IPPP3/443-644/13-2/MKw

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-644/13-2/MKw

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. "Zagospodarowanie przestrzeni publicznej poprzez modernizację placu zabaw" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. "Zagospodarowanie przestrzeni publicznej poprzez modernizację placu zabaw".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Inwestycja realizowana będzie w O. Na tym teranie obecnie znajduje się niewielki plac zabaw, słabo wyposażony, niezabezpieczony przed dostępem zwierząt. To powoduje rzadkie z niego korzystanie przez dzieci. Celem projektu jest jego modernizacja z zastosowaniem nowoczesnych urządzeń zabawowych z drewna klejonego warstwowo z elementami odpornych na działanie warunków atmosferycznych płyt HDPE (elementy złączone będą osłonięte plastikowymi zaślepkami) oraz wykonanie ogrodzenie systemowego z paneli przetłaczanych o śr. druta 5 mm, zabezpieczonych przed warunkami atmosferycznymi metodą cynkowania ogniowego. Planowane do zamontowania urządzenia spełniają wszelkie wymogi bezpieczeństwa (posiadają wszystkie wymagane certyfikaty i atesty).

Realizacja ww. operacji na terenie Wnioskodawcy ma charakter innowacyjny. Przyczyni się także do aktywizacji, integracji społeczności lokalnej, jest sposobem na racjonalne zagospodarowanie zasobów SM w postaci terenu. Wstępny kosztorys tej modernizacji opiewa na kwotę 36 000,00 zł (trzydzieści sześć tysięcy złotych).

Wszystkie zakupy dokonane w związku z realizacją operacji są objęte podatkiem od towarów i usług VAT w wysokości 23% i nie będą wykorzystywane do wykonania usług opodatkowanych m.in. z odpłatnym świadczeniem usług lub odpłatną dostawą towarów.

Środki na realizację operacji zostaną zwrócone Spółdzielni Mieszkaniowej "Ożarów" w formie refundacji kosztów po akceptacji rozliczenia przez Urząd Marszałkowski w wysokości 80% całej operacji tj. 25 000. Pozostałe środki stanowią wkład własny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielni realizując przedsięwzięcie pn. "Zagospodarowanie przestrzeni publicznej poprzez modernizację placu zabaw" przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy Spółdzielni nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu i odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi są zwolnione z podatku VAT. Modernizacja placu zabaw na terenie osiedla należy do świadczenia usług na rzecz mieszkańców. Skoro przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi są zwolnione z podatku VAT, Spółdzielnia nie ma również prawa do odliczenia VAT z działalności zwolnionej.

Realizując powyższe przedsięwzięcie nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług. Podatek VAT naliczony będzie kosztem kwalifikowanych przedsięwzięcia pn. "Zagospodarowanie przestrzeni publicznej poprzez modernizację placu zabaw" w ramach działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007 - 2013 w zakresie małych projektów na podstawie § 4 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego obszarów wiejskich na lata 2007 - 2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosowanie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosowanie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował inwestycję w O. - działka nr. 68. Na tym teranie obecnie znajduje się niewielki plac zabaw, słabo wyposażony, niezabezpieczony przed dostępem zwierząt. To powoduje rzadkie z niego korzystanie przez dzieci. Celem projektu jest jego modernizacja z zastosowaniem nowoczesnych urządzeń zabawowych z drewna klejonego warstwowo z elementami odpornych na działanie warunków atmosferycznych płyt HDPE (elementy złączone będą osłonięte plastikowymi zaślepkami) oraz wykonanie ogrodzenie systemowego z paneli przetłaczanych o śr. druta 5 mm, zabezpieczonych przed warunkami atmosferycznymi metodą cynkowania ogniowego. Planowane do zamontowania urządzenia spełniają wszelkie wymogi bezpieczeństwa (posiadają wszystkie wymagane certyfikaty i atesty). Realizacja ww. operacji na terenie Wnioskodawcy ma charakter innowacyjny. Przyczyni się także do aktywizacji, integracji społeczności lokalnej, jest sposobem na racjonalne zagospodarowanie zasobów SM w postaci terenu. Wstępy kosztorys tej modernizacji opiewa na kwotę 36 000,00 zł (trzydzieści sześć tysięcy złotych). Wszystkie zakupy dokonane w związku z realizacją operacji są objęte podatkiem od towarów i usług VAT w wysokości 23% i nie będą wykorzystywane do wykonania usług opodatkowanych m.in. z odpłatnym świadczeniem usług lub odpłatną dostawą towarów. Środki na realizację operacji zostaną zwrócone Spółdzielni Mieszkaniowej w formie refundacji kosztów po akceptacji rozliczenia przez Urząd Marszałkowski w wysokości 80% całej operacji tj. 25 000. Pozostałe środki stanowią wkład własny.

Biorąc po uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia. Tym samym w konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca w swoim uzasadnieniu powołał się na art. 43 ust. 1 pkt 11, który w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl