IPPP3/443-613/11-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-613/11-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2011 r. przekazanym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu do tutejszego Organu zgodnie z właściwością (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie 4 kwietnia 2011 r., data wpływu do tut. Organu 26 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-613/11-2/JK z dnia 25 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku dla świadczonych usług związanych z uzgadnianiem kont Nostro dla zagranicznych oddziałów Banku, usług związanych z kontrolą i uzgadnianiem kont wewnętrznych i technicznych dla zagranicznych Banków, usług związanych z obsługą i realizacją zleceń płatniczych dla zagranicznych oddziałów Banku, usług związanych z realizacją czeków międzynarodowych, usług związanych z zarządzaniem w zakresie realizacji zadań przez pracowników Oddziału, jakości i terminowości usług dostarczanych do Departamentów Operacji Płatniczych w grupie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku dla świadczonych usług związanych z uzgadnianiem kont Nostro dla zagranicznych oddziałów Banku, usług związanych z kontrolą i uzgadnianiem kont wewnętrznych i technicznych dla zagranicznych Banków, usług związanych z obsługą i realizacją zleceń płatniczych dla zagranicznych oddziałów Banku, usług związanych z realizacją czeków międzynarodowych, usług związanych z zarządzaniem w zakresie realizacji zadań przez pracowników Oddziału, jakości i terminowości usług dostarczanych do Departamentów Operacji Płatniczych w grupie.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-613/11-2/JK z dnia 25 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne:

Bank z siedzibą w Szwecji, z dniem 1 sierpnia 2010 r. otworzył w Polsce Oddział i prowadzi swoją działalność w Ł. Zgodnie z wpisem w dziale KRS przedmiotem działalności Oddziału jest przetwarzanie danych, pozostałe pośrednictwo pieniężne, działalność rachunkowo-księgowa z wyłączeniem działań biegłych księgowych/biegłych rewidentów oraz doradztwa podatkowego, jak również działalność centrów telefonicznych.

W zakresie swojej działalności aktualnie Oddział świadczy następujące usługi:

1.

Usługi związane z uzgadnianiem kont Nostro dla zagranicznych oddziałów Banku. Do zakresu tych usług zaliczane są:

* uzgadnianie kont Nostro,

* uzgadnianie kont wewnątrzgrupowych Nostro (prowadzonych w Oddziałach),

* uzgadnianie kont wewnętrznych (technicznych)/pomocniczych.

(W tym m.in.: ręczne "łączenie" transakcji, raportowanie otwartych pozycji na kontach, kontrola sald kont i raportowanie dużych nadwyżek lub niedoborów, rozksięgowanie odsetek i opłat, przygotowywanie raportów dla grupy, wysyłanie zapytań do jednostek, rejestrowanie różnych poziomów autoryzacji w systemie ProMatch.

Usługodawca jest zobowiązany do terminowego zgłaszania pozycji otwartych osobom wyznaczonym w poszczególnych jednostkach.).

2.

Usługi związane z kontrolą i uzgadnianiem kont wewnętrznych i technicznych dla zagranicznych oddziałów Banku. Do zakresu usług zaliczane są:

* uzgadnianie kont wewnętrznych oddziałów dla banków w Norwegii, uzgadnianie kont rozliczeniowych bankomatów, uzgadnianie kont maszyn depozytowych, uzgadnianie kont w systemie ProMatch, uzgadnianie wyciągów bankowych dla wszystkich wyszczególnionych kont. Raportowanie otwartych pozycji na kontach,

* wyszukiwanie dodatkowych informacji w systemie informatycznym i raportach oraz przekazywanie w możliwym zakresie właścicielowi konta szczegółowych informacji o przyczynie powstania otwartej pozycji i sposobie korekty błędu,

* skontaktowanie się z Działem Wsparcia Operacji Płatniczych w Norwegii w przypadku potrzeby uzyskania dalszych informacji z oddziałów lub innych wewnętrznych działów,

* wysyłanie elektronicznych raportów do osoby kontaktowej przynależnej właścicielowi konta w odpowiednim czasie,

* gromadzenie i elektroniczne archiwizowanie raportów w celu zapewnienia prawidłowej ścieżki kontroli.

3.

Usługi związane z obsługą i realizacją zleceń płatniczych dla zagranicznych oddziałów Banku. Do zakresu usług zaliczane są:

* weryfikacja przychodzących Zleceń Płatniczych pod kątem kompletności (tj. wypełnienia wszystkich wymaganych pól) oraz poprawności (tj. przedstawienia wszystkich informacji w sposób czytelny i/lub prawidłowy). Oddział w danym państwie skandynawskim odpowiada za zweryfikowanie jakości informacji płatniczych podanych w formularzu Zlecenia Płatniczego, a Usługodawca powinien sprawdzić, czy informacje podane w formularzu są wystarczające do przetworzenia płatności w systemach przetwarzania płatności międzynarodowych,

* sprawdzanie, czy Klient posiada wystarczające saldo środków na swoim rachunku obciążeniowym oraz odsyłanie Zleceń Płatniczych przy niewystarczającym saldzie do oddziałów, które je przesłały, łącznie z formularzem odrzucenia zlecenia (tj. dokumentem stosowanym do informowania oddziału, który przekazał Zlecenie Płatnicze, iż dane Zlecenie zostaje odrzucone, wraz z podaniem powodu odrzucenia, np. iż w Zleceniu Płatniczym brak jest pewnych obowiązkowych danych),

* odrzucanie niekompletnych lub niepoprawnie wypełnionych Zleceń Płatniczych i odsyłanie ich telefaksem z powrotem do składających je oddziałów razem z formularzem odrzucenia zlecenia,

* wykonywanie Zleceń Płatniczych poprzez wprowadzanie ich do systemu przetwarzania przelewów międzynarodowych, pod warunkiem, iż owe Zlecenia Płatnicze są prawidłowo wypełnione i że dany Klient posiada wystarczające saldo środków na swoim rachunku obciążeniowym,

* tymczasowe przechowywanie Zleceń Płatności zgodnie z numerami referencyjnymi, do momentu ich odesłania do archiwum do państw skandynawskich,

* przesyłanie tymczasowo przechowywanych Zleceń Płatniczych w przedziałach czasowych określonych przez Usługobiorcę,

* zawiadamiania International Service Desk Sweden, (dalej "ISD") za pośrednictwem poczty elektronicznej o popełnieniu lub dostrzeżeniu przez Usługodawcę błędu w trakcie przetwarzania Zlecenia Płatności, który to błąd musi zostać zbadany przez Punkt Obsługi Międzynarodowej w Szwecji,

* na wniosek Usługobiorcy - skanowanie Zleceń Płatności i przesyłanie ich pocztą elektroniczną do ISD, jeżeli Usługodawca dostrzegł błąd, który musi zostać zbadany.

4.

Usługi związane z realizacją czeków międzynarodowych. Do zakresu tych usług wchodzą:

* sprawdzenie poprawności otrzymanych czeków i odrzucenie czeków nie spełniających minimalnych wymagań,

* odsyłanie odrzuconych czeków do odpowiedniego oddziału banku,

* wprowadzenie do Międzynarodowego Systemu Czeków danych niezbędnych do zrealizowania wypłaty - zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie,

* wyjaśnianie spraw związanych z realizacją czeków,

* w wyniku tego procesu czeki międzynarodowe zostają zrealizowane (dokonywane są przelewy środków pieniężnych na rachunek bankowy klienta prywatnego, korporacyjnego lub innych instytucji finansowych).

5.

Usługi związane z zarządzaniem w zakresie realizacji zadań przez pracowników Oddziału, jakości i terminowości usług dostarczanych do Departamentów Operacji Płatniczych w grupie. Do zakresu usług należy:

* planowanie, zarządzanie i egzekwowanie wykonania codziennych operacji przez pracowników Oddziału (w sposób terminowy, rzetelny, efektywny),

* aktywne wspieranie i wprowadzanie ulepszeń, modyfikacji do świadczonych przez Oddział usług,

* kontrola zgodności świadczonych usług z wymaganiami odbiorcy oraz z zasadami i regulaminami Oddziału oraz grupy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy prawidłowe jest stanowisko Oddziału, że:

1.

usługa nr 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. - wg stawki 23%,

2.

usługa nr 2 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. - wg stawki 23%,

3.

usługa nr 3 zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. jest zwolniona od podatku VAT,

4.

usługa nr 4 zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. jest zwolniona od podatku VAT,

5.

usługa nr 5 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. - wg stawki 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wymienione w punkcie 1 oraz 2 polegają na wyjaśnianiu i uzgadnianiu pozycji na kontach bankowych (kont Nostro oraz kont wewnętrznych i technicznych), dokonywania stosownych korekt i sporządzania odpowiednich raportów. Wykonywane prace mają charakter usług księgowo-rozliczeniowych. Zdaniem Oddziału taki charakter usług jest przedmiotem opodatkowania wg stawki 23%.

Usługi wymienione w punkcie 3 oraz 4 są typowym przykładem usługi finansowej wymienionej w katalogu zwolnień od podatku VAT w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. " art. 43 ust. 1 zwalnia się od podatku:

pkt 40) usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług".

Dlatego świadczenie tego typu usług (realizacja zleceń płatniczych oraz czeków) zdaniem Oddziału jest zwolnione z podatku VAT.

Usługa wymieniona w punkcie 5 ma typowy charakter usług zarządzania, zobowiązuje Oddział do odpowiedniego przygotowania pracowników, kierowania nimi w taki sposób aby dostarczać odbiorcom usługi na oczekiwanym poziomie. W związku z tym Oddział zakwalifikował taką usługę jako przedmiot opodatkowania wg stawki 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie dodanego do ustawy o podatku od towarów i usług, z dniem 1 stycznia 2011 r., przez art. 1 pkt 8 lit. a) tiret trzeci ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), przepisu art. 43 ust. 1 pkt 7, zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy, lub które mają wartość numizmatyczną.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy, zwolnieniu z podatku podlegają usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 38, zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę. Ponadto na mocy art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy, zwolnieniu podlegają usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy, zwolnieniu podlegają usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Jednakże stosownie do ustępu 14 cytowanego artykułu przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Co więcej na podstawie ust. 15 niniejszego artykułu zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

Poza tym w myśl art. 43 ust. 16 zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 41, nie ma zastosowania do usług dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

1.

tytuł prawny do towarów;

2.

tytuł własności nieruchomości;

3.

prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

4.

udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;

5.

prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Warto w tym miejscu powołać odpowiednie uregulowania zawarte w prawie wspólnotowym. Zgodnie z przepisem art. 135 ust. 1 lit. a)-d) Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347/1 z późn. zm.), państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

a.

transakcje ubezpieczeniowe i reasekuracyjne, wraz z usługami pokrewnymi świadczonymi przez brokerów ubezpieczeniowych i agentów ubezpieczeniowych;

b.

udzielanie kredytów i pośrednictwo kredytowe, oraz zarządzanie kredytami przez kredytodawcę;

c.

pośrednictwo lub wszelkie działania w zakresie gwarancji kredytowych, poręczeń i wszelkich innych zabezpieczeń i gwarancji oraz zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę;

d.

transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności.

Dokonując analizy pojęć użytych do opisania zwolnień, o których mowa w art. 135 ust. 1 lit. a)-d) Dyrektywy 2006/112/WE należy podkreślić, że winny one być interpretowane w sposób ścisły, gdyż zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady. Zwolnienia stanowią pojęcia autonomiczne prawa wspólnotowego, które mają na celu uniknięcie rozbieżności pomiędzy państwami członkowskimi w stosowaniu systemu podatku VAT i które należy sytuować w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT.

Problem objęcia zwolnieniem czynności pomocniczych wykonywanych na rzecz instytucji finansowych był przedmiotem orzecznictwa TSUE. W wyroku w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC) TSUE wskazał cechy charakterystyczne usługi finansowej w kontekście ustalenia warunków stosowania zwolnienia dla konkretnych podtypów usług finansowych wymienionych w art. 13 (B) (D) pkt 3 i 5 VI Dyrektywy (obecnie art. 135 ust. 1 lit. d) i lit. f) Dyrektywy 2006/112/WE). Sprawa dotyczyła usług świadczonych przez SDC przede wszystkim na rzecz banków oraz innych jednostek podłączonych do jego systemu informatycznego. SDC świadczyło usługi przetwarzania danych związanych z transakcjami prowadzonymi przez jego klientów, a także pewnych usług związanych ze sprawami administracyjnymi swoich członków.

W orzeczeniu tym TSUE zaznaczył, iż dla zastosowania zwolnienia istotne jest, aby usługa pomocnicza, z ogólnego punktu widzenia, stanowiła osobną całość, w rezultacie obejmując funkcje charakterystyczne dla usługi finansowej. Usługa dotycząca transferów (przekazów pieniężnych) musi skutkować rzeczywistym przekazaniem funduszy albo pociągać za sobą zmiany o charakterze prawnym lub finansowym. Nie może to być zatem sama czynność techniczna, taka jak udostępnienie bankowi systemu rozliczeniowego, która pozwoli doprowadzić do przeniesienia środków pomiędzy rachunkami i do zaksięgowania transakcji. Dla uznania danej usługi za zwolnioną z VAT decydująca może być kwestia czy odpowiedzialność usługodawcy jest ograniczona do aspektów technicznych czy obejmuje charakterystyczne i istotne aspekty transakcji.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Oddział Banku w zakresie swojej działalności aktualnie świadczy następujące usługi:

1.

Usługi związane z uzgadnianiem kont Nostro dla zagranicznych oddziałów Banku. Do zakresu tych usług zaliczane są:

* uzgadnianie kont Nostro,

* uzgadnianie kont wewnątrzgrupowych Nostro (prowadzonych w Oddziałach),

* uzgadnianie kont wewnętrznych (technicznych)/pomocniczych.

(W tym m.in.: ręczne "łączenie" transakcji, raportowanie otwartych pozycji na kontach, kontrola sald kont i raportowanie dużych nadwyżek lub niedoborów, rozksięgowanie odsetek i opłat, przygotowywanie raportów dla grupy, wysyłanie zapytań do jednostek, rejestrowanie różnych poziomów autoryzacji w systemie ProMatch.

Usługodawca jest zobowiązany do terminowego zgłaszania pozycji otwartych osobom wyznaczonym w poszczególnych jednostkach.).

2.

Usługi związane z kontrolą i uzgadnianiem kont wewnętrznych i technicznych dla zagranicznych oddziałów Banku. Do zakresu usług zaliczane są:

* uzgadnianie kont wewnętrznych oddziałów dla banków w Norwegii, uzgadnianie kont rozliczeniowych bankomatów, uzgadnianie kont maszyn depozytowych, uzgadnianie kont w systemie ProMatch, uzgadnianie wyciągów bankowych dla wszystkich wyszczególnionych kont. Raportowanie otwartych pozycji na kontach,

* wyszukiwanie dodatkowych informacji w systemie informatycznym i raportach oraz przekazywanie w możliwym zakresie właścicielowi konta szczegółowych informacji o przyczynie powstania otwartej pozycji i sposobie korekty błędu,

* skontaktowanie się z Działem Wsparcia Operacji Płatniczych w Norwegii w przypadku potrzeby uzyskania dalszych informacji z oddziałów lub innych wewnętrznych działów,

* wysyłanie elektronicznych raportów do osoby kontaktowej przynależnej właścicielowi konta w odpowiednim czasie,

* gromadzenie i elektroniczne archiwizowanie raportów w celu zapewnienia prawidłowej ścieżki kontroli.

3.

Usługi związane z obsługą i realizacją zleceń płatniczych dla zagranicznych oddziałów Banku. Do zakresu usług zaliczane są:

* weryfikacja przychodzących Zleceń Płatniczych pod kątem kompletności (tj. wypełnienia wszystkich wymaganych pól) oraz poprawności (tj. przedstawienia wszystkich informacji w sposób czytelny i/lub prawidłowy). Oddział w danym państwie skandynawskim odpowiada za zweryfikowanie jakości informacji płatniczych podanych w formularzu Zlecenia Płatniczego, a Usługodawca powinien sprawdzić, czy informacje podane w formularzu są wystarczające do przetworzenia płatności w systemach przetwarzania płatności międzynarodowych,

* sprawdzanie, czy Klient posiada wystarczające saldo środków na swoim rachunku obciążeniowym oraz odsyłanie Zleceń Płatniczych przy niewystarczającym saldzie do oddziałów, które je przesłały, łącznie z formularzem odrzucenia zlecenia (tj. dokumentem stosowanym do informowania oddziału, który przekazał Zlecenie Płatnicze, iż dane Zlecenie zostaje odrzucone, wraz z podaniem powodu odrzucenia, np. iż w Zleceniu Płatniczym brak jest pewnych obowiązkowych danych),

* odrzucanie niekompletnych lub niepoprawnie wypełnionych Zleceń Płatniczych i odsyłanie ich telefaksem z powrotem do składających je oddziałów razem z formularzem odrzucenia zlecenia,

* wykonywanie Zleceń Płatniczych poprzez wprowadzanie ich do systemu przetwarzania przelewów międzynarodowych, pod warunkiem, iż owe Zlecenia Płatnicze są prawidłowo wypełnione i że dany Klient posiada wystarczające saldo środków na swoim rachunku obciążeniowym,

* tymczasowe przechowywanie Zleceń Płatności zgodnie z numerami referencyjnymi, do momentu ich odesłania do archiwum do państw skandynawskich,

* przesyłanie tymczasowo przechowywanych Zleceń Płatniczych w przedziałach czasowych określonych przez Usługobiorcę,

* zawiadamiania International Service Desk Sweden, (dalej "ISD") za pośrednictwem poczty elektronicznej o popełnieniu lub dostrzeżeniu przez Usługodawcę błędu w trakcie przetwarzania Zlecenia Płatności, który to błąd musi zostać zbadany przez Punkt Obsługi Międzynarodowej w Szwecji,

* na wniosek Usługobiorcy - skanowanie Zleceń Płatności i przesyłanie ich pocztą elektroniczną do ISD, jeżeli Usługodawca dostrzegł błąd, który musi zostać zbadany.

4.

Usługi związane z realizacją czeków międzynarodowych. Do zakresu tych usług wchodzą:

* sprawdzenie poprawności otrzymanych czeków i odrzucenie czeków nie spełniających minimalnych wymagań,

* odsyłanie odrzuconych czeków do odpowiedniego oddziału banku,

* wprowadzenie do Międzynarodowego Systemu Czeków danych niezbędnych do zrealizowania wypłaty - zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie,

* wyjaśnianie spraw związanych z realizacją czeków,

* w wyniku tego procesu czeki międzynarodowe zostają zrealizowane (dokonywane są przelewy środków pieniężnych na rachunek bankowy klienta prywatnego, korporacyjnego lub innych instytucji finansowych).

5.

Usługi związane z zarządzaniem w zakresie realizacji zadań przez pracowników Oddziału, jakości i terminowości usług dostarczanych do Departamentów Operacji Płatniczych w grupie. Do zakresu usług należy:

* planowanie, zarządzanie i egzekwowanie wykonania codziennych operacji przez pracowników Oddziału (w sposób terminowy, rzetelny, efektywny),

* aktywne wspieranie i wprowadzanie ulepszeń, modyfikacji do świadczonych przez Oddział usług,

* kontrola zgodności świadczonych usług z wymaganiami odbiorcy oraz z zasadami i regulaminami Oddziału oraz grupy.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi opisane w punkcie nr 3 i 4 będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy. Bowiem usługi związane z obsługą i realizacją zleceń płatniczych dla zagranicznych oddziałów Banku oraz usługi związane z realizacją czeków międzynarodowych bez wątpienia można uznać za usługi, o których mowa w tym przepisie.

Z kolei odnosząc się do pytań nr 1, 2 oraz 5 należy stwierdzić, że brak jest podstaw do uznania usług w zakresie uzgadniania kont Nostro dla zagranicznych oddziałów Banku, usług związanych z kontrolą i uzgadnianiem kont wewnętrznych i technicznych dla zagranicznych oddziałów Banku oraz usług związanych z zarządzaniem w zakresie realizacji zadań przez pracowników Oddziału, jakości i terminowości usług dostarczanych do Departamentów Operacji Płatniczych w grupie za usługę finansową, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40 oraz za odrębny, niezbędny element usługi finansowej. Podkreślenia bowiem wymaga fakt, iż zwolnienie od podatku zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy stosuje się do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej. Jak wskazano powyżej, przepis ust. 13 art. 43 ustawy dotyczący zwolnienia wyraźnie wskazuje, że usługi te muszą być właściwe do wykonania usługi podstawowej. Aby uznać usługę za właściwą musi ona z ogólnego punktu widzenia stanowić osobną całość, w rezultacie obejmując funkcje charakterystyczne dla usługi zwolnionej. Tym samym w przedmiotowej sprawie usług polegających jedynie na uzgadnianiu kont Nostro czy też kontroli i uzgadnianiu kont wewnętrznych i technicznych dla zagranicznych oddziałów Banku jak również usług związanych z zarządzaniem w zakresie realizacji zadań przez pracowników Oddziału, jakości i terminowości usług dostarczanych do Departamentów Operacji Płatniczych w grupie nie można uznać za usługi właściwe, gdyż owszem stanowią one osobną całość obok usługi finansowej, jednakże nie obejmują one funkcji charakterystycznych tej usługi zwolnionej.

Reasumując, usługi związane z obsługą i realizacją zleceń płatniczych dla zagranicznych oddziałów Banku oraz usługi związane z realizacją czeków międzynarodowych (tj. usługi wymienione w punkcie nr 3 i 4) będą zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy. Natomiast usługi związane z uzgadnianiem kont Nostro dla zagranicznych oddziałów Banku oraz usługi związane z kontrolą i uzgadnianiem kont wewnętrznych i technicznych dla zagranicznych oddziałów Banku (tj. usługi wymienione w punkcie nr 1 i 2) a także usługi związane z zarządzaniem w zakresie realizacji zadań przez pracowników Oddziału, jakości i terminowości usług dostarczanych do Departamentów Operacji Płatniczych w grupie (tj. usługi wymienione w punkcie nr 5) nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku lecz będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką podstawową, która od 1 stycznia 2011 r. wynosi 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionych stanach faktycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl