IPPP3/443-615/11-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-615/11-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie rozliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia "pojazdu wyścigowego",

* nieprawidłowe - w zakresie odliczenia całości podatku naliczonego z tytułu nabycia "pojazdu wyścigowego".

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia "pojazdu wyścigowego" oraz odliczenia całości podatku naliczonego z tego tytułu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Firma prowadzi działalność od 1989 r. w zakresie 45.20 konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, 45.32 sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do samochodów osobowych i furgonetek, 45.11 sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek, 77.11 wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek, 29.10 produkcja silników do pojazdów samochodowych, 29.10 produkcja samochodów osobowych 29.20 produkcja nadwozi do pojazdów silnikowych, 73.11 działalność agencji reklamowych, 28.99 produkcja pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia gdzie indziej nie sklasyfikowana.

Na cele prowadzonej działalności gospodarczej zakupiono "pojazd wyścigowy" czyli maszynę poruszającą się tylko po wydzielonych torach wyścigowych. Zakup został dokonany od firmy czeskiej - podatnika podatku VAT, zarejestrowanego dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych w Czechach. Na każde zawody "pojazd" ten przewożony jest na lawecie (zarejestrowanej przyczepie). Pojazd ten nie podlega również rygorom przepisów o ruchu drogowym - nie podlega rejestracji. Mimo, iż wygląda jak samochód osobowy nie służy do przewozu osób - jest w nim miejsce tylko dla kierowcy. Pozostałą część zajmuje specjalna konstrukcja wzmacniająca (klatka bezpieczeństwa) oraz urządzenia sterujące. Pojazd został sklasyfikowany pod nr PKWiU 34.10.5. Przedmiotowy pojazd nie podlega rejestracji i będzie użytkowany wyłącznie na terenach zamkniętych, jest napędzany silnikiem o pojemności 1600 cm 3, data dopuszczenia pojazdu do użytku to 11 kwietnia 2011 r., pojazd jest eksploatowany na godziny pracy silnika, a więc nie można określić przebiegu pojazdu, moc silnika wynosi 220 KM.

Firma czeska wystawiła fakturę VAT w EURO w kwocie netto. Wnioskodawca wystawił fakturę wewnętrzną przeliczając wartość w złotych według kursu NBP po kursie z dnia poprzedzającego dzień powstania obowiązku podatkowego. Wnioskodawca naliczył 23% VAT i wpłacił na konto Urzędu Skarbowego oraz złożył informację VAT-23. Za właściwy okres rozliczeniowy wykaże w deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru. tj. środka transportu oraz w tej samej wysokości podatek naliczony obniżający podatek należny. Zainteresowany nie zastosował ograniczenia podatku naliczonego zawartego w art. 86 ust. 3 ponieważ dotyczą one pojazdów samochodowych podlegających rejestracji tj. dopuszczonych do ruchu na drogach publicznych. Wpłacony uprzednio do urzędu podatek będzie pomniejszał wykazany w deklaracji podatek należny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy zakupiony pojazd stanowi środek transportu, a co za tym idzie czy Wnioskodawca powinien do 14 dni odprowadzić podatek VAT, czy też powinien zakup potraktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i rozliczyć podatek naliczony i należny w deklaracji VAT-7 i VAT UE oraz czy Wnioskodawcy przysługuje pełne odliczenie podatku naliczonego czy tylko częściowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie można ww. pojazdu uznać za samochód osobowy ponieważ nie podlega rejestracji i nie będzie jeździł po drogach publicznych, a jedynie w obiektach zamkniętych gdzie będzie dowożony na lawecie. Dokonując pełnego odliczenia VAT Wnioskodawca kierował się tymi kryteriami. Natomiast stosując art. 103 ust. 3 i 4 ustawy Zainteresowany uznał przedmiotowy "pojazd wyścigowy" jako środek transportu w rozumieniu podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie rozliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia "pojazdu wyścigowego",

* nieprawidłowe - w zakresie odliczenia całości podatku naliczonego z tytułu nabycia "pojazdu wyścigowego".

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o nowych środkach transportu - rozumie się przez to przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli przejechały nie więcej niż 6 000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zakupił na cele prowadzonej działalności gospodarczej "pojazd wyścigowy" czyli maszynę poruszającą się tylko po wydzielonych torach wyścigowych. Zakup został dokonany od firmy czeskiej - podatnika podatku VAT, zarejestrowanego dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych w Czechach. Pojazd ten nie podlega rygorom przepisów o ruchu drogowym - nie podlega rejestracji. Mimo, iż wygląda jak samochód osobowy nie służy do przewozu osób - jest w nim miejsce tylko dla kierowcy. Pozostałą część zajmuje specjalna konstrukcja wzmacniająca (klatka bezpieczeństwa) oraz urządzenia sterujące. Przedmiotowy pojazd nie podlega rejestracji i będzie użytkowany wyłącznie na terenach zamkniętych (torach wyścigowych). Jak wskazał Wnioskodawca pojazd jest napędzany silnikiem o pojemności 1600 cm 3, a data dopuszczenia go do użytku to 11 kwietnia 2011 r. Ponadto, pojazd jest eksploatowany na godziny pracy silnika, a więc nie można określić przebiegu pojazdu, moc silnika wynosi 220 KM.

A zatem, mając na uwadze wyżej wskazany przepis art. 2 pkt 10 lit. a) i opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że przedmiotowy pojazd spełnia kryteria określone w definicji nowego środka transportu, ponieważ:

* służy on do transportu osób (co prawda tylko kierowcy);

* posiada silnik o pojemności skokowej 1600 m 3, a więc większej niż 48 cm 3;

* pojazd został dopuszczony do użytku 11 kwietnia 2011 r., a więc od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy.

Jak stanowi art. 99 ust. 10 ustawy w przypadku gdy podatnicy, o których mowa w art. 15, oraz podmioty niebędące podatnikami wymienionymi w art. 15, niemające obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w ust. 1-3 lub w ust. 8, dokonują jedynie wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu, deklarację podatkową w zakresie nabywanych nowych środków transportu składa się w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu.

Zgodnie z art. 103 ust. 3 ustawy w przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 10, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego. Z kolei, w myśl ust. 4 tego artykułu przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że skoro opisany we wniosku "pojazd wyścigowy", w myśl definicji zawartej w ustawie, jest nowym środkiem transportu to do transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowego pojazdu będzie mieć zastosowanie art. 103 ust. 3 ustawy. W konsekwencji, Wnioskodawca jest obowiązany do obliczenia i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie rozliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia "pojazdu wyścigowego" należało uznać za prawidłowe.

Natomiast odnosząc się do pytania Wnioskodawcy w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego należy zwrócić uwagę na art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei, zasady odliczenia podatku związanego z nabyciem oraz użytkowaniem samochodów osobowych i pojazdów samochodowych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. regulują odpowiednio zapisy art. 3, art. 4 i art. 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), zwanej dalej ustawą nowelizującą.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 ustawy nowelizujacej, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, powyższy przepis nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;

6.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7.

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

W myśl art. 3 ust. 3 ustawy nowelizującej, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Jak stanowi art. 4 powołanej ustawy, w okresie od dnia wejścia w życie tejże ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy.

Z uwagi na fakt, że ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji pojazdu samochodowego należy posiłkować się przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908. z późn. zm.). Według definicji zawartych w art. 2 pkt 32 i 33 ww. ustawy, pojazd silnikowy to pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego, natomiast pojazd samochodowy to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Biorąc pod uwagę powyższe, można jednoznacznie stwierdzić, że "pojazd wyścigowy" zakupiony przez Wnioskodawcę jest pojazdem samochodowym. Co oznacza, że do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu przedmiotowego pojazdu ma zastosowanie ograniczenie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej. Należy również zauważyć, że przedmiotowy pojazd nie spełnia warunków określonych w ust. 2 tego przepisu. A zatem, Wnioskodawca będzie miał prawo odliczyć jedynie 60% kwoty podatku określonej w fakturze wewnętrznej - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie odliczenia całości podatku naliczonego z tytułu nabycia "pojazdu wyścigowego" należało uznać za nieprawidłowe.

Reasumując, do transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowego pojazdu będzie mieć zastosowanie art. 103 ust. 3 ustawy, a zatem Wnioskodawca jest obowiązany do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego. Ponadto, Wnioskodawca będzie miał prawo odliczyć jedynie 60% kwoty podatku naliczonego tytułu nabycia przedmiotowego pojazdu - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Nadmienia się, iż przedmiot niniejszej interpretacji stanowi rozstrzygnięcie w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast rozstrzygnięcie w zakresie podatku akcyzowego zostało zawarte w odrębnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl