IPPP3/443-568/10-4/KB - Odliczenie przez fundację podatku VAT naliczonego w związku z realizacją programów współfinansowanych z funduszy europejskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-568/10-4/KB Odliczenie przez fundację podatku VAT naliczonego w związku z realizacją programów współfinansowanych z funduszy europejskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku Strony (data wpływu 10 czerwca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2010 r. (data wpływu 13 sierpnia 2010 r.) na wezwanie z dnia 10 sierpnia 2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją programów współfinansowanych z Funduszy Europejskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją programów współfinansowanych z Funduszy Europejskich.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 sierpnia 2010 r. (data wpływu 13 sierpnia 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-568/10-2/KB z dnia 10 sierpnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja, której celem statutowym jest działalność naukowa i oświatowa w zakresie problematyki praw człowieka, należy do organizacji nie działających w celu uzyskania zysku (tzw. "non - profit"). Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego oraz nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej określonej w art. 15 Ustawy o podatku od towarów i usług.

Dochody Fundacji stanowią środki pieniężne lub rzeczowe przekazywane w formie darowizn celowych lub dotacji na realizację konkretnych programów mieszczących się w obrębie działalności statutowej.

Fundacja jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz składa deklaracje VAT-7. Wnioskodawca podkreśla, że dokonał rejestracji podatkowej wyłącznie w celu ubiegania się o zwrot podatku naliczonego przysługującego podatnikom dokonującym nabycia towarów i usług za środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w par. 8 Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów Ustawy o podatku od towarów i usług.

W okresie prowadzonej działalności Fundacja wielokrotnie występowała o zwrot podatku naliczonego wynikający z wyżej przytoczonych przepisów Rozporządzenia.

Ponieważ Fundacja nigdy nie dokonywała i nie dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu wymienionych w art. 5 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, w składanych deklaracjach VAT-7 nie wykazuje podatku VAT naliczonego ani należnego (składa tzw. deklaracje VAT-7 "zerowe")

Od 1 stycznia 2010 r., na podstawie umów zawartych z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie, Fundacja realizuje dwa programy współfinansowane przez:

* Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców oraz budżet państwa

* Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz budżet państwa.

Podstawą realizacji programów są budżety stanowiące załączniki do umów finansowych. Wszystkie czynności wykonywane przez Fundację w ramach realizacji programów mają charakter nieodpłatny. Umowy finansowe nakładają na Fundację obowiązek przechowywania środków pieniężnych przeznaczonych na realizację programów na wyodrębnionych rachunkach bankowych w celu identyfikacji i zwrotu pochodzących od nich zysków. Wnioskodawca podkreśla, że Fundacja nie była zobowiązana przez WWPE do uzyskania z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej zaświadczenia, że nabycie towarów i usług na rzecz realizowanych projektów sfinansowane zostanie ze środków bezzwrotnej pomocy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja realizując wyżej wymienione programy może odliczać podatek VAT naliczony lub występować o zwrot tego podatku do urzędu skarbowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałej sytuacji Fundacja nie posiada możliwości odliczania podatku VAT naliczonego ani prawa do zwrotu tego podatku.

Artykuł 5 ust. 1 Ustawy stanowi, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ponieważ w ramach realizacji programów opisanych w części F niniejszego wniosku Fundacja świadczy wyłącznie czynności nieodpłatne, tym samym nie podlega przepisom Ustawy o podatku od towarów i usług.

Pomimo tego, że Fundacja jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie spełnia również warunków uprawniających do zwrotu podatku VAT naliczonego, wymienionych w artykule 24 powołanego Rozporządzenia, a mianowicie:

* nie posiada rachunku bankowego, na którym wyodrębnione są środki pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej;

* nie posiada zaświadczenia z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie towarów i usług w ramach realizowanych programów zostanie sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 8 przywołanego Rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Natomiast przepis art. 8 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Na podstawie art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Podatnicy podatku od towarów i usług, u których kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy - stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy wskazać, iż powołane przez Wnioskodawcę rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 21, poz. 1336) zostało zastąpione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. W konsekwencji, treści powołanych przepisów § 8 i § 22 rozporządzenia obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r. odpowiada treść § 7 i § 21 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

W myśl § 7 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1.

Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2.

kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Należy zatem zauważyć, iż za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług należy rozumieć środki przekazane polskim podmiotom w przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Zgodnie z § 21 ust. 1 rozporządzenia zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.

Stosownie do ust. 2 ww. paragrafu stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Z treści wniosku wynika, że Fundacja należy do organizacji nie działających w celu uzyskania zysku (tzw. "non - profit"), nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego oraz nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej określonej w art. 15 Ustawy o podatku od towarów i usług. Dochody Fundacji stanowią środki pieniężne lub rzeczowe przekazywane w formie darowizn celowych lub dotacji na realizację konkretnych programów mieszczących się w obrębie działalności statutowej. Fundacja jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz składa deklaracje VAT-7. Wnioskodawca podkreśla, że dokonał rejestracji podatkowej wyłącznie w celu ubiegania się o zwrot podatku naliczonego przysługującego podatnikom dokonującym nabycia towarów i usług za środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w par. 8 Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów Ustawy o podatku od towarów i usług.

Fundacja nigdy nie dokonywała i nie dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu wymienionych w art. 5 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, w składanych deklaracjach VAT-7 nie wykazuje podatku VAT naliczonego ani należnego (składa tzw. deklaracje VAT-7 "zerowe"). Od 1 stycznia 2010 r., na podstawie umów zawartych z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie, Fundacja realizuje dwa programy współfinansowane przez:

* Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców oraz budżet państwa,

* Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz budżet państwa.

Wszystkie czynności wykonywane przez Fundację w ramach realizacji programów mają charakter nieodpłatny.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Fundacja nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją programów współfinansowanych z Funduszy Europejskich.

Ponadto, Fundacji nie będzie również przysługiwał zwrot podatku naliczonego na podstawie § 21 rozporządzenia, ponieważ środki otrzymane z funduszy Unii Europejskiej nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 7 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl