IPPP3/443-618/10-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 września 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-618/10-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki dla paliw silnikowych z dodatkiem biokomponentów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki dla paliw silnikowych z dodatkiem biokomponentów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka dokonuje wyprowadzenia ze składów podatkowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy olej napędowy (CN 2710 19 41), który zawiera w swoim składzie ester metylowy kwasów tłuszczowych (dalej: "FAME").

Spółka przed wyprowadzeniem dokonuje badań laboratoryjnych oleju napędowego, które wykazują zawartość dodanego FAME. Określenie zawartości FAME wskazywane jest w procentach odnoszących się do objętości <% V/V>. Badania dokonywane są dla danej partii magazynowanego paliwa. W przypadku, gdy do zbiornika, w którym magazynowane jest dane paliwo wprowadzana jest kolejna partia, badania są powtarzane przed wyprowadzeniem zmieszanego paliwa.

Ilość wyprowadzanego paliwa jest mierzona za pomocą legalizowanych przyrządów pomiarowych i przeliczana na ilość litrów w 15 stopniach Celsjusza. Spółka w związku z wyprowadzeniem wyrobów ze składu podatkowego rozpoznaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym od ilości litrów paliwa w 15 stopniach Celsjusza. Spółka do wyprowadzanych wyrobów akcyzowych stosuje stawkę podatku akcyzowego określoną w art. 89 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym. Stawka ta zależna jest od ilości biokomponentu dodanego do danego paliwa silnikowego.

Ilość biokomponentu, w odniesieniu do oleju napędowego określana jest na postawie badań laboratoryjnych w następujący sposób: ilość biokomponentu FAME określana jest poprzez pomnożenie jego procentowej zawartości wynikających z przeprowadzonych badań oraz liczby litrów wyprowadzanego paliwa w 15 stopniach Celsjusza.

W przedstawionym stanie faktycznym zawartość biokomponentów w wyprowadzanym paliwie przekracza 2% objętości. Paliwa są produkowane w składzie podatkowym i spełniają wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka jest uprawniona, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym, do opodatkowania wyprowadzanych paliw silnikowych według stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 6 tej ustawy obniżonej o kwotę stanowiącą iloczyn kwoty 1,048 zł i ilości biokomponentów w 15 stopniach Celsjusza określonej w sposób przedstawiony w stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym do opodatkowania wyprowadzonych paliw silnikowych według stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 6 tej ustawy obniżonej o kwotę stanowiącą iloczyn kwoty 1,048 zł i ilości biokomponentów w 15 stopniach Celsjusza określonej w sposób przedstawiony w stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy dla wyrobów powstałych ze zmieszania olejów napędowych, o których mowa w pkt 6, z biokomponentami, zawierających powyżej 2% biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - stawka akcyzy określona w pkt 6, obniżona o 1,048 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do olejów napędowych, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1000 litrów.

Pod pojęciem biokomponentów należy rozumieć zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r., o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2006 r. Nr 169, poz. 1199 z późn. zm.) biokomponentem jest ester metylowy bądź ester etylowy kwasów tłuszczowych wytwarzany z biomasy.

Warunki zastosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego dla olejów napędowych są więc następujące:

a.

olej napędowy powinien spełniać wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;

b.

olej napędowy powinien zawierać powyżej 2% biokomponentów;

Jak Spółka wskazała w stanie faktycznym niniejszego wniosku warunki te będą spełnione.

Zdaniem Spółki obliczenie obniżonej stawki podatku powinno przebiegać w następujący sposób:

* Spółka powinna obliczyć ilość biokomponentów zawartych w wyprowadzanej ze składu partii oleju napędowego w sposób opisany w stanie faktycznym;

* ilość litrów biokomponentów powinna zostać przeliczona na ilość litrów zawartych w każdym 1000 I wyprowadzanej partii paliwa;

* stawka podatku akcyzowego dla 1000 I oleju napędowego wynosi, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy o akcyzie 1048 zł;

* stawka ta powinna zostać obniżona o 1,048 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do danej partii oleju wyprowadzanego ze składu podatkowego;

* obniżona stawka nie może prowadzić do opodatkowania na poziomie niższym niż 10 zł za 1000 I oleju napędowego z dodatkiem biokomponentów;

* obliczona w ten sposób stawka powinna zostać zastosowana do obliczenia kwoty należnego podatku akcyzowego z tytułu wyprowadzenia danej partii oleju.

Stosowanie zwolnienia obrazuje następujący przykład:

Spółka wyprowadza ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy 10000 I (w 15 stopniach Celsjusza) oleju napędowego zawierającego 4,87% FAME. Zawartość FAME wynika z badań laboratoryjnych.

Całkowita ilość litrów biokomponentu w 15 stopniach Celsjusza będzie więc wynosić 487 I, natomiast każde 1000 I wyprowadzanego paliwa będzie zawierało 487 I / 10 = 48,70 I biokomponentu.

Obniżenie stawki podatku dla każdego 1000 I wyprowadzanego oleju będzie wynosić 48,70 * 1,048 zł = 51,037 zł

Stawka podatku akcyzowego dla każdego 1000 I wyprowadzanego paliwa będzie wynosić 1048 zł - 51,037 zł = 996,963 zł.

Kwota należnego podatku akcyzowego z tytułu wyprowadzenia oleju napędowego wyniesie więc 10 * 996,963 zł = 9 969,63 zł. Po zaokrągleniu podatek do zapłaty wyniesie 9 970 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 4 ustawy biokomponentami są biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.

Stosownie do art. 88 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość energetyczna brutto, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1.

węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,18 zł/1 gigadżul (GJ);

2.

benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 - 1565,00 zł/1.000 litrów;

3.

wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn, o których mowa w pkt 2, z biokomponentami, zawierających powyżej 2% biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - stawka akcyzy określona w pkt 2, obniżona o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych benzyn, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów;

4.

benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1.822,00 zł/1.000 litrów;

5.

paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1.072,00 zł/1.000 litrów;

6.

olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 - 1.048,00 zł/1.000 litrów;

7.

wyrobów powstałych ze zmieszania olejów napędowych, o których mowa w pkt 6, z biokomponentami, zawierających powyżej 2% biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - stawka akcyzy określona w pkt 6, obniżona o 1,048 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych olejów napędowych, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów;

8.

biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 10,00 zł/1.000 litrów.

W myśl art. 164 ust. 2 ustawy, przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3, 7, 8 i 12 lit. b stosuje się od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem.

W dniu 15 października 2009 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2009/C 247/01) ogłoszona została pozytywna decyzja Komisji Europejskiej dotycząca przyznania Polsce środka pomocy w sprawie Pomoc Państwa N 57/2008 - Polska "Pomoc operacyjna w zakresie biopaliw".

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199 z późn. zm.):

* biokomponenty to: bioetanol, biometanol, ester, dimetyloeter, czysty olej roślinny oraz węglowodory syntetyczne;

* ester to: ester metylowy albo ester etylowy, kwasów tłuszczowych wytwarzany z biomasy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje wyprowadzenia ze składów podatkowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy olej napędowy (CN 2710 19 41), który zawiera w swoim składzie ester metylowy kwasów tłuszczowych (dalej: "FAME"). Spółka przed wyprowadzeniem dokonuje badań laboratoryjnych oleju napędowego, które wykazują zawartość dodanego FAME. Określenie zawartości FAME wskazywane jest w procentach odnoszących się do objętości <% V/V>. Badania dokonywane są dla danej partii magazynowanego paliwa. W przypadku, gdy do zbiornika, w którym magazynowane jest dane paliwo wprowadzana jest kolejna partia, badania są powtarzane przed wyprowadzeniem zmieszanego paliwa.

Ilość wyprowadzanego paliwa jest mierzona za pomocą legalizowanych przyrządów pomiarowych i przeliczana na ilość litrów w 15 stopniach Celsjusza. Spółka w związku z wyprowadzeniem wyrobów ze składu podatkowego rozpoznaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym od ilości litrów paliwa w 15 stopniach Celsjusza. Spółka do wyprowadzanych wyrobów akcyzowych stosuje stawkę podatku akcyzowego określoną w art. 89 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym. Stawka ta zależna jest od ilości biokomponentu dodanego do danego paliwa silnikowego, która określana jest na postawie badań laboratoryjnych w następujący sposób: ilość biokomponentu FAME określana jest poprzez pomnożenie jego procentowej zawartości wynikających z przeprowadzonych badań oraz liczby litrów wyprowadzanego paliwa w 15 stopniach Celsjusza.

Wnioskodawca wskazał również, że w przedstawionym stanie faktycznym zawartość biokomponentów w wyprowadzanym paliwie przekracza 2% objętości. Paliwa są produkowane w składzie podatkowym i spełniają wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach.

Analizując powyższe należy zauważyć, że stawka, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 7 ma zastosowanie dla wyrobów spełniających następujące warunki:

* są to wyroby powstałe ze zmieszania olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 z biokomponentami,

* zawierają powyżej 2% biokomponentów,

* są wyprodukowane w składzie podatkowym,

* spełniają wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach.

Zatem, mając na uwadze powyższe przepisy oraz treść stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w opisanej sytuacji będzie miała zastosowanie stawka akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 7 ustawy, ponieważ przedmiotowe wyroby spełniają ww. warunki. Ponadto, sposób określenia kwoty akcyzy do zapłacenia przedstawiony przez Wnioskodawcę należy uznać za prawidłowy.

Reasumując, Spółka jest uprawniona do opodatkowania wyprowadzanych paliw silnikowych według stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 6 tej ustawy obniżonej o kwotę stanowiącą iloczyn kwoty 1,048 zł i ilości biokomponentów, w 15 stopniach Celsjusza obliczonej w sposób przedstawiony w stanie faktycznym, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1000 litrów, w myśl art. 89 ust. 1 pkt 7.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl