IPPP3/443-580/09-2/KG - Czy usługi polegające na wsparciu działalności ubezpieczeniowej korzystają ze zwolnienia z VAT?

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 7 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-580/09-2/KG Czy usługi polegające na wsparciu działalności ubezpieczeniowej korzystają ze zwolnienia z VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2009 r. (data wpływu 13 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług wspierających działalność ubezpieczeniową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług wspierających działalność ubezpieczeniową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Centrum... (dalej: " C" lub "Wnioskodawca") wchodzi w skład Grupy kapitałowej (dalej: "Grupa"). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej C koncentruje się na operacyjnej obsłudze produktów finansowych Grupy. Wykorzystując swój potencjał wspiera również obsługę całej gamy produktów ubezpieczeniowych Grupy. C posiada infrastrukturę techniczną i personel niezbędny do świadczenia szeregu usług wsparcia działalności ubezpieczeniowej klientów.

Jednym z głównych usługodawców C jest Spółka P., który korzysta z usług oferowanych przez C w celu sprawnego i efektywnego wykonywania prowadzonej działalności ubezpieczeniowej. Działalność Spółki P. polega na organizowaniu i prowadzeniu działalności ubezpieczeniowej w zakresie: ubezpieczeń na życie, ubezpieczeń posagowych (zaopatrzenia dzieci), ubezpieczeń na życie z funduszem inwestycyjnym, ubezpieczeń rentowych, ubezpieczeń wypadkowych i chorobowych.

Postawę współpracy pomiędzy C i Spółki P. stanowi Umowa Agencyjna (dalej: "Umowa"). Obecnie Spółka P. zamierza poszerzyć zakres usług nabywanych od C. W tym celu strony zamierzają podpisać Aneks do Umowy wraz z Załącznikiem.

Zgodnie z treścią projektu Aneksu, zakres przedmiotowy współpracy C i Spółka P. na podstawie Umowy będzie poszerzony o świadczenie przez C "usług wspierających działalność ubezpieczeniową wykonywaną przez Spółkę P.". Szczegółowe warunki świadczenia usług pomocniczych wspierających działalność ubezpieczeniową Spółki P., określa projekt Załącznika do Umowy.

Zgodnie z treścią projektu Załącznika, usługi wspierające działalność ubezpieczeniową Spółki P., będą wykonywane przez wyodrębnioną w tym celu komórkę organizacyjną C - Centrum Obsługi Klienta (dalej: "COK"). Czynności te, wykonywane przez COK składać się będą na kompleksową usługę wsparcia działalności ubezpieczeniowej Spółki P. (dalej: "Usługa").

Zakres czynności realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach świadczenia Usługi, będzie obejmował w szczególności 5 następujących obszarów:

1.

Wykonywanie czynności wspomagających działalność ubezpieczeniową Spółki P., związanych z likwidacją świadczeń ubezpieczeniowych. Czynności te będą polegały w szczególności na:

a.

rejestracji zgłoszeń klientów,

b.

gromadzeniu i przetwarzaniu danych związanych z likwidacją konkretnego świadczenia, przekazywaniu danych do Spółki P.,

c.

komunikacji z klientami w zakresie niezbędnych uzupełnień zgłoszonych przez klientów wniosków,

d.

komunikacji z klientami w zakresie statusu realizacji procesowych zgłoszeń.

2.

Prowadzenie komunikacji z obecnymi klientami Spółki P., dla których Spółka P. świadczy usługi ubezpieczeniowe oraz z potencjalnymi nabywcami przedmiotowych usług ubezpieczeniowych, w szczególności:

Komunikacji związanej z "posprzedażową" obsługą umów ubezpieczeniowych:

a.

komunikacji nakierowanej na podtrzymywanie/wznowienie świadczenia niektórych usług ubezpieczeniowych przez Spółkę P. na rzecz klientów,

b.

przeprowadzanie badan ankietowych dotyczących produktów ubezpieczeniowych Spółki P.,

c.

komunikacji dotyczącej zawartych przez klientów umów ubezpieczenia, w szczególności dotyczącej praw i obowiązków klientów wynikających z zawartych ze Spółką P. umów ubezpieczenia,

d.

komunikacji dotyczącej skarg i reklamacji klientów związanych z działalnością ubezpieczeniową Spółki P.,

e.

komunikacji dotyczącej korespondencji, którą klient otrzymał ze Spółki P. w związku ze świadczonymi na jego rzecz usługami ubezpieczeniowymi,

f.

komunikacji związanej z przyjmowaniem oraz wstępną obsługą zleceń i dyspozycji klientów dotyczących wybranych produktów ubezpieczeniowych Spółki P.,

g.

umawiania spotkań z agentem ubezpieczeniowym Spółki P.

Komunikacji dotyczącej pozostałych kwestii:

a)

komunikacji dotyczącej

*

oferty produktowej Spółki P.,

*

promocjach dotyczących oferty ubezpieczeniowej Spółki P.,

*

zasadach obsługi produktów ubezpieczeniowych Spółki P.,

*

działalności ubezpieczeniowej Spółki P.,

*

adresów placówek, w których Spółki P. świadczy działalność ubezpieczeniową, łącznie z możliwością umawiania spotkania z agentem ubezpieczeniowym Spółki P.

b)

komunikacji w ramach przeprowadzania kampanii wspierających sprzedaż produktów ubezpieczeniowych Spółki P.

3.

Wykonywanie czynności pomocniczych związanych z obsługą ubezpieczeń zdrowotnych Spółki P. (innych niż wymienione w pkt 2), w szczególności:

a.

udzielanie informacji medycznej w związku i na potrzeby działalności ubezpieczeniowej prowadzonej przez Spółkę P. w ramach ubezpieczeń zdrowotnych,

b.

teleunderwritting-u,

c.

weryfikację uprawnień klientów do świadczeń wynikających z posiadanego ubezpieczenia,

d.

wykonywanie czynności związanych z aktywacją i obsługą Kart Aptecznych oferowanych przez Spółkę P. w ramach produktów ubezpieczeń zdrowotnych.

4.

Prowadzenie komunikacji z pracownikami i współpracownikami Spółki P., zaangażowanymi w wykonywanie czynności ubezpieczeniowych, nakierowanej na wsparcie tej działalności:

a.

komunikacji dotyczącej szczegółów oferty produktowej Spółki P. dotyczącej produktów ubezpieczeniowych,

b.

komunikacji związanej z wykorzystywaną przez Spółkę P. aplikacją eRU, służącej do obsługi ubezpieczeń, przykładowo:

* przyjmowanie zgłoszeń o błędach aplikacji eRU,

* monitorowanie postępów w naprawie błędów aplikacji eRU,

* informowanie użytkowników o usunięciu zgłoszonych błędów aplikacji eRU.

5.

Prowadzenie komunikacji z osobami obsługującymi grupowe ubezpieczenia w zakładach pracy (potencjalnych/obecnych klientach Spółki P.) polegających na:

a.

komunikacji dotyczącej szczegółów oferty produktowej Spółki P. dotyczącej produktów ubezpieczeniowych (w tym warunków ubezpieczenia),

b.

komunikacji dotyczącej sposobu wypełniania druków ubezpieczeniowych (świadczeniowych, obsługowych, rozliczeniowych),

c.

komunikacji związanej z procedurami obsługowymi oraz świadczeniowymi,

d.

komunikacji dotyczącej sposobu zawierania grupowego ubezpieczenia indywidualnie kontynuowanego,

e.

komunikacji dotyczącej innych kwestii, związanych z działalnością ubezpieczeniową Spółki P. (przykładowo lokalizacja placówek, w których Spółka P. świadczy działalność ubezpieczeniową),

f.

komunikacji dotyczącej aplikacji eRu służącej do obsługi umów ubezpieczeniowych, przykładowo: sposób obsługi umowy ubezpieczeniowej w systemie eRU, przyjmowanie zgłoszeń o błędach aplikacji eRU, monitorowanie postępów w naprawie błędów aplikacji eRU, informowanie użytkowników o usunięciu zgłoszonych błędów aplikacji eRU, pomoc techniczna.

Wskazane powyżej czynności zasadniczo wykonywane będą w stosunku do obecnych klientów Spółki P. przy czym mogą to być zarówno klienci indywidualni, osoby obsługujące grupowe ubezpieczenia w zakładach pracy, jak również niektórzy pracownicy i współpracownicy Spółki P. (tzw. klienci wewnętrzni). Niemniej jednak, o pomoc ze strony C mogą się zwracać także podmioty niebędące jeszcze klientami Spółki P. (tj. potencjalny klient, który dopiero zamierza zawrzeć umowę ubezpieczeniową). Taki klient, dzwoniąc do konsultanta COK, może liczyć na uzyskanie określonych informacji dotyczących działalności ubezpieczeniowej Spółki P. Z drugiej strony, w ramach Usługi konsultanci COK zasadniczo nie będą dzwonić do osób niebędących klientami Spółki P. z własnej inicjatywy.

Ponadto, w związku z faktem iż intencją Spółki P. jest nabywanie usług, które w sposób najbardziej optymalny a zarazem efektywny wspierać będą prowadzoną działalność ubezpieczeniową, Spółka P. chce zapewnić sobie odpowiedni poziom kontroli nad prawidłowym wykonaniem przez C czynności wskazanych powyżej. Z tego względu, w ramach usługi C dodatkowo wykonywał będzie czynności obejmujące:

a)

generowanie raportów z działalności COK dotyczących

*

ilości połączeń przychodzących i wychodzących,

*

ilości połączeń nieobsłużonych na wymaganym Poziomie Obsługi,

*

ilości połączeń porzuconych przez Klienta,

*

czasu oczekiwania Klienta na połączenie z Konsultantem,

*

innych informacji uzgodnionych ze Spółką P.

b)

prowadzenie analiz działalności COK i konsultacji na rzecz Spółki P. obejmujących:

*

dobór optymalnego Poziomu Obsługi z punktu widzenia wymaganego poziomu satysfakcji Klienta i kosztów działalności COK,

*

prognozowanie oczekiwanej ilości połączeń.

*

planowanie zasobów niezbędnych do zaangażowania w odpowiednim czasie, w celu osiągnięcia wymaganego Poziomu Obsługi.

Spółka wystąpiła do Ośrodka Standardów Klasyfikacji Statystycznej Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego w Łodzi (dalej: "WUS") z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej Usługi.

W odpowiedzi WUS pismem z dnia 25 czerwca 2009 r. sygn. OK.-5672/KU-2108/2009, wyraził opinię iż Usługa polegająca na wsparciu działalności ubezpieczeniowej Spółki P. mieści się w grupowaniach:

PKWiU 67.20.10-00.90 (według PKWiU z 1997 r.) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Dz. U. z 1997 r., Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) - "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe".

oraz

PKWiU 67.20.10-00 (według PKWiU z 2004 r.) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Dz. U. z 2004 r., Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) - "Usługi związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi".

oraz

PKWiU 66.29.19.0 (według PKWiU z 2008 r.) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - "Pozostałe usługi wspomagające ubezpieczenia i fundusze emerytalne, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym, świadczenie przez C przedstawionej powyżej Usługi objęte jest zakresem zwolnienia z podatku od towarów i usług - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy oraz w związku z treścią pozycji 3 załącznika Nr 4 ustawy...

Zdaniem Spółki, mając na względzie opisane powyżej okoliczności stanu faktycznego, świadczenie przez C przedmiotowych Usług podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT oraz w związku z treścią pozycji 3 załącznika Nr 4 do ustawy.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwolnieniu podlegają usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy (tzw. "Wykaz usług zwolnionych od podatku"). W pozycji 3 niniejszego załącznika, jako objęte zwolnieniem z VAT, zostały wymienione usługi klasyfikowane do Sekcji J PKWiU (Działy 65-67), tj. usługi pośrednictwa finansowego. Jednocześnie, w pozycji tej zostały wskazane określone kategorie usług z zakresu pośrednictwa finansowego, których świadczenie zostało wyłączone z zakresu zwolnienia z VAT.

Ponadto, zgodnie z treścią art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowalne za pomocą tych klasyfikacji (z wyjątkiem usług elektronicznych). Jednocześnie, w myśl § 3 pkt 1 PKWiU z 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. dla celów m.in. VAT, stosuje się przepisy PKWiU 1997 r.

Mając na uwadze powyższe, w przypadku zaklasyfikowania, na gruncie PKWiU z 1997 r., danej usługi do jednego z grupowań PKWiU wskazanych w pozycji 3 załącznika Nr 4 jako objętych zwolnieniem z VAT, świadczenie tej usługi mieścić się będzie w zakresie zwolnienia z VAT.

Ponieważ w oparciu o PKWiU, WUS zaklasyfikował świadczoną przez Spółkę Usługę w zakresie wsparcia działalności ubezpieczeniowej Spółki P. do grupowania PKWiU 67.20.10-00.90 - "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe", świadczenie przez C niniejszej Usługi objęte jest zakresem zwolnienia z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, zarówno towary jak i usługi są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, zgodnie z art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 cyt. ustawy. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy, zaś obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych przez Zainteresowanego usług.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 3 wymieniono usługi sklasyfikowane w Sekcji J grupowania ex (65-67) - Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) stosuje się PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Z przedłożonego wniosku wynika, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę, zgodnie z opinią Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, klasyfikuje się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.90 "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe".

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż usługi o których mowa w zapytaniu, które jak wskazał Wnioskodawca, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.90, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 3 załącznika Nr 4 do ustawy).

Należy ponadto zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl