IPPP3-443-655/09-3/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-655/09-3/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2009 r. (data wpływu 3 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego oraz sposobu dokumentowania tej czynności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego oraz sposobu dokumentowania tej czynności.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest jedną z czołowych firm rynku nieruchomości, koncentrującą swoją aktywność na inwestowaniu i budowaniu centrów handlowo - usługowych typu "outlet" w większych miastach na terytorium Polski oraz na wynajmie znajdujących się w nich powierzchni handlowych i zarządzaniu posiadanymi nieruchomościami.

Spółka zatrudnia ponad 50 pracowników wspomagających Spółkę w zakresie jej działalności m.in. koordynatorów najmu, sekretarki, menadżerów centów handlowych, menadżera oraz specjalistę od marketingu, księgowych, prawników, dyrektora oraz menadżerów od wynajmu, menadżera do spraw pracowniczych, dyrektora technicznego, menadżera do spraw kontroli kosztów, menadżerów projektów.

W ramach prowadzonej działalności dewoloperskiej, Spółka zrealizuje projekty inwestycyjne obejmujące między innymi budowę centrów handlowo - usługowych typu "autlet" w W (A) i w K (dalej: Nieruchomości). Prace związane z realizacją tych projektów są obecnie w trakcie fazy projektowej. Działki gruntu składające się na nieruchomości są niezabudowane. Spółka przystąpiła do wstępnych prac budowlanych w K oraz zamierza przystąpić do prac budowlanych w W.

Spółka rozpoczęła proces poszukiwania potencjalnych najemców i negocjacji z nimi najmu powierzchni handlowych nieruchomości. Spółka podpisała już znaczącą część umów najmu powierzchni handlowych w centrach, które mają zostać wybudowane.

Obecnie Spółka planuje restrukturyzację swojej działalności mającą na celu wydzielenie działalności deweloperskiej (tj. działalności w zakresie tworzenia centrów handlowo-usługowych) poprzez wydzielenie obecnie realizowanych projektów deweloperskich (w tym nieruchomości) oraz innych - w pełni zrealizowanych - inwestycji jak również zwiększenie efektywności w zarządzaniu posiadanymi centrami handlowo-usługowymi.

W ramach planowanej restrukturyzacji, Spółka zamierza wnieść projekty w toku (obejmujące nieruchomości) w formie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej (dalej: spółka osobowa) zostając jednocześnie komandytariuszem w tej spółce drugim wspólnikiem (komplementariuszem) będzie inna spółka kapitałowa mająca siedzibę w Polsce. W przyszłości możliwe jest przystąpienie do spółki osobowej nowych wspólników.

Spółka, dołoży wszelkich starań, aby - o ile to tylko będzie możliwe - przenieść na spółkę osobową prawa wynikające z umów, poręczeń i gwarancji udzielonych przez wykonawców producenta lub dostawców robot budowlanych i usług oraz autorskie prawa majątkowe a także własność projektów wykonanych przez pracownię projektową (o ile do czasu dokonania wkładu takie umowy zostaną zawarte i prawa zostaną nabyte).

Umowy te nie przejdą jednak na Spółkę z mocy prawa ich przeniesienie wymaga zgody innych podmiotów, w zakresie jakim te podmioty mogą zostać uznane za wierzycieli.

Na dzień wniesienia wkładu przedmiot najmu nie będzie istniał w formie w jakiej ma być udostępniony najemcom i nie będzie znany termin oddania nieruchomości do korzystania przez najemców. Tym samym istnieją uzasadnione wątpliwości, czy zbycie rzeczy najętej nastąpi w czasie trwania najmu i czy zastosowanie będzie miał art. 678 k.c. (czy umowy najmu zostaną przeniesione na spółkę osobową automatycznie z mocy prawa) Spółka jednak dołoży wszelkich starań aby, o ile to tylko będzie możliwe, przenieść na spółkę osobową prawa i obowiązku wynikające z umów najmu.

Przedmiot wkładu nie będzie obejmował pracowników Spółki oraz innych posiadanych przez Spółkę zasobów. W szczególności spółka osobowa - po otrzymaniu wkładu będzie musiała sama zorganizować od podstaw proces budowy oraz po oddaniu Nieruchomości do użytkowania proces zarządzania Nieruchomościami i zapewnić ich obsługę techniczną administracyjną i księgową. W tym celu spółka osobowa może korzystać z usług Spółki lub innych podmiotów.

Zarówno Spółka jak i spółka osobowa są/ będą podatnikami VAT czynnymi.

Wniesienie wkładu będzie podlegało opodatkowaniu 22% VAT. Spółka wystawi fakturę na kwotę brutto odpowiadającą wartości, o którą w związku z wniesieniem nieruchomości powiększy się wkład Spółki w spółce osobowej. Wkład Spółki wykazany w umowie spółki osobowej będzie zatem obejmował też wartość podatku od towarów i usług należnego w związku z dokonanym wkładem niepieniężnym.

Spółka Osobowa doprowadzi do końca budowę centrów handlowo - usługowych ponosząc dodatkowe koszty. Następnie, spółka osobowa będzie prowadzić działalność polegającą m.in. na wynajmie powierzchni handlowych. Przedmiotowe nieruchomości mogą zostać również odpłatnie zbyte przez spółkę osobową po oddaniu centrów do użytkowania. Niewykluczona jest również sytuacja, iż nieruchomości zostaną sprzedane przez spółkę osobową jeszcze przed oddaniem centrów handlowo-usługowych do użytkowania.

Spółka może również wnieść do spółki osobowej już zrealizowane centrum handlowo-usługowe co jednak nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy transakcja wniesienia projektów w toku w drodze wkładu niepieniężnego do spółki osobowej będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy Spółka będzie zobowiązana do wystawienia faktury VAT sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1) wniesienie projektów w toku w drodze wkładu niepieniężnego do Spółki Osobowej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Pojęcie towaru zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT jako "wszelkie rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich część będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów usług (..) a także grunty".

W przedstawionym w niniejszym wniosku zdarzeniu przyszłym, przedmiotem wkładu do spółki osobowej będę projekty w toku, na które będą składały się głównie nieruchomości. Poza wszelką wątpliwością pozostaje - zdaniem Spółki - iż nieruchomości spełniają definicję towaru/towarów w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Przedmiotem wkładu mogą być również prawa i prace zrealizowane do czasu wniesienia wkładu (np. projekty architektoniczne). Zbycie takich praw powinno być również potraktowane jako czynność podlegająca opodatkowaniu VAT (odpłatna dostawa towarów lub świadczenie usług).

W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, iż dokonanie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Pogląd, iż czynność wniesienia wkładu niepieniężnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów lub świadczenie usług na gruncie ustawy o VAT jest powszechnie akceptowany w praktyce organów podatkowych. Stanowisko takie potwierdziło również Ministerstwo Finansów interpretacji ogólnej z 16 kwietnia 2009 r. (interpretacja ogólna Ministerstwa Finansów Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) (http://www.mf.goy.pl/dokument.php...const=3dzial=135id=170099typ=news). W interpretacji tej Ministerstwo Finansów wyraziło pogląd, iż "wniesienie aportu do spółki wiążące się z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, będzie traktowane jak dostawa towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług i będzie podlegało opodatkowaniu w sposób właściwy dla danego towaru". W tym samym piśmie potwierdzono, iż "W sytuacji gdy przedmiotem aportu będą prawa do wartości niematerialnych i prawnych, czynność wniesienia aportu będzie świadczeniem usługi, w świetle ww. art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług".

Zdaniem Spółki, w przedstawionym w niniejszym wniosku zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstw lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: ZCP).

Artykuł 2 pkt 27e ustawy o VAT definiuje zorganizowaną część przedsiębiorstwa jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższej definicji, dla zakwalifikowania zespołu składników materialnych i niematerialnych jako ZCP niezbędne jest łączne spełnienie następujących przesłanek: 1) musi istnieć zespół składników majątkowych obejmujących zarówno składniki o charakterze materialnym, jaki niematerialnym, w tym zobowiązania, 2) składniki te muszą być organizacyjnie i finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie, 3) zespół tych składników musi być przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych i mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

W praktyce organów podatkowych podkreśla się przy tym, iż nie każda suma poszczególnych składników majątkowych w danym przedsiębiorstwie może zostać zakwalifikowana jako ZCP. Dana masa majątkowa (zbiór składników majątkowych przedsiębiorstwa) musi bowiem - w celu zakwalifikowania jej jako ZCP - tworzyć zorganizowany zespół, który powinien być na tyle wyodrębniony, aby mógł stanowić niezależnie przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Oznacza to, że ZCP stanowić będzie wyłącznie taka masa majątkowa, która posiada potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy (takie stanowisko wyraził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 26 listopada 2008 r. (sygn. IPPB5/423-6/08-3/MB).

Przedmiot wkładu nie będzie obejmował pracowników Spółki oraz innych posiadanych przez Spółkę zasobów. W szczególności, spółka osobowa po otrzymaniu wkładu będzie musiała sama zorganizować od podstaw proces budowy oraz po oddaniu nieruchomości do użytkowania, proces zarządzania nieruchomościami i zapewnić ich obsługę techniczną administracyjną i księgową. W tym celu spółka osobowa może korzystać z usług Spółki lub innych podmiotów.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, iż przedmiot wkładu do spółki osobowej nie może zostać zakwalifikowany jako ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Zdaniem Spółki, przedmiotem wkładu będzie wyłącznie zespół pojedynczych składników majątkowych Spółki.

W konsekwencji, zdaniem Spółki wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej powinno zostać zaklasyfikowane jako odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

Spółka stoi na stanowisku, iż czynność wniesienia wkładu niepieniężnego będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych tj. według 22% stawki VAT (art. 41 ust. 1 ustawy o VAT).

Ad 2)

Zdaniem Spółki czynność wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej powinna zostać udokumentowane fakturą VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania stawkę i kwotę podatku kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Sprzedaż definiowana jest przy tym - zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT - jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawę towarów.

Za pomocą faktur wewnętrznych dokumentowane są natomiast - zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT - nieodpłatna dostawa towarów (zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT), nieodpłatne świadczenie usług (art. 8 ust. 2), wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawa towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług.

W przedstawionym w niniejszym wniosku zdarzeniu przyszłym Spółka dokona wkładu niepieniężnego do spółki osobowej. Transakcja ta - zgodnie ze stanowiskiem Spółki - powinna zostać zakwalifikowana jaka odpłatna czynność podlegająca opodatkowaniu VAT (dostawa towarów i świadczenie usług). W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, iż transakcja dokonania wkładu do Spółki Osobowej powinna - zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT - zostać dokumentowana fakturą VAT.

Stanowiska takie znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, stanowisko takie wyraził: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 1 czerwca 2009 r. (sygn. IPPP1-443-339/09-4/PR), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 23 kwietnia 2009 r. (sygn. IPPP1/443-98/09-4/AP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad 1)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W definicji dostawy towarów sformułowanej na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług niewątpliwie mieści się wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci towarów do innego podmiotu (spółki), bowiem w takim przypadku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Wkład rzeczowy wniesiony do spółki staje się od tego momentu jej własnością. Następuje przeniesienie na spółkę praw własności do przedmiotu wkładu.

Wniesienie aportu jest niewątpliwie dostawą towarów, zważywszy fakt, że mamy w tym przypadku do czynienia z przeniesieniem prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel, lub też świadczeniem usług. Pozostaje więc konieczność rozstrzygnięcia, czy dostawa ta jest odpłatna, czy nieodpłatna. Na gruncie kodeksu spółek handlowych przyjęcie, że objęcie udziałów w spółce w zamian za aport stanowi odpłatność, nie byłoby możliwe. Jednak tak jak ustawa o podatku od towarów i usług odrywa się od konstrukcji prawa cywilnego, tak wydaje się w pełni zasadne rozpatrywanie odpłatności jedynie na gruncie ustawy o VAT. Z jej przepisów, a także z orzecznictwa ETS wynika, że odpłatnością będzie uzyskany przez dostawcę benefit (korzyść) każdego rodzaju. Nie ulega wątpliwości, że wniesienie aportu nie jest świadczeniem pod tytułem darmym. Wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść. Istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów (wniesieniem wkładu) a otrzymanym z tego tytułu wynagrodzeniem, które przybiera postać udziału w spółce tj. wszystkich praw wynikających z uczestnictwa w tej spółce (w tym prawo do udziału w zysku spółki). Wynagrodzenie to ma charakter wzajemny i ekwiwalentny, co oznacza, że z tytułu wniesienia wkładu, dla wnoszącego wynika bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść. Zatem wniesienie wkładu niepieniężnego spełnia przymiot odpłatności.

Jeżeli zatem przedmiotem wkładu niepieniężnego są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, czy też grunty - czyli towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy - gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami przez spółkę jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W dniu 1 grudnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ww. przepisy nie przewidują zwolnienia z opodatkowania VAT aportów wnoszonych po dniu 31 marca 2009 r. do spółek prawa handlowego i cywilnego, w związku z powyższym czynność ta podlega opodatkowaniu. Jednakże zgodnie z przepisem § 38 ww. rozporządzenia w okresie do dnia 31 marca 2009 r. w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego może być stosowane zwolnienie od podatku. Podatnik może więc sam zdecydować czy w ww. okresie zastosować zwolnienie tej czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z tym, czynność wniesienia aportu po dniu 31 marca 2009 r. nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia na mocy ww. § 38 rozporządzenia.

Z przedstawionego w niniejszym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ma zamiar wnieść (w terminie po dniu 31 marca 2009 r.) do spółki osobowej tytułem aportu realizowane projekty deweloperskie (nieruchomości w trakcie realizacji).W tym zamierza przenieść na spółkę osobową prawa wynikające z umów, poręczeń i gwarancji udzielonych przez wykonawców producenta lub dostawców robot budowlanych i usług oraz autorskie prawa majątkowe a także własność projektów wykonanych przez pracownię projektową (o ile do czasu dokonania wkładu takie umowy zostaną zawarte i prawa zostaną nabyte). Umowy te nie przejdą jednak na Spółkę z mocy prawa ich przeniesienie wymaga zgody innych podmiotów, w zakresie jakim te podmioty mogą zostać uznane za wierzycieli.

Przedmiot wkładu nie będzie obejmował pracowników Spółki oraz innych posiadanych przez Spółkę zasobów. W szczególności spółka osobowa - po otrzymaniu wkładu będzie musiała sama zorganizować od podstaw proces budowy oraz po oddaniu nieruchomości do użytkowania proces zarządzania nieruchomościami i zapewnić ich obsługę techniczną administracyjną i księgową.

Z powyższego wynika, iż przedmiotem aportu będą poszczególne składniki majątku Spółki, w tym nieruchomości, projekty oraz ww. prawa wynikające z umów, poręczeń, itp. nie stanowiące przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jak wskazano wniesienie aportu stanowi czynność o charakterze odpłatnym w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według zasad ogólnych. Oznacza to, że do czynności tej będą miały zastosowanie przewidziane w ustawie stawki, wyłączenia od opodatkowania oraz zwolnienia od podatku w zależności od przedmiotu aportu.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy podatkowe stwierdzić należy, iż zbycie wymienionych we wniosku składników przedsiębiorstwa Spółki spełnia definicję dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ustawy i stanowi co do zasady czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca wnosząc realizowaną inwestycję w toku do spółki osobowej zostając jednocześnie komandytariuszem w tej spółce ma obowiązek opodatkowania czynności aportu jako czynności odpłatnej na zasadach ogólnych zależnie od przedmiotu aportu.

Tym samym należy uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

Ad. 2

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Powyższy przepis nakłada na podatnika obowiązek dokumentowania sprzedaży fakturą VAT. Przez sprzedaż, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółek prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, w zależności od przedmiotu aportu. Zatem, czynność wniesienia aportu do spółki osobowej winna być przez Wnioskodawcę udokumentowana fakturą VAT.

W związku z wyżej przytoczonymi przepisami stanowisko Wnioskodawcy, iż wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej, powinno zostać udokumentowane za pomocą faktury VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl