IPPP3/443-639/09-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-639/09-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2009 r. (data wpływu 31 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego z tytułu wystawionej korekty faktury VAT- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego z tytułu wystawionej korekty faktury VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: "Wnioskodawca"), w toku prowadzonej działalności gospodarczej wystawia faktury korygujące dotyczące wystawionych uprzednio faktur sprzedaży z tytułu zawartych umów leasingu operacyjnego i finansowego. Przyczynami wystawienia faktur korygujących są m.in. zmiana harmonogramu płatności rat leasingowych wynikających z umowy wydłużenie/skrócenie okresu trwania umowy leasingu, zmiana wartości początkowej środków trwałych będących przedmiotem umowy leasingu. W przypadku, gdy w wyniku wystawienia faktury korygującej następuje zmniejszenie kwoty podatku należnego, to Wnioskodawca dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Jako podstawową formę potwierdzenia odbioru faktury korygującej Wnioskodawca przyjął odesłanie podpisanej przez nabywcę drogą pocztową kopii faktury korygującej. Uważa jednak, że jako dopuszczalną formę potwierdzenia odbioru faktury korygującej uznaje się również zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki listowej poleconej zawierającej oryginał i kopię faktury korygującej (gdzie na druku zwrotnego potwierdzenia odbioru umieszcza się numer faktury korygującej oraz datę jej wystawienia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki listowej poleconej zawierającej oryginał i kopię faktury korygującej (gdzie na druku zwrotnego potwierdzenia odbioru umieszcza się numer faktury korygującej oraz datę jej wystawienia) jest dopuszczalną formą z której jednoznacznie będzie wynikał fakt potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę i czy na jego podstawie wystawca faktury korygującej ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji za miesiąc, w którym faktura korygująca została wystawiona pod warunkiem otrzymania potwierdzenia odbioru faktury w formie zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki listowej poleconej przed terminem złożenia deklaracji.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ww. potwierdzenie (w formie zwrotnego odbioru przesyłki listowej poleconej) otrzymane po tym terminie daje prawo do obniżenia podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym otrzymano to potwierdzenie.

Ustawodawca nakładając w przepisach Art. 29 ust. 4a-4c Ustawy obowiązek posiadania przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, nie określił przy tym jakiejś specjalnej formy, w jakiej powinno to nastąpić.

W opinii Wnioskodawcy forma potwierdzenia odbioru może być zatem dowolna. Jedynym warunkiem, jaki musi spełniać, to jednoznaczne stwierdzenie, iż odbiorca otrzymał fakturę korygującą.

W związku z powyższym jako dopuszczalne prawidłowe i jednoznacznie stwierdzające w rozumieniu przepisów Art. 29 ust. 4a-4c Ustawy należy uznać wszystkie nw. formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę:

1.

odesłanie podpisanej przez nabywcę drogą pocztową kopii faktury korygującej

2.

zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki listowej poleconej zawierającej oryginał i kopię faktury korygującej (gdzie na druku zwrotnego potwierdzenia odbioru umieszcza się numer faktury korygującej oraz datę jej wystawienia).

Praktyka taka znalazła potwierdzenie np. w wyjaśnieniach: I Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej z dnia 30 lipca 2004 r., PP-443/149/2004, I Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 21 lipca 2004 r., I US II/443/114/2004, Urzędu Skarbowego w Wadowicach z dnia 19 sierpnia 2004 r., PP/443-99/04 Urzędu Skarbowego w Nowej Soli z dnia 15 grudnia 2004 r., IV/443/94/2004, I Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 25 lutego 2005 r., 1471/NTRI/443-7/05/MST, Urzędu Skarbowego w Bytomiu z dnia 5 kwietnia 2005 r., IIIVAT/443-11/2005, czy I Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu z dnia 7 października 2005 r., PSUS/PPO I/443/303/05/ŁG, Urzędu Skarbowego w Pabianicach USIII -VAT /443/I/7/2007/RR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na mocy art. 29 ust. 4b ustawy o VAT, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy o VAT).

Powołane wyżej regulacje art. 29 ust. 4a i 4c ustawy o VAT jasno stanowią, iż kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę spowoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i da prawo do takiego obniżenia.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy o VAT określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W myśl art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2.

może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3.

może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne przedmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwane dalej "rozporządzeniem", regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Stosownie do § 13 ust. 2 rozporządzenia faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu (§ 13 ust. 3 rozporządzenia).

Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w toku prowadzonej działalności gospodarczej wystawia faktury korygujące dotyczące wystawionych uprzednio faktur sprzedaży z tytułu zawartych umów leasingu operacyjnego i finansowego. Przyczynami wystawienia faktur korygujących są m.in. zmiana harmonogramu płatności rat leasingowych wynikających z umowy wydłużenie/skrócenie okresu trwania umowy leasingu, zmiana wartości początkowej środków trwałych będących przedmiotem umowy leasingu. W przypadku, gdy w wyniku wystawienia faktury korygującej następuje zmniejszenie kwoty podatku należnego, to Wnioskodawca dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Jako podstawową formę potwierdzenia odbioru faktury korygującej Wnioskodawca przyjął odesłanie podpisanej przez nabywcę drogą pocztową kopii faktury korygującej. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy może obniżyć podatek VAT należny, jeśli wystawi fakturę korygującą do faktury pierwotnej, przyjmując jako dopuszczalną formę zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki listowej poleconej zawierającej oryginał i kopię faktury korygującej (gdzie na druku zwrotnego potwierdzenia odbioru umieszcza się numer faktury korygującej oraz datę jej wystawienia).

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. organ podatkowy stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego w przypadku wystawienia faktury korygującej przyjmując za formę potwierdzenia odbioru faktury przez nabywcę zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki listowej poleconej zawierającej oryginał i kopię faktury korygującej (gdzie na druku zwrotnego potwierdzenia odbioru umieszcza się numer faktury korygującej oraz datę jej wystawienia) jest prawidłowe. Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.

Ponadto, faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Zatem, potwierdzenie może mieć dowolną formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż sprzedawca to potwierdzenie otrzymał. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym sprzedawca otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż forma odbioru przez nabywcę faktury korygującej w postaci zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki listowej poleconej zawierającej oryginał i kopię faktury korygującej (gdzie na druku zwrotnego potwierdzenia odbioru umieszcza się numer faktury korygującej oraz datę jej wystawienia) umożliwia Zainteresowanemu obniżenie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl