IPPP3/443-575/10-4/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 września 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-575/10-4/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2010 r. (data wpływu 11 czerwca 2010 r.) - uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu 5 sierpnia 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-575/10-2/KT z dnia 14 lipca 2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu 5 sierpnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-575/10-2/KT z dnia 14 lipca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W okresie 01.06 - 31 grudnia 2009 r. Fundacja realizowała projekt, współfinansowany przez Europejski Fundusz Na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz przez budżet państwa, pod tytułem: "Praca socjalna...". W ramach projektu zostały poniesione różne wydatki, m.in. na materiały informacyjne i biurowe, zakup komputerów oraz usługi hotelarskie i cateringowe, wynajem sal konferencyjnych. Wszystkie poniesione wydatki są kwalifikowalne w ramach projektu.

Obecnie Fundacja jest w trakcie końcowego rozliczania projektu. Aby koszty zostały zaliczone, łącznie z podatkiem VAT, organ rozliczający: Władza Wdrażająca Programy Europejskie żąda przedstawienia przez Fundację indywidualnej interpretacji potwierdzającej brak możliwości odzyskania przez Wnioskodawcę podatku VAT.

Wnioskodawca powołuje się na zaświadczenie wydane dla Fundacji przez Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że Podmiot ten nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Fundacja zwraca się o potwierdzenie, że nie będąc płatnikiem podatku od towarów i usług nie może odzyskać tego podatku od poniesionych w ramach realizacji ww. projektu wydatków, i że w związku z tym wydatki te są kwalifikowane w ramach projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca jest zdania, że skoro nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, to nie ma możliwości odzyskania tego podatku zapłaconego w poniesionych kosztach projektowych i dlatego wszelkie koszty poniesione w ramach projektu są kosztem kwalifikowanym w 100%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie natomiast do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

A zatem prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest Fundacją realizującą projekt pn. "Praca socjalna...", współfinansowany przez Europejski Fundusz Na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz przez budżet państwa. W ramach realizacji tego projektu Fundacja poniosła różne wydatki, m.in. na materiały informacyjne i biurowe, zakup komputerów oraz usługi hotelarskie, cateringowe, wynajem sal konferencyjnych. Fundacja, jak wskazano we wniosku, nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Odnosząc powołany przepis art. 86. ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego, tj. nie ma związku dokonywanych zakupów z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy, który nie jest podatnikiem podatku VAT.

Ponieważ zatem, jak wynika z wniosku, nabywane w ramach realizacji przedmiotowego projektu towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, Fundacji, która nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących ww. zakupy.

Reasumując, w oparciu o powołane przepisy i przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że Fundacja nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu.

Należy podkreślić, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl