IPPP3/443-641/09-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-641/09-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 31 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na infrastrukturę towarzyszącą oraz w zakresie opodatkowania przekazania na rzecz Gminy infrastruktury towarzyszącej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na infrastrukturę towarzyszącą oraz w zakresie opodatkowania przekazania na rzecz Gminy infrastruktury towarzyszącej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. jest spółką deweloperską W chwili obecnej rozpoczęła inwestycję w zakresie realizacji budowy pawilonu handlowego (supermarketu) wraz z infrastrukturą towarzyszącą obejmującą budowę miejsc parkingowych oraz ciągów pieszych. Budynek handlowy jest realizowany na gruncie własnym spółki. Z kolei cała infrastruktura towarzysząca realizowana jest na gruncie obcym należącym do gminy. Do realizacji inwestycji towarzyszących spółka została zobowiązana mocą umowy nazwanej "umową użyczenia" zawartej z gminą na okres 2 lat. Z zapisów przedmiotowej umowy wynika, że biorący w użyczenie tj. spółka jest zobowiązana do przedstawienia projektu budowlanego parkingu i ciągu pieszego. Do spółki będzie należał obowiązek zapłaty wszelkich danin publicznoprawnych, w tym podatku od nieruchomości.

Ponadto po jego akceptacji przez użyczającego spółka wybuduje parking oraz ciąg pieszy i przekaże go nieodpłatnie na rzecz gminy. Po zrealizowaniu inwestycji na spółce będzie spoczywał obowiązek utrzymywania ciągu pieszego i parkingu w należytym stanie.

Atrakcyjna lokalizacja oraz wymogi stawiane tego typu obiektom przez przepisy prawa budowlanego wymuszają na inwestorach podpisywane umów, w których przy okazji realizacji inwestycji o charakterze komercyjnym wykonywane są obiekty służące ogółowi mieszkańców.

O konieczności realizacji całej infrastruktury towarzyszącej powstawaniu obiektu handlowego decydują nie tylko okoliczności o charakterze obiektywnym ale przede wszystkim wymogi przepisów prawa budowlanego i przepisów przeciwpożarowych, które przewidują konieczność budowy ciągów pieszych, dróg pożarowych oraz miejsc, po których będzie odbywała się dostawa towaru, jak również konieczność zapewnienia 1 miejsca parkingowego na każde 20 m#178; powierzchni sklepu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy spółce przysługuje możliwość odliczenia podatku naliczonego od wydatków na infrastrukturę towarzyszącą powstawaniu obiektu handlowego.

2.

Czy czynność nieodpłatnego przekazania infrastruktury towarzyszącej budowie obiektu handlowego na rzecz gminy jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Ad. 1

W ocenie wnioskującej spółki, dokonując inwestycji towarzyszących budowie pawilonu handlowego spółka będzie musiała nabyć towary i usługi związane z prowadzoną na gruncie gminy inwestycją.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wyjątkami przewidzianymi w ustawie.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje podatnik VAT, a towary i usługi z nabyciem których wiąże się podatek naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym odliczeniu podlega wyłącznie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami podatkowanymi podatnika. Istotny jest więc związek pomiędzy dokonanymi zakupami a prowadzoną działalnością gospodarczą.

Prawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych aby podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatku naliczonego. Wobec powyższego należy przyjąć, że związek pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną może mieć charakter bezpośredni (np. zakup materiałów do produkcji), pośredni (np. koszty administracyjne), jak również dotyczyć takich czynności, które mimo że nie podlegają opodatkowaniu są potrzebne funkcjonowaniu podatnika. W związku z powyższym należy stwierdzić, że w oparciu o przywołane wyżej przepisy prawa podatkowego spółce przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług związanych z budową przedmiotowej infrastruktury tj. parkingu oraz ciągu pieszego.

Powyższy pogląd potwierdzają także interpretacje organów podatkowych wdane na tle podobnych stanów faktycznych. (Zob. interpretacja Dyrektora IS w Warszawie z dnia 16 lutego 2009 r. IPPP1-443-2087/08-4/AK).

Ad. 2

Odnośnie zagadnienia przedstawionego w pyt. 2 stwierdzić należy, że zgodnie z brzmieniem przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług. W powołanym przepisie ustawodawca zatem przyjął fikcję prawną uznając, że nieodpłatne świadczenie o którym mowa w art. 8 ust. 2 jest zrównane z odpłatnym świadczeniem usług. Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne w razie łącznego zaistnienia poniższych przesłanek:

1.

nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

2.

podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

W ocenie wnioskującej spółki realizacja infrastruktury towarzyszącej budowie obiektu handlowego w postaci parkingu oraz ciągu pieszego jest związana z prowadzonym przez spółkę przedsiębiorstwem. Inwestycja polegająca na budowie parkingu oraz ciągu pieszego jest bowiem koniecznym elementem realizacji inwestycji polegającej na budowie pawilonu handlowego w tym sensie, że bez jej wykonania nie będzie możliwe oddanie do użytkowania obiektu w ogóle.

Zatem pomiędzy świadczeniem realizowanym przez spółkę na rzecz gminy, a przedsiębiorstwem podatnika istnieje ścisły związek gospodarczy. Nie jest natomiast spełniony warunek świadczenia usług dla celów innych niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Spełnienie tylko jednego z ww. warunków przesądza o braku konieczności opodatkowania przekazanej infrastruktury towarzyszącej podatkiem od towarów i usług, a stosowanie w tym wypadku wykładni rozszerzającej uznać należy za niedopuszczalne. (Podobnie wypowiedział się m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 25 marca 2009 r., ILPP2/443-17/09-2/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 17 kwietnia 2009 r., ILPP1/443-118/09-5/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 16 lutego 2009 r., IPPP1-443-2087/08-5/AK.)

W tej sytuacji należy przyjąć, że spółka nie będzie zobowiązana do opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazywanej infrastruktury towarzyszącej budowie pawilonu handlowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy wyjaśnić, iż interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny przedstawiony przez podatnika. Interpretacje te nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa. W związku z powyższym tut. Organ nie odniósł się w przedmiotowej interpretacji do powołanych przez Wnioskodawcę w przedmiotowym wniosku interpretacji indywidualnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl