IPPP3/443-63/09-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-63/09-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2009 r. (data wpływu 26 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie prawidłowości magazynowania w zbiornikach poza składem podatkowym wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podlegających opodatkowaniu zerową stawką podatku akcyzowego i nie podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu (w tym smoły z węgla oznaczonej kodem CN 2706 000) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawidłowości magazynowania w zbiornikach poza składem podatkowym wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podlegających opodatkowaniu zerową stawka podatku akcyzowego i nie podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu (w tym smoły z węgla oznaczonej kodem CN 2706 000).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

1.

Spółka dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej utworzył Oddział w XXX. Na terenie ww. Oddziału wytwarzał i magazynował wyroby akcyzowe zharmonizowane w składzie podatkowym. Wyroby te były dostarczane wewnątrzwspólnotowo do Republiki Czeskiej.

W wyniku przeprowadzonego postępowania podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w Opolu wydał decyzję nr XXX z dnia XXX określającą dodatkowe zobowiązania podatkowe w podatku akcyzowym. Decyzja ta została utrzymana w mocy przez Dyrektora Izby Celnej w Opolu, a skarga na decyzję Dyrektora Izby została oddalona wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu sygn. akt XXX

Aktualnie skargę kasacyjną od ww. wyroku rozpatruje Naczelny Sąd Administracyjny (sprawa sygn. akt XXX).

W związku z ww. decyzją Naczelnika Urzędu Celnego określającą zaległości podatkowe Wnioskodawcy cofnięto zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Na poczet ww. zaległości podatkowych Dyrektor Izby Celnej w Opolu, na podstawie Protokołu Zajęcia nieruchomości dnia XXX zajął ruchomości będące własnością Wnioskodawcy m.in. zbiorniki.

2.

Obecnie Wnioskodawca w ramach zwykłego używania zajętych zbiorników zamierza zawrzeć z innym podmiotem mającym siedzibę na terytorium Republiki Czeskiej, określoną w art. 835-845 Kodeksu cywilnego umowę przechowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego i nie podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu.

Umowa przechowania będzie dotyczyła smoły z węgla, oznaczonej kodem CN 2706 0000 oraz innych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego i nie podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu.

Mając na względzie powyższe Wnioskodawca formułuje następujące pytanie:

Czy wyroby akcyzowe zharmonizowane podlegające opodatkowaniu zerową stawką podatku akcyzowego i nie podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu (w tym smoły z węgla oznaczone kodem CN 2706 0000) mogą być magazynowane w zbiornikach poza składem podatkowym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W świetle art. 30 ww. ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe zharmonizowane podlegające opodatkowaniu zerową stawką podatku akcyzowego i nie podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu w tym smoły z węgla oznaczone kodem CN 2706 0000 mogą być przechowywane w zbiornikach poza składem podatkowym. Wprawdzie wyroby oznaczone kodem CN 2706 0000 są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. to stosowanie do tych wyrobów zerowej stawki podatku akcyzowego umożliwia magazynowanie tych wyrobów poza składami podatkowymi.

Za przyjęciem takiej interpretacji ww. przepisu przemawiają również przepisy art. 47 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11), która będzie obowiązywała od dnia 1 marca 2009 r. Z przepisów tych jednoznacznie wynika, że obowiązek magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym dotyczy jedynie wyrobów, w stosunku do których zastosowano procedurę zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn zm.) zwanej dalej "ustawą" wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. W poz. 3 załącznika nr 2 do ww. ustawy zostały wymienione wyroby zaklasyfikowane do symbolu PKWiU 23.10.20 (smoła destylowana z węgla, lignitu lub torfu i inne smoły mineralne) i kodu CN 2706 00 00 (smoła destylowana z węgla, węgla brunatnego lub z torfu oraz pozostałe smoły mineralne, nawet odwodnione lub częściowo destylowane, włącznie ze smołami odzyskanymi).

W załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) określono stawki podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju. Wyroby o symbolu PKWiU 23.10.20 nie zostały wymienione w poz. od 1 do 28 ww. załącznika. Tym samym zgodnie z brzmieniem poz. 29 przedmiotowego załącznika, stosuje się do nich stawkę podatku akcyzowego w wysokości "0".

Równocześnie należy zauważyć, iż stosownie do postanowień art. 62 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy;

2.

pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3%.

Zapis artykułu 62 ustawy ma swe źródła w uregulowaniach Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L Nr 283 str. 51 z późn. zm.), zwanej dalej dyrektywą energetyczną. Dyrektywa energetyczna w art. 2 ust. 1 wymienia listę produktów, które należy uznać za produkty energetyczne:

* objętych kodami CN 1507 do 1518, jeśli są przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe;

* objętych kodami CN 2701, 2702 i 2704 do 2715;

* objętych kodami CN 2901 i 2902;

* objętych kodem CN 2905 11 00, które nie są pochodzenia syntetycznego, jeśli są one przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe;

* objętych kodem CN 3403;

* objętych kodem CN 3811;

* objętych kodem CN 3817;

* objętych kodem CN 3824 90 99, jeśli są one przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe.

W myśl art. 2 ust. 3 ww. dyrektywy, w przypadku przeznaczenia do wykorzystania, oferowania na sprzedaż lub wykorzystywania jako paliwo silnikowe lub paliwo do ogrzewania, produkty energetyczne inne niż te, których poziom opodatkowania został określony w niniejszej dyrektywie, podlegają podatkowi zgodnie z wykorzystaniem, według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa do ogrzewania lub paliwa silnikowego.

Należy mieć również na uwadze akapit 2 i akapit 3 ww. przepisu, zgodnie z którymi:

* oprócz podlegających opodatkowaniu produktów wymienionych w ust. 1, wszelkie produkty przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane jako paliwo silnikowe, lub jako dodatek lub rozcieńczalnik do paliw silnikowych, podlegają opodatkowaniu według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa silnikowego,

* oprócz podlegających opodatkowaniu produktów wymienionych w ust. 1, wszelkie inne węglowodory, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane do ogrzewania, podlegają opodatkowaniu według stawki przyjętej dla równoważnego produktu energetycznego.

Niemniej jednak zgodnie z art. 2 ust. 4 lit. b) ww. dyrektywy, dyrektywa ta nie ma zastosowania do wykorzystania:

* produktów energetycznych wykorzystywanych do celów innych niż paliwo silnikowe lub paliwa do ogrzewania;

* podwójnego zastosowania produktów energetycznych. Produkt energetyczny ma podwójne zastosowanie w przypadku gdy jest wykorzystywany zarówno jako paliwo do ogrzewania oraz w celach innych niż jako paliwo do ogrzewania. Wykorzystywanie produktów energetycznych do redukcji chemicznej oraz w procesach elektrolitycznych i metalurgicznych uważa się za podwójne zastosowanie.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż stawka podatku akcyzowego w wysokości "0" dla wyrobu klasyfikowanego do PKWiU 23.10.20 i kodu CN 2706 00 00 ma zastosowanie w przypadku, jeżeli wyrób nie jest przeznaczony do wykorzystania, oferowany na sprzedaż lub wykorzystywany jako paliwo silnikowe, lub dodatek lub rozcieńczalnik do paliw silnikowych, nie jest przeznaczony do wykorzystania, oferowany na sprzedaż lub wykorzystywany do ogrzewania, lub jest produktem podwójnego zastosowania.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy skład podatkowy to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Zgodnie z zapisem art. 26. ust. 1 pkt 1 ustawy pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym.

Zgodnie z § 2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn zm.) nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b ust. 1. W poz. 3 załącznika do przedmiotowego rozporządzenia ujęte są smoły destylowane z węgla, lignitu lub torfu i inne smoły mineralne o symbolu PKWiU 23.10.20 oraz smoły destylowane z węgla, węgla brunatnego lub z torfu oraz pozostałe smoły mineralne, nawet odwodnione lub częściowo destylowane, włącznie ze smołami odzyskanymi o symbolu CN 2706 00 00.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami smoła z węgla oznaczona kodem CN 2706 00 00 jest zaliczana do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. W przypadku, gdy wyroby akcyzowe zharmonizowane, które ujęte są w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn zm.) wykorzystywane są do celów innych niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych nie stosuje się do nich procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza zawrzeć z innym podmiotem mającym siedzibę na terenie Republiki Czeskiej umowę cywilnoprawną przechowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego i nie podlegającymi szczególnemu nadzorowi podatkowemu. Umowa przechowania będzie dotyczyła smoły z węgla oznaczonej kodem CN 2706 00 00 oraz innych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy ww. wyroby może magazynować w zbiornikach poza składem podatkowym.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stoi na stanowisku, że przedmiotowe wyroby akcyzowe zharmonizowane w tym smoła z węgla oznaczona kodem CN 2706 00 00 (które nie są wykorzystywane do celów napędowych, opałowych lub produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych) mogą być magazynowane w zbiornikach poza składem podatkowym pod warunkiem wypełnienia obowiązków wynikających z wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Ponadto tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie zawiera wykładni przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11), która wchodzi w życie z dniem 1 marca 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl