IPPP3/443-591/13-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-591/13-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 28 czerwca 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych i prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych i prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej zwana "Spółką" lub "Podatnikiem") jest producentem opakowań. Dla potrzeb prawidłowej eksploatacji linii produkcyjnej nabywa oleje smarowe zaliczone do kodu CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, dalej jako "oleje smarowe".

Spółka nabywała do tej pory oleje smarowe z zapłaconą akcyzą. Aktualnie Spółka planuje zgłosić we właściwym urzędzie celnym zamiar nabywania wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Spółka zamierza prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem w formie papierowej.

Spółka będzie nabywała oleje smarowe od podmiotu prowadzącego skład podatkowy. Oleje będą dostarczane do Spółki bezpośrednio ze składu podatkowego cysterną samochodową.

Spółka przedstawi dostawcy wyrobów akcyzowych pisemne potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego.

Dostawy olejów smarowych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie będą się odbywały przy użyciu Dokumentów Dostawy.

Przed odebraniem towaru przez Spółkę zweryfikowana zostanie zgodność ilości i rodzaju dostarczonego towaru ze złożonym zamówieniem. Następnie olej będzie zlewany bezpośrednio z cysterny samochodowej do zbiorników oleju instalacji technologicznych linii produkcyjnych pracujących na terenie zakładu Spółki. Po wprowadzeniu oleju do zbiorników Spółka potwierdzi odbiór wyrobów akcyzowych na odpowiednim egzemplarzu Dokumentu Dostawy.

Spółka będzie prowadziła ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie. Z chwilą wprowadzenia oleju smarowego do zbiorników technologicznych, nie później niż następnego dnia Spółka zamierza ujmować w ewidencji ilość odebranych (wpompowanych do zbiornika) wyrobów i w tej samej dacie i ilości Spółka zamierza wykazywać w ewidencji zużycie tych olejów (rozchód).

Instalacje, w których gromadzony jest olej smarowy są nieodłącznymi elementami linii produkcyjnych. Olej przeznaczony jest do centralnego smarowania części maszyn. Zbiornik nie stanowi odrębnej infrastruktury magazynowej. Olej wprowadzony do zbiornika jest rozprowadzany w ramach systemu smarowania do poszczególnych maszyn znajdujących się w ciągu technologicznym. Bez uszkodzenia lub demontażu instalacji olej nie może być wypompowany ze zbiornika.

Konstrukcja zbiornika umożliwia bieżący pomiar w m3 ilości znajdującego się w nim oleju smarowego. Kolejne dostawy oleju będą realizowane w zależności od potrzeb zwykle dwa, trzy razy w roku.

Olej smarowy opuszcza system smarowania wyłącznie w postaci oleju odpadowego (przepracowanego), który jest przekazywany firmom recyklingowym posiadającym odpowiednie decyzje środowiskowe, zezwalające na zagospodarowanie odpadów olejowych o kodzie 13 03 08.

W Spółce funkcjonuje certyfikowany Zintegrowany System Zarządzania, spełniający m.in. normy ISO 9001 oraz ISO 14001. Zasady postępowania podczas przyjmowania, używania, sposób nadzoru i postępowania z odpadami olejowymi jest opisany w procedurach systemowych i instrukcjach stanowiskowych. Zgodnie z tymi zapisami istnieje tylko jedna droga od przyjęcia oleju, do wydania z zakładu odpadów olejowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy zaproponowany przez Spółkę sposób ujmowania zużycia (rozchodu) olejów smarowych w ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie polegający na wprowadzaniu do ewidencji danej dostawy i następnie w tej samej dacie wykazywania w całości wyrobów objętych daną dostawą jako ich zużycie jest prawidłowy.

2. Czy Spółka prowadząc ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie w sposób wskazany w pytaniu 1 będzie spełniała warunek prawidłowego prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych uprawniający do zwolnienia olejów smarowych z akcyzy na podstawie § 6 pkt 2 Rozporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej Ustawą, wyroby akcyzowe to m.in.: wyroby energetyczne określone w załączniku nr 1 do Ustawy, wśród których znajdują się m.in. oleje smarowe wskazane w poz. 27 załącznika nr 1 klasyfikowane w pozycji CN 2710.

Artykuł 2 ust. 1 pkt 22 lit. a Ustawy stanowi, że podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

W świetle powyższej definicji Spółka jest "podmiotem zużywającym". Zgodnie bowiem z przepisem § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, dalej jako "Rozporządzenie", zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 Ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 Ustawy. Spółka zużywa oleje smarowe do smarowania maszyn, a więc do celów uprawniających do zwolnienia z akcyzy.

Warunkiem zwolnienia olejów smarowych z akcyzy ze względów na przeznaczenie jest m.in. zgodnie z § 6 pkt 2 Rozporządzenia w związku z art. 32 ust. 5 pkt 3 Ustawy prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

W myśl art. 32 ust. 7 ustawy, ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Z kolei zgodnie z art. 32 ust. 8 Ustawy, ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy, dalej jako "Rozporządzenie w sprawie ewidencji wyrobów akcyzowych" powinna zawierać:

* dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych:

* nazwę wyrobów oraz ich kod,

* ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,

* ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;

* informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;

* informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dokument dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;

* informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Jednym z istotnych elementów ewidencji wyrobów akcyzowych jest ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do zwolnienia od akcyzy oraz wskazanie daty ich zużycia.

Spółka nabywając ze składu podatkowego oleje i zużywając je do celów smarowania maszyn produkcyjnych, a więc celów innych niż szeroko rozumiane cele opałowe lub napędowe, spełniając jednocześnie warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 Ustawy, jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego w oparciu o § 6 pkt 2 Rozporządzenia.

Jednakże z uwagi na art. 8 ust. 2 pkt 1 Ustawy, który stanowi, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

ważne jest, aby użycie wyrobów akcyzowych następowało z zachowaniem warunków do zwolnienia. Tak więc m.in. ewidencja wyrobów akcyzowych musi być prowadzona w prawidłowy sposób. Braki lub wadliwe zapisy w ewidencji mogą spowodować utratę prawa do zwolnienia wyrobów akcyzowych.

Wadliwe wykazanie w ewidencji ilości i momentu zużycia wyrobów akcyzowych może być więc przyczyną utraty zwolnienia.

Zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie ewidencji wyrobów akcyzowych ewidencję prowadzi się dla okresów obejmujących rok kalendarzowy. Dane do ewidencji wpisuje się chronologicznie.

Według § 4 ust. 2 pkt 3 powyższego rozporządzenia wpisanie do ewidencji danych, o których mowa w § 3, tj. m.in. ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyz oraz daty ich zużycia powinno nastąpić, niezwłocznie po zużyciu wyrobów zwolnionych na cele uprawniające do zwolnienia, nie później jednak niż następnego dnia po ich zużyciu.

W świetle § 4 ust. 3 Rozporządzenia dopuszcza się wpisanie do ewidencji ilości zużytych wyrobów zwolnionych raz w miesiącu, po zweryfikowaniu jej podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia, gdy ilość zużytych wyrobów zwolnionych ustalana jest na podstawie współczynnikowo określonego poziomu ich zużycia przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podmiot zużywający.

Wpisu do ewidencji dokonuje się niezwłocznie po odebraniu i nie później niż następnego dnia po ich odbiorze. Natomiast w przypadku zużycia wyrobów zwolnionych, wpisu do ewidencji dokonuje się niezwłocznie po zużyciu i nie później niż następnego dnia po ich zużyciu.

O ile w stanie fatycznym sprawy data odbioru wyrobów akcyzowych wydaje się oczywista, jest to bowiem dzień kiedy wyroby zostają dostarczone i przepompowane do zbiornika, o tyle wątpliwości wywołuje moment, kiedy dochodzi do zużycia wyrobu akcyzowego, a więc w praktyce pod jaką datą Spółka powinna ewidencjonować zużycie oleju smarowego.

Oleje smarowe co do zasady nie zostają w całości zużyte. W procesie produkcji tracą swoje właściwości i stają się olejami odpadowymi. Proces używania oleju jest długotrwały i trudno wskazać w nim konkretny moment, kiedy olej zostaje zużyty. Zasadniczo olej smarowy proporcjonalnie do okresu używania traci swoje walory oleju smarowego i staje się olejem odpadowym. Tylko część oleju zostaje rzeczywiście zużyta, pozostała znaczna część po przepracowaniu przestaje być olejem smarowym i staje się olejem odpadowym.

Zdaniem Spółki za datę zużycia wyrobów akcyzowych, o którym mowa w § 3 ust. 1 w związku z § 4 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia w sprawie prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych należy uznać datę wprowadzenia wyrobów akcyzowych do zbiorników technologicznych, należących do linii produkcyjnych. Odpowiednio wlana do zbiornika ilość oleju smarowego powinna być uznawana za olej zużyty.

Olej wprowadzony do zbiorników technologicznych znajduje się w systemie smarowania i jest stopniowo w zależności od potrzeb pobierany do smarowania maszyn w tzw. obiegu zamkniętym. Olej zasadniczo nie może być wyprowadzony z tego systemu w innej formie niż oleju przepracowanego (odpadowego).

Spółka stoi na stanowisku, że wprowadzenie oleju do zbiorników technologicznych jest równoznaczne z odbiorem tych wyrobów i równocześnie ich zużyciem. Spółka powinna więc w tej samej dacie i w tych samych ilościach ujmować w ewidencji wyrobów akcyzowych odbiór wyrobów akcyzowych oraz ich zużycie.

Podsumowując, prowadzona przez Spółkę w ten sposób ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie będzie prawidłowa. W konsekwencji Spółka będzie spełniała warunek stosowania zwolnienia dla olejów smarowych zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 Rozporządzenia.

Możliwym wydaje się także rozwiązanie, że Spółka będzie sporządzała na koniec każdego miesiąca protokół z pomiaru ilości oleju smarowego znajdującego się w zbiorniku i na tej podstawie ujmowała w ewidencji ilość zużycia oleju smarowego w danym miesiącu. W opinii Spółki takie rozwiązanie jest jednak bardziej pracochłonne i nie odzwierciedla intencji ustawodawcy, który przez zużycie zdaje się rozumieć wydanie wyrobu akcyzowego z magazynu w celu zużycia. Ustawodawca nie nakazuje przecież kontrolowania na koniec miesiąca ilości oleju jaka znajduje się w układach smarowniczych poszczególnych maszyn. Zresztą taka dyspozycja nie byłaby w zasadzie możliwa do zrealizowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W przedmiotowym załączniku pod poz. 27 mieszczą się wyroby o kodzie CN 2710 "Oleje ropy naftowej i oleje otrzymane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe".

Zatem nabywane przez Spółkę oleje smarowe o kodzie CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 są wyrobami akcyzowymi.

Zgodnie z § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 212), zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Natomiast z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy wynika, iż zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Ww. warunek będzie spełniony. Spółka będzie bowiem nabywać ww. wyroby ze składu podatkowego i będzie posiadać status podmiotu zużywającego. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, a Spółka będzie zużywać oleje smarowe do celów zwolnionych - smarowania maszyn, tj. innych niż wyłączone w ww. § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Ponadto należy zauważyć, iż aby skorzystać z przedmiotowego zwolnienia, muszą być spełnione pozostałe warunki, określone w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Jednym z nich jest obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem m.in. przez podmiot zużywający (art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy).

W myśl art. 32 ust. 7-9 ustawy, ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Szczegółowy zakres danych i sposób prowadzenia ewidencji został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 196), zwane dalej "rozporządzeniem".

W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia, ewidencja, o której mowa w art. 31a ust. 4 i art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, zwana dalej "ewidencją", zawiera:

1.

dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych:

a.

nazwę wyrobów oraz ich kod CN,

b.

ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,

c.

ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;

2.

informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;

3.

informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dokument dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;

4.

informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Zgodnie z § 4 ust. 1 przedmiotowego rozporządzenia, ewidencję prowadzi się dla okresów obejmujących rok kalendarzowy. Dane do ewidencji wpisuje się chronologicznie.

W myśl § 4 ust. 2 pkt 3, wpisanie do ewidencji danych, o których mowa w § 3, powinno nastąpić, odpowiednio niezwłocznie po zużyciu wyrobów zwolnionych na cele uprawniające do zwolnienia, nie później jednak niż następnego dnia po ich zużyciu.

Natomiast zgodnie z ust. 3 ww. § 4, dopuszcza się wpisanie do ewidencji ilości zużytych wyrobów zwolnionych raz w miesiącu, po zweryfikowaniu jej podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia, gdy ilość zużytych wyrobów zwolnionych ustalana jest na podstawie współczynnikowo określonego poziomu ich zużycia przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podmiot zużywający.

Z opisu przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Spółka jest producentem opakowań. Dla potrzeb prawidłowej eksploatacji linii produkcyjnej nabywa oleje smarowe zaliczone do kodu CN 2710 1971-83 i 2710 19 87-99.

Spółka nabywała do tej pory oleje smarowe z zapłaconą akcyzą. Aktualnie Spółka planuje zgłosić we właściwym urzędzie celnym zamiar nabywania wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Oleje będą dostarczane do Spółki bezpośrednio ze składu podatkowego cysterną samochodową.

Przed odebraniem towaru przez Spółkę zweryfikowana zostanie zgodność ilości i rodzaju dostarczonego towaru ze złożonym zamówieniem. Następnie olej będzie zlewany bezpośrednio z cysterny samochodowej do zbiorników oleju instalacji technologicznych linii produkcyjnych pracujących na terenie zakładu Spółki. Po wprowadzeniu oleju do zbiorników Spółka potwierdzi odbiór wyrobów akcyzowych na odpowiednim egzemplarzu dokumentu dostawy.

Spółka będzie prowadziła ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie. Z chwilą wprowadzenia oleju smarowego do zbiorników technologicznych, nie później niż następnego dnia Spółka zamierza ujmować w ewidencji ilość odebranych (wpompowanych do zbiornika) wyrobów i w tej samej dacie i ilości Spółka zamierza wykazywać w ewidencji zużycie tych olejów (rozchód).

Wątpliwości Spółki dotyczą prawidłowości wpisywania w przedmiotowej ewidencji zużycia olejów smarowych w ww. sposób i możliwości skorzystania ze zwolnienia od akcyzy w zaistniałej sytuacji.

Z ww. § 4 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia wynika, iż wpisanie danych dotyczących m.in. ilości i daty zużycia wyrobów zwolnionych powinno nastąpić niezwłocznie po ich zużyciu (nie później niż następnego dnia).

Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, iż instalacje, w których gromadzony jest olej smarowy są nieodłącznymi elementami linii produkcyjnych. Olej przeznaczony jest do centralnego smarowania części maszyn. Zbiornik nie stanowi odrębnej infrastruktury magazynowej. Olej wprowadzony do zbiornika jest rozprowadzany w ramach systemu smarowania do poszczególnych maszyn znajdujących się w ciągu technologicznym. Bez uszkodzenia lub demontażu instalacji olej nie może być wypompowany ze zbiornika. Olej smarowy opuszcza system smarowania wyłącznie w postaci oleju odpadowego (przepracowanego).

Zgodzić się zatem trzeba ze Spółką, że wprowadzenie oleju do zbiorników technologicznych należy uznać za równoznaczne z odbiorem tych wyrobów i równocześnie ich zużyciem.

Jednocześnie należy zauważyć, iż konstrukcja zbiornika umożliwia bieżący pomiar w m3 ilości znajdującego się w nim oleju smarowego. Należy jednak mieć na uwadze, iż w zaistniałej sytuacji oleje smarowe co do zasady nie zostają w całości zużyte. W procesie produkcji tracą swoje właściwości i stają się olejami odpadowymi. Proces używania oleju jest długotrwały i trudno wskazać w nim konkretny moment, kiedy olej zostaje zużyty. Zasadniczo olej smarowy proporcjonalnie do okresu używania traci swoje walory oleju smarowego i staje się olejem odpadowym. Tylko część oleju zostaje rzeczywiście zużyta, pozostała znaczna część po przepracowaniu przestaje być olejem smarowym i staje się olejem odpadowym.

Uwzględniając powyższe, stosowanie § 4 ust. 3 rozporządzenia, poprzez sporządzanie na koniec każdego miesiąca pomiaru ilości oleju smarowego znajdującego się w zbiorniku i na tej podstawie ujmowanie w ewidencji ilości zużytego oleju smarowego w danym miesiącu nie odpowiadałoby idei przedmiotowego zwolnienia, bowiem ww. pomiar uwzględniałby jedynie rzeczywiste zużycie oleju smarowego, a nie brano by pod uwagę oleju, który znajduje się w systemie smarowania w tzw. obiegu zamkniętym i którego zużycie do celów zwolnionych należy rozpatrywać poprzez używanie go do smarowania maszyn znajdujących się w ciągu technologicznym, w którym dochodzi do stopniowej utraty jego właściwości, a w konsekwencji do powstania oleju odpadowego.

Zatem Spółka może ujmować zużycie (rozchód) olejów smarowych w ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie poprzez przyjęcie tej samej daty odbioru i zużycia tych wyrobów, jak również tych samych ich ilości i będzie w tym przypadku spełniony warunek prawidłowego prowadzenia ewidencji, uprawniający (przy spełnieniu pozostałych zasad) do skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Stanowisko w zakresie pytań 1 i 2 należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl