IPPP3/443-638/09-3/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-638/09-3/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 30 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług konserwacji i oczyszczania rowów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług konserwacji i oczyszczania rowów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz związane z nim zdarzenie przyszłe.

W związku z prowadzonym postępowaniem przetargowym dotyczącym zamówienia częściowego II "Konserwacja i oczyszczanie rowów melioracyjnych" Zamawiający, którym jest Gmina Miasto P. otrzymał od wykonawców następujące informacje:

1.

PKWiU o numerze 45.21.41-00 - "Roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych rurociągów wodnych i kanalizacyjnych włączając prace pomocnicze" - Wykonawca w ofercie zastosował stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

2.

PKWiU o numerze 45.24 - "Roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii wodnej" - Wykonawca w ofercie zastosował stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

3.

PKWiU o numerze 90.0 - "Gospodarka ściekami oraz wywóz odpadów, usługi sanitarne i pokrewne". Numer PKWiU 90.03.11-00.00 określa "Usługi w zakresie uzdatniania, odkażania i oczyszczania gleby i wody" - Wykonawca w ofercie wskazał stawkę podatku VAT w wysokości 7%.

Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o interpretację do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi i otrzymał w dniu 02.07.2009 odpowiedź ze wskazaniem:

Usługi konserwacji i oczyszczania rowów melioracyjnych na terenie miasta, polegające na wykoszeniu porostów ze skarp, dna rowów, odmulenie dna rowów, przepustów, wycięciu krzewów wraz z wywiezieniem usuniętych zanieczyszczeń mieszczą się w zakresie grupowania:

1.

PKWiU 42.12.23.0 - "Roboty ogólnobudowlane związane z budową systemów irygacyjnych (kanałów), magistrali i linii wodociągowych, obiektów do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz stacji pomp"

2.

PKWiU 42.24.12-00.00 - "Roboty ogólnobudowlane związane z budową zapór, kanałów irygacyjnych i akweduktów".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaka stawka podatku VAT obowiązuje przy wskazanych numerach PKWiU

2.

Jaką stawkę VAT zamawiający winien zastosować do opisanego przedmiotu zamówienia publicznego.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż usługi konserwacji i oczyszczania rowów melioracyjnych, sklasyfikowanych pod numerem statystycznym PKWiU 45.24.12-00.00 winny być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 22%. Zdaniem Zainteresowanego Oferent przy zastosowaniu stawki VAT przy tego typu robotach, winien posługiwać się ww. numerem statystycznym i zastosować stawkę VAT w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz związanego z nim zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, zarówno towary jak i usługi są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, zgodnie z art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 cyt. ustawy. Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź w celu uzyskania informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Z uwagi na przywołane uregulowania, tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU możliwe jest rozstrzygnięcie odnośnie opodatkowania danej usługi podatkiem od towarów i usług. Zatem prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy, zaś obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku. Przepis ten należy interpretować w ten sposób, iż stawkę podstawową w wysokości 22% należy stosować dla dostawy towarów i usług, które nie korzystają ze zwolnienia oraz dla których nie znajduje zastosowania stawka preferencyjna.

W związku z powyższym, istotnym dla zastosowania stawki podatkowej jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych przez Zainteresowanego usług.

Ponadto zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293), z dniem 1 stycznia 2009 r. utraciło moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844, z 2005 r. Nr 90, poz. 760, z 2006 r. Nr 245, poz. 1780 oraz z 2007 r. Nr 243, poz. 1785).

Na mocy § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi postępowanie przetargowe dotyczące zamówienia częściowego II "Konserwacja i oczyszczanie rowów melioracyjnych". Zainteresowany w dniu 2 lipca 2009 r. otrzymał odpowiedź Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ze wskazaniem, iż usługi konserwacji i oczyszczania rowów melioracyjnych na terenie miasta, polegające na wykoszeniu porostów ze skarp, dna rowów, odmulenie dna rowów, przepustów, wycięciu krzewów wraz z wywiezieniem usuniętych zanieczyszczeń mieszczą się w zakresie grupowania:

* PKWiU 42.12.23.0 - "Roboty ogólnobudowlane związane z budową systemów irygacyjnych (kanałów), magistrali i linii wodociągowych, obiektów do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz stacji pomp".

* PKWiU 42.24.12-00.00 - "Roboty ogólnobudowlane związane z budową zapór, kanałów irygacyjnych i akweduktów".

Zainteresowany, stoi na stanowisku iż dla usługi polegającej na konserwacji i oczyszczaniu rowów melioracyjnych prawidłowe jest zaklasyfikowanie ww. usługi pod symbolem PKWiU 45.24.12-00.00 ("Roboty ogólnobudowlane związane z budową zapór, kanałów irygacyjnych i akweduktów") oraz opodatkowanie jej podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz związane z nim zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż w odniesieniu do klasyfikacji wydanych dla Wnioskodawcy przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi należy zauważyć, iż zostały one wydane zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) a więc nie mogą być uwzględnione w niniejszej interpretacji. Jednak tut. Organ wskazuje, iż podane przez Zainteresowanego symbole PKWiU mieszczą się w Dziale 42 Klasyfikacji PKWiU z 2008 r. - "Budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej" będącym odpowiednikiem Działu 45 Klasyfikacji PKWiU z 1997 - "Roboty budowlane".

Zauważyć należy ponadto, iż podane powyżej Klasyfikacje PKWiU nie zostały wymienione ani w ustawie o podatku od towarów i usług, ani w przepisach wykonawczych jako zwolnione od podatku lub korzystające z preferencyjnej stawki VAT. Powyższe wskazuje, iż do świadczonych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 45.24.12-00.00 ("Roboty ogólnobudowlane związane z budową zapór, kanałów irygacyjnych i akweduktów") na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującą stawką podatku od towarów i usług jest stawka 22%. Zatem, wykonując usługi konserwacji i oczyszczania rowów melioracyjnych, sklasyfikowanych pod ww. symbolem PKWiU, tj. 45.24.12-00.00 należy zastosować właściwą dla tych usług stawkę - w tym przypadku stawkę 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.

Ponadto zauważyć trzeba, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy, tj. osoby składającej wniosek. W związku z tym skutki określone w art. 14k-14 m Ordynacji podatkowej mogą dotyczyć tylko Urzędu Miejskiego w P.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl