IPPP3/443-612/11-4/KB - Stawka podatku VAT dla usług związanych z uzgadnianiem Dziennej Księgowości Oddziałów oraz usług związanych z obsługą elektronicznych płatności międzynarodowych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-612/11-4/KB Stawka podatku VAT dla usług związanych z uzgadnianiem Dziennej Księgowości Oddziałów oraz usług związanych z obsługą elektronicznych płatności międzynarodowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.) na wezwanie z dnia 25 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku dla świadczonych usług związanych z uzgadnianiem Dziennej Księgowości Oddziałów, usług związanych z obsługą elektroniczną płatności międzynarodowych, usług związanych z obsługą klientów z sektora prywatnego oraz korporacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku dla świadczonych usług związanych z uzgadnianiem Dziennej Księgowości Oddziałów, usług związanych z obsługą elektroniczną płatności międzynarodowych, usług związanych z obsługą klientów z sektora prywatnego oraz korporacyjnego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-612/11-2/KB z dnia 25 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

N. Spółka... AB z siedzibą w Szwecji z dniem 1 sierpnia 2010 r. otworzył w Polsce Oddział i prowadzi swoją działalność w L. W wewnętrznej strukturze grupy N. stosowana jest nazwa "Operation... (dalej: "O."). Zgodnie z wpisem w dziale 3 KRS przedmiotem działalności O. jest przetwarzanie danych, pozostałe pośrednictwo pieniężne, działalność rachunkowo-księgowa z wyłączeniem działań biegłych księgowych/biegłych rewidentów oraz doradztwa podatkowego, jak również działalność centrów telefonicznych. W ciągu kilku najbliższych miesięcy 2011 r. O. zamierza wprowadzić nowe usługi mieszczące się w zakresie swojej działalności.

Poniżej opis planowanych nowych usług:

1.

Usługa związana z uzgadnianiem Dziennej Księgowości Oddziałów, dokonywaniem korekt związanych z płatnościami, kontrolą dokonywaną w oparciu o otrzymane zgłoszenia. Do głównych działań w tym procesie należą:

o Monitorowanie oraz sprawozdawczość określonych kont Księgi Głównej

o Uzgadnianie sald na kontach związanych z operacjami rejestrowanymi przez maszyny deponujące monety

o Poprawianie odrzuconych transakcji wypłat wynagrodzeń i emerytur (w wyniku dokonanych korekt dokonywane zostają przelewy środków pieniężnych)

o Rejestracja dzienników transakcji z maszyn deponujących monety (dzienniki z transakcjami są codziennie przesyłane faksem lub e-mailem przez inne oddziały banków N. do O. Pracownicy wprowadzają te informacje do systemu bankomatowego na konta klientów. W przypadku wprowadzenia niepoprawnego numeru konta do maszyny przyjmującej monety przez klienta, O. ma za zadanie wyjaśnić i zaksięgować kwotę na odpowiednim koncie. W innych przypadkach kwota z niezidentyfikowanych rachunków księgowana jest na rachunku rozliczeniowym (do wyjaśnienia) oraz informuje odpowiedni oddział e-mailem o potrzebie dalszego wyjaśnienia sprawy

o Rejestracja danych pracowników - proces ten dotyczy usług płacowych na rzecz pracodawców mających pracowników za granicą. W oparciu o informacje otrzymane od pracodawcy do systemu wprowadzana są niezbędne dane do wypłaty, takie jak: imię i nazwisko, numer ubezpieczenia społecznego, numer konta, dane pracodawcy Zmienne dane związane z wypłatami, takie jak liczba przepracowanych godzin, urlopy są przekazywane elektronicznie przez pracodawcę (ta część procesu wykonywana jest przez inne oddziały grupy)

2.

Usługa związana z obsługą elektronicznych płatności międzynarodowych. Pracownicy O. przetworzą płatność zgodnie z poleceniami oraz zasadami płatności Banku N. Proces można podzielić na 3 grupy:

o Płatności przychodzące (przychodzące płatności międzynarodowe dla wewnętrznych i zewnętrznych klientów)

o Płatności wychodzące (wychodzące płatności międzynarodowe dla klientów N.)

o Płatności międzybankowe (płatności dla lub od klientów N. w segmencie instytucji finansowych)

W wyniku tego procesu dokonywane są przelewy środków pieniężnych.

3.

Usługa związana z obsługą klientów z sektora prywatnego oraz korporacyjnego w zakresie sporządzania i wydawania na ich zlecenie kopii wyciągów z rachunków bankowych. (Polecenia te wpływają i są wprowadzane przez biuro innych oddziałów lub centrum kontaktowe do specjalnego systemu. O. odbiera polecenie z tego systemu i znajduje odpowiedni wyciąg w jednej lub kilku aplikacjach. Następnie wysyła do klienta).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Oddziału (O.), że:

1.

usługa nr 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. - wg stawki 23%.

2.

usługa nr 2 zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. jest zwolniona od podatku VAT.

3.

usługa nr 3 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. - wg stawki 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, stanowisko przedstawione w poz. 55 jest prawidłowe.

Ad. 1 Usługa wymieniona w punkcie 1 polega w głównej mierze na wyjaśnianiu i uzgadnianiu pozycji na kontach bankowych, dokonywania stosownych korekt oraz wprowadzaniu danych płacowych do systemu. Wykonywane prace mają charakter usług księgowo-rozliczeniowych. Sporadycznie, w wyniku wyjaśnienia zapisów kont lub dokonanych korekt dokonywane będą przelewy środków pieniężnych. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy ze względu na charakter usługi wiodącej całość świadczonej usługi będzie przedmiotem opodatkowania wg stawki 23%.

Ad. 2 Usługa wymieniona w punkcie 2 jest typowym przykładem usługi finansowej wymienionej w katalogu zwolnień od podatku VAT w art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.:

"art. 43 ust. 1 Zwalnia się od podatku:

pkt 40) usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług".

Dlatego świadczenie tego typu usług zdaniem Wnioskodawcy jest zwolnione z podatku VAT.

Ad. 3 Usługa wymieniona w punkcie 3 ma typowy charakter usług rachunkowo-księgowych, ponieważ związana jest ze sporządzaniem i dostarczaniem klientom dowodów księgowych związanych z dokonanymi operacjami na rachunkach bankowych. W związku z tym O. zakwalifikował taką usługę jako przedmiot opodatkowania wg stawki 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku. I tak, na podstawie dodanego do ustawy o podatku od towarów i usług, z dniem 1 stycznia 2011 r., przez art. 1 pkt 8 lit. a) tiret trzeci ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), przepisu art. 43 ust. 1 pkt 7, zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy, lub które mają wartość numizmatyczną.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy, zwolnieniu z podatku podlegają usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 38, zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę. Ponadto na mocy art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy, zwolnieniu podlegają usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy, zwolnieniu podlegają usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie. Natomiast w myśl art. 43 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam w sobie stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Zgodnie z art. 43 ust. 14, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41. Warto w tym miejscu powołać odpowiednie uregulowania zawarte w prawie wspólnotowym. Zgodnie z przepisem art. 135 ust. 1 lit. a)-d) Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347/1 z późn. zm.), państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

a.

transakcje ubezpieczeniowe i reasekuracyjne, wraz z usługami pokrewnymi świadczonymi przez brokerów ubezpieczeniowych i agentów ubezpieczeniowych;

b.

udzielanie kredytów i pośrednictwo kredytowe, oraz zarządzanie kredytami przez kredytodawcę;

c.

pośrednictwo lub wszelkie działania w zakresie gwarancji kredytowych, poręczeń i wszelkich innych zabezpieczeń i gwarancji oraz zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę;

d.

transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności.

Dokonując analizy pojęć użytych do opisania zwolnień, o których mowa w art. 135 ust. 1 lit. a)-d) Dyrektywy 2006/112/WE należy podkreślić, że winny one być interpretowane w sposób ścisły, gdyż zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady. Zwolnienia stanowią pojęcia autonomiczne prawa wspólnotowego, które mają na celu uniknięcie rozbieżności pomiędzy państwami członkowskimi w stosowaniu systemu podatku VAT i które należy sytuować w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT.

Problem objęcia zwolnieniem czynności pomocniczych wykonywanych na rzecz instytucji finansowych był przedmiotem orzecznictwa TSUE. W wyroku w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC) TSUE wskazał cechy charakterystyczne usługi finansowej w kontekście ustalenia warunków stosowania zwolnienia dla konkretnych podtypów usług finansowych wymienionych w art. 13 (B) (D) pkt 3 i 5 VI Dyrektywy (obecnie art. 135 ust. 1 lit. d) i lit. f) Dyrektywy 2006/112/WE). Sprawa dotyczyła usług świadczonych przez SDC przede wszystkim na rzecz banków oraz innych jednostek podłączonych do jego systemu informatycznego. SDC świadczyło usługi przetwarzania danych związanych z transakcjami prowadzonymi przez jego klientów, a także pewnych usług związanych ze sprawami administracyjnymi swoich członków.

W orzeczeniu tym TSUE zaznaczył, iż dla zastosowania zwolnienia istotne jest, aby usługa pomocnicza, z ogólnego punktu widzenia, stanowiła osobną całość, w rezultacie obejmując funkcje charakterystyczne dla usługi finansowej. Usługa dotycząca transferów (przekazów pieniężnych) musi skutkować rzeczywistym przekazaniem funduszy albo pociągać za sobą zmiany o charakterze prawnym lub finansowym. Nie może to być zatem sama czynność techniczna, taka jak udostępnienie bankowi systemu rozliczeniowego, która pozwoli doprowadzić do przeniesienia środków pomiędzy rachunkami i do zaksięgowania transakcji. Dla uznania danej usługi za zwolnioną z VAT decydująca może być kwestia czy odpowiedzialność usługodawcy jest ograniczona do aspektów technicznych czy obejmuje charakterystyczne i istotne aspekty transakcji.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że N. AB z siedzibą w Szwecji otworzył w Polsce Oddział. W wewnętrznej strukturze grupy N.stosowana jest nazwa "Operation..." (dalej: "O."). Zgodnie z wpisem w dziale 3 KRS przedmiotem działalności O. jest przetwarzanie danych, pozostałe pośrednictwo pieniężne, działalność rachunkowo-księgowa z wyłączeniem działań biegłych księgowych/biegłych rewidentów oraz doradztwa podatkowego, jak również działalność centrów telefonicznych. W ciągu kilku najbliższych miesięcy 2011 r. O. zamierza wprowadzić nowe usługi mieszczące się w zakresie swojej działalności. Opis planowanych nowych usług:

1.

Usługa związana z uzgadnianiem Dziennej Księgowości Oddziałów, dokonywaniem korekt związanych z płatnościami, kontrolą dokonywaną w oparciu o otrzymane zgłoszenia. Do głównych działań w tym procesie należą:

o Monitorowanie oraz sprawozdawczość określonych kont Księgi Głównej

o Uzgadnianie sald na kontach związanych z operacjami rejestrowanymi przez maszyny deponujące monety

o Poprawianie odrzuconych transakcji wypłat wynagrodzeń i emerytur (w wyniku dokonanych korekt dokonywane zostają przelewy środków pieniężnych)

o Rejestracja dzienników transakcji z maszyn deponujących monety (dzienniki z transakcjami są codziennie przesyłane faksem lub e-mailem przez inne oddziały banków N. do O. Pracownicy wprowadzają te informacje do systemu bankomatowego na konta klientów. W przypadku wprowadzenia niepoprawnego numeru konta do maszyny przyjmującej monety przez klienta, O. ma za zadanie wyjaśnić i zaksięgować kwotę na odpowiednim koncie. W innych przypadkach kwota z niezidentyfikowanych rachunków księgowana jest na rachunku rozliczeniowym (do wyjaśnienia) oraz informuje odpowiedni oddział e-mailem o potrzebie dalszego wyjaśnienia sprawy

o Rejestracja danych pracowników - proces ten dotyczy usług płacowych na rzecz pracodawców mających pracowników za granicą. W oparciu o informacje otrzymane od pracodawcy do systemu wprowadzana są niezbędne dane do wypłaty, takie jak: imię i nazwisko, numer ubezpieczenia społecznego, numer konta, dane pracodawcy Zmienne dane związane z wypłatami, takie jak liczba przepracowanych godzin, urlopy są przekazywane elektronicznie przez pracodawcę (ta część procesu wykonywana jest przez inne oddziały grupy)

2.

Usługa związana z obsługą elektronicznych płatności międzynarodowych. Pracownicy O. przetworzą płatność zgodnie z poleceniami oraz zasadami płatności Banku N. Proces można podzielić na 3 grupy:

o Płatności przychodzące (przychodzące płatności międzynarodowe dla wewnętrznych i zewnętrznych klientów)

o Płatności wychodzące (wychodzące płatności międzynarodowe dla klientów N.)

o Płatności międzybankowe (płatności dla lub od klientów N. w segmencie instytucji finansowych)

W wyniku tego procesu dokonywane są przelewy środków pieniężnych.

3.

Usługa związana z obsługą klientów z sektora prywatnego oraz korporacyjnego w zakresie sporządzania i wydawania na ich zlecenie kopii wyciągów z rachunków bankowych. (Polecenia te wpływają i są wprowadzane przez biuro innych oddziałów lub centrum kontaktowe do specjalnego systemu. O. odbiera polecenie z tego systemu i znajduje odpowiedni wyciąg w jednej lub kilku aplikacjach. Następnie wysyła do klienta).

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi opisane w punkcie nr 2 będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy. Bowiem usługi związane z obsługą elektronicznych płatności międzynarodowych bez wątpienia można uznać za usługi, o których mowa w tym przepisie.

Z kolei odnosząc się do pytań nr 1 i 3 należy stwierdzić, że brak jest podstaw do uznania usług związanych z uzgodnieniem Dziennej Księgowości Oddziałów, dokonywaniem korekt związanych z płatnościami, kontrolą dokonywaną w oparciu o otrzymane zgłoszenia oraz usług w zakresie sporządzania i wydawania na zlecenie klienta kopii wyciągów z rachunku bankowego za odrębny, niezbędny element usługi finansowej. Podkreślenia bowiem wymaga fakt, iż zwolnienie od podatku zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy stosuje się do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej. Jak wskazano powyżej, przepis ust. 13 art. 43 ustawy dotyczący zwolnienia wyraźnie wskazuje, że usługi te muszą być właściwe do wykonania usługi podstawowej. Aby uznać usługę za właściwą musi ona z ogólnego punktu widzenia stanowić osobną całość, w rezultacie obejmując funkcje charakterystyczne dla usługi zwolnionej. Tym samym w przedmiotowej sprawie usług polegających jedynie na monitorowaniu oraz sprawozdawczości określonych kont, rejestracji danych czy sporządzaniu i wydawaniu na zlecenie klienta kopii wyciągu z rachunku bankowego nie można uznać za usługi właściwe, gdyż owszem stanowią one osobną całość obok usługi finansowej, jednakże nie obejmują one funkcji charakterystycznych tej usługi zwolnionej.

Reasumując, usługi związane z obsługą elektronicznych płatności międzynarodowych (tj. usługi wymienione w punkcie nr 2) będą zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy. Natomiast, usługi związane z uzgadnianiem Dziennej Księgowości Oddziałów, dokonywaniem korekt związanych z płatnościami, kontrolą dokonywaną w oparciu o otrzymane zgłoszenia (tj. usługi wymienione w punkcie nr 1) oraz usługi związane z obsługą klientów z sektora prywatnego oraz korporacyjnego w zakresie sporządzania i wydawania na ich zlecenie kopii wyciągów z rachunków bankowych (tj. usługi wymienione w punkcie nr 3) nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku lecz będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką podstawową, która od 1 stycznia 2011 r. wynosi 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl