IPPP3-443-602/09-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-602/09-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu 17 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej darowiznę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej darowiznę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zdarzenie przyszłe.

Spółka Grupa H jest właścicielem pomnika, odsłoniętego przed biurowcem zakładów w dniu 27 lipca 1974 r.

W Spółce nie zachowały się żadne dokumenty świadczące o odpłatnym charakterze nabycia popiersia, co może wskazywać na wybudowanie pomnika w czynie społecznym i taka wzmianka jest zamieszczona na stronach internetowych urzędu dzielnicy.

W dniu 7 października 2005 r. Spółka sprzedała prawo wieczystego użytkowania gruntu bez wyeksponowanego na nim popiersia. Od września 2006 r. popiersie znajduje się w siedzibie Spółki. Z uwagi na fakt, że przyjęta przez Spółkę strategia przeznaczenia tego terenu pod działalność inwestycyjną Spółka nie mogła wyznaczyć kolejnej stałej lokalizacji dla pomnika. Spółka wystąpiła do niżej wymienionych instytucji kultury i urzędów z zapytaniem o przejęcie pomnika celem eksponowania w zbiorach lub miejscach publicznych:

1.

pismem z dnia 5 grudnia 2005 r. do Muzeum X,

2.

pismem z dnia 5 grudnia 2005 r. do Muzeum Y,

3.

pismem z dnia 5 grudnia 2005 r. do prezydenta.

W odpowiedzi muzeum w X i Muzeum Y odpowiedziały, że nie są zainteresowane włączeniem pomnika do swoich zbiorów. Zainteresowania popiersiem nie zgłosiło również biuro Konserwatora Zabytków i potwierdziło brak wpisu w rejestrze zabytków. W dniu 22 listopada 2006 r. prezydent zwrócił się do Spółki z zapytaniem o rozważenie możliwości przekazania rzeźby miastu celem wyeksponowania w ogólnodostępnej przestrzeni publicznej na terenie parku. Spółka pismem z dnia 11 grudnia 2006 r. wyraziła zgodę na przekazanie pomnik miastu. Na podstawie zarządzenia prezydenta z dnia 1 sierpnia 2006 r. w sprawie powierzenia opieki nad pomnikami i miejscami pamięci narodowej sprawa pomnika została przekazana do burmistrza. Burmistrz dzielnicy pismem z dnia 11 maja 2009 r. wystąpił do Spółki z zapytaniem czy podtrzymuje deklarację nieodpłatnego przekazania pomnika popiersia. W dniu 16 czerwca 2009 r. pismem Spółka wyraziła zgodę na nieodpłatne przekazanie rzeźby zarządowi dzielnicy. Celem sfinalizowania nieodpłatnego przekazania pomnika w drodze darowizny Spółka wyceni popiersie na "symboliczną złotówkę" i wprowadzi do ksiąg rachunkowych. Następnie Spółka przekaże aktem darowizny popiersie zarządowi dzielnicy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka celem udokumentowania faktu nie objęcia transakcji podatkiem VAT może udokumentować datę odsłonięcia pomnika wydrukami ze stron internetowych i w związku z tym faktem nie będzie zobowiązana do wystawienia faktury wewnętrznej potwierdzającej akt darowizny.

Zdaniem Wnioskodawcy ponieważ pomnik stanowi dzieło o charakterze kulturalnym, nie było i nie jest przeznaczone na sprzedaż, jak również nie ma wartości handlowej. Brak jest dokumentów dotyczących odpłatnego nabycia oraz zamiaru sprzedaży. Z uwagi na kulturalny charakter popiersia uzasadnieniem przyjęcia wyceny na poziomie "symbolicznej złotówki" jest odrzucenie oferty przyjęcia pomnika przez wymienione w opisie stanu faktycznego muzea i urzędy oraz brak dokumentów potwierdzających odpłatny charakter nabycia. Celem sfinalizowania nieodpłatnego przekazania na rzecz zarządu dzielnicy Spółka zawrze umowę darowizny, w której określi wartość darowizny na 1,00 zł i cel przekazania - wyeksponowanie w ogólnodostępnej przestrzeni publicznej.

Zdaniem Spółki czynność nieodpłatnego przekazania pomnika w formie darowizny nie będzie podlegać VAT, gdyż pomnik był odsłonięty 27 lipca 1974 r., a zatem w okresie kiedy Spółka nie mogła korzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z uwagi na brak innych dokumentów Spółka potwierdzi w dokumentacji datę odsłonięcia pomnika wydrukiem ze stron internetowych www........

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast art. 7 ust. 2 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Darowizna to rodzaj umowy nazwanej prawa cywilnego, która ma na celu nieodpłatne przysporzenie obdarowanemu korzyści (wzbogacenie obdarowanego) kosztem majątku darczyńcy (http:.......). Zobowiązanie się darczyńcy do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku należy do istoty umowy darowizny. Przy świadczeniu w pełni odpłatnym (przy ekwiwalentnym świadczeniu drugiej strony) nie ma mowy o umowie darowizny. Zatem darowizna jest formą nieodpłatnego przekazania lub świadczenia.

Na podstawie art. 106 ust, 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Z analizy powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa podatnika, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo i podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania. W związku z tym na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy uznaje się, że nieodpłatne przekazanie towarów nie stanowi dostawy, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Konsekwencją tego jest brak obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej dla takiej dostawy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka na skutek niepowodzeń umieszczenia pomnika w instytucjach kultury i urzędach, zamierza nieodpłatnie w drodze darowizny przekazać pomnik dzielnicy W celem wyeksponowania w ogólnodostępnej przestrzeni publicznej na terenie parku im. W dniu 16 czerwca 2009 r. pismem Spółka wyraziła zgodę na nieodpłatne przekazanie w drodze darowizny popiersia zarządowi dzielnicy.

Zdaniem Spółki czynność nieodpłatnego przekazania pomnika w formie darowizny nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż pomnik był odsłonięty 27 lipca 1974 r., a zatem w okresie kiedy Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca zamierza nieodpłatne przekazanie udokumentować wydrukiem ze stron internetowych bez wystawiania faktury wewnętrznej VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie w drodze darowizny dzielnicy W, w stosunku do którego Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest dostawą określoną w art. 7 ust. 1 ustawy i nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W związku z tym Wnioskodawca dla tej czynności nie ma obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej.

Mając na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż przedmiotowe rozstrzygnięcie dotyczy udokumentowania nieodpłatnego przekazania pomnika. Tym samym niniejsza interpretacja nie dotyczy zapisów w księgach rachunkowych.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. W odrębnej interpretacji zostanie zawarte rozstrzygnięcie dotyczące podatku dochodowego od osób.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl