IPPP3/443-617/09-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-617/09-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT uznanego w zrealizowanych projektach finansowanych z Funduszu Schengen za koszt kwalifikowany - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT uznanego w zrealizowanych projektach finansowanych z Funduszu Schengen za koszt kwalifikowany.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W latach 2005-2007 Komenda realizowała projekty finansowane z Funduszu Schengen (środki Unii Europejskiej), mające na celu poprawę bezpieczeństwa na zewnętrznych granicach UE.

Zakupy towarów i usług, dokonywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji przedmiotowych projektów dotyczyły zadań nałożonych na Komendę odrębnymi przepisami prawa. Organy władzy publicznej oraz obsługujące je urzędy, w zakresie w jakim nie są podatnikami VAT i nie mogą skorzystać z prawa do odliczeń podatku VAT, mogły uznać podatek VAT za wydatek kwalifikowany, tzn. sfinansować go ze środków Funduszu Schengen. Wnioskodawca dokonywał tego na podstawie oświadczenia, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT (Dz. U. z 2004, Nr 54, poz. 535)

Wzór i treść tego oświadczenia był uzgodniony z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie (WWPE).

W dniu 20 maja 2009 r. Ministerstwo, w związku z zaleceniem misji audytowej Funduszu Schengen, pismem znak XXX, zwróciło się m.in. do Komendy z prośbą o pozyskanie i przekazanie do Sekretariatu Międzyresortowego Zespołu ds. Funduszu Schengen, Norweskiego Mechanizmu Finansowego, Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, Funduszu Granic Zewnętrznych oraz Funduszu Powrotu Imigrantów, zaświadczenia właściwego miejscowo dyrektora izby skarbowej, dotyczącego braku możliwości odzyskania podatku VAT, uznanego w zrealizowanych przez Wnioskodawcę projektach finansowanych z Funduszu Schengen za koszt kwalifikowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących realizacji projektów finansowanych z Funduszu Schengen mających na celu poprawę bezpieczeństwa na zewnętrznych granicach UE.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT za podatników VAT nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z tym zapisem, Komenda nie miała możliwości odzyskania podatku VAT, uznanego w zrealizowanych przez Wnioskodawcę projektach finansowanych z Funduszu Schengen, za koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizował projekty finansowane z Funduszu Schengen (środki Unii Europejskiej), mające na celu poprawę bezpieczeństwa na zewnętrznych granicach UE. W ramach realizowania tych projektów Zainteresowany dokonywał zakupów towarów i usług, które dokumentował fakturami VAT. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących realizacji projektów finansowanych z Funduszu Schengen mających na celu poprawę bezpieczeństwa na zewnętrznych granicach UE.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. organ podatkowy stwierdza, że Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących realizacji projektów finansowanych z Funduszu Schengen mających na celu poprawę bezpieczeństwa na zewnętrznych granicach UE. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie został spełniony, gdyż Wnioskodawca, realizując przedmiotowe projekty wykonał zadania nałożone na niego na podstawie odrębnych przepisów prawa. Wnioskodawca w tym konkretnym przypadku nie działał jako podatnik podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowych projektów nie były związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Zainteresowany nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowych projektów.

Ponadto należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl