IPPP3/443-591/12-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-591/12-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania zwolnienia od akcyzy w stosunku do paliwa lotniczego sprzedawanego podmiotom nieprowadzącym działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania zwolnienia od akcyzy w stosunku do paliwa lotniczego sprzedawanego podmiotom nieprowadzącym działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Ośrodek (dalej "Spółka"), prowadzi sprzedaż benzyny lotniczej podmiotom krajowym w trybie zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.).

Sprzedaż benzyny realizowana jest ze składu podatkowego między innymi dla odbiorców nieprowadzących działalności gospodarczej jak jednostki administracji publicznej, urzędy oraz instytucje publiczne (np. jednostki wojskowe, straż graniczna, lotnicze pogotowie ratunkowe).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka prawidłowo stosuje zwolnienie od akcyzy dla benzyn lotniczych opisanych w stanie faktycznym w przypadku dostaw do podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej takich jak jednostki administracji publicznej, urzędy oraz instytucje publiczne (np. jednostki wojskowe, straż graniczna, lotnicze pogotowie ratunkowe), pomimo braku przedstawienia przez te podmioty potwierdzenia przyjęcia rejestracyjnego AKC-PR.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, stosuje ona prawidłowo zwolnienie od akcyzy dla benzyn lotniczych wskazanych w stanie faktycznym w przypadku dostaw do podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej np. jednostki administracji publicznej, urzędy oraz instytucje publiczne (np. jednostki wojskowe, straż graniczna, lotnicze pogotowie ratunkowe), pomimo braku przedstawienia przez te podmioty potwierdzenia przyjęcia rejestracyjnego AKC-PR.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

W zakresie wymogu wskazanego w art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym. tj. przedstawienia przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3, zdaniem Spółki obowiązek ten nie ma zastosowania w przypadku dostaw dokonywanych do podmiotów opisanych w stanie faktycznym wniosku takich jak jednostki administracji publicznej, urzędy oraz instytucje publiczne (np. jednostki w wojskowe, straż graniczna, lotnicze pogotowie ratunkowe).

Treść art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym odnosi się tylko do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych, które zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o akcyzie są obowiązane, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zastosowanie zwolnienia od akcyzy o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku podmiotów, których dotyczy niniejszy wniosek, może zatem mieć miejsce pomimo nie przedstawienia przez te podmioty pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego.

W konsekwencji Spółka postępuje prawidłowo.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Ministra Finansów w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 11 września 2009 r. sygn. IPPP3/443-506/09-2/SM, piśmie Dyrektora Departamentu Podatku Akcyzowego i Ekologicznego Ministerstwa Finansów z dnia 10 kwietnia 2009 r. skierowanym do Komendy Wojewódzkiej Policji, z 11 marca 2009 r. do Izb Celnych oraz Biur Krajowej Informacji Podatkowej (sygn. AE8/0681/5/JAR/09/1598), do Biura Lotnictwa Straży Granicznej (sygn. AE8/065/5/JAR/09/3448).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi celnemu.

Z powyższego przepisu wynika, iż przesłanką obowiązku rejestracji, dotyczącą wszystkich podmiotów, jest prowadzenie działalności gospodarczej.

W myśl art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe: używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Stosownie do art. 32 ust. 6 ustawy, określającego jeden z warunków zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie wyrobu, jako przesłankę zwolnienia wyrobów od akcyzy należy uznać przedstawienie przez podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem ww. wyrobów pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego.

Takie zapisy ustawy wskazują zatem jednoznacznie, że również ww. przesłanka zastosowania zwolnienia podatkowego dotyczy tylko podmiotów prowadzących działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych.

Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, iż obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego dotyczy tylko podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Przedmiotowego obowiązku rejestracji nie można zatem rozszerzać na inne grupy podmiotów, które nie zajmują się działalnością mającą charakter gospodarczy.

Zatem benzyna lotnicza sprzedawana przez Spółkę na rzecz podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej jak jednostki administracji publicznej, urzędy oraz instytucje publiczne (np. jednostki wojskowe, straż graniczna, lotnicze pogotowie ratunkowe) może korzystać ze zwolniona od podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy, niezależnie od przedstawienia przez te podmioty pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego jeśli spełnione są pozostałe warunki wymienione w tym przepisie.

Tym samym Spółka prawidłowo stosuje zwolnienie od akcyzy dla benzyn lotniczych opisanych w stanie faktycznym w przypadku dostaw do podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej takich jak jednostki administracji publicznej, urzędy oraz instytucje publiczne (np. jednostki wojskowe, straż graniczna, lotnicze pogotowie ratunkowe), pomimo braku przedstawienia przez te podmioty potwierdzenia przyjęcia rejestracyjnego AKC-PR, przy spełnieniu pozostałych warunków umożliwiających skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl