IPPP3/443-61/14-4/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-61/14-4/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działającyw imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku nadanym w dniu 21 stycznia 2014 r. (data wpływu 23 stycznia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 18 marca 2014 r. (data wpływu 21 marca 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-61/14-2/SM z dnia 6 marca 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 11 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie składania oświadczeń o przeznaczeniu paliwa gazowego dla potrzeb zastosowania zwolnienia od podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie składania oświadczeń o przeznaczeniu paliwa gazowego dla potrzeb zastosowania zwolnienia od podatku.

Wniosek został uzupełniony w dniu 18 marca 2014 r. pismem z dnia 18 marca 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia prowadzi działalność statutową między innymi w zakresie zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej zasoby. Do zasobów tych należą budynki wielolokalowe, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne stanowiące gospodarstwa domowe oraz budynki, w których na parterze znajdują się lokale użytkowe.

Wszystkie budynki ogrzewane są gazem. W piwnicach budynku znajdują się kotły grzewcze. Każdy kocioł ogrzewa lokale położone w obrębie jednej klatki schodowej. W niektórych przypadkach 1 kocioł ogrzewa lokale w obrębie jednej klatki oraz część lokali z sąsiedniej klatki schodowej. W przypadkach usytuowania na parterze budynku lokali użytkowych ogrzewane są także lokale użytkowe. Poza tym w każdym budynku ogrzewane są części nieruchomości przeznaczone do wspólnego użytkowania. Są to klatki schodowe, czasami pralnie i suszarnie.

Zainstalowane kotły są kotłami dwuobiegowymi. Kotły ogrzewają wodę wprowadzaną do instalacji centralnego ogrzewania w celu ogrzewania lokali oraz podgrzewają wodę użytkową doprowadzaną do lokali mieszkalnych stanowiących gospodarstwa domowe i do lokali użytkowych.

Do wniosku Spółdzielnia załączyła zestawienie powierzchni ogółem (lokali użytkowych i mieszkalnych) oraz powierzchni lokali mieszkalnych ogrzewanej przez poszczególne kotły grzewcze znajdujące się w budynkach.

Łączny średni udział procentowy według powierzchni lokali mieszkalnych w powierzchni ogółem wynosi 97,50%. Udziały są różne w poszczególnych kotłowniach, tak jak w załączniku.

W wezwaniu z dnia 6 marca 2014 r. tut. Organ wystąpił o uzupełnienie wniosku poprzez sprecyzowanie opisu stanu faktycznego o:

1.

wskazanie dla nabywanego paliwa gazowego właściwej klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.),

2.

podanie informacji, jak Spółka oblicza udział procentowy powierzchni lokali mieszkalnych ogrzewanej przez poszczególne kotły grzewcze znajdujące się budynkach (z uwagi na fakt, że w budynkach znajdują się zarówno lokalne mieszkalne, użytkowe, jak i części wspólne).

Wezwanie w ww. zakresie wynikało z faktu, że Wnioskodawca do wniosku dołączył zestawienie powierzchni ogółem (lokali użytkowych i mieszkalnych) oraz powierzchni lokali mieszkalnych ogrzewanej przez poszczególne kotły grzewcze znajdujące się w budynkach. W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca stwierdził m.in., że "udziały są różne w poszczególnych kotłowniach, jak w załączniku". Podobnie w pytaniu Wnioskodawca odniósł się ww. załącznika, poprzez sformułowanie "oraz odpowiednio udział procentowy wynikający z udziału powierzchni lokali mieszkalnych w powierzchni lokali ogrzewanych przez kotłownie obliczony jak w załączonej tabeli". Tut. Organ nie jest właściwy do oceny załączników dołączonych do złożonego wniosku ORD-IN. Składający wniosek o wydanie interpretacji obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego we wniosku ORD-IN - dołączone dokumenty nie są przedmiotem merytorycznej analizy. Zatem zasadne było wystąpienie o podanie powyższej informacji.

W odpowiedzi na wezwanie Spółdzielnia poinformowała, że:

Ad. 1. Spółdzielnia jest finalnym nabywcą paliwa gazowego, a dostawcą paliwa jest P.

W związku z powyższym to P. jest zobowiązany do prawidłowego przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego.

Spółdzielnia wskazała we wniosku art. 31b ust. 2 pkt 1, który zwalnia od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe. Spółdzielnia złożyła oświadczenia odbiorcy o przeznaczeniu paliwa gazowego na potrzeby naliczania podatku akcyzowego w formie załączników do umów kompleksowych dostarczania paliwa gazowego. Umowy i oświadczenia o przeznaczeniu paliwa podpisane zostały na drukach według wzoru opracowanego i wymaganego przez P. Umowy i oświadczenia dotyczą odrębnie każdego punktu poboru paliwa gazowego, tj. gazomierza zainstalowanego przy każdym kotle grzewczym.

W każdym oświadczeniu znajduje się między innymi rubryka do wpisania udziału procentowego, na paliwo gazowe przeznaczone "na cele opałowe przez gospodarstwa domowe", ze wskazaniem jako podstawy prawnej " art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym", który zwalnia od podatku akcyzowego wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych. W każdym oświadczeniu znajduje się też rubryka do wskazania udziału procentowego paliwa na cele opałowe, z wyłączeniem celów wymienionych powyżej objętych zwolnieniem, ze wskazaniem jako podstawy prawnej art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugi Ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z zawartymi umowami Spółdzielnia jest zakwalifikowana do grupy taryfowej W-4, której przepisy w części I pkt 1.3.1. litera b) przewidują naliczanie podatku akcyzowego od paliwa gazowego przeznaczonego do celów opałowych objętego pozycją CN 2711, o którym mowa w art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Ten sam przepis art. 89 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy wymieniony jest w rubryce oświadczenia dotyczącej udziału procentowanego paliwa gazowego ze stawką akcyzy 1,28 zł/GJ przeznaczonego na cele opałowe z wyłączeniem celów objętych zwolnieniem.

W związku z powyższym z dostarczonych przez dokonującego dostaw (P.) dokumentów (Wyciąg z taryfy w zakresie dostarczania paliw gazowych Nr./2014 P. SA, wzory druków oświadczeń stanowiących załączniki do umowy kompleksowej dostarczania paliwa gazowego) wynika, że dostarczane Spółdzielni paliwo gazowe przeznaczone do celów opałowych posiada kod CN 2711.

Spółdzielnia wystąpiła z pismem do P. o wskazanie właściwej klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej CN zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Do dnia udzielania niniejszego wyjaśnienia do Spółdzielni nie wpłynęła odpowiedź P.

W ocenie Spółdzielni wymienione powyżej przepisy i dokumenty P. oraz wzór oświadczenia o przeznaczeniu paliwa wskazują podstawę prawną stosowania zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do przeznaczenia paliwa na cele opałowe przez gospodarstwa domowe oraz podstawę stosowania kodu CN i stawki akcyzy 1,28 zł/GJ, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugi Ustawy o podatku akcyzowym przeznaczonym na cele opałowe. Odpowiedzialnym za prawidłowe stosowanie klasyfikacji i stawki akcyzy jest dostawca gazu.

Ad. 2. Spółdzielnia wnioskuje o potwierdzenie prawidłowości działania w zakresie składania oświadczeń o przeznaczeniu paliwa gazowego dla potrzeb zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego i obliczenia udziału procentowego paliwa przeznaczonego na cele opałowe przez gospodarstwa domowe.

Spółdzielnia napisała we wniosku, że obliczyła udział procentowy dla zwolnienia z akcyzy proporcjonalnie do powierzchni lokali mieszkalnych w powierzchni lokali ogrzewanych przez daną kotłownię.

Poza opisem Spółdzielnia dołączyła załącznik z wykazem kotłów grzewczych oraz wykazem ogrzewanej przez nie powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych i użytkowych oraz obliczonych udziałów wynikających z proporcji powierzchni sumy powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych do łącznej sumy powierzchni lokali mieszkalnych i użytkowych obsługiwanych przez dany kocioł grzewczy. W ocenie Spółdzielni załącznik nie jest odrębnym dokumentem tylko formą wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego. Spółdzielni wydawało się, że przedstawienie opisu w formie tabelarycznej może być pomocne i bardziej przejrzyste, gdyż pytanie dotyczy kilkudziesięciu punktów poboru paliwa gazowego, dla których obliczone udziały procentowe są różne, natomiast stosowana jest ta sama zasada obliczania udziałów procentowych. W przypadku 60 punktów poboru paliwa gazowego 100% paliwa gazowego przeznaczane jest na cele opałowe gospodarstw domowych, z uwagi na to, że kotły grzewcze obsługują wyłącznie lokale mieszkalne, a w odniesieniu do 21 punktów poboru paliwa gazowego obliczony został podział procentowy przeznaczenia paliwa gazowego, ze względu na to, że kotły grzewcze obsługują lokale mieszkalne i użytkowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego w formie opisowej i tabelarycznej wynika, że Spółdzielnia do obliczania udziałów procentowych przyjmowała tylko powierzchnię użytkową lokali i nie uwzględniała klatek schodowych suszarni.

Budynki Spółdzielni wybudowane były w okresie stosowania Polskiej Normy PN-70/B-02365, według której obliczona jest ich powierzchnia użytkowa. Zgodnie z ww. normą powierzchnia użytkowa to suma powierzchni wszystkich pomieszczeń z wyłączeniem pomieszczenia technicznego, garażu, pomieszczenia gospodarczego, strychu. Z tego powodu nie występuje pojęcie powierzchni użytkowej klatek schodowych i suszarni oraz innych pomieszczeń technicznych i gospodarczych.

Klatki schodowe stanowią części wspólne nieruchomości budynkowej i nie stanowią odrębnych lokali, a dokumentacja projektowa i powykonawcza nie zawiera obliczeń powierzchni użytkowej klatek schodowych, dlatego ich powierzchnia nie jest uwzględniana w obliczaniu udziału procentowego. Ponadto prawidłowe obliczenia udziału procentowego dla klatek schodowych i suszarni nie jest możliwe, z uwagi na brak porównywalnych kryteriów. Klatki schodowe i suszarnie posiadają inną, nieregularną wysokość niż lokale mieszkalne i użytkowe. Nie występuje zużycie gazu na podgrzewanie wody użytkowej, gdyż ciepła woda nie jest dostarczana do tych części. Ponadto temperatura utrzymywana w tych pomieszczeniach w okresie grzewczym jest znacznie niższa niż w lokalach mieszkalnych i użytkowych.

Zastosowany sposób obliczenia podziału procentowego paliwa gazowego przeznaczonego na cele opałowe przez gospodarstwa domowe oraz pozostałe cele opałowe wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugi Ustawy o podatku akcyzowym powoduje, że paliwo gazowe wykorzystane na cele opałowe części wspólnych nieruchomości będzie zwolnione tylko w części przypadającej na cele opałowe przez gospodarstwa domowe wynikającej z udziału procentowego powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych w łącznej powierzchni użytkowej lokali, pomimo tego, że z części wspólnych (klatki schodowe, suszarnie) korzystają tylko gospodarstwa domowe.

Klatki schodowe i suszarnie wykorzystywane są wyłącznie na potrzeby gospodarstw domowych, gdyż lokale użytkowe posiadają wejścia z zewnątrz budynku i nie korzystają z klatek schodowych oraz suszarni. Pomimo tego, że lokale użytkowe nie korzystają z części wspólnych, to w przypadku przekształcenia lokali w odrębną własność, właściciele lokali posiadają udział w częściach wspólnych budynku obliczony proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokali i pomieszczeń przynależnych. W związku z tym podział procentowy dla paliwa gazowego przypadającego na cele opałowe części wspólnych wynikający z proporcji powierzchni użytkowej gospodarstw domowych i lokali użytkowych jest adekwatny do przepisów dotyczących rozliczania kosztów utrzymania części wspólnych nieruchomości.

Taki sposób obliczenia udziału powoduje, że zużycie gazu przypadające na ogrzewanie części wspólnych rozlicza się jest według takiego samego podziału procentowego, jaki dotyczy całego zużycia w danym punkcie poboru.

W przypadku punktu poboru i pieca znajdującego się w piwnicy na klatce schodowej, w której są wyłącznie lokale mieszkalne, 100 procent paliwa gazowego wykorzystywanego jest na cele opałowe przez gospodarstwa domowe.

W przypadku punktu poboru i pieca znajdującego się w piwnicy na klatce schodowej, który ogrzewa lokale mieszkalne i lokal użytkowy znajdujący się w tej części budynku, na cele opałowe przez gospodarstwa domowe przeznaczone jest część paliwa gzowego zgodnie z obliczonym udziałem procentowym proporcjonalnie do powierzchni lokali mieszkalnych. Taki sam udział przypadnie na gospodarstwa domowe w ogrzewaniu części wspólnych.

W ocenie Spółdzielni obliczanie odrębnie dla każdego punktu poboru udziału gospodarstw domowych jako proporcji powierzchni lokali mieszkalnych do sumy powierzchni lokali mieszkalnych i użytkowych jest prawidłowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia postępuje prawidłowo składając do kompleksowych umów dostarczania gazu ziemnego zawartych z P., oświadczenia na potrzeby podatku akcyzowego o przeznaczeniu 100% paliwa gazowego na potrzeby opałowe w przypadku umów dotyczących kotłów grzewczych obsługujących wyłącznie lokale mieszkalne oraz odpowiednio udział procentowy wynikający z udziału powierzchni lokali mieszkalnych w powierzchni lokali ogrzewanych przez daną kotłownię obliczony jak w załączonej tabeli.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółdzielnia uważa, że postąpi prawidłowo zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym składając oświadczenie na potrzeby naliczania podatku akcyzowego, tj. oświadczenie stanowiące załącznik do kompleksowych umów dostarczania gazu zawartych z P., o przeznaczeniu 100% paliwa gazowego do celów opałowych gospodarstw domowych w przypadku umów na dostawę gazu do kotłów, z których korzystają wyłącznie lokale mieszkalne oraz określając udział procentowy zakupu zwolnionego z akcyzy wynikający z proporcji powierzchni lokali mieszkalnych w powierzchni ogółem w przypadku umów dotyczących kotłów, z których korzystają lokale mieszkalne i użytkowe.

Spółdzielnię utwierdziło w tym przekonaniu stanowisko Ministra Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 79 w sprawie problemów wynikających z opodatkowania z dniem 2 stycznia 2012 r. podatkiem akcyzowym wyrobów węglowych: "... Z kolei użycie wyrobów węglowych w kotłowni wspólnoty mieszkaniowej rozumianej jako ogół właścicieli (gospodarstw domowych) wchodzących w skład określonej nieruchomości będzie zwolnione od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, tzn. będzie podlegać zwolnieniu od akcyzy przewidzianym dla gospodarstw domowych. Pojęcie "gospodarstwa domowego" jest pojęciem z zakresu ekonomii. Zauważyć należy, że nie ma obowiązku definiowania każdego określenia czy zwrotu, którym posługuje się ustawodawca na gruncie przepisów konkretnej ustawy. Definicję stosuje się tylko wtedy, gdy danemu pojęciu nadaje się znaczenie odbiegające od powszechnego jego rozumienia."

W przypadku Spółdzielni gaz przeznaczany jest na cele opałowe ogółu gospodarstw domowych, tak jak w przypadku wspólnot mieszkaniowych, a w przypadku gdy gaz dostarczany jest do kotłowni, w której kocioł grzewczy obsługuje także lokale użytkowe, zostaną one wyłączone ze zwolnienia. Zwolnieniem objęta będzie tylko ta część gazu, która przypada na lokale mieszkalne (gospodarstwa domowe) proporcjonalnie do powierzchni użytkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Jednocześnie w świetle art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Na mocy art. 9c ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3.

import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5.

użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Przy czym zgodnie z art. 9c ust. 2 ustawy za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8, tj.

1.

sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

2.

zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3.

wydanie w zamian za wierzytelności;

4.

wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5.

darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6.

wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7.

przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8.

przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.

Ponadto zgodnie z art. 9c ust. 4 i 5 ustawy w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu. Sprzedawca wyrobów gazowych może zażądać od nabywcy przedstawienia potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, a w razie odmowy jego przedstawienia przez nabywcę - może odmówić sprzedaży wyrobów gazowych po cenie nieuwzględniającej akcyzy.

Z powyższych przepisów wynika, że zasadą jest opodatkowanie obrotu wyrobami gazowymi. Tym niemniej ustawodawca przewidział zwolnienia dla czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe.

Na mocy art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy - zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe.

W myśl art. 31b ust. 6 ustawy - warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, jest:

1.

w przypadku wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 - sprzedaż tych wyrobów w ilościach nieprzekraczających:

a.

10 m3 /h - gazu ziemnego wysokometanowego grupy E, nie więcej niż 8.000 metrów sześciennych rocznie, albo

b.

25 m3 /h - gazu ziemnego zaazotowanego grupy Lw, grupy Ls, grupy Ln albo grupy Lm, nie więcej niż 10.650 metrów sześciennych rocznie;

2.

w przypadku wyrobów gazowych o kodzie ex CN 2711 29 00 - sprzedaż tych wyrobów w ilościach nieprzekraczających:

a.

10 m3 /h - wyrobu gazowego propan-butan-powietrze, nie więcej niż 5.000 metrów sześciennych rocznie, albo

b.

10 m3 /h - wyrobu gazowego propan-butan-rozprężony, nie więcej niż 1.000 metrów sześciennych rocznie;

3.

w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych:

a.

o kodach CN 2705 00 00 i 2711 11 00,

b.

o kodzie CN 2711 21 00 w ilościach większych niż określone w pkt 1,

c.

o kodzie ex CN 2711 29 00 w ilościach większych niż określone w pkt 2

- uzyskanie od nabywcy tych wyrobów oświadczenia, że nie używa tych wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, albo oświadczenia o ilości tych wyrobów używanych na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określonej przez nabywcę proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych.

Z opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia prowadzi działalność statutową między innymi w zakresie zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej zasoby. Do zasobów tych należą budynki wielolokalowe, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne stanowiące gospodarstwa domowe oraz budynki, w których na parterze znajdują się lokale użytkowe.

Wszystkie budynki ogrzewane są gazem. W piwnicach budynku znajdują się kotły grzewcze. Każdy kocioł ogrzewa lokale położone w obrębie jednej klatki schodowej. W niektórych przypadkach 1 kocioł ogrzewa lokale w obrębie jednej klatki oraz część lokali z sąsiedniej klatki schodowej. W przypadkach usytuowania na parterze budynku lokali użytkowych ogrzewane są także lokale użytkowe. Poza tym w każdym budynku ogrzewane są części nieruchomości przeznaczona do wspólnego użytkowania. Są to klatki schodowe, czasami pralnie i suszarnie.

Zainstalowane kotły są kotłami dwuobiegowymi. Kotły ogrzewają wodę wprowadzaną do instalacji centralnego ogrzewania w celu ogrzewania lokali oraz podgrzewają wodę użytkową doprowadzaną do lokali mieszkalnych stanowiących gospodarstwa domowe i do lokali użytkowych.

Spółdzielnia jest finalnym nabywcą paliwa gazowego.

Spółdzielnia obliczyła udział procentowy dla zwolnienia z akcyzy proporcjonalnie do powierzchni lokali mieszkalnych w powierzchni lokali ogrzewanych przez daną kotłownię, tj. sumy powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych do łącznej sumy powierzchni lokali mieszkalnych i użytkowych obsługiwanych przez dany kocioł grzewczy. W przypadku 60 punktów poboru paliwa gazowego 100% paliwa gazowego przeznaczane jest na cele opałowe gospodarstw domowych, z uwagi na to, że kotły grzewcze obsługują wyłącznie lokale mieszkalne, a w odniesieniu do 21 punktów poboru paliwa gazowego obliczony został podział procentowy przeznaczenia paliwa gazowego, ze względu na to, że kotły grzewcze obsługują lokale mieszkalne i użytkowe.

Spółdzielnia do obliczania udziałów procentowych przyjmowała tylko powierzchnię użytkową lokali i nie uwzględniała klatek schodowych suszarni.

Zastosowany sposób obliczenia podziału procentowego paliwa gazowego przeznaczonego na cele opałowe przez gospodarstwa domowe oraz pozostałe cele opałowe powoduje, że paliwo gazowe wykorzystane na cele opałowe części wspólnych nieruchomości będzie zwolnione tylko w części przypadającej na cele opałowe przez gospodarstwa domowe wynikającej z udziału procentowego powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych w łącznej powierzchni użytkowej lokali, pomimo tego, że z części wspólnych (klatki schodowe, suszarnie) korzystają tylko gospodarstwa domowe.

Taki sposób obliczenia udziału powoduje, że zużycie gazu przypadające na ogrzewanie części wspólnych rozlicza się jest według takiego samego podziału procentowego, jaki dotyczy całego zużycia w danym punkcie poboru.

W przypadku punktu poboru i pieca znajdującego się w piwnicy na klatce schodowej, w której są wyłącznie lokale mieszkalne, 100 procent paliwa gazowego wykorzystywanego jest na cele opałowe przez gospodarstwa domowe.

W przypadku punktu poboru i pieca znajdującego się w piwnicy na klatce schodowej, który ogrzewa lokale mieszkalne i lokal użytkowy znajdujący się w tej części budynku, na cele opałowe przez gospodarstwa domowe przeznaczone jest część paliwa gazowego zgodnie z obliczonym udziałem procentowym proporcjonalnie do powierzchni lokali mieszkalnych. Taki sam udział przypadnie na gospodarstwa domowe w ogrzewaniu części wspólnych.

Wątpliwości Spółdzielni dotyczą prawidłowości działania w zakresie składania oświadczeń o przeznaczeniu paliwa gazowego dla potrzeb zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego i obliczenia udziału procentowego paliwa przeznaczonego na cele opałowe przez gospodarstwa domowe.

Ustawodawca wskazał w art. 31b ust. 8 ustawy, co nie jest uznawane za gospodarstwo domowe w rozumieniu ustawy, jednakże ustawa nie zawiera definicji legalnej pojęcia "gospodarstwo domowe". Zatem należy odwołać się do jego znaczenia językowego. Z Małego słownika języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1999, str. 231 wynika, że "gospodarstwo" to m.in. posiadłość wiejska obejmująca grunty i zabudowania, natomiast "domowy" (str. 144) to w szczególności odnoszący się do domu. Dom to pomieszczenia mieszkalne, miejsce stałego zamieszkania, jak i ogół spraw, obowiązków rodzinnych domowych, gospodarstwo domowe. Gospodarstwo domowe to przede wszystkim pomieszczenia mieszkalne (służy jako miejsce stałego zamieszkania, w którym koncentruje się ogół spraw, obowiązków rodzinnych, domowych).

Zgodnie zatem z art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy, aby czynności podlegające co do zasady opodatkowaniu akcyzą, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00, mogły być zwolnione od akcyzy, ww. wyroby gazowe powinny być przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe (pomieszczenia mieszkalne).

W świetle art. 1 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1222) - celem spółdzielni mieszkaniowej (...) jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Z powyższych okoliczności oraz z przedstawionych przepisów prawa wynika, że Spółdzielnia, jako finalny nabywca gazowy, działający w imieniu członków Spółdzielni i ich rodzin, prowadzących gospodarstwa domowe, może nabyć wyroby gazowe o kodach 2705 00 00, 2711 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 zwolnione od akcyzy, w przypadku gdy będą przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe będące w zasobach Spółdzielni.

Jednocześnie w myśl art. 31b ust. 1 pkt 3 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych o kodach CN 2705 00 00 i 2711 11 00 oraz kodzie CN 2711 21 00 w ilościach większych niż określona w pkt 1 ww. przepisu i kodzie ex CN 2711 29 00 w ilościach większych niż określona w pkt 2, warunkiem zwolnienia jest złożenie przez Spółdzielnię nabywającą ww. wyroby gazowe oświadczenia, że nie używa tych wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, albo oświadczenia o ilości tych wyrobów używanych na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określonej przez nabywcę proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych.

Z opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia składa oświadczenia, w których oblicza udział procentowy na podstawie sumy powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych do łącznej sumy powierzchni lokali mieszkalnych i użytkowych obsługiwanych przez dany kocioł grzewczy. W przypadku umów dotyczących kotłów grzewczych obsługujących wyłącznie lokale mieszkalne są to oświadczenia o przeznaczeniu 100% paliwa gazowego na potrzeby opałowe, w przypadku umów dotyczących kotłów grzewczych obsługujących lokale mieszkalne i użytkowe - oświadczenia o przeznaczeniu części paliwa gazowego zgodnie z obliczonym udziałem procentowym proporcjonalnie do powierzchni lokali mieszkalnych.

Zatem powyższe oświadczenia (które powinny również uwzględniać moc urządzeń grzewczych), wypełniają kryteria, o których mowa w art. 31b ust. 1 pkt 3 ustawy.

Spółdzielnia postępuje w opisanej sytuacji prawidłowo, tj. nabywa część gazu opodatkowanego podatkiem akcyzowym zużywanego do celów grzewczych w lokalach użytkowych oraz część gazu objętego zwolnieniem, który jest wykorzystywany do ogrzewania lokali mieszkalnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl