IPPP3/443-588/11-2/LK - Stawka podatku dla dostaw żaluzji, rolet tekstylnych, aluminiowych, plis, moskitier, markiz wraz z ich montażem.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-588/11-2/LK Stawka podatku dla dostaw żaluzji, rolet tekstylnych, aluminiowych, plis, moskitier, markiz wraz z ich montażem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2011 r. (data wpływu 19 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy żaluzji, rolet tekstylnych, aluminiowych, plis, moskitier, markiz itp. wraz z ich montażem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy żaluzji, rolet tekstylnych, aluminiowych, plis, moskitier, markiz itp. wraz z ich mntażem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usługowym (montaż żaluzji, rolet tekstylnych, aluminiowych, plis, moskitier, markiz itp.) i sprzedaży ww. wyrobów.

Działalność usługowa polega na przyjęciu zlecenia, dokonaniu pomiaru z natury u zleceniodawcy, zrobieniu kosztorysu, ustaleniu terminu wykonania oraz wysokości i formy płatności. To wszystko zawarte jest w umowie ustnej.

Po przyjęciu oferty przez zleceniodawcę Wnioskodawca dokonuje zakupu gotowych wyrobów lub kupuję materiały (komponenty) do wyrobu rolet, moskitier i innych, z których własnymi środkami wytwarza ww. wyroby.

Usługę montażu Wnioskodawca wykonuje osobiście, a transport towaru i niezbędnych narzędzi na miejsce wykonania zlecenia odbywa się środkiem transportu Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonując opisywane usługi dla odbiorców indywidualnych, świadczone w obiektach budowlanych sklasyfikowanych w PKOB 111,112,113; prace grupowane według PKWiU 43.39.19 i 43.29.19 0 Wnioskodawca może stosować obniżoną stawkę 8% VAT.

W fakturze wystawianej po wykonaniu pracy Wnioskodawca wpisuje usługę montażu wraz z materiałami w jednej pozycji, ponieważ w opisywanym przypadku jest mowa o usłudze budowlano-montażowej, co za tym idzie, nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów do odrębnej sprzedaży. Obrotem Wnioskodawcy jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, zużyta energia, narzędzia itp.) Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu.

Obecnie Wnioskodawca stosuje stawkę 23% VAT bez względu na miejsce instalacji oraz podmiot zamawiający. Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli przedmiotem umowy ze zleceniodawcą jest usługa budowlano-montażowa żaluzji, plis, rolet, vertikali, moskitier, markiz oraz roboty instalacyjne pozostałe sklasyfikowane pod nr PKWiU 43.39.19 i 43.29.19.0 a wykonywane w obiektach budowlanych PKOB 111,112,113 to dostawa, transport i usługa montażu (przy czym wszystkie elementy stanowią składniki uzgodnionej ceny) powinna być opodatkowana stawką VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W myśl z art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Stosownie do treści art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, dział PKOB 11, w którym mieszczą się budynki mieszkalne, obejmuje:

1.

budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

2.

budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

3.

budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Stosownie do obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z § 7 ust. 3 cyt. rozporządzenia, przepis ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146 pkt 2 ustawy o VAT, 8% stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy, a także robót konserwacyjnych w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczanych do obiektów budownictwa mieszkaniowego, zarówno objętych społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętych tym programem. Ustawa wprowadza szeroką definicję obiektów, odnosząc to pojecie do całości działu 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych i obejmując wszelkie budynki, jakie to grupowanie PKOB wyróżnia. Zatem, w przypadku usług związanych z wykonywaniem przedmiotowych robót, kluczowym elementem pozwalającym prawidłowo określić stawkę podatku VAT jest rodzaj obiektu (budynku), w którym roboty te są wykonywane.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w ramach której dokonuje montażu żaluzji, rolet tekstylnych, aluminiowych, plis, moskitier, markiz itp. i sprzedaży tych wyrobów. Po przyjęciu oferty przez zleceniodawcę Wnioskodawca dokonuje zakupu gotowych wyrobów lub kupuje materiały (komponenty) do wyrobu rolet, moskitier i innych, z których własnymi środkami wytwarza ww. wyroby. Montaż rolet, moskitier i innych dokonywany jest w budynkach sklasyfikowanych w PKOB 111, 112, 113.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

A zatem dostawy żaluzji, rolet tekstylnych, aluminiowych, plis, moskitier, markiz itp. wraz z ich montażem nie można uznać za budowę.

Stosownie do art. 3 pkt 7a powołanej wyżej ustawy, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Wobec tego dostaw ww. towarów wraz z ich montażem wykonywanym przez Wnioskodawcę nie można uznać za przebudowę.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. W brzmieniu tego punktu przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Z powyższego należy wywieść wniosek, iż za remont nie można uznać dostawy żaluzji, rolet tekstylnych, aluminiowych, plis, moskitier, markiz itp. wraz z ich montażem.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A przez modernizację rozumie się "unowocześnienie i usprawnienie czegoś".

A zatem modernizacją nie będzie dostawa żaluzji, rolet tekstylnych, aluminiowych, plis, moskitier, markiz itp. wraz z ich montażem.

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheid Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia.

W związku z przytoczonymi definicjami stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje "wytwór" będący zupełnie nową całością.

W zaistniałej sytuacji, Wnioskodawca dokonuje dostawy określonego towaru (w tym przypadku żaluzji, rolet tekstylnych, aluminiowych, plis, moskitier, markiz itp.), której elementem uzupełniającym jest usługa montażu oraz transportu tego towaru. Świadczeniem głównym w tej sytuacji będzie dostawa towarów, zaś pozostałe wymienione koszty będą stanowiły dodatkowy, aczkolwiek nieodłączny element całości transakcji.

Odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie dostawy z montażem żaluzji rolet tekstylnych, aluminiowych, plis, moskitier, markiz itp. w obiektach budowlanych sklasyfikowanych w PKOB 111, 112 i 113 nie można uznać za konserwację, remont, modernizację a także budowę, bowiem czynności te nie dotyczą substancji samego budynku. Żaluzje, rolety, plisy, moskitiery, markizy należy uznać za wyposażenie budynku (lokalu), a fakt ich przytwierdzenia do ścian i sufitu, w przedmiotowej sprawie, pozostaje bez znaczenia bowiem w wyniku ich montażu nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku.

Wobec powyższego opisane we wniosku usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, a polegające na dostawie z montażem żaluzji, rolet tekstylnych, aluminiowych, plis, moskitier, markiz itp. w obiektach budowlanych sklasyfikowanych w PKOB 111, 112 i 113 - sklasyfikowane w PKWiU 43.39.19. "Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych" oraz 43.29.19.0 "Pozostałe roboty instalacyjne, gdzie indziej niesklasyfikowane" nie mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania również przepis § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem czynności wykonywane przez Wnioskodawcę związane z dostawą żaluzji, rolet tekstylnych, aluminiowych, plis, moskitier, markiz itp. w obiektach budowlanych sklasyfikowanych w PKOB 111, 112 i 113, nie mają one na celu utrzymania sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont. Tym samym, zdaniem tut. organu, nie należy zaliczać ich do robót konserwacyjnych, a w związku z tym nie podlegają one opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, lecz zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, 23% stawką podatku.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl