IPPP3/443-588/13-4/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-588/13-4/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 27 czerwca 2013 r.) - uzupełnionym w dniu 12 września 2013 r. (data wpływu 16 września 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 4 września 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 6 września 2013 r.) - o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów wydawanych jako nagrody rzeczowe w konkursie promocyjnym oraz dokumentowania wydania tych nagród - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów wydawanych jako nagrody rzeczowe w konkursie promocyjnym oraz dokumentowania wydania tych nagród. Wniosek uzupełniony został pismem złożonym w dniu 12 września 2013 r. (data wpływu 16 września 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu nr IPPP3/443-588/13-2/KT z dnia 4 września 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie wynajmu lokali na cele handlowe w nowowybudowanym centrum handlowym w W. Liczba umów najmu lokali w tym centrum zawartych z przedsiębiorcami jest znaczna (ponad 1000). Centrum handlowe funkcjonuje dopiero 3 rok, w związku z czym Wnioskodawca podejmuje różne działania o charakterze marketingowym, mające na celu rozpowszechnienie informacji o tym centrum handlowym oraz zachęcenie potencjalnych klientów do korzystania z oferty handlowo-usługowej na jego terenie (zwiększenia ilości klientów dokonujących zakupów), a tym samym wzrostu dochodów z czynszu najmu od najemców lokali.

Jedną z form promocji centrum handlowego jest konkurs na opracowanie hasła promocyjnego, połączony ściśle ze sprzedażą premiową. Zasady uczestnictwa w tym konkursie określa regulamin ogłoszony na stronie internetowej Wnioskodawcy i dostępny na terenie centrum handlowego.

W aktualnej edycji zakłada się, że warunkiem uczestnictwa w sprzedaży premiowej i w konkursie jest dokonanie zakupu we wskazanych dniach od czerwca do sierpnia 2013 r. na terenie centrum handlowego, w lokalach oznaczonych naklejką "uwaga konkurs". Zadaniem konkursowym jest stworzenie hasła zawierającego 2 do 8 słów promujących centrum handlowe jako miejsce z bogatą ofertą handlową, po dokonaniu zakupu towaru/usługi przez uczestnika i wrzuceniu wypełnionego kuponu konkursowego do urny znajdującej się w pasażu w centrum handlowym. Sprzedawca wydaje kupon konkursowy na wniosek uczestnika, po dokonaniu zakupu w danym lokalu handlowo-usługowym, podpisuje go i opatruje pieczątką takiego "lokalu uprawnionego", tj. uczestniczącego w konkursie. Udział w konkursie polega na wpisaniu na kuponie danych osobowych uczestnika oraz proponowanego hasła.

W konkursie mogą uczestniczyć wyłącznie osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych i spełniające wymagania nałożone w regulaminie, z wyłączeniem pracowników i przedstawicieli Wnioskodawcy (jako organizatora), najemców i sprzedawców w lokalach handlowych organizatora (tzn. znajdujących się na terenie centrum handlowego), członków ich rodzin oraz innych osób biorących udział w przygotowaniu konkursu. Zwycięskie hasła promujące centrum handlowe zostaną przez Wnioskodawcę wykorzystane w jego kampaniach promocyjno-reklamowych.

Wnioskodawca powołuje komisję konkursową w celu wyboru najlepszego "hasła danego tygodnia", a takich haseł zostanie wybranych w tej edycji konkursu dwanaście. Komisja konkursowa będzie się składać z 5 najemców lokali oraz 2 przedstawicieli Wnioskodawcy, jako organizatora. Komisja sporządzi każdorazowo protokół z wynikami konkursu. Te wyniki wraz ze zwycięskimi hasłami będą opublikowane na stronie internetowej Wnioskodawcy, po przekazaniu informacji zwycięzcom konkursu. Zwycięzca konkursu będzie poinformowany o wynikach najpóźniej 4 dni po wyborze hasła danego tygodnia.

Każdy z autorów zwycięskiego hasła otrzyma nagrodę - jeden telewizor o przekątnej ekranu 32 cale oraz (ewentualnie) dodatkowe świadczenie - "premię pieniężną". Jeżeli wartość telewizora nie przekroczy 760 zł, to przychód taki jest zwolniony z podatku dochodowego jako związany ze sprzedażą premiową, połączoną z uczestnictwem w konkursie. Jeżeli wartość nagrody przekroczy 760 zł, to zwycięzcy przysługuje dodatkowe świadczenie zwane w regulaminie konkursu "premią pieniężną". W takiej sytuacji, podatek dochodowy zostanie obliczony od sumy wartości nagrody rzeczowej wraz z premią pieniężną.

Odbiorca nagrody, nieprowadzący działalności gospodarczej, jest obowiązany podać Wnioskodawcy wszelkie dane wymagane przepisami prawa podatkowego, przed wydaniem nagrody, celem dokonania wpłaty kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych bezpośrednio do właściwego urzędu skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 5):

Czy Wnioskodawca prawidłowo rozlicza podatek od towarów i usług, gdy w deklaracji VAT-7 za dany miesiąc odlicza VAT naliczony z faktury dokumentującej zakup nagrody rzeczowej (telewizorów) oraz nalicza VAT (należny) w fakturze wewnętrznej dokumentującej wydanie nagrody rzeczowej zwycięzcy (osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej) - przy założeniu, że wydanie takiej nagrody jest związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą (tzn. z jego promocją).

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 12 września 2013 r. (data wpływu 15 września 2013 r.) Wnioskodawca sprecyzował, że Jego pytanie - w zakresie podatku od towarów i usług - dotyczy:

* ustalenia właściwego momentu odliczania podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup telewizorów (tekst jedn.: czy prawo do odliczenia przysługuje za miesiąc, w którym telewizory zostały nabyte, oraz dwa następujące po nim miesięczne okresy rozliczeniowe, czy też odliczenie przysługiwać będzie tylko za miesiąc, w którym telewizor, jako nagroda w konkursie, został wydany zwycięzcy...)

* oraz sposobu dokumentowania wydania tych telewizorów jako nagród w konkursie.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 12 września 2013 r.):

W ocenie Wnioskodawcy, zakup towarów mających stanowić nagrody rzeczowe w konkursie promocyjnym jest związany z prowadzoną przezeń działalnością gospodarczą. Ta działalność, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, obejmuje m.in. wynajem lokali na cele handlowe w nowowybudowanym centrum handlowym w W. Konkurs jest formą działania marketingowego, mającego na celu rozpowszechnienie informacji o tym centrum handlowym oraz zachęcenie potencjalnych klientów do korzystania z oferty handlowo-usługowej na jego terenie (tekst jedn.: zwiększenia ilości klientów dokonujących tu zakupów), a tym samym wzrostu dochodów z czynszu najmu od najemców lokali. Konkurs na opracowanie hasła promocyjnego jest połączony ze sprzedażą premiową. W każdym razie, cel organizacji konkursu i wydania nagród jest związany z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, w szczególności z wynajmowaniem lokali na działalność handlowo-usługową, czyli z wykonywaniem przezeń czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Konkurs, rozpowszechniający informację o centrum handlowym, jest elementem funkcjonowania Wnioskodawcy w warunkach rynkowych, ma "przyciągać" klientów do tego centrum; nie jest działaniem "oderwanym" od strategii gospodarczej Wnioskodawcy, lecz jest działaniem celowym i gospodarczo uzasadnionym.

Wnioskodawca uzasadniając własne stanowisko wywodzi, iż zakup towarów przeznaczonych na nagrody rzeczowe jest dokumentowany fakturami. Te faktury dotyczą telewizorów, które zostaną wydane zwycięzcom w konkursie, wyłonionym przez komisję konkursową, z uwzględnieniem wymogów ustalonych w regulaminie konkursu.

Faktura wykazuje kwotę podatku VAT, który, w ocenie Wnioskodawcy, podlega odliczeniu jako podatek naliczony, bo jest związany z prowadzoną przezeń działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ab initio ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie zaś z ust. 2 pkt 1 lit. a - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy, wydanie nagród rzeczowych (telewizorów) w konkursie promocyjnym połączonym ze sprzedażą premiową jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT już z mocy ogólnej normy z art. 7 ust. 1 zd. I ustawy o podatku od towarów i usług. Wydanie nagrody jest "przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami jak właściciel". Jest to świadczenie wynikające ze spełnienia kryteriów przewidzianych w przepisach art. 921 Kodeksu cywilnego. Wnioskodawca nabywa przy tym prawo do wytypowanego hasła promocyjnego w konkursie, od jego autora (zwycięzcy). Z gospodarczego, organizacyjnego oraz marketingowego punktu widzenia, kluczowa rola konkursu nie polega na gromadzeniu haseł promujących centrum handlowe (to jest tylko element działania marketingowego), lecz upowszechnianie informacji, zainteresowanie potencjalnych kupujących o istnieniu, skali działalności i jego atrakcyjności. Konkurs z nagrodami, połączony przy tym ze sprzedażą premiową, jest środkiem promowania, rozpowszechniania informacji o centrum handlowym, a nie jako takim ciągiem czynności mającym na celu zaspokajanie emocji osób dążących do zdobycia atrakcyjnej nagrody.

Jeżeli zatem, nabycie telewizorów następuje w celu ich zbycia, w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą (wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu), to podatek VAT naliczony podlega rozliczeniu na ogólnych zasadach art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca - odnosząc się do sprecyzowanego w uzupełnieniu do wniosku zapytania dotyczącego momentu odliczania podatku VAT z faktur dokumentujących zakup telewizorów - uważa, że odliczenie podatku VAT przysługuje na ogólnych zasadach (art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwzględnieniem także prawa do ewentualnego bezpośredniego zwrotu podatku zgodnie z przepisami art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług). Moment wydania nagrody rzeczowej (telewizora) nie wpływa na wyznaczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturze dokumentującej nabycie tego towaru w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Powyższy schemat rozliczania podatku naliczonego Wnioskodawca uważa za prawidłowy w przedstawionym stanie faktycznym.

Z kolei, drugim elementem zapytania w zakresie VAT, jest kwestia dokumentowania wydania nagrody rzeczowej zwycięzcy w konkursie. Wnioskodawca wskazał, że wydanie nagrody rzeczowej jest dokumentowane fakturą wewnętrzną, w miesiącu wydania tej nagrody. Wnioskodawca wykazuje VAT należny od wartości wydawanej nagrody, odpowiadającej cenie nabycia telewizora, z uwzględnieniem podatku VAT naliczonego w fakturze dokumentującej jego zakup. Nie należy przy tym, zdaniem Wnioskodawcy, do wartości tej nagrody dodawać "premii pieniężnej", opisanej w stanie faktycznym wniosku, bo - będąc kwotą pieniężną - nie ma ono charakteru ani towaru ani usługi, a przy tym jest świadczeniem wyodrębnionym ze swej natury od wartości wydawanego telewizora.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest wystawianie faktury wewnętrznej obejmującej wartość nagrody na podstawie art. 106 ust. 7 w zw. z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wystawienie faktury wewnętrznej wg art. 106 ust. 7 (ściśle: zd. I ab initio) ustawy o podatku od towarów i usług pozwala na właściwe udokumentowanie czynności wydania towaru, jako nagrody w konkursie. Wystawienie faktury na ogólnych zasadach przez nabywcę nie wchodzi w grę, skoro jest to osoba nieprowadząca działalności gospodarczej. Również nie następuje tu sprzedaż, która winna być dokumentowana za pomocą kasy fiskalnej - skoro nie jest to, jak wskazano we wniosku, dostawa towarów ani świadczenie usług za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Można wreszcie uznać, że wydanie nagrody stanowi "przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa" (art. 7 ust. 2 ab initio ustawy o podatku od towarów i usług). Wydanie nagrody następuje w konkursie, a w gruncie rzeczy każdy konkurs wiąże się z jakąś formą aktywności uczestnika-zwycięzcy (np. odpowiedź na pytania, rozwiązanie zadania, wykazanie pewnej sprawności fizycznej, wykonanie jakiejś pracy itd.); gdyby nie był połączony z żadną aktywnością i opierał się tylko na wylosowaniu zwycięzcy, stałby się grą hazardową. Konkurs w niniejszej sprawie spełnia kryteria ze wszystkich paragrafów art. 921 Kodeksu cywilnego. W istocie zatem, przyjęcie, że wydanie nagrody ma charakter "dostawy towaru" według ogólnej klauzuli z art. 7 ust. 1 zd. I, czy też ust. 2 ab initio ustawy o podatku od towarów i usług, nie powinno mieć większego znaczenia dla uznania obowiązku podatkowego, skoro ta czynność w obu wypadkach podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Ma natomiast znaczenie dla formy dokumentowania wydania nagrody.

Uznać należy, że faktura wewnętrzna jest odpowiednią formą dokumentowania wydania nagrody osobie fizycznej, która została zwycięzcą w konkursie i nagroda jest jej wydawana. Takie stanowisko Wnioskodawcy jest, Jego zdaniem, uzasadnione. Wprawdzie we wniosku o wydanie interpretacji powołano niekonsekwentnie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ale to wynikało z odniesienia do redakcji art. 106 ust. 7 tej ustawy, ogólnie odsyłającego do art. 7 ust. 2. W istocie - jak wskazano wyżej - wydanie nagrody w konkursie nie jest "wszelką inną darowizną", lecz jak przyjąć należy "przekazaniem nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa" - na rzecz innych osób, aniżeli wymienione w pkt 1, i skoro "podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia (...) tych towarów (...)" - jak stanowi art. 7 ust. 2 in fine ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o uwzględnienie tego założenia w interpretacji indywidualnej, jako Jego prawidłowego stanowiska, w tym z zastrzeżeniem niewliczania do kwoty wykazywanej w tej fakturze kwoty tzw. "premii pieniężnej". Wnioskodawca jest bowiem zdania, że nie ma podstaw do dodawania do wartości nagrody (obrotu, jako podstawy opodatkowania) świadczenia w postaci "premii pieniężnej", bowiem to świadczenie nie ma charakteru ani towaru ani usługi

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy mieć na uwadze, że, jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podatnik ma prawo do skorzystania z przedmiotowego prawa w określonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m.in. w art. 88 ustawy.

Terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ustawodawca określił w art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, prawo do tego obniżenia powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zatem, prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy), kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z cyt. wyżej art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy - jest otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...), natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ponadto, na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Z analizy cytowanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa podatnika, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Należy podkreślić, że w sytuacji, gdy podatnik odliczył podatek naliczony przy zakupie towarów, to ich nieodpłatne przekazanie, gdyby było nieopodatkowane, w rezultacie prowadziłoby do sytuacji, gdy żaden z uczestników obrotu gospodarczego nie poniósłby ekonomicznego ciężaru podatku VAT. Pozostawałoby to w sprzeczności z zasadą powszechności i neutralności opodatkowania. Nieodpłatne przekazanie towarów handlowych, które nie wypełnia definicji prezentów o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 lub próbek w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, traktowane jest jak dostawa towarów i rodzi konieczność opodatkowania podatkiem VAT.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie wynajmu lokali na cele handlowe w centrum handlowym w W. Wnioskodawca podejmuje różne działania o charakterze marketingowym, mające na celu rozpowszechnienie informacji o tym centrum handlowym oraz zachęcenie potencjalnych klientów do korzystania z oferty handlowo-usługowej na jego terenie, co ma prowadzić do zwiększenia ilości klientów dokonujących zakupów, a tym samym wzrostu dochodów z czynszu najmu od najemców lokali.

Jedną z form promocji centrum handlowego jest konkurs na opracowanie hasła promocyjnego, połączony ściśle ze sprzedażą premiową. Zasady uczestnictwa w tym konkursie określa regulamin ogłoszony na stronie internetowej Wnioskodawcy i dostępny na terenie centrum handlowego. Warunkiem uczestnictwa w sprzedaży premiowej i w konkursie jest dokonanie zakupu we wskazanych dniach na terenie centrum handlowego, w lokalach oznaczonych naklejką "uwaga konkurs". Zadaniem konkursowym jest stworzenie hasła promującego centrum handlowe, po dokonaniu zakupu towaru/usługi przez uczestnika i wrzuceniu wypełnionego kuponu konkursowego do urny znajdującej się w pasażu w centrum handlowym. W konkursie mogą uczestniczyć wyłącznie osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych i spełniające wymagania nałożone w regulaminie.

Każdy z autorów zwycięskiego hasła otrzyma nagrodę - jeden telewizor o przekątnej ekranu 32 cale oraz (ewentualnie) dodatkowe świadczenie - "premię pieniężną". Jeżeli wartość telewizora nie przekroczy 760 zł, to przychód taki jest zwolniony z podatku dochodowego jako związany ze sprzedażą premiową, połączoną z uczestnictwem w konkursie. Jeżeli wartość nagrody przekroczy 760 zł, to zwycięzcy przysługuje dodatkowe świadczenie zwane w regulaminie konkursu "premią pieniężną". W takiej sytuacji, podatek dochodowy zostanie obliczony od sumy wartości nagrody rzeczowej wraz z premią pieniężną.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przekazywane w ramach akcji marketingowej towary (nagrody w konkursie) związane są z wykonywanymi przez Wnioskodawcę usługami opodatkowanymi podatkiem VAT (usługi najmu lokali użytkowych), tzn. są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych - Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem tych towarów, przekazywanych nieodpłatnie na rzecz klientów centrum. Została bowiem spełniona przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. zakup przedmiotowych telewizorów - jak wynika z wniosku - związany jest z prowadzoną przez Spółkę opodatkowaną działalnością gospodarczą.

Uprawnienie to Spółka może zrealizować we wskazanych wyżej okresach rozliczeniowych, na zasadach określonych przepisami art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy, na podstawie faktur dokumentujących nabycie ww. towarów, przeznaczonych do wykorzystania jako nagrody w konkursie promującym centrum.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę treść art. 7 ust. 2 ustawy, skoro Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu telewizorów, to nieodpłatne przekazanie tych towarów - będących nagrodami w konkursie organizowanym przez Spółkę w celach marketingowych w ramach prowadzonej działalności - stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega zatem opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy. Tym samym, Spółka ma obowiązek opodatkować nieodpłatne przekazanie nagród, tj. telewizorów, podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie bowiem, czynność wydania nagród, czyli towarów należących do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, jak wskazano, jest związana z Jego działalnością opodatkowaną, a zatem przy ich nabyciu Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji, takie nieodpłatne wydanie telewizorów, w świetle art. 7 ust. 2 ustawy, jest uznane za czynność odpłatną, a tym samym, jako odpłatna dostawa towarów, podlega opodatkowaniu w związku z art. 5 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jednocześnie, w myśl art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, mogą być wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Z powyższego wynika, że faktura wewnętrzna może być wystawiona, ale nie ma takiego obowiązku. Czynności wymienione w powołanym przepisie mogą być dokumentowane fakturami wewnętrznymi bądź innymi dowodami, które te czynności będą odzwierciedlać.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca zobowiązany jest udokumentować czynności nieodpłatnego wydania nagród, stosownie do art. 106 ust. 7 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy. Zatem, odnosząc się do stanowiska Spółki, można uznać, że faktura wewnętrzna jest odpowiednią formą dokumentowania przekazania telewizorów osobom fizycznym - zwycięzcom konkursu promocyjnego.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanego ww. przepisu ustawy wynika, że kwotę należną z tytułu sprzedaży (obrót) należy rozumieć jako należne sprzedawcy całe wynagrodzenie z tytułu jego świadczenia na rzecz nabywcy.

W kwestii ujęcia wartości wypłaconych dodatkowych "premii pieniężnych" w podstawie opodatkowania wydawanych nagród rzeczowych, wskazać należy, że samej czynności przekazania nagrody pieniężnej nie można utożsamiać z dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie mieści się ona w cytowanej w niniejszej interpretacji definicji towaru. Przekazanie środków pieniężnych (dodatkowej nagrody w konkursie) nie stanowi wydania towaru, ponieważ środki pieniężne nie są towarem w rozumieniu ustawy o VAT.

Czynności wydania przez Wnioskodawcę środków pieniężnych (nagrody w konkursie) nie można również uznać za świadczenie usług za odpłatnością. Usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. W przedmiotowej sprawie, pomiędzy Wnioskodawcą a uczestnikami konkursu nie występuje umowa zobowiązaniowa, w ramach której Wnioskodawca wypłacałby wynagrodzenie za świadczone na Jego rzecz przez uczestników usługi.

Zatem, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że samo przekazanie przez Spółkę uczestnikom konkursu nagród pieniężnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Końcowo należy zaznaczyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie poruszone we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Ponadto informuje się, ze niniejsza interpretacja dotyczy przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług (objętym pytaniem nr 5 wniosku), natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl