IPPP3/443-572/11-4/MK - Brak możliwości odzyskania przez stowarzyszenie podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-572/11-4/MK Brak możliwości odzyskania przez stowarzyszenie podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Lokalnej Grupy Działania przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu 12 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-572/11-2/MK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca oświadcza, iż nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników VAT. Realizując operację "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" nie może odzyskać uiszczanego podatku VAT. Stowarzyszenie LGD nie wykonuje działalności gospodarczej określonej w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Stowarzyszenie LGD jest zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych działającym w celach niezarobkowych, partnerstwem trójsektorowym, obejmuje sektor publiczny, gospodarczy i społeczny.

LGD ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych oraz pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013 na realizację operacji w zakresie działania 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania. Pomoc w ramach działania zapewni sprawną i efektywną pracę LGD uwzględniając bieżącą działalność LGD: zatrudnienie wykwalifikowanej kadry, biuro dostosowane do przyjmowania beneficjentów, odpowiednio wyposażone w sprzęt wysokiej jakości, ułatwiający prace i służący mieszkańcom objętym LSR. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem od towarowi usług i w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Transze dotacji przekazywane będą na podstawie "Wniosku beneficjenta o płatność".

Dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej - § 8 ust. 3, 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z 28.11.2008 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U.212, poz. 336). Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych PROW 2007-2013 do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług uiszczany w związku z poniesieniem kosztów przygotowania lub realizacji projektu współpracy. Dotacja służyć będzie sfinansowaniu wydatków tzw. kwalifikowanych np. zorganizowanych z organizacją przedsięwzięć edukacyjnych informacyjnych szkoleniowych oraz pokazów wystaw służących promocji regionu w tym działalność informacyjna i poligraficzna - druk broszur, plakatów. Część wydatków objęta jest podatkiem VAT, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy realizując projekt ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach PROW na lata 2007-2013 LGD ma prawo odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy obniżenie podatku lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług uzależnione są od zakresu w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. LGD nie będzie prowadziło sprzedaży towarów i usług więc nie będzie spełniony warunek dający stowarzyszeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja. LGD nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu kosztów podatku od towarowi usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosownie do art. 86 ust. w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników VAT. Ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych oraz pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013 na realizację operacji w zakresie działania 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania. Pomoc w ramach działania zapewni sprawną i efektywną pracę LGD uwzględniając bieżącą działalność LGD zatrudnienie wykwalifikowanej kadry, biuro dostosowane do przyjmowania beneficjentów, odpowiednio wyposażone w sprzęt wysokiej jakości, ułatwiający prace i służący mieszkańcom objętym LSR. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem od towarów i usług i w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Transze dotacji przekazywane będą na podstawie "Wniosku beneficjenta o płatność". Dotacja służyć będzie sfinansowaniu wydatków tzw. kwalifikowanych np. zorganizowanych z organizacją przedsięwzięć edukacyjnych informacyjnych szkoleniowych oraz pokazów wystaw służących promocji regionu w tym działalność informacyjna i poligraficzna - druk broszur, plakatów. Część wydatków objęta jest podatkiem VAT, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowych działań nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanych działań.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl