IPPP3/443-610/09-3/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-610/09-3/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania dla czynności wniesienia aportem nieruchomości do spółki komandytowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania dla czynności wniesienia aportem nieruchomości do spółki komandytowej

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

K. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. (w dalszej części wniosku określana jako "Spółka komandytowa" lub "Wnioskodawca") jest osobową Spółką prawa handlowego, której komplementariuszem jest E.W. Sp. z o.o. (w dalszej części wniosku określana jako "komplementariusz"), a komandytariuszem - CH K. Sp. z o.o.

Aktualnie - w celu powiększenia majątku Spółki komandytowej - komplementariusz rozważa wniesienie do Spółki komandytowej wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości zlokalizowanej w O. Powyższa nieruchomość obejmuje grunt oraz wzniesiony na nim budynek o podstawowym przeznaczeniu handlowym, znany jako "Centrum Handlowe K. 2", towarzyszące mu budowle oraz środki trwałe, bezpośrednio związane z budynkiem handlowym (w dalszej części wniosku określane jako "Nieruchomość"). Wkład niepieniężny będzie obejmował także prawa autorskie majątkowe do projektów architektonicznych ww. budynku handlowego.

Prawo własności gruntu i prawo własności gruntu oraz prawo własności inwestycji w toku w postaci nakładów na budowę wznoszonego na tym gruncie centrum handlowego zostało nabyte przez komplementariusza w 2007 r. Następnie komplementariusz zrealizował inwestycję polegającą na budowie Centrum Handlowego K. 2, które w lutym 2009 r. zostało przekazane do użytkowania. W chwili obecnej powierzchnia Centrum Handlowego K. 2 jest wynajmowana przez komplementariusza na rzecz będących podmiotami trzecimi najemców, na cele działalności handlowej.

Planowana transakcja nie będzie obejmowała przejęcia jakichkolwiek należności zobowiązań komplementariusza, w tym bieżących należności i zobowiązań związanych z wynajmem lokali i powierzchni w Centrum Handlowym K. 2, a także prezentowanych w pasywach komplementriusza krótko-i długoterminowych zobowiązań w postaci pożyczek/kredytów, zaciągniętych na cele inwestycyjne. Ponadto, czynności wniesienia aportu Nieruchomości nie będzie towarzyszyło przeniesienie:

* praw i obowiązków komplementariusza wynikających z umów o świadczenie usług związanych z Nieruchomością (w tym umów o zarządzanie, dostawy mediów, ochrony itd.);

* praw autorskich majątkowych do logo/znaku towarowego słowno-graficznego "K. Centrum Handlowe";

* ksiąg rachunkowych komplementariusza i innych dokumentów (handlowych, korporacyjnych), związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i funkcjonowaniem komplementariusza.

Po dokonaniu przedmiotowej transakcji, Spółka komandytowa - będąc zarejestrowanym w Polsce podatnikiem podatku od towarów i usług (w dalszej części wniosku określanym jako: "VAT") - zamiarze prowadzić działalność, obejmującą wynajem lokali i powierzchni w budynku Centrum Handlowego K. 2, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednakże - w zależności od sytuacji na rynku nieruchomości - Spółka komandytowa nie wyklucza również zbycia Nieruchomości.

Zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., w dalszej części wniosku określanej, jako "k.s.h."), wartość wkładu niepieniężnego (aportu) zostanie określona w uchwale o podwyższeniu wkładu i będzie równa wartości rynkowej Nieruchomości na dzień jej wniesienia aportem. Zgodnie z art. 678 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., w dalszej części wniosku określanej, jako "k.c."), Spółka komandytowa z mocy prawa wstąpi w stosunki najmu lokali lub powierzchni w budynku Centrum Handlowego K. 2 w miejsce komplementariusza, co będzie uwzględnione w wycenie wartości rynkowej Nieruchomości stanowiącej przedmiot aportu. Wartość rynkowa przedmiotu aportu określona w uchwale (w dalszej części wniosku określana, jako "wartość określona w uchwale") skalkulowana zostanie jako wartość netto, tj. nie będzie ona uwzględniała kwoty VAT, który byłby należny przy zbyciu przedmiotu aportu w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podstawa opodatkowania wykazana na fakturze VAT, wystawionej dla Wnioskodawcy (będąca podstawą do wyliczenia kwoty VAT naliczonego podlegającego odliczeniu przez Wnioskodawcę), dokumentującej wniesienie aportu w postaci Nieruchomości do Spółki komandytowej, powinna być równa, zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, wartości rynkowej określonej w art. 2 pkt 27b ustawy o VAT pomniejszonej o należny podatek, a w konsekwencji równa wartości przedmiotu aportu określonej w uchwale.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy podstawą opodatkowania podatkiem VAT przedmiotowej transakcji wniesienia aportu będzie, na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, wartość rynkowa określona w art. 2 pkt 27b ustawy o VAT pomniejszona o należny podatek, czyli wartość Nieruchomości będącej przedmiotem aportu, określona w uchwale na potrzeby podwyższenia wkładu Wnioskodawcy w Spółce komandytowej.

Biorąc pod uwagę przyjętą klasyfikację czynności wniesienia aportu towarów dla celów VAT, jako odpłatną dostawę towarów (za wynagrodzeniem w postaci udziału w zysku spółki obejmującej aport) - w ocenie Wnioskodawcy - odpowiednie zastosowanie w tym zakresie winien znaleźć przepis art. 29 ustawy o VAT. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż podstawa opodatkowania podatkiem VAT w przypadku czynności aportu winna być ustalona w oparciu o zasadę dotyczącą ustalania podstawy opodatkowania dla czynności opodatkowanych podatkiem VAT, dla których nie została ustalona cena, wyrażona w art. 29 ust. 9 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku. Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 27b ustawy o VAT, przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musieliby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego, wartość rynkowa przedmiotu aportu określona w uchwale nie odzwierciedla wartości rynkowej z art. 2 pkt 27b ustawy o VAT. Wartość określone w uchwale nie uwzględnia bowiem należnego podatku VAT.

Uchwała przedstawia zatem wartość netto transakcji aportu, czyli wartość o której mowa w art. 29 ust. 9 ustawy o VAT.

W efekcie - zdaniem Wnioskodawcy - podstawą opodatkowania dla czynności omawianego aportu rzeczowego będzie wartość Nieruchomości będącej przedmiotem aportu, określona w uchwale na potrzeby podwyższania wkładu w Spółce komandytowej, gdyż jest ona zgodna z wartością, o której mowa w art. 29 ust. 9 ustawy o VAT.

Podsumowując - w ocenie Wnioskodawcy - faktura VAT dokumentująca przedmiotową transakcję aportu, winna wskazywać jako podstawę opodatkowania wartość określoną w uchwale oraz kwotę VAT kalkulowaną, jako 22% tak określonej podstawy opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 9 ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

W przypadku dokonania czynności wniesienia towarów handlowych do spółki prawa handlowego jako wkładu niepieniężnego (aportu), nie występuje kwota należna (cena) w zamian za wniesione towary, lecz formę należności stanowią udziały w spółce objęte w zamian za wniesione towary.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że komplementariusz rozważa wniesienie do Spółki komandytowej wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości, która obejmuje grunt oraz wzniesiony na nim budynek o podstawowym przeznaczeniu handlowym, znany jako "Centrum Handlowe K. 1", towarzyszące mu budowle oraz środki trwałe, bezpośrednio związanych z budynkiem handlowym. Wkład niepieniężny będzie obejmował także prawa autorskie majątkowa do projektów architektonicznych ww. budynku handlowego. Wartość rynkowa przedmiotu aportu określona w uchwale o podwyższeniu wkładu skalkulowana zostanie jako wartość netto.

Należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług w sytuacji przedstawionej we wniosku należy określić na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, w myśl którego w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku.

Pamiętać jednak należy, iż przez wartość rynkową, zgodnie z art. 2 pkt 27 lit. b) ustawy, rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju. W przypadku, gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że podstawą opodatkowania dla czynności wniesienia aportu rzeczowego do spółki komandytowej będzie, zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy, wartość rynkowa przedmiotu aportu, określona w art. 2 pkt 27b ustawy, pomniejszona o kwotę podatku należnego. A zatem faktura dokumentująca przedmiotową transakcję powinna wskazywać jako podstawę opodatkowania (wartość netto) wartość przedmiotu aportu pomniejszoną o podatek VAT.

Reasumując, wniesienie przedmiotowego aportu do spółki komandytowej, stanowiące dostawę towaru opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, winno być udokumentowane przez Spółkę fakturą VAT, w której wartość rynkowa ww. wkładu niepieniężnego, tj. wartość, o której mowa w art. 2 pkt 27b ustawy, stanowić będzie kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Ponadto informuje się, że w przedmiocie udzielenia odpowiedzi na pytanie Wnioskodawcy dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku oraz zwrotu w terminie 25 dni nadwyżki podatku naliczonego z tytułu wniesienia aportem nieruchomości (pytanie nr 1 i 2) wydana została odrębna interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego nr IPPP3/443-610/09-2/KT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stau prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl