IPPP3/443-566/13-2/MKw

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-566/13-2/MKw

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2013 r. (data wpływu 24 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi cash poolingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi cash poolingu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Grupa N. jest jedną z wiodących międzynarodowych grup specjalizujących się w inwestycjach w sektorze nieruchomości oraz obrocie i zarządzaniu nieruchomościami. Centrum grupy zlokalizowane jest we Francji, niemniej wraz z rozwojem działalności i planowanym rozpoczęciem działalności na rynku polskim, grupa N. utworzyła na terytorium Polski trzy odrębne spółki X. S. A. ("Wnioskodawca" lub "Spółka"), N. Polska Sp. z o.o., oraz N. Polska Y. S.A. (łącznie nazywane "Polskimi Spółkami N."). Zgodnie z praktyką powszechnie przyjętą na rynku nieruchomości, wraz z dalszym rozszerzaniem działalności grupy N. na kolejne projekty na terytorium Polski, przewidywane jest tworzenie kolejnych spółek dla poszczególnych przedsięwzięć. Spółką koordynującą inwestycje na polskim rynku oraz funkcjonowanie Polskich Spółek N. jest spółka N. S. A. z siedzibą we Francji ("N. S. A."). Spółka N. S. A. jest rezydentem podatkowym we Francji i nie posiada na terytorium Polski zakładu w rozumieniu Umowy o unikaniu podwójnego podatkowania, nie jest zarejestrowana w Polsce dla potrzeb podatku VAT, ani też nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT.

Antycypując zarówno swoje potrzeby finansowe związane z inwestycjami na rynku polskim, jak i oczekiwane przepływy finansowe uzyskiwane w związku z polskimi aktywami, Polskie Spółki N. pragną wykorzystać ewentualne nadwyżki środków pieniężnych poprzez ich zainwestowanie, przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnego dostępu do nich, jak również pragną uzyskać możliwość korzystania na jak najlepszych warunkach w zakresie ceny i dostępności ze środków pieniężnych grupy w celu sprostania ewentualnemu zapotrzebowaniu w zakresie płynności finansowej.

Ponadto, w oparciu o posiadaną wiedzę rynkową oraz poczynione analizy, Polskie Spółki N. uznały, iż zasady inwestowania i udostępniania środków finansowych proponowane przez banki i instytucje finansowe mogą okazać się niedostosowane do potrzeb Polskich Spółek N. Co więcej, centralizacja na szczeblu grupy N. aktywów pieniężnych spółek do niej należących daje spółce N. S. A. możliwość sprostania potrzebom grupy w zakresie zapewnienia korzystnych warunków finansowych, w tym zwłaszcza w zakresie płynności finansowej, przy założeniu iż N. S. A. przyjmie rolę regulacyjną wewnątrz grupy N. w zakresie zarządzania aktywami pieniężnymi swoimi oraz poszczególnych spółek zależnych.

W związku z powyższym, Polskie Spółki N. przystąpiły do systemu kompleksowego zarządzania płynnością finansową oferowanego w ramach Grupy N. Podstawą prawną dla funkcjonowania przedmiotowego systemu jest umowa cash - poolingu (umowa w sprawie zarządzania aktywami pieniężnymi: "Umowa"), zawarta przez Polskie Spółki N. oraz N. S. A. i podlegająca przepisom prawa francuskiego. Poniżej przedstawiono zasadnicze elementy planowanego systemu wynikające z Umowy.

Umowa reguluje udział Polskich Spółek N., istniejących obecnie, w utworzonym przez grupę N. systemie umownego zarządzania aktywami pieniężnymi w postaci Centrali Aktywów Pieniężnych. W chwili obecnej, ze względu na strukturę grupy i wstępny etap inwestycji planowanych w Polsce członkami systemu cash - pooling będą Polskie Spółki N. oraz spółka N. S. A. Niemniej, co szczególnie istotne, każda nowa spółka zależna grupy N. w Polsce będzie mogła przystąpić do systemu Centrali Aktywów Pieniężnych; grupa przewiduje tworzenie takich kolejnych spółek w najbliższej przyszłości, w zależności od sytuacji gospodarczej oraz rozwoju rynku nieruchomości w Polsce.

W konsekwencji, zgodnie z Umową, N. S. A. zobowiązuje się umożliwiać Polskim Spółkom N., jak również wszystkim innym członkom Centrali Aktywów Pieniężnych, korzystanie z dostępnych w niej środków finansowych, na warunkach wskazanych poniżej. Ze swej strony Polskie Spółki N. zobowiązują się natomiast udostępnić N. S. A., jako podmiotowi zarządzającemu Centralą Aktywów Pieniężnych bieżące, wolne nadwyżki pieniężne. Umowa przewiduje także, że w przypadku, gdyby Polskie Spółki N. znalazły możliwość uzyskania dostępu do środków finansowych na warunkach korzystniejszych niż przewidziane w ramach Centrali Aktywów Pieniężnych, wówczas w porozumieniu ze spółką N. S. A. Polskie Spółki N. będą uprawnione odstąpić od współpracy z Centralą Aktywów Pieniężnych.

Ze względu na posiadane doświadczenie w zakresie scentralizowanego zarządzania aktywami finansowymi grupy (także w innych państwach, gdzie aktywna jest grupa N.), pogłębioną wiedzę o sytuacji finansowej grupy jako całości, jak również jej poszczególnych członków, posiadane narzędzia księgowe i analityczne oraz korzyści wynikające z możliwości reprezentowania interesów oraz korzystania z potencjału ekonomicznego całej grupy w stosunkach z instytucjami finansowymi, rola podmiotu zarządzającego Centralą Aktywów Pieniężnych została powierzona spółce N. S. A. W tym zakresie, N. S. A. będzie odpowiedzialna za wszelkie czynności administracyjne i techniczne związane z bieżącym funkcjonowaniem Centrali Aktywów Pieniężnych, obsługę i dokonywanie rozliczeń i przepływów pieniężnych, naliczanie i przekazywanie odsetek należnych od lub na rzecz poszczególnych uczestników systemu cash - poolingu oraz właściwą komunikację z nimi.

Niezależnie od wykonywanych funkcji podmiotu zarządzającego Centralą Aktywów Pieniężnych oraz efektywną alokacją funduszy dostępnych w ramach tego systemu w danym momencie, spółka N. S. A. przewiduje także możliwość przekazywania do Centrali Aktywów Pieniężnych, oczywiście na warunkach określonych w Umowie, części własnych nadwyżek środków pieniężnych, jeżeli takie wystąpią, lub pozyskiwania z Centrali Aktywów Pieniężnych środków na swoje własne potrzeby, o ile potrzeba pozyskania takich środków powstanie w związku z własną działalnością gospodarczą prowadzoną przez N. S. A.

Strony Umowy postanowiły, iż płatności pieniężne dokonywane w ramach wspomnianej Centrali Aktywów Pieniężnych ujmowane będą w księgowości na rachunku bieżącym w dacie waluty. Rachunek bieżący jest zastrzeżony wyłącznie dla przepływów pieniężnych dokonywanych w ramach Umowy oraz dla związanych z nimi odsetek.

W przypadku, gdy któryś z członków Centrali Aktywów Pieniężnych zwróci się, na podstawie Umowy, o udostępnienie mu środków pieniężnych lub zwrot środków pieniężnych udostępnionych wcześniej, odpowiednio transfery będą dokonywane w czasie nie dłuższym niż 72 godziny.

W związku ze środkami pieniężnymi przekazywanymi przez członków systemu cash - poolingu do Centrali Aktywów Pieniężnych naliczane będą odsetki stanowiące, w zależności od przypadku, koszt korzystania ze środków pozyskanych z Centrali Aktywów Pieniężnych lub wynagrodzenie za ich udostępnianie grupie. Kwota tych odsetek uwzględnia także wynagrodzenie N. S. A. za wykonywanie funkcji zarządcy (lidera) systemu cash - poolingu; w konsekwencji, Umowa nie przewiduje odrębnego wynagrodzenia dla N. S. A. z tytułu wykonywania tych zadań. Wspomniane stawki odsetek będą obliczane na podstawie stopy EONIA, określonej jako stopa międzybankowa European, OverNight Index Average", publikowanej w każdy dzień roboczy przez Europejską Federację bankową.

W szczególności, od kwoty przepływów pieniężnych dokonywanych do Centrali Aktywów Pieniężnych przez spółkę N. S. A., naliczane będzie oprocentowanie według stawki równej średnio miesięcznej stopie EONIA z danego miesiąca powiększonej o 2,5 pp., przy roku liczonym jako 360 dni. Dla kwot przepływów pieniężnych dokonywanych do Centrali Aktywów Pieniężnych ze środków Polskich Spółek N., oprocentowanie naliczane będzie według stawki równej średnio miesięcznej stopie EONIA z danego miesiąca pomniejszonej o 0,05 pp., również przy roku liczonym jako 360 dni, jednakże oprocentowanie to w żadnym przypadku nie będzie niższe niż 0,01%. Umowa precyzuje dodatkowo, iż oprocentowanie będzie zmienne in plus lub in minus w zależności od oprocentowania dziennego EONIA, ogłaszanego w każdy dzień roboczy. W Umowie postanowiono także, że odsetki naliczane będą miesięcznie, noty odsetkowe wystawiane będą kwartalnie, zaś kwota odsetek będzie kapitalizowana ostatniego dnia kwartału.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Zważywszy na fakt, iż Wnioskodawca przystąpił do Umowy wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1.

Czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie przekazywał do Centrali Aktywów Pieniężnych odsetki od kwot pozyskanych z Centrali Aktywów Pieniężnych, nie powstanie obowiązek poboru podatku u źródła zgodnie z art. 11 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i art. 26 ust. 1 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT.

2.

Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do sporządzania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a Ustawy o CIT jedynie w zakresie kwot wypłacanych na rzecz N. S. A., jako podmiotu zarządzającego Centralą Aktywów Pieniężnych i wykonującego związane z nią funkcje administracyjne, z tytułu usług świadczonych na rzecz Wnioskodawcy w ramach Umowy, natomiast nie będzie obowiązany do sporządzenia takiej dokumentacji w stosunku do innych spółek z grupy N., które są lub staną się stronami Umowy, przekazujących jedynie do Centrali Aktywów Pieniężnych nadwyżki środków pieniężnych lub pozyskujących takie środki z Centrali Aktywów Pieniężnych.

3.

Czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie przekazywał do Centrali Aktywów Pieniężnych odsetki od kwot pozyskanych z Centrali Aktywów Pieniężnych, Wnioskodawca będzie uprawniony do zaliczenia całej kwoty tych odsetek do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT, bez stosowania ograniczeń wynikających z art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 Ustawy o CIT.

4.

Czy prawidłowe jest twierdzenie, iż w ramach przedstawionej struktury cash poolingu Wnioskodawca nie będzie wykonywał usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, natomiast będzie nabywcą usług zarządzania płynnością finansową świadczonych przez N. S. A., które podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy o VAT.

5.

Czy w przypadku uznania, iż Wnioskodawca jest nabywcą usług zarządzania płynnością finansową świadczonych przez N. S. A. sytuacja ta może wpływać na strukturę sprzedaży Wnioskodawcy na gruncie podatku VAT.

6.

Czy czynności wykonywane na podstawie Umowy pozostają poza zakresem przedmiotowym podatku od czynności cywilnoprawnych, wskazanym w art. 1 Ustawy o p.c.c., a zatem nie będą podlegały w Polsce temu podatkowi.

W związku z powyższym, Wnioskodawca pragnie wskazać, że z analogicznymi wnioskami o udzielenie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego wystąpiły również pozostałe Polskie Spółki N., jak również N. S. A.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytania nr 4 i 5 z zakresu podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 4

Spółka stoi na stanowisku, iż w ramach przedstawionej struktury cash poolingu Spółka nie będzie wykonywała usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, natomiast będzie nabywcą usług zarządzania płynnością świadczonych przez N. S. A., które będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów (art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT).

Na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego, Spółka twierdzi, iż w przedmiotowej sprawie w roli świadczącego usługę występuje wyłącznie N. S.A. W świetle Umowy, wszystkie czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi zarządzania środkami pieniężnymi grupy są wykonywane właśnie przez N. S. A. (szczegółowy zakres obowiązków tej spółki został podsumowany w opisie zdarzenia przyszłego). Natomiast, zgodnie z Umową, spółki uczestniczące w Centrali Aktywów Pieniężnych nie świadczą żadnych usług na rzecz innych uczestników struktury cash poolingu i nie przejawiają aktywności w związku z uczestnictwem w tej strukturze. Przekazanie spółce zgłaszającej zapotrzebowanie na środki z Centrali Aktywów Pieniężnych kwot pochodzących z tej centrali i udostępnionych wcześniej Centrali Aktywów Pieniężnych przez innych uczestników systemu cash - poolingu następuje automatycznie, bez konieczności zawierania odrębnych umów między podmiotami, które przystąpiły do Umowy. Jedynym podmiotem przejawiającym aktywność w zakresie zarządzania środkami finansowymi grupy jest N. S. A.

W rezultacie, na gruncie Umowy i planowanej struktury cash poolingu Spółkę należy uznać za odbiorcę usług zarządzania płynnością finansową świadczonych przez N. S. A. Wszelkie czynności faktyczne i prawne, jak np. operacje związane z przelewami środków finansowych i zwrotnymi przelewami tych środków, a także rozliczeniami dotyczącymi tych przelewów są dokonywane tylko i wyłącznie przez N. S. A. W konsekwencji, czynności wykonywane przez uczestników struktury cash poolingu, umożliwiające N. S. A. dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach tej struktury (głównie składanie wniosków o lokatę nadwyżek środków lub pokrycie zapotrzebowania na środki, przesyłanie budżetów w tym zakresie) nie stanowią odrębnego (odpłatnego) świadczenia przez poszczególne spółki korzystające z Centrali Aktywów Pieniężnych usług w rozumieniu art. 8 Ustawy o VAT, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wykonania przez N. S. A. usługi zarządzania środkami finansowymi grupy. Oznacza to, iż w ramach planowanej struktury cash poolingu nie można Spółce przypisać roli podmiotu świadczącego usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.

Należy podkreślić, że zaprezentowane stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych wydawanych w analogicznych stanach faktycznych. Tytułem przykładu można powołać interpretację wydaną w dniu 13 grudnia 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1-443-1110/10-2/MP), w której uznano za prawidłowe następujące stanowisko: " (...) w przedmiotowej sprawie w roli świadczącego usługę występuje wyłącznie Pool Leader. W świetle przedstawionej struktury cash poolingu, wszystkie czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi zarządzania środkami pieniężnymi Spółki są wykonywane właśnie przez Pool Leadera w zamian za przewidziano w Umowie wynagrodzenie. Natomiast pomiędzy Spółką a pozostałymi podmiotami będącymi uczestnikami Umowy Cash Poolingu nie istnieje żaden jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane byłyby świadczenia wzajemne. Obciążenie rachunków następuje automatycznie, bez konieczności zawierania odrębnych umów między podmiotami, które przystąpiły do Umowy cash poolingu. Jedynym zaś podmiotem przejawiającym aktywność w zakresie zarządzania środkami finansowymi jest Pool Leader. Biorąc pod uwagę powyższe, w opinii Spółki czynności uczestników Umowy Cash Poolingu polegające na udostępnieniu swoich rachunków bankowych dla Pool Leadera w celu wypełniania warunków Umowy nie stanowią usług (...). Uczestnicy Umowy Cash Poolingu nie świadczą bowiem żadnych usług zgodnie z Umową i nie przejawiają żadnej aktywności w związku z uczestnictwem w strukturze, a jedynie są odbiorcami tych usług. Wszelkie czynności faktyczne i prawne, jak np. operacje związane z przelewami środków finansowych i zwrotnymi przelewami tych środków, a także rozliczeniami związanymi z tymi przelewami są dokonywane tylko i wyłącznie przez Pool Leadera. W konsekwencji, czynności wykonywane przez uczestników przedmiotowych usług, umożliwiające Pool Leaderowi dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach systemu, nie stanowią odrębnego (odpłatnego) świadczenia przez Spółkę usług w rozumieniu art. 8 Ustawy o VAT, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez Pool Leadera usługi zarządzania środkami finansowymi. (...)". Podobny pogląd został potwierdzony także w innych interpretacjach m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 października 2010 r. (sygn. ILPP2/443-1173/10-2/JKa).

W świetle powyższego należy uznać, iż uczestnicząc w systemie cash poolingu jako podmiot lokujący wolne nadwyżki finansowe w Centrali Aktywów Pieniężnych lub korzystający z zasobów wolnych środków pieniężnych dostępnych w Centrali Aktywów Pieniężnych Spółka nie świadczy jakichkolwiek usług w rozumieniu przepisów o VAT, a jedynie nabywa usługi świadczone na podstawie Umowy przez N. S. A. jako podmiot zarządzający Centralą Aktywów Pieniężnych.

Ponadto, w opinii Wnioskodawcy, usługi świadczone przez N. S. A. na podstawie Umowy w związku z obsługą systemu kompleksowego zarządzania płynnością finansową, nabywane przez Spółkę, będą w świetle Ustawy o VAT podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy o VAT.

Na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku między innymi usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 13 Ustawy o VAT, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37 - 41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37 - 41. Z kolei, jak wynika z art. 43 ust. 15 Ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37 - 41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do (i) czynności ściągania długów, w tym factoringu, (ii) usług doradztwa oraz (iii) usług w zakresie leasingu.

Usługi zarządzania płynnością finansową, które będą świadczone przez N. S. A. na rzecz Polskich Spółek N. lub jakiejkolwiek innej polskiej spółki z grupy N., która przystąpi do Centrali Aktywów Pieniężnych nie będą posiadały cech charakterystycznych dla wymienionych w art. 43 ust. 15 Ustawy o VAT usług factoringu, doradztwa czy usług w zakresie leasingu. W związku z powyższym, Wnioskodawca wskazuje, że usługi zarządzania płynnością finansową nie zostały wskazane jako wyłączone ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Co więcej, Wnioskodawca zwraca uwagę, że zwolnienia usług finansowych z podatku VAT oparte zostały na obiektywnych kryteriach, nie są zaś uzależnione od rodzaju podmiotu świadczącego te usługi. Powyższe zwolnienia uregulowane w Ustawie o VAT stanowią implementację odpowiednich przepisów Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 26 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm., dalej: "Dyrektywa VAT").

Zgodnie z art. 131 Dyrektywy VAT, zwolnienia przewidziane w jej rozdziałach 2 - 9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów unijnych i na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego zastosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

Jak wynika z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, ocena tego, czy wykonywane usługi należy kwalifikować jako czynności korzystające ze zwolnienia z opodatkowania, powinna być dokonana w świetle charakteru realizowanego świadczenia oraz jego celu. Istotne jest by usługi, które są objęte zwolnieniem, spełniały specyficzne i istotne funkcje, charakterystyczne dla usług zwolnionych wskazanych w Dyrektywie VAT.

W myśl art. 135 ust. 1 lit. b - f) Dyrektywy VAT, państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

* udzielanie kredytów i pośrednictwo kredytowe, oraz zarządzanie kredytami przez kredytodawcę;

* pośrednictwa lub wszelkie działania w zakresie gwarancji kredytowych, poręczeń i wszelkich innych zabezpieczeń i gwarancji oraz zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę;

* transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności;

* transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środki płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złote, srebra lub innych metali, jak również banknoty, które nie są zwykle używano jako prawny środek płatniczy lub które przedstawiają wartość numizmatyczną;

* transakcje, łącznie z pośrednictwem, jednakże z wyłączeniem przechowywania i zarządzania, których przedmiotem są akcje, udziały w spółkach lub związkach, obligacje i inne papiery wartościowe, z wyłączeniem dokumentów ustanawiających tytuł prawny do towarów, oraz praw lub papierów wartościowych, o których mowa w art. 15 ust. 2.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że celem Umowy będzie zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi spółek z grupy N. przystępujących do Umowy, poprzez optymalne wykorzystanie i zarządzanie nadwyżkami i niedoborami środków pieniężnych uczestników systemu. Podstawowym działaniem N. S. A. będzie kompleksowe zarządzanie całością przepływów, saldami rachunku utworzonego dla obsługi Centrali Aktywów Pieniężnych i ewentualnym zapewnieniem finansowania zewnętrznego dla uczestników, a więc umożliwianie Polskim Spółkom N., jak również wszystkim innym członkom Centrali Aktywów Pieniężnych, korzystanie z dostępnych w niej środków finansowych. Podmiotem pośredniczącym w tych operacjach, a zatem świadczącym usługi na rzecz stron Umowy (tekst jedn.: spółek z grupy N.), będzie N. S. A.

Mając powyższe na uwadze należy przyjąć, że usługi zarządzania płynnością finansową, które będą świadczone przez N. S. A., polegające na pozyskiwaniu wolnych środków pieniężnych od uczestników oraz ewentualnego finansowania zewnętrznego, lokowaniu nadwyżek oraz zapewnianiu krótkookresowego finansowania uczestnikom systemu zarządzania płynnością finansową, mieszczą się w katalogu usług wymienionych w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy o VAT. Jednocześnie należy zauważyć, że wśród wymienionych w art. 43 ust. 15 Ustawy o VAT czynności wyłączonych ze zwolnienia nie zostały ujęte powyżej opisane usługi zarządzania płynnością finansową. Tym samym, usługi zarządzania płynnością finansową świadczone przez N. S. A. na rzecz Spółki w ramach opisanego systemu zarządzania płynnością finansową będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy o VAT.

Stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę potwierdzają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych, przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 15 listopada 2011 r., nr ITPP1/443-1144/11/KM, stwierdził, iż " (...) czynności dokonywane przez agenta rozliczeniowego stanowiące usługi w zakresie kompleksowego zarządzania płynnością finansową i zaliczone do usług pośrednictwa finansowego mieścić się będą w katalogu czynności z opodatkowania VAT, o którym mowa w przywołanym wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy a VAT." Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 12 stycznia 2011 r., nr IPPP3/443-1053/10-2/KB oraz w interpretacji z dnia 13 września 2011 r., nr IPPP3/443-883/11-4/JF.

Podsumowując, zważywszy na treść Umowy i planowaną strukturę świadczenia przedmiotowych usług w ramach grupy, a także brzmienie art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT oraz konsekwentnie prezentowano stanowisko organów podatkowych, Spółka stoi na stanowisku, iż w ramach przedstawionej struktury cash - poolingu Spółka nie będzie wykonywała usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, natomiast będzie nabywcą usług zarządzania płynnością świadczonych przez N. S. A., które podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 5

Zdaniem Wnioskodawcy, sytuacja, w której Spółka jest nabywcą usług zarządzania płynnością finansową świadczonych przez N. S. A. nie wpłynie na strukturę sprzedaży Wnioskodawcy na gruncie podatku VAT.

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem przepisów szczególnych. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Zgodnie zaś z art. 2 pkt 22 Ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. W ramach definicji sprzedaży nie wymieniono importu usług.

W świetle powyższego, skoro import usług nie stanowi sprzedaży w rozumieniu Ustawy o VAT, to do obrotu nie zalicza się kwot należnych z tytułu importu usług. W konsekwencji, przy ustalaniu przez Spółkę proporcji podatku VAT naliczonego podlegającego odliczeniu na podstawie art. 90 Ustawy o VAT, Spółka nie powinna uwzględniać ewentualnego wynagrodzenia na rzecz N. S. A. z tytułu importu usług zarządzania płynnością finansową, ponieważ takie wynagrodzenie nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 90 ust. 1-3 w związku z art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT.

Stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę potwierdzają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach; taki pogląd wyraził między innymi Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacjach z dnia 13 czerwca 2012 r., nr IPPP3/443-220/12-4/KT oraz z dnia 13 września 2011 r., nr IPPP3/443-883/11-4/JF, jak również Dyrektor izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 14 maja 2012 r., nr IPTPP2/443-152/12-2/JS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosowanie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto, biorąc pod uwagę treść art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej w brzmieniu: "Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną)" oraz fakt, że stroną wniosku o udzielenie przedmiotowej interpretacji jest Wnioskodawca - należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja wywołuje skutki prawne wyłącznie dla Wnioskodawcy, a nie do pozostałych uczestników opisanej struktury cash poolingu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl