IPPP3/443-608/13-2/MKw - Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-608/13-2/MKw Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2013 r. (data wpływu 4 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ochotnicza Straż Pożarna realizuje projekty ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 Operacja pt. "Integracja i zabawa - organizacja festynu", związana jest z jednodniową imprezą ogólnodostępną adresowaną do społeczności lokalnej (w szczególności mieszkańców gminy N. i gmin sąsiednich). Wnioskodawca zamierza zakupić plakaty informacyjne i zamieścić je w każdej miejscowości gminy N. oraz w miejscowościach gdzie mieszczą się siedziby Urzędów Gmin z obszaru LGD. Na scenie zostanie umieszczony baner reklamowy informujący o źródłach finansowania imprezy. Podczas imprezy wystąpi sześć zespołów rozrywkowych. Impreza będzie odbywała się w godzinach 13.00- 24.00. Zrealizowana operacja przyczyni się do podniesienia jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR poprzez możliwość spotkania się mieszkańców obszaru na imprezie o charakterze kulturalno - rekreacyjnym, poprzez promocję lokalnych walorów, zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji, budowanie kapitału społecznego, pobudzenie aktywności ludzi młodych i wzmocnienie ich więzi z miejscem zamieszkania. Podczas imprezy"Integracja i zabawa - organizacja festynu" będą promowane walory przyrodniczo - krajobrazowe gminy. Ponieważ gmina położona jest w bezpośrednim sąsiedztwie aglomeracji warszawskiej rozwinęła się turystyka oparta na bazie indywidualnego budownictwa letniskowego. Wnioskodawca w czasie imprezy integracyjno - rozrywkowej skupiającej wokół wydarzenia kulturalnego będzie rozdawał produkty regionalne nieodpłatnie. Przyczyni się do promocji lokalnych walorów, zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji. Stoły z produktami regionalnymi odzwierciedlają specyfikę regionu. Produkty serwowane w czasie imprezy wytwarzane są w sposób tradycyjny przez lokalnych wytwórców. Na festynie następuje integracja między - pokoleniowa, umacnianie się jedności międzyludzkiej i następuje dowartościowanie zespołów młodzieżowych i dziecięcych ze stron Wnioskodawcy.

Ochotnicza Straż Pożarna nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż, refundacja przekazana będzie na podstawie"wniosku beneficjenta o płatność".

Dofinansowanie na realizację projektów nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336). Natomiast zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów przygotowania. Planowana dotacja służyć będzie finansowaniu tzw. wydatków kwalifikowanych, np. związanych z organizacją przedsięwzięć w charakterze edukacyjnym, informacyjnym lub szkoleniowym, w tym seniorów, szkoleń, konferencji, konkursów, imprez kulturalnych służących zwłaszcza promocji regionu i jego tożsamości kulturowej oraz związanych z działalnością promocyjną, informacyjną.

Część z ww. wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując projekty dofinansowywane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 Ochotniczej Straży Pożarnej przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Ochotniczej Straży Pożarnej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.

Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Ochotniczej Straży Pożarnej stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało prawo do odliczania i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego z związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosowanie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosowanie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekty ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 Operacja pt. "Integracja i zabawa - organizacja festynu", związana jest z jednodniową imprezą ogólnodostępną adresowaną do społeczności lokalnej. W związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawca zamierza zakupić plakaty informacyjne i zamieścić je w każdej miejscowości gminy N. oraz w miejscowościach gdzie mieszczą się siedziby Urzędów Gmin z obszaru LGD. Na scenie zostanie umieszczony baner reklamowy informujący o źródłach finansowania imprezy. Podczas imprezy wystąpi sześć zespołów rozrywkowych. Impreza będzie odbywała się w godzinach 13.00- 24.00. Zrealizowana operacja przyczyni się do podniesienia jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR poprzez możliwość spotkania się mieszkańców obszaru na imprezie o charakterze kulturalno - rekreacyjnym, poprzez promocję lokalnych walorów, zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji, budowanie kapitału społecznego, pobudzenie aktywności ludzi młodych i wzmocnienie ich więzi z miejscem zamieszkania. Podczas imprezy"Integracja i zabawa - organizacja festynu" będą promowane walory przyrodniczo - krajobrazowe gminy. Ponieważ gmina położona jest w bezpośrednim sąsiedztwie aglomeracji warszawskiej rozwinęła się turystyka oparta na bazie indywidualnego budownictwa letniskowego. Wnioskodawca w czasie imprezy integracyjno - rozrywkowej skupiającej wokół wydarzenia kulturalnego będzie rozdawał produkty regionalne nieodpłatnie. Przyczyni się do promocji lokalnych walorów, zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji. Stoły z produktami regionalnymi odzwierciedlają specyfikę regionu. Produkty serwowane w czasie imprezy wytwarzane są w sposób tradycyjny przez lokalnych wytwórców. Na festynie następuje integracja między - pokoleniowa, umacnianie się jedności międzyludzkiej i następuje dowartościowanie zespołów młodzieżowych i dziecięcych ze stron Wnioskodawcy. Ochotnicza Straż Pożarna nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Część z wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc po uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym w konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny, czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do ustawy. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl