatem zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż sprzedawane przez Niego wyroby akcyzowe są zwolnione na terenie Polski z podatku akcyzowego. Bowiem przedmiotowe zwolnienie może mieć miejsce tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy zakupu od Zainteresowanego dokona zarejestrowany handlowiec w celu zużycia przez siebie jako podmiot zużywający lub w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych przesłanek uprawniających do zastosowania omawianego zwolnienia. Natomiast jeśli Wnioskodawca dokona sprzedaży produktu podmiotowi niebędącemu zarejestrowanym handlowcem, który zużyje go jako podmiot zużywający lub dostarczy do podmiotu zużywającego nie będzie podstawy do zastosowania niniejszego zwolnienia. Innymi słowy przedmiotowe zwolnienie nie odnosi się generalnie do oleju opałowego o kodzie CN 2710 19 29 lecz można je zastosować jedynie we wskazanych przypadkach.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 6, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl