IPPP3/443-570/11-2/SM - Opodatkowanie podatkiem VAT usługi spedycji międzynarodowej dla polskich oraz zagranicznych kontrahentów.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-570/11-2/SM Opodatkowanie podatkiem VAT usługi spedycji międzynarodowej dla polskich oraz zagranicznych kontrahentów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2011 r. (data wpływu 15 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie międzynarodowego transportu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie międzynarodowego transportu towarów.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.

Sp. z o.o. ("Spółka" lub "Wnioskodawca") jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka świadczy usługi spedycji międzynarodowej dla polskich oraz zagranicznych kontrahentów.

Świadczone przez Spółkę usługi spedycji międzynarodowej można generalnie podzielić na:

1.

usługi związane z organizacją transportu towarów z Polski do krajów trzecich (tj. usługi związane z eksportem towarów), które w zależności od warunków zawartej umowy z kontrahentem mogą obejmować:

a.

organizację transportu towarów od dostawcy w Polsce do portu nadania przesyłki w Polsce lub w innym kraju UE; odprawę celną towarów w Polsce; obsługę w porcie nadania w Polsce (handling portowy lub lotniskowy opłacany do portu morskiego lub lotniczego); fracht lotniczy lub morski w zależności od dyspozycji kontrahenta, w tym dodatek paliwowy, dodatek bezpieczeństwa oraz inne dodatki stosowane przez linie lotnicze lub armatorów morskich; ubezpieczenie cargo; odprawę celną towarów w porcie dostawy w kraju trzecim; obsługę w porcie dostawy (handling); transport towarów z portu dostawy do miejsca wskazanego przez kontrahenta w kraju trzecim;

b.

organizację transportu towarów od dostawcy w Polsce do portu nadania przesyłki w Polsce lub w innym kraju UE; odprawę celną towarów w Polsce; obsługę w porcie nadania (handling portowy lub lotniskowy opłacany do portu morskiego lub lotniczego); fracht lotniczy lub morski w zależności od dyspozycji kontrahenta, w tym dodatek paliwowy, dodatek bezpieczeństwa oraz inne dodatki stosowane przez linie lotnicze lub armatorów morskich; ubezpieczenie cargo;

c.

organizację transportu towarów od dostawcy w Polsce do portu nadania przesyłki w Polsce lub w innym kraju UE; odprawę celną towarów w Polsce; obsługę w porcie nadania (handling portowy lub lotniskowy opłacany do portu morskiego lub lotniczego);

d.

organizację transportu towarów od dostawcy w Polsce do portu nadania przesyłki w Polsce lub w innym kraju UE;

e.

odprawę celną towarów w Polsce oraz obsługę w porcie nadania (handling portowy lub lotniskowy opłacany do portu morskiego lub lotniczego);

f.

odprawę celną towarów w Polsce;

g.

organizację frachtu morskiego lub lotniczego w zależności od dyspozycji kontrahenta (z Polski do kraju trzeciego), w tym dodatek paliwowy, dodatek bezpieczeństwa oraz inne dodatki stosowane przez linie lotnicze lub armatorów morskich; ubezpieczenie cargo.

Usługi wymienione w pkt c-e świadczone są przez Spółkę w całości na terytorium UE. Niemniej jednak usługi te stanowią część usług transportu międzynarodowego, ponieważ dotyczą one transportu towarów z Polski do kraju trzeciego.

2.

Usługi związane z organizacją transportu towarów z krajów trzecich do Polski (tj. usługi związane z importem towarów), które w zależności od warunków zawartej umowy z kontrahentem mogą obejmować:

a.

organizację transportu towarów od dostawcy w kraju trzecim do portu nadania przesyłki w kraju trzecim; odprawę celną towarów w kraju trzecim; obsługę w porcie nadania w kraju trzecim (handling portowy lub lotniskowy opłacany do portu morskiego lub lotniczego); fracht lotniczy lub morski w zależności od dyspozycji kontrahenta, w tym dodatek paliwowy, dodatek bezpieczeństwa oraz inne dodatki stosowane przez linie lotnicze lub armatorów morskich; ubezpieczenie cargo; odprawę celną towarów w porcie dostawy w Polsce lub w innym kraju UE (w tym odprawę celną z wykorzystaniem ograniczonego przedstawicielstwa podatkowego); obsługę w porcie dostawy (handling); transport towarów z portu dostawy do miejsca wskazanego przez kontrahenta w Polsce;

b.

odprawę celną towarów w kraju trzecim, fracht lotniczy lub morski w zależności od dyspozycji kontrahenta, w tym dodatek paliwowy, dodatek bezpieczeństwa oraz inne dodatki stosowane przez linie lotnicze lub armatorów morskich; ubezpieczenie cargo; odprawę celną towarów w porcie dostawy w Polsce lub w innym kraju UE (w tym odprawę celną z wykorzystaniem ograniczonego przedstawicielstwa podatkowego); obsługę w porcie dostawy (handling); organizację transportu towarów z portu dostawy do miejsca wskazanego przez kontrahenta w Polsce;

c.

fracht lotniczy lub morski w zależności od dyspozycji kontrahenta, w tym dodatek paliwowy, dodatek bezpieczeństwa oraz inne dodatki stosowane przez linie lotnicze lub armatorów morskich; ubezpieczenie cargo; odprawę celną towarów w porcie dostawy w Polsce lub w innym kraju UE (w tym odprawę celną z wykorzystaniem ograniczonego przedstawicielstwa podatkowego); obsługę w porcie dostawy (handling); składowanie; organizacja transportu towarów z portu dostawy do miejsca wskazanego przez kontrahenta w Polsce;

d.

odprawę celną towarów w porcie dostawy w Polsce lub w innym kraju UE (w tym odprawę celną z wykorzystaniem ograniczonego przedstawicielstwa podatkowego); obsługę w porcie dostawy (handling); organizację transportu towarów z portu dostawy do miejsca wskazanego przez kontrahenta w Polsce;

e.

organizację transportu towarów z portu dostawy w Polsce lub innym kraju UE (gdzie dokonana była odprawa celna towarów) do miejsca wskazanego przez kontrahenta w Polsce;

f.

organizację transportu towarów z portu dostawy w Polsce do miejsca odprawy celnej, wskazanego przez kontrahenta;

g.

organizację transportu towarów z portu dostawy w Polsce do składu celnego, wskazanego przez kontrahenta;

h.

fracht morski lub lotniczy w zależności od dyspozycji kontrahenta, w tym dodatek paliwowy, dodatek bezpieczeństwa oraz inne dodatki stosowane przez linie lotnicze lub armatorów morskich; ubezpieczenie cargo.

Wyżej opisane usługi spedycji międzynarodowej mogą obejmować również usługi składowania towarów w porcie lotniczym lub morskim.

Usługi wymienione w pkt d-g świadczone są przez Spółkę w całości na terytorium UE. Niemniej jednak usługi te stanowią część usług transportu międzynarodowego, ponieważ dotyczącą one transportu towarów z kraju trzeciego do Polski.

Do każdej wykonanej usługi transportu międzynarodowego towarów Spółka posiada:

* dokumenty przewozowe, z których jednoznacznie wynika, że w wyniku transportu towarów z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz

* faktury od przewoźników, spedytorów, armatorów morskich, linii lotniczych za podzlecony transport i usługi pomocnicze,

* w przypadku towarów importowanych Spółka posiada również dokumenty potwierdzające wliczenie wartości usługi transportu towarów do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Realizację części usług Spółka zleca podwykonawcom polskim oraz zagranicznym.

Obecnie, dla celów podatku VAT, Spółka dokonuje podziału świadczonych przez siebie usług na:

1.

usługę główną - tj. międzynarodowy transport towarów obejmujący transport lotniczy, transport morski oraz transport drogowy, będący integralną częścią transportu lotniczego lub morskiego.

2.

usługi pomocnicze, obejmujące zasadniczo: odprawę celną towarów, obsługę w porcie nadania oraz dostawy (handling), ubezpieczenie cargo, składowanie towarów oraz inne usługi niezbędne do przetransportowania towarów.

W przypadku usług świadczonych dla polskich kontrahentów:

1.

gdy przedmiotowe usługi związane są z eksportem towarów Spółka stosuje stawkę VAT 0% do wszystkich usług związanych z organizacją transportu towarów z Polski do kraju trzeciego tj. do usługi głównej oraz do usług pomocniczych.

2.

gdy przedmiotowe usługi związane są z importem towarów Spółka stosuje stawkę VAT 0% do usług transportu towarów oraz usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych środków transportu. W przypadku pozostałych usług pomocniczych Spółka zasadniczo stosuje stawkę podstawową.

Nabywane usługi od podwykonawców zagranicznych związane z importem towarów Spółka traktuje jako import usług opodatkowany wg 0% stawki VAT, gdy nabywane usługi związane są z usługą transportu towarów, oraz jako import usług opodatkowany wg podstawowej stawki VAT w przypadku pozostałych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy świadczona przez Spółkę usługa spedycji międzynarodowej składająca się z usługi transportu towarów oraz świadczeń pomocniczych (zgodnie z opisem przedstawionym w punktach 1 i 2 stanu faktycznego) stanowi jedną i niepodzielną kompleksową usługę międzynarodowego transportu towarów w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej "Ustawa o VAT").

2.

W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1, czy na podstawie posiadanych dokumentów Spółka ma prawo stosować stawkę VAT 0% do świadczenia przedmiotowych usług na rzecz polskich kontrahentów zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku art. 83 ust. 5 Ustawy o VAT.

3.

Czy w przypadku gdy świadczone przez Spółkę usługi polegają na organizacji transportu towarów wykonanego w całości na terytorium Polski, przy czym transport ten jest częścią międzynarodowego transportu towarów importowanych do Polski, Spółka ma prawo do zastosowania stawki VAT 0% pod warunkiem posiadanie listu przewozowego, z którego jednoznacznie wynika, iż w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktury wystawionej przez przewoźnika, zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 1 w związku z ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, dalej "Rozporządzenie VAT").

4.

Czy nabywane przez Spółkę usługi od podwykonawców zagranicznych, stanowiące import usług, powinny być opodatkowane stawką 0% w przypadku, gdy usługa podwykonawcy obejmuje transport towarów oraz stawką podstawową w pozostałych przypadkach.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zdaniem Spółki, świadczona przez nią usługa spedycji międzynarodowej składająca się z usługi transportu towarów oraz świadczeń pomocniczych stanowi jedną i niepodzielną kompleksową usługę międzynarodowego transportu towarów w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 23 Ustawy o VAT.

Ad. 2.

W ocenie Wnioskodawcy, Spółka na podstawie posiadanych dokumentów potwierdzających wykonanie usług międzynarodowego transportu towarów ma prawo stosować stawkę VAT 0% do świadczonych usług spedycji międzynarodowej na rzecz polskich kontrahentów, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku art. 83 ust. 5 Ustawy o VAT.

Ad. 3.

Zdaniem Spółki, w przypadku organizacji transportu towarów wykonanego w całości na terytorium Polski, przy czym transport ten jest częścią międzynarodowego transportu towarów związanych z towarami importowanymi do Polski, Spółka ma prawo do zastosowania stawki VAT 0% do przedmiotowych usług, pod warunkiem posiadania listu przewozowego, z którego jednoznacznie wynika, iż w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktury wystawionej przez przewoźnika, zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 1 w związku z ust. 2 Rozporządzenia VAT.

Ad. 4.

Zdaniem Spółki, w przypadku gdy nabywane przez nią usługi od podwykonawców zagranicznych obejmują transport towarów, oraz Spółka posiada dokumenty przewozowe potwierdzające, że w wyniku transportu towarów została przekroczona granica z krajem trzecim, przedmiotowe usługi powinny być klasyfikowane jako import usług międzynarodowego transportu towarów opodatkowany stawką VAT 0%.

Ponadto, w sytuacji gdy usługa wykonana przez podwykonawcę zagranicznego obejmuje jedynie świadczenie pomocnicze, import tej usługi powinien być opodatkowany stawką VAT obowiązującą dla tego pomocniczego świadczenia.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki

Ad. 1.

1.1 Usługa kompleksowa

W świetle obowiązujących przepisów Ustawy VAT, opodatkowaniu podlega m.in. świadczenie usług za wynagrodzeniem. Przez świadczenie usług dla celów VAT rozumie się zasadniczo każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że polskie przepisy o VAT nie wskazują, aby każdy element składający się na realizację konkretnej umowy należało traktować jako odrębną usługę.

W ocenie Wnioskodawcy w celu prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi spedycji międzynarodowej istotne jest to, że w ramach przyjętego zlecenia Spółka zobowiązuje się do przetransportowania konkretnego towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia wskazanego przez kontrahenta, a w tym celu również do wykonania szeregu świadczeń pomocniczych, niezbędnych do realizacji głównego zlecania jakim jest transport. Ponadto, należy podkreślić, iż świadczenia pomocnicze wykonane przez Spółkę nie stanowią dla kontrahentów celu samego w sobie, a jedynie służą realizacji zlecenia jakim jest transport towarów. Kontrahent nie zamówiłby bowiem jedynie usługi pomocniczej np. handlingu towarów, gdyby usługa ta nie była konieczna do przetransportowania towarów.

Z punktu widzenia konkretnego kontrahenta zlecającego Spółce transport towaru, istotny jest efekt końcowy usługi - przewóz towaru z określonego miejsca w Polsce do kraju trzeciego (lub z kraju trzeciego do Polski), a nie pojedyncze świadczenia dokonywane przez Spółkę celem realizacji przedmiotowego zlecenia. Wszystkie czynności wykonywane przez Spółkę w ramach otrzymanego zlecenia są ekonomicznie powiązane w takim stopniu, że ich rozdzielenie byłoby sztuczne i nie odzwierciadlałoby natury świadczonej usługi.

W konsekwencji zdaniem Spółki, świadczona przez nią usługa spedycji międzynarodowej stanowi usługę kompleksową i powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT według jednolitej stawki. W przypadku usług świadczonych przez Spółkę, świadczeniem głównym jest transport towarów, natomiast pozostałe czynności wykonane przez Spółkę w ramach przyjętego zlecenia powinny zostać uznane za element składowy (pomocniczy) powyższej usługi i powinny być traktowane dla celów podatku VAT tak jak usługa główna.

Jednolite traktowanie świadczeń złożonych w świetle przepisów o podatku VAT było wielokrotnie przedmiotem analizy sądów oraz władz podatkowych, które potwierdzają poprawność stanowiska reprezentowanego przez Spółkę w przedmiotowej sprawie. W szczególności wskazują one na konieczność łącznej klasyfikacji podatkowej takich usług, tj. stosowania wspólnych reguł opodatkowania.

Powyższy sposób opodatkowania usług kompleksowych potwierdzony został m.in. w orzeczeniu Sądu Najwyższego z dnia 21 maja 2002 r. (sygn. RN 66/01), w którym SN uznał, że: "podział jednorodnej kompleksowej usługi na dwa odrębne rodzaje jest podziałem sztucznym i nie może stanowić podstawy do podziału kwoty należnej za tę usługę na dwie części, z czego każda jest objęła inną stawką VAT".

Również z orzeczenia Najwyższego Sądu Administracyjnego z dnia 16 września 2010 r. sygn. I FSK 779/10 wynika, że w przypadku świadczenia o kompleksowym charakterze, na które składa się czynność podstawowa (której wykonanie było celem umowy) oraz czynności pomocnicze niezbędne do wykonania czynności podstawowej, ustalając właściwą stawkę podatku VAT należy przyjmować jednolitą stawkę dla całego kompleksu czynności, biorąc pod uwagę charakter czynności podstawowej. Ponadto, zgodnie z linią orzecznictwa TS należy uznać, że jedno świadczenie występuje w przypadku, gdy co najmniej dwa elementy albo co najmniej dwie czynności dokonane przez podatnika na rzecz klienta są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (wyrok TS z dnia 27 października 2005 r. (C-41/04)).

1.2 Klasyfikacja dla celów VAT

Zgodnie z przepisami art. 83 ust. 3 Ustawy u VAT przez usługi transportu międzynarodowego towarów rozumie się m.in.: przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsce przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsce przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju.

Ponadto, przez usługi transportu międzynarodowego towarów rozumie się również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z ww. usługami.

Jak wynika z powyższych przepisów, usługi spedycji międzynarodowej związane z transportem towarów z Polski do kraju trzeciego jak również z kraju trzeciego do Polski, uznaje się dla celów podatku VAT za usługi międzynarodowego transportu towarów.

W efekcie, zdaniem Spółki należy uznać, że świadczone przez nią kompleksowe usługi spedycji międzynarodowej powinny być zaklasyfikowana dla celów VAT jako usługi międzynarodowego transportu towarów.

Reasumując w opinii Spółki, świadczona przez nią usługi (usługa główna - transport towaru oraz usługi pomocnicze służące realizacji usługi głównej) powinny zostać sklasyfikowane jako usługi kompleksowe. W konsekwencji całe świadczenie powinno być opodatkowane podatkiem VAT w jednakowy sposób, tj. jako usługi spedycji międzynarodowej związane z transportem międzynarodowym.

Ad. 2.

Zdaniem Spółki, świadczona przez nią kompleksowa usługa spedycji międzynarodowej podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 0%. Na poprawność tego stanowiska wskazuje art. 83 ust. 1 pkt 23 oraz ust. 3 i 5 Ustawy o VAT. Zgodnie ze wspomnianymi przepisami świadczone przez Spółkę usługi podlegają opodatkowaniu według preferencyjnej stawki podatku VAT - 0% pod warunkiem, że Spółka posiada określone dokumenty świadczące jednoznacznie o wykonaniu przedmiotowych usług. Dokumentami takimi są:

1.

list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora) - w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora;

2.

dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów - w przypadku transportu towarów importowanych.

Ponadto, zgodnie z przepisami § 9 ust. 1 w związku z ust. 2 Rozporządzenia VAT, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do świadczonych na rzecz polskiego podatnika:

1.

usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium Polski, oraz

2.

wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów

jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego oraz pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 Ustawy o VAT.

Zatem, w świetle wyżej wskazanych przepisów, możliwość zastosowania stawki VAT 0% do świadczonych usług spedycji międzynarodowej uzależnione jest od posiadania określonych dokumentów.

Świadczone przez siebie usługi Spółka dokumentuje fakturami VAT, jednocześnie otrzymując od podmiotów, którym podzleca wykonanie określonej części świadczenia, faktury zakupu dokumentujące transport drogowy, morski lub lotniczy, obsługę celną towarów oraz inne usługi pomocnicze, jak również kopie potwierdzające import towarów w Polsce. Ponadto do każdego zlecenia spedycji międzynarodowej Spółka posiada dokumenty transportowe, które jednoznacznie wskazują, iż w wyniku przetransportowania towarów z Polski do kraju trzeciego, lub z kraju trzeciego do Polski została przekroczona granica z krajem trzecim.

2.1 Usługi spedycji międzynarodowej związane z eksportem towarów

Zdaniem Spółki, w przypadku świadczenia usług spedycji międzynarodowej związanych z eksportem towarów, przedstawionych w stanie faktycznym w pkt 1, w celu zastosowania stawki VAT 0%, Spółka zobowiązana jest do posiadania dokumentów transportowych potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE oraz faktury wystawionej przez spedytora.

W opinii Spółki, powyższa zasada będzie miała również zastosowanie w przypadku, gdy zlecenie przyjęte od kontrahenta obejmuje wykonanie usług w całości na terytorium UE, z uwagi na fakt, że usługi te stanowią część usług transportu międzynarodowego, tj. dotyczącą transportu towarów z Polski do kraju trzeciego.

Spółka jest w posiadaniu wyżej wymienionych dokumentów.

2.2 Usługi spedycji międzynarodowej związane z importem towarów

W przypadku usług spedycji międzynarodowej związanych z importem towarów opisanych w stanie faktycznym w pkt 2, zdaniem Wnioskodawcy, w celu zastosowania stawki podatku VAT 0%, Spółka zobowiązana jest do posiadania dokumentów transportowych, które jednoznacznie potwierdzają, iż w wyniku transportu towarów została przekroczona granica z krajem trzecim, faktury wystawionej przez spedytora oraz dokumentu, potwierdzającego wliczenia wartości usług transportowych do podstawy opodatkowania w imporcie towarów.

Ponadto, mając na uwadze zasady opodatkowania podatkiem VAT, usługi złożone powinny być opodatkowane według jednolitej stawki VAT właściwej dla świadczenia głównego.

Zgodnie z powyższym, usługi pomocnicze wykonane przez Spółkę w ramach świadczonej kompleksowej usługi spedycji międzynarodowej powinny być opodatkowane tą samą stawką VAT co usługa główna tj. transport towarów.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, prawo do zastosowania stawki 0% VAT do usług pomocniczych będzie uzależnione od faktu, czy Spółka posiada dokumenty wymagane w celu zastosowania 0% stawki VAT do usługi głównej jaką jest transport towarów, co więcej warunek wliczenia wartości usług pomocniczych do podstawy opodatkowania w imporcie towarów w celu zastosowania stawki VAT 0% do tych usług nie będzie miał tutaj zastosowania.

Odprawa celna dokonywana poza Polską

Zgodnie z art. 2 pkt 7 Ustawy o VAT, przez import towarów należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. W przypadku zatem, gdy odprawa celna towarów (dopuszczenie do obrotu) dokonywana jest w innym niż Polska kraju UE, nie dochodzi do importu towarów w Polsce w świetle przepisów Ustawy o VAT. Niemniej jednak przedmiotowa usługa spełnia definicję transportu międzynarodowego, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1b Ustawy o VAT.

Ponieważ w tej sytuacji nie dochodzi do importu towarów w rozumieniu Ustawy o VAT, nie będzie miał tu zastosowania warunek posiadania dokumentu potwierdzającego wliczenie wartości usług transportu do podstawy opodatkowania w imporcie towarów. W konsekwencji, zdaniem Spółki, w przypadku świadczenia usług organizacji transportu towarów z kraju trzeciego do Polski, przy czym odprawa celna towarów dokonywana jest poza Polską, Spółka ma prawo zastosować stawkę VAT 0% pod warunkiem posiadania dokumentu przewozowego, który jednoznacznie wskazuje, iż w wyniku przetransportowania towarów została przekroczona granica z krajem trzecim oraz faktury wystawionej przez przewoźnika.

Spółka jest w posiadaniu wyżej wymienionych dokumentów.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Ministra Finansów 12 stycznia 2010 r. nr IPPP2/443-1080/09-4/AN/KOM.

Transport towarów do składu celnego

Spółka realizuje również zlecenia, których celem jest przetransportowanie towarów z kraju trzeciego na terytorium Polski, przy czym transportowane towary zostają objęte procedurą składu celnego w Polsce. Ponadto, w momencie dokonywania transportu Spółka nie posiada informacji, czy towar zostanie dopuszczony do obrotu w Polsce, czy zostanie wywieziony bez dopuszczania go do obrotu na teranie kraju. Należy podkreślić, iż Spółka realizuje zlecenie na przewóz towaru z kraju trzeciego do składu celnego w Polsce. W momencie realizacji zlecenia, Spółka nie posiada informacji co do dalszego obrotu transportowanymi towarami.

Mając na uwadze powyżej przedstawione przepisy dotyczące importu towarów, w ocenie Wnioskodawcy w momencie wykonania transportu towarów z kraju trzeciego do składu celnego w Polsce nie ma miejsca import towarów w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT. W efekcie, również w tej sytuacji nie znajdzie zastosowania warunek posiadania dokumentu potwierdzającego wliczenie wartości usług transportu do podstawy opodatkowania w imporcie towarów.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, w celu zastosowania stawki VAT 0% do usług polegających na przetransportowaniu towarów z kraju trzeciego do składu celnego w Polsce, Spółka będzie zobowiązana do posiadania dokumentów potwierdzających, iż w wyniku przetransportowania towarów z kraju trzeciego do składu celnego w Polsce została przekroczona granica z krajem trzecim oraz faktury wystawionej przez przewoźnika.

Spółka jest w posiadaniu wyżej wymienionych dokumentów.

Mając na uwadze wyżej wspomniane przepisy Ustawy oraz Rozporządzenia o VAT, oraz biorąc pod uwagę fakt, iż Spółka posiada dokumenty potwierdzające wykonanie usług przewozu towarów z kraju trzeciego do Polski lub z Polski do kraju trzeciego, warunki uprawniające ją do korzystania ze stawki VAT 0% są spełnione zarówno w sytuacji, kiedy transport dotyczy towarów eksportowanych z Polski jak i towarów importowanych do Polski.

Ad. 3.

W świetle przepisów § 9 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia VAT, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

Ponadto zgodnie z przepisami § 9 ust. 2 Rozporządzenia VAT, powyższe przepisy stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 Ustawy o VAT, tj.: listu przewozowego lub dokumentu spedytorskiego (kolejowego, lotniczego, samochodowego, konosamentu morskiego, konosamentu żeglugi śródlądowej), stosowanego wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub innego dokumentu, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenia granicy z państwem trzecim, oraz faktury wystawionej przez przewoźnika.

Mając na uwadze powyższe, możliwość zastosowania stawki VAT 0% do usługi transportu towarów świadczonej w całości na terytorium Polski, będącej częścią międzynarodowej usługi transportu towarów importowanych do Polski uzależnione jest od posiadania określonych dokumentów. Niemniej jednak, w tym przypadku ustawodawca nie uzależnia możliwości zastosowania stawki VAT 0% od posiadania dokumentu potwierdzającego wliczenie wartości wyżej wymienionej usługi transportu do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

W efekcie, zdaniem Spółki, w przypadku organizacji usług transportu towarów wykonywanego w całości w Polsce, będących częścią międzynarodowego transportu towarów importowanych do Polski, Spółka ma prawo do zastosowania stawki VAT 0% pod warunkiem posiadania listu przewozowego, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktury wystawionej przez przewoźnika.

Ad. 4.

W ocenie Spółki, w celu prawidłowego zaklasyfikowania nabywanych przez nią usług od podwykonawców zagranicznych realizujących poszczególne etapy usługi spedycji międzynarodowej towarów, należy określić czy nabywane przez nią usługi są usługami międzynarodowego transportu towarów czy też nie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy podwykonawca zagraniczny fakturuje na Spółkę usługi transportowe łącznie z innymi usługami wykonanymi w ramach zlecenia (np. gdy usługa obejmuje transport, odprawę celną oraz rozładunek towarów) oraz gdy Spółka posiada dokumenty przewozowe potwierdzające, że w wyniku transportu towarów została przekroczona granica z krajem trzecim, przedmiotowe usługi powinny być klasyfikowane jako kompleksowe usługi międzynarodowego transportu towarów. W takiej sytuacji należy uznać, że usługi dodatkowe wykonywane na zlecenie Spółki stanowią usługi pomocnicze w stosunku do usługi głównej jaką jest transport międzynarodowy towarów.

W efekcie, w ocenie Wnioskodawcy, wykazując z tytułu przedmiotowej transakcji import usług Spółka ma prawo do zastosowania stawki 0% dla całej usługi tj. usługi transportowej oraz usług dodatkowych zafakturowanych przez podwykonawcę. Należność za usługi pomocnicze stanowi bowiem, w tym przypadku, element kalkulacyjny przy określaniu należności za usługę główną, tj. usługę transportu.

W sytuacji natomiast, gdy podwykonawca wykonuje jedynie świadczenie pomocnicze do usługi transportowej (np. zlecenie obejmuje wyłącznie odprawę celną), zdaniem Spółki, takie świadczenie nie może być traktowane na równi z usługami transportu międzynarodowego. W konsekwencji, każda nabyta usługa powinna być rozpatrywana oddzielnie, w zależności od tego co jest przedmiotem świadczenia.

W świetle przepisów ustawy o VAT, w przypadku usług związanych z eksportem oraz importem towarów (o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8-9a oraz pkt 20-21 Ustawy o VAT), zastosowanie stawki 0% jest zasadniczo uzależnione od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, ze czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w przepisach (zgodnie art. 83 ust. 2 Ustawy o VAT).

W rezultacie, w sytuacji gdy Spółka będzie w posiadaniu wymaganych przepisami dokumentów, import poszczególnych usług pomocniczych będzie opodatkowany według 0% stawki VAT. W przeciwnym razie, import przedmiotowych usług powinien być opodatkowany według podstawowej stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zauważyć, że od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), z zapisami podobnymi do poprzednio obowiązujących. Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

Natomiast zgodnie z § 9 ust. 2, przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl