IPPP3/443-579/11-2/MK - Możliwość zakwalifikowania dotacji jako obrót.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-579/11-2/MK Możliwość zakwalifikowania dotacji jako obrót.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej w ramach realizacji projektu "Romowie..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej w ramach realizacji projektu "Romowie...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe:

S. (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą - czynny podatnik VAT) dalej S. dostało dofinansowanie na projekt kampanijny "Romowie...". Otrzymane środki zostały udzielone w formie dotacji rozwojowej od Władzy Wdrażającej Programy Europejskie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) i finansują w 100% wydatki przeznaczone na ten cel. Wydatki kwalifikowane obejmują także podatek naliczony VAT związany z zakupem towarów i usług niezbędnych dla realizacji projektu. S. złożyło jednocześnie oświadczenie wobec instytucji finansującej dany projekt, iż nie będzie miało prawa do odliczenia w zakresie wspomnianego podatku naliczonego VAT. Jednocześnie S. swoją główną działalność określa jako szkolenia doradztwo przy projektach unijnych realizowanych przez innych beneficjentów programów operacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacja otrzymana przez SPE stanowi obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT jest opodatkowana podatkiem VAT.

W ocenie S., otrzymane dofinansowanie na rzecz projektu realizowanego w ramach poddziałania 1.3.1. Programu operacyjnego Kapitał Ludzki nie stanowi obrotu, a tym samym nie stanowi podstawy opodatkowania w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie dochodzi do sprzedaży o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT. W opisanym stanie faktycznym, otrzymana przez S. dotacja rozwojowa nie stanowi zapłaty wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług przez S., lecz stanowi zwrot poniesionych wydatków na towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Opisany rodzaj dotacji nie jest przyznawany jako dopłata do ceny usługi, lecz ma na celu sfinansowanie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i;ghusług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 29 ustawy wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie, obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacja nie mająca bezpośredniego wpływu na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż S. (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą - czynny podatnik VAT) dalej S. dostało dofinansowanie na projekt kampanijny "Romowie...". Otrzymane środki zostały udzielone w formie dotacji rozwojowej od Władzy Wdrażającej Programy Europejskie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) i finansują w 100% wydatki przeznaczona na ten cel. Otrzymana dotacja rozwojowa nie stanowi zapłaty wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług przez S., lecz stanowi zwrot poniesionych wydatków na towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że pozyskana przez Wnioskodawcę dotacja nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Otrzymana dotacja nie mająca bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usługi i nie będzie podlegać opodatkowaniu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl