IPPP3/443-639/13-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-639/13-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2013 r. (data wpływu 12 lipca 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania stawki 0 zł dla gazu o kodzie CN 2901 10 00 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania stawki 0 zł dla gazu o kodzie CN 2901 10 00.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne i zdarzenia przyszłe:

Stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: "Wnioskodawca") prowadzi działalność gospodarczą w zakresie kompleksowego zaopatrzenia chłodnictwa i klimatyzacji. W ramach prowadzonej działalności nabywa gaz Izobutan o kodzie CN 2901 10 00 (węglowodór alifatyczny nasycony, dalej: "Gaz") od podmiotu z Włoch. Gaz nabywany jest w zbiornikach 1000 kg i bez jego rozlewu sprzedawany przez Wnioskodawcę kontrahentom na terytorium Polski, będącymi producentami sprzętu AGD. Sprowadzany przez Wnioskodawcę Gaz w całości przeznaczany jest do napełniania instalacji chłodniczych, a więc do celów innych niż napędowe lub opałowe. Odbiorcy Gazu nie wykorzystują Gazu jako surowca do produkcji innych wyrobów akcyzowych.

Zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje uzyskać zezwolenie na nabywanie Gazu od podmiotu z Włoch w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jako zarejestrowany odbiorca, o którym mowa w art. 57 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm., dalej: "UstAkc").

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki akcyzy wynoszącej 0 zł, na podstawie art. 89 ust. 2 UstAkc przy dostawie Gazu do kontrahentów.

2. Czy Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki akcyzy wynoszącej 0 zł, na podstawie art. 89 ust. 2 UstAkc przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu Gazu od podmiotu z Włoch.

3. Czy zastosowanie przez Wnioskodawcę stawki akcyzy wynoszącej 0 zł, o której mowa w art. 89 ust. 2 UstAkc, uzależnione jest od spełnienia przez niego jakichś warunków formalnych.

4. Czy jeżeli Wnioskodawca uzyska zezwolenie na nabywanie Gazu od podmiotu z Włoch w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jako zarejestrowany odbiorca, o którym mowa w art. 57 ust. 1 pkt 1 UstAkc, to będzie miał - po zakończeniu procedury - prawo do zastosowania stawki akcyzy wynoszącej 0 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki akcyzy wynoszącej 0 zł, na podstawie art. 89 ust. 2 UstAkc przy dostawie Gazu do kontrahentów.

2. Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki akcyzy wynoszącej 0 zł, na podstawie art. 89 ust. 2 UstAkc przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu Gazu od podmiotu z Włoch.

3. Zastosowanie przez Wnioskodawcę stawki akcyzy wynoszącej 0 zł, o której mowa w art. 89 ust. 2 UstAkc, nie jest uzależnione od spełnienia przez niego żadnych warunków formalnych.

4. Jeżeli Wnioskodawca uzyska zezwolenie na nabywanie Gazu od podmiotu z Włoch w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jako zarejestrowany odbiorca, o którym mowa w art. 57 ust. 1 pkt 1 UstAkc, to będzie miał - po zakończeniu procedury - prawo do zastosowania do Gazu stawki akcyzy wynoszącej 0 zł.

Ad I i ad 2.

Z uwagi na zbieżność stanów prawnych dla obu sformułowanych pytań zostanie przedstawione jedno wspólne uzasadnienie dla dostawy Gazu do kontrahentów i wewnątrzwspólnotowego nabycia Gazu od podmiotu z Włoch.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 UstAkc za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 34 ww. załącznika pod kodem CN 2901 wymieniono węglowodory alifatyczne. Przedmiotowy Gaz zalicza się zatem do wyrobów akcyzowych. Stosownie zaś do art. 86 ust. 1 pkt 3 UstAkc do wyrobów energetycznych, w rozumieniu UstAkc, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2901 i 2902. Tym samym Gaz objęty wnioskiem o kodzie CN 2901 10 00 jest w rozumieniu UstAkc wyrobem energetycznym.

W art. 86 ust. 2 i ust. 3 UstAkc wyodrębniono dwie grupy paliw, a mianowicie paliwa silnikowe oraz paliwa opałowe. I tak paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów o których mowa powyżej.

W art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a UstAkc wskazuje się, że "Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

* skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,

* w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ)".

Z kolei na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b UstAkc do pozostałych gazowych paliw opałowych (a więc innych niż te, które zostały wymienione we wcześniejszych punktach) zastosowanie ma stawka akcyzy wynosząca 1,28 zł/gigadżul (GJ).

Powołane wyżej przepisy wskazują jednoznacznie, że stawka akcyzy w określonej kwocie ma zastosowanie tylko do gazów o określonym przeznaczeniu, mianowicie opałowym lub napędowym.

Z opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Gaz w całości przeznaczany jest do napełniania instalacji chłodniczych, a więc do celów innych niż napędowe i opałowe. W związku z tym dla Gazu nie została wskazana stawka akcyzy w przepisach art. 89 ust. 1 pkt 1-15 UstAkc, ponieważ nie jest on przeznaczony na cele opałowe ani napędowe. Tym samym do Gazu o kodzie CN 2901 10 00 przeznaczonego przez Wnioskodawcę i jego kontrahentów do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, nie będzie miała zastosowania żadna ze stawek akcyzy określonych w tych przepisach.

W związku z powyższym uznać należy, że zgodnie z regułą określoną w art. 89 ust. 2 UstAkc stawka akcyzy dla Gazu przeznaczonego do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0 zł.

Z przedstawionym przez Wnioskodawcę stanowiskiem zgadzają się organy podatkowe.

W interpretacji indywidualnej z dnia 11 maja 2012 r. sygn. ITPP3/443-60/12/JK Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, że "Wymienione w treści wniosku gazowe węglowodory alifatyczne nasycone objęte pozycją CN 2901 10 w myśl wymienionej ustawy zalicza się do wyrobów energetycznych. Jednakże wyrób ten przeznaczony do innych celów niż napędowe lub opałowe nie został wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, w związku z czym nie może mieć do niego zastosowania żadna ze stawek akcyzy określonych w tych przepisach. Ponadto powyższy wyrób z uwagi na jego przeznaczenie nie może być również opodatkowany według stawek akcyzy określonych dla pozostałych paliw silnikowych lub pozostałych paliw opałowych. Zatem uznać należy, że zgodnie z regułą określoną w art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy dla przedmiotowego wyrobu klasyfikowanego do kodu CN 2901 przeznaczonego do wykorzystania w przemyśle farb i lakierów, rozpuszczalników, tworzyw sztucznych, kosmetycznym oraz jako środek spieniający wynosi 0 zł".

W podobny sposób wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 27 kwietnia 2012 r. sygn. IBPP4/443-59/12/PK uzasadniając zastosowanie stawki akcyzy w wysokości 0 zł w następujący sposób: "Dla wyrobu o kodzie CN 2709 nie została wskazana stawka akcyzy w przepisach art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Tym samym do wyrobu o kodzie 2709 przeznaczonego przez producenta i Wnioskodawcę do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych nie będzie miała zastosowania żadna ze stawek akcyzy określonych w tych przepisach.

Powyższe wyroby o kodzie CN 2709 z uwagi na ich przeznaczenie nie mogą być również opodatkowane według stawek akcyzy określonych dla pozostałych paliw silnikowych lub pozostałych paliw opałowych. W związku z powyższym uznać należy, że zgodnie z regułą określoną w art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy dla ww. wyrobów przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0 zł".

Choć interpretacja dotyczyła wyrobu oznaczonego kodem CN 2709, a więc wyrobu innego niż wyrobu występującego w przedmiotowym wniosku, to jednak konsekwencje prawne wynikające z tej interpretacji znajdują zastosowanie w przedmiotowej sprawie. Zarówno dla wyrobu o kodzie CN 2109, jak i dla Gazu nie została wskazana stawka akcyzy w przepisach art. 89 ust. 1 pkt 1-13 UstAkc. Wyrób ten także będzie wykorzystany w celach innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. To oznacza, że niniejsza interpretacja potwierdza stanowisko Wnioskodawcy, że stawką właściwą dla Gazu wynosi 0 zł.

Tym samym należy przyznać rację Wnioskodawcy, że w zakresie dostawy Gazu do kontrahentów, jak również jego wewnątrzwspólnotowego nabycia od podmiotu z Włoch stawka akcyzy wynosi 0 zł.

Ad 3.

Przepisy ustawy akcyzowej nie nakładają na podatników zajmujących się dystrybucją wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy żadnych warunków formalnych, koniecznych dla prawidłowego zastosowania tej stawki na podstawie art. 89 ust. 2 UstAkc.

W ocenie Wnioskodawcy jedynym warunkiem będzie faktyczne przeznaczenie wyrobów energetycznych, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Jest to jedyna określona ustawowo przesłanka, ktorą muszą spełnić wyroby energetyczne, aby zostały objęte stawką akcyzy w wysokości 0 zł.

Niemniej jednak w ocenie Wnioskodawcy, faktyczne przeznaczenie wyrobów winno być oceniane na podstawie zgromadzonej przez podatnika dokumentacji produkcyjnej bądź handlowej. W opinii Wnioskodawcy wystarczająca będzie zwyczajowa dokumentacja produkcyjna i handlowa, z której będzie wynikało, że określone wyroby są nabywane przez Wnioskodawcę oraz dostarczane do kontrahentów przez Wnioskodawcę w innych celach niż do napędu silników spalinowych lub celów opałowych, i że nie stanowią jednocześnie dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub do paliw opałowych.

Oczywiście Wnioskodawca w związku z nabyciem Gazu w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie zobowiązany do zastosowania e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD, jak również złożenia we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego. To wynika jednak z przepisów dotyczących zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Brak wymogu spełnienia warunków formalnych potwierdza indywidualna interpretacja z dnia 27 kwietnia 2012 r. IBPP4/443-59/12/PK wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, który w uzasadnieniu stwierdził, że "dla zastosowania stawki podatku akcyzowego, o której mowa w art. 89 ust. 2 obowiązujące przepisy prawa nie przewidują obowiązku składania oświadczeń o przeznaczeniu nabywanych wyrobów do celów innych niż opałowe, tako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Zastosowanie tej stawki w związku z przeznaczeniem wyrobu do celów, o których mowa wyżej nie wiąże się również ze spełnieniem jakichkolwiek warunków, w tym informowania właściwego naczelnika urzędu celnego o nabyciu i sprzedaży przedmiotowych wyrobów. Niemniej jednak w interesie podmiotu dokonującego obrotu tymi wyrobami jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż wyroby akcyzowe, od których akcyza nie została zapłacona, zostały przeznaczone do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe".

W analogiczny sposób wypowiedzieli się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 11 maja 2012 r. sygn. ITPP3/443-60/12/JK oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 11 stycznia 2012 r. sygn. ILPP3/443-84/11/6/TK.

Ad 4.

W uwadze Wnioskodawcy, nie ma przeszkód prawnych aby uznać, że jeżeli Wnioskodawca uzyska zezwolenie na nabywanie Gazu od podmiotu z Włoch w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jako zarejestrowany odbiorca, o którym mowa w art. 57 ust. 1 pkt 1 UstAkc, to będzie miał - po zakończeniu procedury - prawo do zastosowania stawki akcyzy 0 zł.

Istotą sprawy jest, że wyrobem, którego dotyczy niniejszy wniosek jest Izobutan o kodzie CN 2901 10 00, który opisany jest w załączniku nr 2 do UstAkc w wykazie wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Procedura zawieszania poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę na terytorium kraju (art. 40 ust. 2 pkt 7 UstAkc).

Artykuł 89 ust. 2 UstAkc nie uzależnia stawki akcyzy od sposobu, w jaki wyrób energetyczny został nabyty. Wyroby te, aby podlegały zerowej stawce akcyzy, w myśl przepisu art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej muszą być przeznaczone na cele inne niż:

a.

opałowe,

b.

dodatki lub domieszki do paliw opałowych,

c.

do napędu silników spalinowych,

d.

dodatki do paliw silnikowych.

Innymi słowy, jeżeli Gaz nabywany przez Wnioskodawcę przeznaczony byłby na cele, o których mowa w punktach a)-d), nie będzie spełniona przesłanka z art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej dla zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł.

Na nabywanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę i późniejsze zastosowanie stawki 0 zł zgadzają się władze podatkowe.

W interpretacji indywidualnej z dnia 1 lutego 2013 r. sygn. IPTPP3/443A-155/12-2/k.k. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, że "Tym samym, w momencie odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę wyrobu akcyzowego przemieszczanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, kończy się procedura zawieszenia poboru akcyzy i w myśl art. 45 ust. 1 powstaje zobowiązanie podatkowe. W związku z faktem, iż jak wskazał Wnioskodawca, wyroby to będą przeznaczone do produkcji zmywaczy, to tym samym nie będą przeznaczone do celów innych niż szeroko rozumiane cele opałowe lub napędowe. Wobec powyższego, stosownie do art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Wobec powyższego, jeżeli Wnioskodawca spełni wymagania, jakie UstAkc stawia przed zarejestrowanym odbiorcą opisanymi w art. 57-59, a także nie wystąpią negatywne przesłanki z art. 89 ust. 2 UstAkc, to będzie miał - po zakończeniu procedury - prawo do zastosowania stawki 0 zł akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zauważyć, że od dnia 25 maja 2011 r. obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 6 grudnia 2009 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 108, poz. 626).

Powyższe nie ma jednak wpływu na przedmiotowe rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl