IPPP3/443-66/11-6/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-66/11-6/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2011 r.), uzupełnione pismem w dniu 28 lutego 2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 16 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi dostarczania gier i aplikacji mobilnych oraz obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony w dniu 28 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi dostarczania gier i aplikacji mobilnych oraz obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka cywilna zajmuje się wytwarzaniem gier i aplikacji mobilnych na urządzenia mobilne typu.... Spółka podpisała z amerykańską firmą A. umowę w wyniku której wyznaczył A. do:

* przedstawicielstwa do spraw wprowadzenia na rynek i dostarczania aplikacji licencjonowanych dla urządzeń... użytkownikom końcowym za pośrednictwem sklepu internetowego S. w imieniu i na rzecz Spółki,

* świadczenia na rzecz Spółki usług hostingowych celem umożliwienia przechowywania aplikacji licencjonowanych oraz dostępu użytkowników końcowych,

* sporządzania kopii, formatowanie i przygotowanie aplikacji licencjonowanych do nabywania i pobierania przez użytkowników końcowych,

* zezwalania użytkownikom końcowym na uzyskanie dostępu do kopii aplikacji licencjonowanych celem nabywania przez powyższych użytkowników od Spółki,

* wystawiania faktury na cenę zakupu płatną przez użytkownika końcowego za aplikacje licencjonowane,

* korzystania ze zrzutów ekranu lub fragmentów aplikacji licencjonowanych o długości do 30 sekund, znaków handlowych i graficznych związanych z aplikacjami licencjonowanymi.

W wyniku udostępnienia aplikacji oraz gier na urządzenia... nie nastąpiło przeniesienie praw autorskich do aplikacji oraz gier na firmę A. Aplikacje oraz gry są udostępniane użytkownikom końcowym przez firmę A. Firma A. pośredniczy w przekazaniu użytkownikowi końcowemu kopii gry lub aplikacji oraz nieprzenaszalnej, niezbywalnej licencji zezwalającej na użytkowanie tych gier lub aplikacji na posiadanych przez użytkownika urządzeniach.... Należy zaznaczyć, że Spółka nie przenosi na użytkownika końcowego ani na firmę A. żadnych majątkowych praw autorskich. Prawa te zachowuje Spółka.

Na podstawie umowy z firmą A., spółka otrzymuje przychód w wysokości 70% wartości sprzedanych gier lub aplikacji. 30% przychodu jest wynagrodzeniem firmy A. Firma A. przedstawiła spółce kalendarz, gdzie określono okresy rozliczeniowe, które kończą się w ostatnią sobotę każdego miesiąca. W tym dniu Spółka otrzymuje raport, dostępny za pośrednictwem strony internetowej firmy A., w którym firma A. informuje ile egzemplarzy gier lub aplikacji zostało sprzedanych w danym okresie rozliczeniowym. Raport zawiera również kwoty w walutach obcych, które firma A. zobowiązuje się przelać nie później niż 45 dni od końca danego okresu rozliczeniowego. Data dokonania tego przelewu jest podana w raporcie. Firma A. zastrzega, że kwoty podane w raporcie są jedynie estymatą i mogą ulec zmianie, przez co kwota przelewu może się różnić od sumy podanych kwot w raporcie. Przelew jest dokonywany w polskich złotych.

Spółka nie jest w stanie określić kim są użytkownicy końcowi. Aplikacje może nabyć każdy, kto ma dostęp do internetowego portalu firmy A. Firma A. odpowiada za wszystko co jest związane ze sprzedażą. W raportach, które przedstawia firma A. nie ma danych klientów, którzy kupili aplikację innych niż kraj, z którego był kupujący.

Spółka udziela firmie A. pozwolenia czy licencji, na sprzedaż swoich Aplikacji w ich sklepie. Jednocześnie, na podstawie umowy zawartej z firmą A., nie przenosi majątkowych praw autorskich do aplikacji na firmę A. Dodatkowo, w umowie, firma A. zobowiązuje zająć się sprzedażą aplikacji i pobieraniem należności za tę sprzedaż od użytkowników końcowych. Zaznacza również, że jeśli w sytuacji, gdzie kwota, którą płaci użytkownik końcowy, będzie obciążona podatkiem, firma A. zobowiązuje się opłacić tę wartość podatku i pomniejszyć odpowiednio kwotę wypłacaną nam w wyniku takiej sprzedaży. Firma A. udostępnia zestawienie, gdzie kwocie, którą możemy ustawić jako bieżącą cenę za zakup aplikacji i którą zapłaci użytkownik końcowy, przyporządkowana jest kwota, którą firma A. zobowiązuje się nam przelać. Z zestawienia tego wynika, że kwoty wypłacane za sprzedaż np. w Unii Europejskiej są niższe w stosunku do kwot wypłacanych za sprzedaż np. w USA czy Kanadzie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody Spółki będą traktowane jako świadczenie usług poza terytorium.

Kiedy wystąpi obowiązek podatkowy w podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 (Dz. U. Nr 54, poz. 535 tekst jedn.) miejscem świadczenia usług jest miejsce w którym usługobiorca posiada siedzibę, w tym przypadku będą to Stany Zjednoczone, a więc dla Wnioskodawcy będzie to świadczenie usług poza terytorium kraju.

Z kolei zgodnie z art. 19a ustawy obowiązek podatkowy w przypadku usług, w których określono następujące po sobie terminy płatności występuje na koniec każdego okresu do którego odnoszą się te rozliczenia, w przypadku Spółki będzie to ostania sobota każdego miesiąca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z postanowień art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako spółka wytwarzająca gry i aplikacje mobilne na urządzenia typu..., podpisała umowę z amerykańską firmą, która przy pomocy swojego sklepu internetowego dostarcza przedmiotowe gry i aplikacje użytkownikom końcowym. Świadczy również, w ramach tej umowy usługi hostingowi celem umożliwienia przechowywania aplikacji licencjonowanych, sporządza kopie, formatuje i przygotowuje aplikacje do pobrania przez użytkowników końcowych. Na mocy tej umowy, spółka amerykańska zobowiązuje się zająć sprzedażą aplikacji i pobieraniem należności od użytkowników końcowych. Spółka amerykańska wystawia faktury na użytkownika końcowego na wartość jaką zobowiązany jest zapłacić za pobrane aplikacje. Prawa autorskie do gier i aplikacji pozostają przy Wnioskodawcy, jedynie udziela licencji na użytkowanie tych gier lub aplikacji. Spółka amerykańska wypłaca Wnioskodawcy wynagrodzenie w wysokości 70% wartości sprzedanych gier lub aplikacji, według kalendarza z określonymi okresami rozliczeniowymi. Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z kwestią ustalenia miejsca świadczenia usług dostarczania gier i aplikacji mobilnych oraz prawidłowego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia takich usług.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Na potrzeby stosowania przepisów dotyczących miejsca świadczenia usług, ustawodawca w art. 28a ustawy zdefiniował pojęcie podatnika, i tak:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż usługobiorcą świadczonych przez Wnioskodawcę usług dostarczania gier i aplikacji mobilnych, na podstawie zawartej umowy będzie podmiot amerykański wykonujący działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy, posiadający status podatnika, w myśl art. 28a ustawy.

W oparciu o art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych we wniosku stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia nie będą miały zastosowania, zatem miejsce świadczenia usług będących przedmiotem pytania, ustalane będzie na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym przepisie.

Reasumując, Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz podatnika amerykańskiego, zatem miejscem ich świadczenia będzie miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę. Tym samym, przedmiotowe usługi dostarczania gier i aplikacji mobilnych dla urządzeń typu... nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

W myśl art. 19 ust. 19a ustawy o VAT, w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usług, z tym że:

1.

usługi, dla których, w związku z ich świadczeniem, ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia lub płatności, do momentu zakończenia świadczenia tych usług;

2.

usługi świadczone w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla których, w związku z ich świadczeniem, w danym roku nie upływają terminy rozliczeń lub płatności, uznaje się za wykonane z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tych usług.

Ponadto w myśl ust. 19b tego przepisu, do usług, o których mowa w ust. 19a, przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio.

Wskazać także należy, że zgodnie z art. 100 ust. 11 ww. ustawy o VAT na potrzeby określenia momentu powstania obowiązku podatkowego, o którym mowa w ust. 3 i 4, w zakresie świadczenia usług wymienionych w ust. 1 pkt 4, przepisy art. 19 ust. 19a i 19b stosuje się odpowiednio.

Ponadto stosownie do art. 109 ust. 3a ww. ustawy o VAT, podatnicy świadczący usługi, których miejscem świadczenia nie jest terytorium kraju, są obowiązani w prowadzonej ewidencji podać nazwę usługi, wartość usługi bez podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, uwzględniając moment powstania obowiązku podatkowego, określany dla tego rodzaju usług świadczonych na terytorium kraju. W przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 ust. 19a i 19b.

W przedmiotowej sprawie jak wykazano wyżej, miejscem opodatkowania opisanych we wniosku usług dostarczania gier i aplikacji mobilnych jest miejsce siedziby spółki amerykańskiej, tj. terytorium USA. Wnioskodawca podaje również, że spółka amerykańska przedstawiła kalendarz, gdzie określono okresy rozliczeniowe, które kończą się w ostatnią sobotę każdego miesiąca. Z kolei płatności są przelewane Wnioskodawcy nie później niż 45 dni od końca danego okresu rozliczeniowego. Zatem, dla przedmiotowych usług dostarczania aplikacji i gier mobilnych na urządzenia typu..., dla których ustalone są następujące po sobie terminy rozliczeń, obowiązek podatkowy należy ustalić na podstawie powołanego art. 19 ust. 19a pkt 1 ustawy, i tym samym uznaje się je za wykonane z upływem ostatniej soboty każdego miesiąca.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl