IPPP3/443-613/13-2/MKw - Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-613/13-2/MKw Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2013 r. (data wpływu 5 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, a także na podstawie statutu, Ochotnicza Straż Pożarna posiada osobowość prawną. Statut został założony w Sądzie Okręgowym i zarejestrowany w rejestrze stowarzyszeń pod nr 270. Informacja o sporządzeniu lub zmianie statutu: 25 września 1991 r., 13.02.200. Data rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym: 04.05.2005. Posiadamy nr NIP oraz nr REGON. Nazwa organu uprawnionego do reprezentowania podmiotu: zarząd. Sposób reprezentacji podmiotu: prezes zarządu reprezentuje OSP na zewnątrz i kieruje całokształtem prac zarządu, umowy, akty oraz pełnomocnictwa i dokumenty księgowe podpisują w imieniu OSP prezes lub wiceprezes i skarbnik. Nazwa organu nadzoru: komisja rewizyjna.

Cele działania organizacji na podstawie statutu:

1.

Prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z PSP, organami samorządowymi i innymi podmiotami.

2.

Branie udziału w akcjach ratowniczych przygotowywanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zagrożeń.

3.

Informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi.

4.

Rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno - oświatowej i rozrywkowej.

5.

Uczestniczenie i reprezentowanie OSP w organach samorządowych i przedstawicielskich.

6.

Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz statutu.

Dnia 25 maja 2012 r. OSP złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach Działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" Programu Rozwoju Obszarów wiejskich na lata 2007 - 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia tej osi. Projekt Pt. "Remont wraz z zakupem wyposażenia do świetlicy wiejskiej służącej integracji mieszkańców" będzie polegał na zakupie wyposażenia tj.: stołu aluminiowego do kuchni, krzeseł, stołów biesiadnych, sprzętu nagłaśniającego i kuli lustrzana oraz modernizacji układu wentylacyjnego. Świetlica ta jest miejscem spotkań społeczności lokalnej, w której odbywają się różnego rodzaju zebrania, spotkania i uroczystości. Świetlica wiejska jest to jedyne miejsce we wsi dające możliwość integracji lokalnej społeczności, spotykania się aktywnych grup społecznych. Z pomieszczeń świetlicy oraz znajdujących się w nich urządzeń społeczność wiejska może korzystać nieodpłatnie. W ramach projektu z zakupionych urządzeń będzie korzystać nieodpłatnie społeczność lokalna i członkowie OSP. W ramach prowadzonej przez OSP działalności kulturalnej, na własny użytek w związku z tym ich zakup nie będzie miał związku z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Koszty poniesione na ten projekt będą podlegały refundacji na podstawie złożonego wniosku o płatność oraz przedstawionych faktur. OSP nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT 7. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie nalicza ani nie odlicza podatku VAT.

Interpretacja ta będzie stanowiła obowiązkowy załącznik do wniosku o płatność w ramach ww. działania na etapie refundacji wydatków poniesionych na remont oraz zakup wyposażenia do świetlicy. Termin realizacji projektu od złożenia wniosku tj. 25 maja 2012 r. do złożenia wniosku o płatność tj. 30 września 2013 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy OSP ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacja projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

OSP nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacja projektu ponieważ nie jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosowanie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach Działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" Programu Rozwoju Obszarów wiejskich na lata 2007 - 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia tej osi. Projekt pt "Remont wraz z zakupem wyposażenia do świetlicy wiejskiej służącej integracji mieszkańców" będzie polegał na zakupie wyposażenia tj.: stołu aluminiowego do kuchni, krzeseł, stołów biesiadnych, sprzętu nagłaśniającego i kuli lustrzanej oraz modernizacji układu wentylacyjnego. Świetlica ta jest miejscem spotkań społeczności lokalnej, w której odbywają się różnego rodzaju zebrania, spotkania i uroczystości. Świetlica wiejska jest to jedyne miejsce we wsi "dające możliwość integracji lokalnej społeczności, spotykania się aktywnych grup społecznych. Z pomieszczeń świetlicy oraz znajdujących się w nich urządzeń społeczność wiejska może korzystać nieodpłatnie. W ramach projektu z zakupionych urządzeń będzie korzystać nieodpłatnie społeczność lokalna i członkowie OSP. W ramach prowadzonej przez OSP działalności kulturalnej, na własny użytek w związku z tym ich zakup nie będzie miał związku z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Koszty poniesione na ten projekt będą podlegały refundacji na podstawie złożonego wniosku o płatność oraz przedstawionych faktur. OSP nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT 7. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie nalicza ani nie odlicza podatku VAT.

Biorąc po uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z dokonanymi zakupami towarów i usług - związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym Ochotnicza Straż Pożarna nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl