IPPP3/443-615/09-2/CS - Rozliczenie podatku naliczonego w ramach realizacji przez gminę projektu inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-615/09-2/CS Rozliczenie podatku naliczonego w ramach realizacji przez gminę projektu inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT z tytułu realizacji projektu inwestycyjnego o nazwie "Modernizacja Przychodni Zdrowia" w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT z tytułu realizacji projektu inwestycyjnego o nazwie "Modernizacja Przychodni Zdrowia" w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca Gmina jest podatnikiem podatku VAT i realizowała projekt pod nazwą "Modernizacja Przychodni Zdrowia" w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

Zadanie zostało zrealizowane ze środków własnych gminy i współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Po zakończeniu inwestycji Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała budynku Przychodni Zdrowia do czynności podlegających opodatkowaniu ani nie będzie osiągała dochodów z funkcjonowania przychodni.

Budynek Przychodni Zdrowia na podstawie umowy jest przekazany w użytkowanie z przeznaczeniem na prowadzenie w ramach swoich zadań działalności w zakresie świadczenia usług zdrowotnych.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnia Rejonowa jest samodzielną jednostką posiadającą odrębny numer NIP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego związanego z kosztami remontu i modernizacji budynku Przychodni Zdrowia,.

Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione koszty inwestycyjne w ramach projektu nie mają związku z prowadzonymi czynnościami opodatkowanymi, dlatego też nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, a następnie otrzymania zwrotu podatku z Urzędu Skarbowego.

Usługi zdrowotne świadczy samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Rejonowa Przychodnia Zdrowia, który posiada odrębny numer NIP.

Brak jest więc możliwości odzyskania podatku VAT przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy związane z ochroną zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina realizowała projekt pn. "Modernizacja Przychodni Zdrowia" w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006. Następnie budynek ten na podstawie umowy został przekazany w użytkowanie Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej, świadczącemu usługi zdrowotne, które są zwolnione od podatku od towarów i usług. Budynku Przychodni Zdrowia Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała do czynności podlegających opodatkowaniu, ani nie będzie osiągała dochodów z jego funkcjonowania. Powyższa inwestycja mieści się w ramach zadań własnych Gminy, wymienionych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy wskazać, iż rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupowane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W powyższej sprawie warunek ten nie został spełniony, ponieważ Gmina jest tylko inwestorem przedmiotowej inwestycji, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl